Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Smerter kan man få bukt med på annen og mer behagelig måte.

Men ikke alltid like raskt.

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner at DU føler det som et overgrep på deg, ut i fra ditt ståsted, done erfaringer og dine følelser rundt dette. Men derfra til å generalisere at alle andre føler og burde føle det som et overgrep synes jeg er drøyt.

Å putte ting i rumpa på folk som ikke har godkjent det synes jeg grenser til overgrep.

Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke.

Vi har andre muligheter til å få ned feber på barn.

Skrevet

Ang. hygiene så får man jo sånne beskyttelseshetter til rektale målere også da.

Jeg vet. :-)

Skrevet

Der er jeg enig, Men er det så stor forskjell å vente noen minutter?

Gjest Elextra
Skrevet

Det har ikke noe med smerte å gjøre, det er måten det blir gjort på som er uakseptabel.

Hvorfor det?

Med mindre du definerer barnas stump som et (seksuelt?) tabu-område, skjønner jeg bare ikke hvorfor.

Gjest Elextra
Skrevet

Mine barn likte ikke måling i baken når de var babyer, og ikke forsto de hvorfor vi gjorde det heller. Det var med blanda følelse at jeg målte der.

Da de ble større følte de omsorg ved målingene, og hvis jeg tok tempen på en ville gjerne flere også bli målt ;)

De siste par åra har vi hatt øremåler, og det letter jobben veldig. Jeg tror også barna foretrekker slik måling selv om de aldri klaget på den andre.

''De siste par åra har vi hatt øremåler, og det letter jobben veldig. ''

Klarer du få til presise målinger, da? Jeg forsøker gjerne et par ganger med med øretermometeret, og tempen svinger gjerne med 1-2 grader.

AneM1365380603
Skrevet

''De siste par åra har vi hatt øremåler, og det letter jobben veldig. ''

Klarer du få til presise målinger, da? Jeg forsøker gjerne et par ganger med med øretermometeret, og tempen svinger gjerne med 1-2 grader.

Vi kjøpte først en måler, og den var utrolig unøyaktig. Etter en lang kamp med dama på apoteket fikk vi pengene igjen. Hun sjekket minnet på måleren, og da så hun jo alle de ulike temperaturene vi hadde målt. Noen helt nede i 34 grader.

Jeg fikk tips her på dol av togli om å prøve Braun sin, for den var visstnok best i test. Den er vi utrolig fornøyd med. Vi måler alltid i begge ørene for å være sikker, og avviket er sjelden mer enn opptil 0,3.

Jeg føler meg veldig trygg med denne måleren, og ungene liker godt å bli sjekket regelmessig ;)

Skrevet

Det har ikke noe med smerte å gjøre, det er måten det blir gjort på som er uakseptabel.

Men herlighet, det var da voldsomt bombastisk.

Jeg har aldri opplevd det som noe overgrep å få et termometer i rompa, og ungene mine protesterer heller ikke på det. Man gjør det da på en varsom og grei måte. Dessuten er de vant med at når man er syk, er det en del ting man gjør - som å måle feber, evt ta medisiner etc.

Skrevet

Å putte ting i rumpa på folk som ikke har godkjent det synes jeg grenser til overgrep.

Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke.

Vi har andre muligheter til å få ned feber på barn.

''Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke.''

Kan jo gjelde alt fra å få på seg parkdress til mating;-)

Skrevet

Men herlighet, det var da voldsomt bombastisk.

Jeg har aldri opplevd det som noe overgrep å få et termometer i rompa, og ungene mine protesterer heller ikke på det. Man gjør det da på en varsom og grei måte. Dessuten er de vant med at når man er syk, er det en del ting man gjør - som å måle feber, evt ta medisiner etc.

Enig - dette er en av mange måter man viser omsorg på når barnet er sykt. Jeg har aldri følt dette som noe overgrep selv, men som en naturlig del av mors omsorg da jeg var liten og syk.

Skrevet

Da jeg var barn hadde vi ikke stikkpiller - ihvertfall brukte ikke vi det i min familie. Den ene søsteren min hadde imidlertid skikkelig fobi når det gjaldt å svelge tabletter. Jeg husker moren vår la en Globoid i en teskje vann slik at den løste seg opp før hun ga den til søsteren min.

Kanskje søsteren min hadde like sterke følelser mot tablettsvelging som du har mot stikkpiller? Hennes erfaring på området har nok gjort henne ekstra var på at kanskje også hennes egne barn vil mislike tablettsvelging, men jeg har aldri hørt henne påstå at foreldre som lar barna sine svelge tabletter begår overgrep mot dem!

