Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg synes dette grenser til overgrep''

Hva?? *sjokkert*

Ja når det er så unødvendig og det finnes andre måter å ta tempen på så mener jeg dette er på grensa ja..

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234471865' post='4091071]

Merkelig. Har de alltid kald panne?

Min morfar var merkelig (død for 5 år siden): han hadde kald venstreside, og varm høyreside.

Jeg vet ikke hvordan det er med panner, men jeg husker vi gjorde noen temperaturforsøk på videregårende og målte fingertemperaturen, og noen frivillige røykere ble målt rett før og rett etter en sigg for å måle hvor mye tempen sank.

AneM1365380603
Skrevet

Ja når det er så unødvendig og det finnes andre måter å ta tempen på så mener jeg dette er på grensa ja..

Mine barn likte ikke måling i baken når de var babyer, og ikke forsto de hvorfor vi gjorde det heller. Det var med blanda følelse at jeg målte der.

Da de ble større følte de omsorg ved målingene, og hvis jeg tok tempen på en ville gjerne flere også bli målt ;)

De siste par åra har vi hatt øremåler, og det letter jobben veldig. Jeg tror også barna foretrekker slik måling selv om de aldri klaget på den andre.

Skrevet

Du vet at smertestillende virker mye raskere når man får stikkpille. Med et feberkrampebarn var det helt uaktuelt å gi annet enn stikkpiller. Jeg har også et barn som spydde opp alt av smertestillende tabletter, mikstur osv - og vi prøvde _alt_!

Nå er mine barn så pass store at de ikke får feberkramper mer, eller spyr av sugetablett/mikstur, så derfor har vi slutta med stikkpiller.

Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep. Da ble jeg faktisk utsatt for overgrep når jeg var innlagt på sykehuset etter en operasjon også.... Vel, det var absolutt ikke i mine tanker.

Jeg har også ligget på sykehus, hjelpesløs og fått stukket inn piller flere ganger daglig,

Jeg følte det som overgrep og er sjokkert over at de får lov å gjøre det på denne måten.

Heretter er det gitt beskjed om at stikkpiller er uaktuelt.

Så lenge det finnes andre løsninger så burde stikkpiller forbys.

samme med temperatur måling i tarmen.

candyqueen_83
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234467881' post='4091041]

Det har jeg da heller ikke sagt. Men jeg sier at det er avlegs å måle i rumpa, og at det er langt mer praktisk og effektivt å måle på panna. Tenk også på flere brukere av samme termometer, og hygiene.

Nå kan ikke pannetermometeret sammenlignes med de unøyaktige øretermometerne som var på markedet for 7-8 år siden.

Ang. hygiene så får man jo sånne beskyttelseshetter til rektale målere også da.

AneM1365380603
Skrevet

Ang. hygiene så får man jo sånne beskyttelseshetter til rektale målere også da.

Jeg hadde alltid slik plastgreie over da jeg brukte slik måler.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har også ligget på sykehus, hjelpesløs og fått stukket inn piller flere ganger daglig,

Jeg følte det som overgrep og er sjokkert over at de får lov å gjøre det på denne måten.

Heretter er det gitt beskjed om at stikkpiller er uaktuelt.

Så lenge det finnes andre løsninger så burde stikkpiller forbys.

samme med temperatur måling i tarmen.

Overgrep å få stukket inn en pille? Merkelig mening synes jeg. Du kunne jo bedt om å få gjøre det selv og da, om du var i stand til det. Stikkpiller virker jo mye raskere enn vanlige tabletter.

Skrevet

''Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har? Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? ''

Hvis jeg ringer til legevakten eller tar med barnet dit, så vil de alltid vite hvor høy temperaturen på det syke barnet er. Da nytter det ikke å si: Vet ikke, men det er i hvert fall feber.

Da måler du andre steder så vet du ca temperatur å det burde være nok til å bestemme om det trengs febernedsettende.

Hvilken rolle spiller det om barnet har 39 grader under armen og 39,5 i rumpa? febernedsettende gir du likevel..

Skrevet

Nei nå må du gi deg! Kom ikke her å fortell meg at foreldre begår overgrep mot barna sine fordi de måler tempen i rektum!!!

Jeg synes det grenser til overgrep pga at det finnes alternative måter sånn at denne måten ikke trenger å eksistere.

Skrevet

Ja

Hvilken forskjell er det om personen har 39 grader målt under armen og 39,5 i rumpa?

febernedsettende gir du likevel?

Skrevet

''Jeg synes dette grenser til overgrep'''

Hva har febermåling i baken med overgrep å gjøre? Det er jo totalt smerterfritt om man har litt olje eller vaselin på tuppen av termometeret.

Det har ikke noe med smerte å gjøre, det er måten det blir gjort på som er uakseptabel.

Skrevet

Ikke pokker om du får kalle meg for en overgriper.

Jeg synes det grenser til overgrep å dytte ting i rumpa på de som ikke frivillig godtar det.

Skrevet

Det er faktisk forskjell på høy feber og _svært høy_ feber, og disse marginene kan ikke alltid fanges opp ved å ta tempen under armen.

Å jo da. Så stor forskjell er umulig å få til, da gjør du det ikke riktig.

Skrevet

Mine barn likte ikke måling i baken når de var babyer, og ikke forsto de hvorfor vi gjorde det heller. Det var med blanda følelse at jeg målte der.

Da de ble større følte de omsorg ved målingene, og hvis jeg tok tempen på en ville gjerne flere også bli målt ;)

De siste par åra har vi hatt øremåler, og det letter jobben veldig. Jeg tror også barna foretrekker slik måling selv om de aldri klaget på den andre.

Ja nettopp, får de velge så tror jeg de aller fleste vil unngå å bli målt i rumpa. Det må da være en grunn for at de tar det valget..

Skrevet

Overgrep å få stukket inn en pille? Merkelig mening synes jeg. Du kunne jo bedt om å få gjøre det selv og da, om du var i stand til det. Stikkpiller virker jo mye raskere enn vanlige tabletter.

Jeg var ikke i stand til å ta noe som helst når jeg lå på sykehus nei.

At andre dytter ting i rumpa på en forsvarsløs person er for meg et overgrep.

candyqueen_83
Skrevet

Ok. Jeg tenker ikke på det som overgrep hvertfall. Heller en smertestillende i rumpa enn å ha smerter over lengre tid.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234471865' post='4091071]

Merkelig. Har de alltid kald panne?

Min morfar var merkelig (død for 5 år siden): han hadde kald venstreside, og varm høyreside.

Jeg tror heller at det er svette som påvirker termometeret, for de er ikke kalde å klemme på.

Og så er det mye koseligere å ta tempen med en klem. Det er ikke veldig nøyaktig, men det kjennes jo godt om det er en 37,5 eller en 39-feber.

Skrevet

Jeg skjønner at DU føler det som et overgrep på deg, ut i fra ditt ståsted, done erfaringer og dine følelser rundt dette. Men derfra til å generalisere at alle andre føler og burde føle det som et overgrep synes jeg er drøyt.

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg, men å bruke traumatisk i denne betydningen blir helt feil etter min mening.

Å ta tempen er i verste fall ubehagelig evt pinlig om det skjer i andres påsyn.

La traumebegrepet være reservert for traumer: Ran, voldtekt, alvorlige ulykker etc

Det hadde vært interessant å høre dine kommentarer til overgrepsproblematikken som reises i denne tråden.

Skrevet

Ok. Jeg tenker ikke på det som overgrep hvertfall. Heller en smertestillende i rumpa enn å ha smerter over lengre tid.

Smerter kan man få bukt med på annen og mer behagelig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...