Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har?

Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? Selv om det ikke måler akkurat på graden likt som i rumpa?

''Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har? Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? ''

Hvis jeg ringer til legevakten eller tar med barnet dit, så vil de alltid vite hvor høy temperaturen på det syke barnet er. Da nytter det ikke å si: Vet ikke, men det er i hvert fall feber.

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ved høy feber kan det være viktig å fastslå nøyaktig hvor høy den er. Dersom det kun er snakk om lavgradig feber, er jeg enig med deg.

''Dersom det kun er snakk om lavgradig feber, er jeg enig med deg.''

Da holder det som oftest med en litt trenet hånd på panna;-)

Skrevet

''Dersom det kun er snakk om lavgradig feber, er jeg enig med deg.''

Da holder det som oftest med en litt trenet hånd på panna;-)

En kamerat av meg klarer å angi sine barns feber helt nøyaktig (avvik på 0.1) gjennom å kjenne på panna deres :-)

Skrevet

En kamerat av meg klarer å angi sine barns feber helt nøyaktig (avvik på 0.1) gjennom å kjenne på panna deres :-)

Wow, det var bra!

Jeg er nok neppe så flink, og har heller ikke foretatt tester. Men jeg husker at jeg noen ganger (som litt stort barn) tvilte litt på min mors ferdigheter med denne håndspåleggelsen - var det bare en måte å slippe mer "mas" om å få være hjemme, eller hadde hun rett i at jeg ikke hadde feber??

Men jeg merker jo det godt nå hvor lett det er å kjenne om det er litt feber, ikke noe feber eller ganske mye feber. ;-)

Skrevet

''etter at ungene er blitt så store at verken foreldre eller barn synes det er ok å ta tempen i rumpa''

Er det noen nødvendighet i at dette er noe man "vokser fra seg"?

At man etterhvert fikser brasene selv, er en annen sak.

Det har jeg ikke hørt om. Jeg tenker på de digitale pannetermometere som er på markedet i dag.

Mener du seriøst at tempen skal tas i rumpa? *kan ikke tro det*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234463964' post='4091000]

Det har jeg ikke hørt om. Jeg tenker på de digitale pannetermometere som er på markedet i dag.

Hvorfor kan du ikke tro det? Uavhengig av hva du selv gjør, alstå.

Jeg kan ikke forstå dem som problematiserer dett så voldsomt som enkelte gjør i denne tråden.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234463964' post='4091000]

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=373174

''Det beste stedet å måle på er i endetarmen, ved en såkalt rektalmåling. En rektalmåling gir et sikkert resultat''

''Å måle kroppstemperaturen ved hjelp at et øretermometer er den aller enkleste metoden. En øremåling går svært raskt og er lite ubehagelig for barnet, men den er mye mindre pålitelig enn en rektalmåling.''

''Kroppstemperaturen kan også måles i munnen, men metoden er ikke så sikker som en rektalmåling ''

''Det er også mulig å måle temperaturen i armhulen. Dette er den minst pålitelige metoden, og den anbefales ikke for små barn.''

Jeg må dessuten legge til at jeg har forsøkt munnmåling på den dertil foreskrevne metoden, altså å måle _under_ tungen, og det synes jeg var veldig ubehagelig og tok lengre tid enn rektalt, så valget for fremtiden var enkelt.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke tro det? Uavhengig av hva du selv gjør, alstå.

Jeg kan ikke forstå dem som problematiserer dett så voldsomt som enkelte gjør i denne tråden.

Jeg tenker på at vi har tre unger, og ja, vi har målt tempen i rumpa da de var helt små (teit opplæring på helsestasjonen "slik skal det gjøres"). Ungene hatet det, tydelig pga ubehag. Da måtte vi sitte med ungen liggende over fanget på den voksne, og måle tempen i 2-3 minutter, mens ungen hylte og sprellet med hender og føtter.

Så kom dagens pannetermometer på markedet, og tempen måles helt eksakt, på 4 sekunder, til og med mens ungen sover. For oss er dette en enorm lettelse, i og med at rektal måling er noe unødvendig dritt, og at snuppa ikke tåler feber over 38,5 pga dårig utviklet termostat i kroppen.

Jeg kan aldri tenke meg å måle tempen i rumpa på et barn lengre, det er noe av det verste jeg har måttet gjøre :-(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234464834' post='4091006]

Jeg tenker på at vi har tre unger, og ja, vi har målt tempen i rumpa da de var helt små (teit opplæring på helsestasjonen "slik skal det gjøres"). Ungene hatet det, tydelig pga ubehag. Da måtte vi sitte med ungen liggende over fanget på den voksne, og måle tempen i 2-3 minutter, mens ungen hylte og sprellet med hender og føtter.

Så kom dagens pannetermometer på markedet, og tempen måles helt eksakt, på 4 sekunder, til og med mens ungen sover. For oss er dette en enorm lettelse, i og med at rektal måling er noe unødvendig dritt, og at snuppa ikke tåler feber over 38,5 pga dårig utviklet termostat i kroppen.

