Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep.''

Ref også NHDs innlegg der han endret overskriften fra "traumatisk" til "ubehagelig".

Tror jeg må si meg enig med NHD der ;)

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234464834' post='4091006]

Jeg tenker på at vi har tre unger, og ja, vi har målt tempen i rumpa da de var helt små (teit opplæring på helsestasjonen "slik skal det gjøres"). Ungene hatet det, tydelig pga ubehag. Da måtte vi sitte med ungen liggende over fanget på den voksne, og måle tempen i 2-3 minutter, mens ungen hylte og sprellet med hender og føtter.

Så kom dagens pannetermometer på markedet, og tempen måles helt eksakt, på 4 sekunder, til og med mens ungen sover. For oss er dette en enorm lettelse, i og med at rektal måling er noe unødvendig dritt, og at snuppa ikke tåler feber over 38,5 pga dårig utviklet termostat i kroppen.

Jeg kan aldri tenke meg å måle tempen i rumpa på et barn lengre, det er noe av det verste jeg har måttet gjøre :-(

Barn er veldig forskjellige der. Eldstejenta var plaget av høy feber ofte, så hun var vant til å måle tempen i baken og det var aldri noe problem forbundet med det.

De to yngste hadde sjelden feber når de var yngre, så de ble nok ikke like vant til å måle feberen. Begge protesterte heftig, så vi kutta det ut og begynte med øretermometer istedet.

Stikkpille har det hendt at de to yngste har måttet ta. Det har ikke vært moro, men de har tydelig merket at feberen går kjapt ned med stikkpiller. Ingen av dem fiksa å ta tabletter før i 4-årsalderen, så vi hadde ikke noe valg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Jeg synes dette grenser til overgrep'''

Hva har febermåling i baken med overgrep å gjøre? Det er jo totalt smerterfritt om man har litt olje eller vaselin på tuppen av termometeret.

Litt uheldig argumentering kanksje? Du skriver "totalt smerterfritt" etc- og derfor ikke overgrep. Å beføle kan også være smertefritt...

Men jeg er enig altså. Det er ikke overgrep å måle temperatur eller gi nødvendig stikkpille.

Skrevet

Det er ikke lenge siden forrige årtusen, men det var skrevet i 2007. ;-)

Men jeg husker GODT hvor mye øretermometere bel skrytt i skyene på slutten av forrige årtusen, for deretter å miste lufta helt...

Mulig pannetermometeret ikke er en slik boble som øretermometrene var - det er tydeligvis såpass nytt at det ikke ble med i lommelegens oversikt fra 2007;-)

Det er jo kjempefint dersom det kommer nye og enklere, men fortsatt like sikre, metoder for temperaturmåling, og selv uten dette har jeg ikke noen problemer med å forstå at folk av ulike årsaker ønsker å måle temperatur på annen måte enn i rumpa, men jeg kan bare ikke forstå at noen nærmest lar seg sjokkere over at det fortsatt måles i baken rundt om i det ganske land.

''men jeg kan bare ikke forstå at noen nærmest lar seg sjokkere over at det fortsatt måles i baken rundt om i det ganske land.''

Ja, hvorfor gjøre det enkelt, og velge å unngå bakteriepunkt nr 1 ;-p

Kjedelig å måle tempen på natta, og legge det brukte rumpetermometeret på nattbordet sammen med vannglass, gebiss, snytepapir og nesedråper... *usj*

Nå vet du hva du kan kjøpe i gave til Finn på ValentinesDay *hehe*

Ethvert møblert hjem innehar et digitalt pannetermometer *s*

Gjest Elextra
Skrevet

Litt uheldig argumentering kanksje? Du skriver "totalt smerterfritt" etc- og derfor ikke overgrep. Å beføle kan også være smertefritt...

Men jeg er enig altså. Det er ikke overgrep å måle temperatur eller gi nødvendig stikkpille.

Ja, du har kanskje rett i at det var litt feil vinkling.

Men jeg skjønner likevel ikke overgrepsvinklingen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, du har kanskje rett i at det var litt feil vinkling.

Men jeg skjønner likevel ikke overgrepsvinklingen.

:-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234467429' post='4091035]

''men jeg kan bare ikke forstå at noen nærmest lar seg sjokkere over at det fortsatt måles i baken rundt om i det ganske land.''

Kjedelig å måle tempen på natta, og legge det brukte rumpetermometeret på nattbordet sammen med vannglass, gebiss, snytepapir og nesedråper... *usj*

''Kjedelig å måle tempen på natta, og legge det brukte rumpetermometeret på nattbordet sammen med vannglass, gebiss, snytepapir og nesedråper... *usj*''

Hva slags rutiner og vaner er det dere har, da??

Skrevet

Men det er da heller ikke sikkert at DIN sannhet er den eneste sannhet.

Jeg har helt motsatt erfaring som deg hva rektalmåling gjelder, men kaller mener ikke at du gjør det feil av den grunn.

Det har jeg da heller ikke sagt. Men jeg sier at det er avlegs å måle i rumpa, og at det er langt mer praktisk og effektivt å måle på panna. Tenk også på flere brukere av samme termometer, og hygiene.

Nå kan ikke pannetermometeret sammenlignes med de unøyaktige øretermometerne som var på markedet for 7-8 år siden.

Skrevet

Barn er veldig forskjellige der. Eldstejenta var plaget av høy feber ofte, så hun var vant til å måle tempen i baken og det var aldri noe problem forbundet med det.

De to yngste hadde sjelden feber når de var yngre, så de ble nok ikke like vant til å måle feberen. Begge protesterte heftig, så vi kutta det ut og begynte med øretermometer istedet.

