Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skal ingen omvendes, jeg prøver bare å forstå viktigheten av å gjøre det på den måten når det finnes andre måter.

For å være helt ærlig trodde jeg ikke folk gjorde det lenger, jeg trodde det var utdatert i samme slengen som kvikksøltermometeret. Bortsett fra når barn er virkelig syke da, men det har jeg understreket nok tror jeg!

Men vi liker å gjøre ting på forskjellig vis, så jeg respekterer deres valg uten å kalle dere overgripere, og forventer at dere aksepterer mitt valg uten å anta jeg er et offer for overgrep!

Viktigheten er like reell som måten du gjør det på, ikke sant? Hos oss fungerer det på denne måten, og det er sannsynligvis av gammel vane.

Jeg har heller ikke insinuert at alle som ikke måler i rektum er offer for overgrep, ei heller har jeg kritisert de som gjør det på en annen måte enn meg. Det jeg derimot vil ha meg frabedt, er å så godt som bli kalt for en overgriper fordi jeg gjør det jeg gjør (ikke at du har skrevet det, men diskusjonen ble litt opphetet),,,

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er bare 2-3 her som synes man absolutt ikke bør gjøre det, vel?

Jeg påstår absolutt ikke at det er slemt eller i klasse med overgrep å måle tempen bak. Jeg fastholder imidlertid retten til å synes at det var svært ubehagelig. Sånn i likhet med at det er ubehagelig å gå til tannlegen, selv om det bare dreier seg om en undersøkelse - men det er likevel ikke noe overgrep eller slemt å sende ungene dit, tvert imot.

Jeg reagerte slett ikke på feks dine innlegg, for selvsagt er man i sin fulle rett til å nekte sånt selv. Men noen av disse bombastiske innleggene om at det er helt sjokkerende at noen faktisk tar tempen på den måten og sammenlikningene med overgrep er jo bare helt utrolig drøye.

At mer enn én skriver det, er overraskende nok, synes jeg.

Skrevet

Absolutt. Mine egne unger har også vært ganske så friske.

Jeg har lett oppkastfobi (kan se mord på TV, men ikke sjøsykescener) og unngår å få noe opp i endetarmen, men har forøvrig et helt greit liv :-))

''Jeg har lett oppkastfobi (kan se mord på TV, men ikke sjøsykescener) og unngår å få noe opp i endetarmen, men har forøvrig et helt greit liv :-))''

Hehe! Godt sagt, jeg er 100% enig :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener ;-)

Hvis jeg skulle målt tempen i rompa deres når de sov, så hadde de garantert våkna. Når jeg måler i øret, så registrerer de det bare så vidt, men sovner igjen.

Min erfaring med øretermomteter er at man må "kline" det så langt inn i øret som overhodet mulig for å få en noenlunde pålitelig temperatur. Og det ville både jeg og mine barn våkne av.

Vi kjøpte et termomoter på apotek som skulle være både bra (og ganske dyrt), men godt mulig det finnes bedre.

Skrevet

Evt. har man ment at det er svært ubehagelig helt fra man ble forsøkt "tilvent" som bitte liten, uten at man vil betegne det som overgrep eller slemt.

* sta *

Enig. Mine unger har uttrykt behag ved måling på denne måten, og vi slutta med det. Jeg er vokst opp med måling under armen, men ble "opplært" til rektal måling på helsestasjonen - det var det eneste rette i år 2000, da vårt første barn ble født.. Herregud, at jeg ikke brukte innsida av hodet...

Det forbauser meg at folk velger gammeldagse målemåter, framfor enkle og kjappe løsninger. For meg blir dette som å bruke blikkboks og brevdue, istedet for telefon og e-post ;-)

Pannetermometer er tingen for oss.

Det skal sies at vi må sjekke tempen hyppig på minsta ved sykdom, pga at feberen kan nå kollosale høyder på kort tid.

Skrevet

Stikkpiller tror jeg ikke jeg hørte om før eldstemann ble født for snart 12 år siden. Når vi vokste opp var det jo dispiril vi fikk *urk*

Jeg ville mye heller hatt en stikkpille enn dispril løst opp i vann, det er i alle fall sikkert.

Skrevet

Absolutt. Mine egne unger har også vært ganske så friske.

Jeg har lett oppkastfobi (kan se mord på TV, men ikke sjøsykescener) og unngår å få noe opp i endetarmen, men har forøvrig et helt greit liv :-))

;- )

Skrevet

Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep.

Enig.

Skrevet

Stikkpiller tror jeg ikke jeg hørte om før eldstemann ble født for snart 12 år siden. Når vi vokste opp var det jo dispiril vi fikk *urk*

Eller globoid. Husker godt da jeg var hos mormor og ble syk, hun ga meg en knust globoid blandet i bringebærsyltetøy... Jeg kom halvveis opp trappa til loftet før jeg bråsnudde og styrtet ned på kjøkkenet og spydde i vasken...