Jeg kan aldri tenke meg å måle tempen i rumpa på et barn lengre, det er noe av det verste jeg har måttet gjøre :-(

Jeg deler ikke din erfaring i det hele tatt.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=373174

''Det beste stedet å måle på er i endetarmen, ved en såkalt rektalmåling. En rektalmåling gir et sikkert resultat''

''Å måle kroppstemperaturen ved hjelp at et øretermometer er den aller enkleste metoden. En øremåling går svært raskt og er lite ubehagelig for barnet, men den er mye mindre pålitelig enn en rektalmåling.''

''Kroppstemperaturen kan også måles i munnen, men metoden er ikke så sikker som en rektalmåling ''

''Det er også mulig å måle temperaturen i armhulen. Dette er den minst pålitelige metoden, og den anbefales ikke for små barn.''

Jeg må dessuten legge til at jeg har forsøkt munnmåling på den dertil foreskrevne metoden, altså å måle _under_ tungen, og det synes jeg var veldig ubehagelig og tok lengre tid enn rektalt, så valget for fremtiden var enkelt.

https://www.bootsapotek.no/butikk/s/products/view.html?ref=search&p=30174

Hva er galt med dette da? Vi har denne, og den er kontrollmålt opp mot måling i rumpa (noen var skeptiske). Den måler likt.

Skrevet

Nei, men kanskje du skjønner hvorfor folk går bort i fra dette med rektalmåling, og at det du sakset ikke er det eneste riktige. Det høres ut som det er tatt fra ei lengebok skrevet i forrige årtusen ;-)

Utvikling at termometere har kommet langt - og det letter temp-takingen betraktelig :-) De bruker jo akkurat samme måler på sykehuset også!

Skrevet

Jeg synes dette grenser til overgrep.

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

Nei nå må du gi deg! Kom ikke her å fortell meg at foreldre begår overgrep mot barna sine fordi de måler tempen i rektum!!!

Skrevet

''Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep.''

Ref også NHDs innlegg der han endret overskriften fra "traumatisk" til "ubehagelig".

Ja, vet du hva - det får være grenser for hvordan man skal skrike opp om dette.

Skrevet

Ikke jeg heller, og jeg skjønner fortsatt ikke at folk ikke kan forstå at deres egen erfaring ikke er fasiten. Har aldri hatt problemer verken med febermåling eller stikkpiller her i huset.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234465317' post='4091011]

Nei, men kanskje du skjønner hvorfor folk går bort i fra dette med rektalmåling, og at det du sakset ikke er det eneste riktige. Det høres ut som det er tatt fra ei lengebok skrevet i forrige årtusen ;-)

Utvikling at termometere har kommet langt - og det letter temp-takingen betraktelig :-) De bruker jo akkurat samme måler på sykehuset også!

Det er ikke lenge siden forrige årtusen, men det var skrevet i 2007. ;-)

Men jeg husker GODT hvor mye øretermometere bel skrytt i skyene på slutten av forrige årtusen, for deretter å miste lufta helt...

Mulig pannetermometeret ikke er en slik boble som øretermometrene var - det er tydeligvis såpass nytt at det ikke ble med i lommelegens oversikt fra 2007;-)

Det er jo kjempefint dersom det kommer nye og enklere, men fortsatt like sikre, metoder for temperaturmåling, og selv uten dette har jeg ikke noen problemer med å forstå at folk av ulike årsaker ønsker å måle temperatur på annen måte enn i rumpa, men jeg kan bare ikke forstå at noen nærmest lar seg sjokkere over at det fortsatt måles i baken rundt om i det ganske land.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234465317' post='4091011]

Men det er da heller ikke sikkert at DIN sannhet er den eneste sannhet.

Jeg har helt motsatt erfaring som deg hva rektalmåling gjelder, men kaller mener ikke at du gjør det feil av den grunn.

Skrevet

Ikke jeg heller, og jeg skjønner fortsatt ikke at folk ikke kan forstå at deres egen erfaring ikke er fasiten. Har aldri hatt problemer verken med febermåling eller stikkpiller her i huset.

''jeg skjønner fortsatt ikke at folk ikke kan forstå at deres egen erfaring ikke er fasiten''

;-) Enig

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har? Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? ''

Hvis jeg ringer til legevakten eller tar med barnet dit, så vil de alltid vite hvor høy temperaturen på det syke barnet er. Da nytter det ikke å si: Vet ikke, men det er i hvert fall feber.

Har sjelden målt feber på mine barn. Jeg måler bare når ungen er _varm_ . Da har jeg målt feber på 39-40 grader

De gangene jeg har gjort det, har det blitt under tunga.

.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes dette grenser til overgrep.

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

''Jeg synes dette grenser til overgrep'''

Hva har febermåling i baken med overgrep å gjøre? Det er jo totalt smerterfritt om man har litt olje eller vaselin på tuppen av termometeret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...