Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep.

Ikke meningen å trampe på deg.

Men jeg synes det er fryktelig unødvendig å gjøre sånt uten at man er helt nødt..å da kaller jeg det overgrep.

Skrevet

''han lever ennå :)''

Og det er jo kjempebra. Hadde han hatt en alvorlig sykdom, så hadde du muligens sett litt annerledes både på stikkpiller og tempmåling. Du tvinger ikke en unge med tube i munnen til å svelge febernedsettende i flytende form, liksom.

En med tube i munnen får vel medisiner intravenøst?

Skrevet

Stikkpiller kan være helt nødvendig. Hvordan skal du ellers få gitt feber/smerte-stillende til en som er kvalm/kaster opp?

oppkast og kvalme har vi aldri hatt hos oss så den situasjonen vet jeg ikke hvordan jeg hadde taklet.

Skrevet

Mannen min som fant dem et sted:)

Visste ikke at det hadde noen verdi.

Jeg har også noen små medisin flasker.

:-) Vi har også noe småtterier, bl a et par gamle apotekerflasker.

Gjest ViViola
Skrevet

Ikke meningen å trampe på deg.

Men jeg synes det er fryktelig unødvendig å gjøre sånt uten at man er helt nødt..å da kaller jeg det overgrep.

Du tramper ikke på meg, men de som har blitt utsatt for overgrep. Se forøvrig NHDs kommentar.

Gjest ViViola
Skrevet

En med tube i munnen får vel medisiner intravenøst?

Ikke nødvendigvis.

Skrevet

Du tramper ikke på meg, men de som har blitt utsatt for overgrep. Se forøvrig NHDs kommentar.

Jeg har annet synspunkt på saken..

Skrevet

Hvilken forskjell er det om personen har 39 grader målt under armen og 39,5 i rumpa?

febernedsettende gir du likevel?

Måling under armen har større feilmargin. Dvs. at du ikke kan vite at det skal legges til nøyaktig 0,5 , avviket kan være både større og mindre, og det kan variere fra gang til gang. Noe av det samme har vært et problem i forbindelse med bruk av øretemp-måling.

I de fleste situasjoner spiller dette ingen større rolle, men det _kan_ være svært viktig å vite nøyaktig temp i visse situasjoner.

Som jeg har sagt, så har jeg ingen sterk formening mht hvordan folk skal måle temp hjemme hos seg selv. Synes allikevel det kan være viktig å avdramatisere rektal måling og ikke det motsatte, da de fleste av oss i løpet av livet vil komme i situasjoner hvor temp vil måtte måles rektalt. (Samtidig synes jeg man kan bruke øretemp eller tilsvarende i situasjoner hvor det ikke er viktig å vite nøyaktig temp. )

Skrevet

Globoid tror jeg aldri jeg fikk, men husker mormor tok det. Gule tabletter i gul metallboks?

De globoidene jeg husker var avlange, hvite og i en hvit oval plasteske, men det er mulig de var i gul eske også.

AneM1365380603
Skrevet

De globoidene jeg husker var avlange, hvite og i en hvit oval plasteske, men det er mulig de var i gul eske også.

Var ikke eska hvit med noe blått på?

Skrevet

Måling under armen har større feilmargin. Dvs. at du ikke kan vite at det skal legges til nøyaktig 0,5 , avviket kan være både større og mindre, og det kan variere fra gang til gang. Noe av det samme har vært et problem i forbindelse med bruk av øretemp-måling.

I de fleste situasjoner spiller dette ingen større rolle, men det _kan_ være svært viktig å vite nøyaktig temp i visse situasjoner.

Som jeg har sagt, så har jeg ingen sterk formening mht hvordan folk skal måle temp hjemme hos seg selv. Synes allikevel det kan være viktig å avdramatisere rektal måling og ikke det motsatte, da de fleste av oss i løpet av livet vil komme i situasjoner hvor temp vil måtte måles rektalt. (Samtidig synes jeg man kan bruke øretemp eller tilsvarende i situasjoner hvor det ikke er viktig å vite nøyaktig temp. )

Her er det ingen som skal måtte føre noe inn i rumpa motvillig iallefall. Det finnes så mange andre måter å gi medisiner og måle temp på.

Er man dødssyk og ikke kan få medisiner rett i blodet og heller ikke munnen så må man nok gjøre det.

Skrevet

Jeg ser for meg ei gul metalleske, men det er mulig det var vitaminpiller i den... Må høre med mutter'n :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...