Skrevet

Dispril husker jeg først fra jeg var litt eldre. Som veldig små fikk vi en halv globoid som var løst opp i en teskje vann...

Skrevet

Det er bare 2-3 her som synes man absolutt ikke bør gjøre det, vel?

Jeg påstår absolutt ikke at det er slemt eller i klasse med overgrep å måle tempen bak. Jeg fastholder imidlertid retten til å synes at det var svært ubehagelig. Sånn i likhet med at det er ubehagelig å gå til tannlegen, selv om det bare dreier seg om en undersøkelse - men det er likevel ikke noe overgrep eller slemt å sende ungene dit, tvert imot.

Det er forskjell på å si at man ikke liker det/ikke gjør det selv og på å snakke om overgrep og/eller la seg sjokkere over at andre gjør det. ;-) Jeg har overhodet ikke reagert på dine innlegg i denne tråden.

Skrevet

Godt poeng:-)

Eller flytende penicillinkur - phu, det var slitsomt!

Been there...

Kan forresten også føye tannpuss på ettåring på lista.

Skrevet

Det er jo klart at en person som har vært utsatt for overgrep ser helt annerledes på dette en oss som ikke har vært det. Og slik sett skjønner jeg hva de mener (om enn det ikke er selve febermålingen som er det traumatiske).

Men å drive denne kampanjen for å prøve å gjøre andre til overgripere fordi vi velger å gjøre det på den "gammeldagse" måten, vil jeg gjerne ha meg frabedt! Jeg kritiserer ikke de som velger å gjøre det på en annen måte enn meg...

''Men å drive denne kampanjen for å prøve å gjøre andre til overgripere fordi vi velger å gjøre det på den "gammeldagse" måten, vil jeg gjerne ha meg frabedt! Jeg kritiserer ikke de som velger å gjøre det på en annen måte enn meg...''

Enig!

Skrevet

Min erfaring med øretermomteter er at man må "kline" det så langt inn i øret som overhodet mulig for å få en noenlunde pålitelig temperatur. Og det ville både jeg og mine barn våkne av.

Vi kjøpte et termomoter på apotek som skulle være både bra (og ganske dyrt), men godt mulig det finnes bedre.

Det viktigste er å dra øreflippen så langt ned som mulig når man måler. Uansett er det mindre sjanse for oppvåkning med øretermometer enn ved å ta tempen i baken, så sånn sett er det veldig greit :)

Skrevet

Jeg ville mye heller hatt en stikkpille enn dispril løst opp i vann, det er i alle fall sikkert.

Enig! Dispril var traumatiske greier ;-)

Skrevet

Eller globoid. Husker godt da jeg var hos mormor og ble syk, hun ga meg en knust globoid blandet i bringebærsyltetøy... Jeg kom halvveis opp trappa til loftet før jeg bråsnudde og styrtet ned på kjøkkenet og spydde i vasken...

Globoid tror jeg aldri jeg fikk, men husker mormor tok det. Gule tabletter i gul metallboks?

Gjest Mildred
Skrevet

Viktigheten er like reell som måten du gjør det på, ikke sant? Hos oss fungerer det på denne måten, og det er sannsynligvis av gammel vane.

Jeg har heller ikke insinuert at alle som ikke måler i rektum er offer for overgrep, ei heller har jeg kritisert de som gjør det på en annen måte enn meg. Det jeg derimot vil ha meg frabedt, er å så godt som bli kalt for en overgriper fordi jeg gjør det jeg gjør (ikke at du har skrevet det, men diskusjonen ble litt opphetet),,,

Var noen som insinuerte at vi som var motstandere hadde blitt begått overgrep på da, at vi hadde et problem som stakk dypere enn selve febermålingen, så stillingen mellom motstandere og forkjempere er vel 1-1 i denne tråden.

Men kan fortsatt ikke la være å bli forundret over måten dere velger, men for all del, så lenge dere ligger unna mine unger med febermålet så får det vel gå : )

Skrevet

Dispril husker jeg først fra jeg var litt eldre. Som veldig små fikk vi en halv globoid som var løst opp i en teskje vann...

Jeg tror aldri jeg tok globoid, bare dispril. Må spørre mamma ;-)

Skrevet

Globoid tror jeg aldri jeg fikk, men husker mormor tok det. Gule tabletter i gul metallboks?

Nei, de var hvite, litt sånn eggeformet med en strek der man kunne dele dem.

Husker ikke helt eska, men innbiller meg at den var hvit med blå skrift, og at størrelse og fasong var nesten som soviro.eskene (som er gule - håper ikke bestefaren din spiste soviro, da*S*)

Skrevet

Nei, de var hvite, litt sånn eggeformet med en strek der man kunne dele dem.

Husker ikke helt eska, men innbiller meg at den var hvit med blå skrift, og at størrelse og fasong var nesten som soviro.eskene (som er gule - håper ikke bestefaren din spiste soviro, da*S*)

Ok, får ta en prat med mutter'n om denne viktige saken ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...