Skrevet

Kom den dagen du har tatt mandlene du... Da er det plent umulig å svelge smertestillende og du er pokka nødt til å ta stikkpiller flere ganger om dagen i et par uker.

Men jeg antar det ligger mer bak det for deg enn for mange av oss andre siden du reagerer så sterkt.

Skrevet

Men da må han jo lievel ha målt hver gang, for å vite dette? ;-) Hvordan har han målt?

Han målte de første gangene ungene var syke, etter at han så hvor presist han kunne angi feberen til ungene, så målte han bare ved mistanke om høy feber. Han er ikke mer selvsikker enn at han fortsatt mener at ordinær temp-måling er mer pålitelig enn hans skjønn:-)

Skrevet

Fatter ikke at det ikke går an å legge til litt på "normal" måling av tempen, istedet for å måle på den nedlatende måten?

Her har vi aldri stukket noe i rompa på guttungen og, han lever ennå :)

Jeg har ingen sterke oppfatninger om hvordan man i ordinære tilfeller bør måle tempen. Poenget mitt er bare at dersom det er fare for alvorlig sykdom, så anses fortsatt kun rektal måling for å være pålitelig.

Skrevet

Jeg synes det grenser til overgrep pga at det finnes alternative måter sånn at denne måten ikke trenger å eksistere.

Det grenser definitivt ikke til overgrep (ref. NHDs kommentar et annet sted), og jeg synes det er forkastelig å bruke et så sterkt ord om temperaturmåling. Det bør kun brukes i de tilfellene det faktisk er snakk om overgrep.

At det er ubehagelig og kanskje også vondt for enkelte, skal jeg ikke bortforklare (det vet jeg at folk har ulike oppfatninger om), men ikke overgrep!

Skrevet

Kom den dagen du har tatt mandlene du... Da er det plent umulig å svelge smertestillende og du er pokka nødt til å ta stikkpiller flere ganger om dagen i et par uker.

Men jeg antar det ligger mer bak det for deg enn for mange av oss andre siden du reagerer så sterkt.

''Men jeg antar det ligger mer bak det for deg enn for mange av oss andre siden du reagerer så sterkt.''

Taken slo meg også.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg synes dette grenser til overgrep.

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep.

Gjest ViViola
Skrevet

Fatter ikke at det ikke går an å legge til litt på "normal" måling av tempen, istedet for å måle på den nedlatende måten?

Her har vi aldri stukket noe i rompa på guttungen og, han lever ennå :)

''han lever ennå :)''

Og det er jo kjempebra. Hadde han hatt en alvorlig sykdom, så hadde du muligens sett litt annerledes både på stikkpiller og tempmåling. Du tvinger ikke en unge med tube i munnen til å svelge febernedsettende i flytende form, liksom.

Skrevet

Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har?

Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? Selv om det ikke måler akkurat på graden likt som i rumpa?

Jeg trenger forsåvidt ikke å vite _eksakt_ hvor mye den er. Men jeg har vært ute for at det var en hel grad i forskjell på under den ene armen og den andre. Om de har ligget på siden, med den ene armen under seg, med eller uten dyne etc. Det viktigste er jo også å se om den holder seg konstant, eller synker eller stiger. Og da kan det være interessant med tiendedeler også.

Skrevet

Det er ikke lenge siden forrige årtusen, men det var skrevet i 2007. ;-)

Men jeg husker GODT hvor mye øretermometere bel skrytt i skyene på slutten av forrige årtusen, for deretter å miste lufta helt...

Mulig pannetermometeret ikke er en slik boble som øretermometrene var - det er tydeligvis såpass nytt at det ikke ble med i lommelegens oversikt fra 2007;-)

Det er jo kjempefint dersom det kommer nye og enklere, men fortsatt like sikre, metoder for temperaturmåling, og selv uten dette har jeg ikke noen problemer med å forstå at folk av ulike årsaker ønsker å måle temperatur på annen måte enn i rumpa, men jeg kan bare ikke forstå at noen nærmest lar seg sjokkere over at det fortsatt måles i baken rundt om i det ganske land.

Vi har hatt øretermometer - et eller annet kjent merke,- det målte forskjellig temp hver gang vi prøvde - med bare et minutt imellom. Behagelig og kjekt,- men ikke brukandes...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...