Gå til innhold

Bør jeg klage - eller har jeg en dårlig sak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk karakter på eksamensoppgaven min i dag (et nettbasert kurs), og ble først veldig glad da jeg så at jeg fikk en svært god karakter (ettersom jeg har jobbet mye med oppgaven, følte det også ganske fortjent). Leste så kommentaren fra læreren og ble med ett litt mindre glad. Der sto det nemlig at ettersom jeg ikke har levert alle kursets oppgaver innen fristen, ble karakteren på kurset som hehet likevel ikke så god som eksamenskarakteren.

Kurset jeg har tatt har bestått av to delkurs. Det første kurset besto av 5 innleveringsoppgaver, hvorav 4 måtte være godkjent, samt en avsluttende eksamensoppgave. Delkurs to besto av 4 innleveringsoppgaver, hvorav 3 måtte være godkjent, samt en avsluttende eksamensoppgave. Begge eksamensoppgavene ble levert innen fristen - og med samme gode karakter.

Noen av de andre oppgavene ble levert noe etter fristen, men jeg fikk aldri noen kommentar på dette fra lærer (tror heller ikke at det finnes en eneste kursdeltaker som har levert samtlige oppgaver innen deadline). Læreren har i tillegg brukt svært lang tid på retting av oppgaver. På høyskolens hjemmeside står det følgende hva gjelder eksamen og retting: "eksamensresultatet gis senest 15 arbeidsdager etter eksamen". Læreren overskred denne med nesten to uker.

Jeg føler dette temmelig surt, og vurderer nå om jeg skal legge inn en klage. Er dog ikke sikker på hvor god sak jeg har. Hva mener dere? Burde ikke læreren i det minste ha informert om dette ved kursstart?

Skrevet

Du bør på en måte være glad for at du fikk karakter i det hele tatt. Læreren hadde ikke vært nødt til å ta hensyn til oppgaver som er levert etter fristen, men har likevel gitt deg anledning til å få eksamen i faget.

En annen sak er om han har lov til å redusere resultatet med bakgrunn i annet enn dine reelle prestasjoner på eksamen. Det tror jeg ikke, men les studieplanen godt. Det er den som er din kontrakt med lærestedet. Om det står der at vurderingskriteriene relaterer seg til eksamen, så har du en god sak.

Skrevet

Du har ingen sak i det hele tatt etter min mening. En deadline er en deadline og det bør ikke nytte å komme i ettertid og sutre over at læreren ikke har sagt fra om at du ikke får godkjent det om ikke alt er levert i tide. Det er vel egentlig helt innlysende spør du meg.

Det er ungdomsskoleoppførsel.

Skrevet

Du har ingen sak i det hele tatt etter min mening. En deadline er en deadline og det bør ikke nytte å komme i ettertid og sutre over at læreren ikke har sagt fra om at du ikke får godkjent det om ikke alt er levert i tide. Det er vel egentlig helt innlysende spør du meg.

Det kommer helt an på hva vurderingskriteriene i fagplanen tilsier. Hun hadde hatt en dårlig sak med å få godkjent eksamen, men når lærer først har gjort det, så er det per i dag sjelden at det er annet enn eksamensprestasjonen som skal vurderes i forhold til karakterer. Også i videregående skole. På mange måter synd, men sant.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Poenget er at samtlige oppgaver på kurset _er_ godkjent av lærer.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Poenget er at samtlige oppgaver på kurset _er_ godkjent av lærer.

Jepp. Det er poenget. Men det gjenstår også å se i studieplan/fagplan hva som skal være gjenstand for vurdering og sluttresultat.

Gjest høstløv
Skrevet

Dvs, at du har fått god eksamenskarakter, men dårligere standpunktkarakterer.

Og det er jo rimelig iom at du ikke har overholdt frister for innlevering av oppgaver, og de dermed ikke blir tellende i sammendraget for standpunktkarakteren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...