Stikkpille har det hendt at de to yngste har måttet ta. Det har ikke vært moro, men de har tydelig merket at feberen går kjapt ned med stikkpiller. Ingen av dem fiksa å ta tabletter før i 4-årsalderen, så vi hadde ikke noe valg.

Stikkpiller har mine også fått, men _det_ er jo unnagjort på 2 sekunder! Det er det ikke med rektal måling...

Skrevet

''Kjedelig å måle tempen på natta, og legge det brukte rumpetermometeret på nattbordet sammen med vannglass, gebiss, snytepapir og nesedråper... *usj*''

Hva slags rutiner og vaner er det dere har, da??

Jeg så for meg nattbordet til gammelt folk. Du må ikke bli sånn! ;-) Det er en smule lekrere med pannetermometer. Da trenger du ikke å desinfisere termometeret etter bruk (eller kaste engangshetter).

Skrevet

Ikke jeg heller, og jeg skjønner fortsatt ikke at folk ikke kan forstå at deres egen erfaring ikke er fasiten. Har aldri hatt problemer verken med febermåling eller stikkpiller her i huset.

Det har ikke vi heller hatt, etter overgang til annet måleinstrument :-)

Skrevet

Jeg synes dette grenser til overgrep.

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

Ikke pokker om du får kalle meg for en overgriper.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234464834' post='4091006]

Jeg tenker på at vi har tre unger, og ja, vi har målt tempen i rumpa da de var helt små (teit opplæring på helsestasjonen "slik skal det gjøres"). Ungene hatet det, tydelig pga ubehag. Da måtte vi sitte med ungen liggende over fanget på den voksne, og måle tempen i 2-3 minutter, mens ungen hylte og sprellet med hender og føtter.

Så kom dagens pannetermometer på markedet, og tempen måles helt eksakt, på 4 sekunder, til og med mens ungen sover. For oss er dette en enorm lettelse, i og med at rektal måling er noe unødvendig dritt, og at snuppa ikke tåler feber over 38,5 pga dårig utviklet termostat i kroppen.

Jeg kan aldri tenke meg å måle tempen i rumpa på et barn lengre, det er noe av det verste jeg har måttet gjøre :-(

Pannetermometer fungerer ikke hos oss. Gubben og sønnen er aldri varmere enn 35 grader med det. På meg virker det derimot utmerket og viser riktig temperatur.

Øretermometer viser riktig temperatur på alle.

På sykehuset måler de tempen "der bak" på mange avdelinger.

Jeg gir alltid ungene en klem for å sjekke om de har feber. Det er kun hvis de er veldig varme jeg gidder å måle. Det er heldigvis veldig sjelden.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234467429' post='4091035]

Målte i baken på ungene da de var babyer, men har ikke gjort det siden da. Måler under tunga, både på dem og meg selv, tar 10 sek og er ikke ubehagelig i det hele tatt.

Skrevet

Målte i baken på ungene da de var babyer, men har ikke gjort det siden da. Måler under tunga, både på dem og meg selv, tar 10 sek og er ikke ubehagelig i det hele tatt.

Det er sikkert ikke ubehag med det, nei. 10 sek hørtes raskt ut. Våre slike termometere tok langt lengre tid. Og det nyttet ikke å måle under tunga på en toåring. Hun holdt seg ikke i ro.

Etter feberkrampe, ble vi anbefalt dette pannetermometet. Snuppas feber har økt med nesten 3 grader på 45 minutter ved et par anledninger, og da er det kjekt å kunne måle evt økning på panna, uten at hun merker det/plages at at vi skal sjekke rektalt :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234467950' post='4091042]

Stikkpiller har mine også fått, men _det_ er jo unnagjort på 2 sekunder! Det er det ikke med rektal måling...

Sant nok :)

Skrevet

Pannetermometer fungerer ikke hos oss. Gubben og sønnen er aldri varmere enn 35 grader med det. På meg virker det derimot utmerket og viser riktig temperatur.

Øretermometer viser riktig temperatur på alle.

På sykehuset måler de tempen "der bak" på mange avdelinger.

Jeg gir alltid ungene en klem for å sjekke om de har feber. Det er kun hvis de er veldig varme jeg gidder å måle. Det er heldigvis veldig sjelden.

Merkelig. Har de alltid kald panne?

Min morfar var merkelig (død for 5 år siden): han hadde kald venstreside, og varm høyreside.

Skrevet

En kamerat av meg klarer å angi sine barns feber helt nøyaktig (avvik på 0.1) gjennom å kjenne på panna deres :-)

Men da må han jo lievel ha målt hver gang, for å vite dette? ;-) Hvordan har han målt?

Skrevet

Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har?

Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? Selv om det ikke måler akkurat på graden likt som i rumpa?

Det er faktisk forskjell på høy feber og _svært høy_ feber, og disse marginene kan ikke alltid fanges opp ved å ta tempen under armen.

Skrevet

Ikke alltid at febernedsettende har stor effekt, og det kan da være viktig å vite hvor høy feberen er etter at febernedsettende er gitt. Svært høy uten effekt av febernedsettende kan være indikasjon for at lege må kontaktes fort. For å kunne gi pålitelige opplysninger om hvor høy feberen er i slike situasjoner, vil det være en fordel at feber er målt rektalt.

Det finnes også tilstander hvor feber målt under armen gir svært upålitelig resultat.

Det er fortsatt slik at det ofte blir målt feber rektalt dersom mennesker legges inn på sykehus med alvorlige infeksjoner.

Fatter ikke at det ikke går an å legge til litt på "normal" måling av tempen, istedet for å måle på den nedlatende måten?

Her har vi aldri stukket noe i rompa på guttungen og, han lever ennå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...