Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg også begynner å føle meg som en forferdelig mor som utsetter mine barn for slike forferdelige ting... Blir skeptisk av dette her jeg...:-)

Jeg også... Jeg tror ikke jeg tør å sette stikkpille på minsten når hun blir syk igjen. Kommer bare til å tenke på denne tråden her...

Det har aldri noensinne falt meg inn at det kunne være problematisk å måle feber og gi stikkpille i endetarmen :-/

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''han lever ennå :)''

Og det er jo kjempebra. Hadde han hatt en alvorlig sykdom, så hadde du muligens sett litt annerledes både på stikkpiller og tempmåling. Du tvinger ikke en unge med tube i munnen til å svelge febernedsettende i flytende form, liksom.

''Du tvinger ikke en unge med tube i munnen til å svelge febernedsettende i flytende form, liksom.''

Eller en som nettopp har tatt mandlene og trenger smertestillende...

Skrevet

Vi kjøpte først en måler, og den var utrolig unøyaktig. Etter en lang kamp med dama på apoteket fikk vi pengene igjen. Hun sjekket minnet på måleren, og da så hun jo alle de ulike temperaturene vi hadde målt. Noen helt nede i 34 grader.

Jeg fikk tips her på dol av togli om å prøve Braun sin, for den var visstnok best i test. Den er vi utrolig fornøyd med. Vi måler alltid i begge ørene for å være sikker, og avviket er sjelden mer enn opptil 0,3.

Jeg føler meg veldig trygg med denne måleren, og ungene liker godt å bli sjekket regelmessig ;)

Så bra du er fornøyd med denne også :) Vi bruker bare Braun øretermometer når ungene er syke. Mye enklere når man kan måle om natta når barnet sover etc.

Skrevet

Ja nettopp, får de velge så tror jeg de aller fleste vil unngå å bli målt i rumpa. Det må da være en grunn for at de tar det valget..

Ja, men det handler jo ikke om overgrep. Det handler om at man kanskje synes det er litt mer "styr" å måle i rumpa. I øret er det gjort på få sekunder og man slipper å kle av seg.

Skrevet

Der er jeg enig, Men er det så stor forskjell å vente noen minutter?

Når barnet har feberkramper utgjør det en vesens forskjell, ja.. Dessuten er det ikke snakk om få minutter heller. Stikkpille virker mye raskere enn tabletter man tar i munnen.

Skrevet

Vi har hatt øretermometer - et eller annet kjent merke,- det målte forskjellig temp hver gang vi prøvde - med bare et minutt imellom. Behagelig og kjekt,- men ikke brukandes...

Du må kjøpte Braun sitt. Det eneste som funker godt nok (iallefall sist jeg sjekka). Man bør ikke måle i et øre som har ligget ned mot ei varm pute e.l., for da kan målingen bli feil. Dessuten er det lurt å måle to ganger. Ganske så nøyaktig i bruk.

Gjest Mildred
Skrevet

Hjemme hos oss var det febermåling når mamma mente vi var så syke at vi måtte være hjemme fra skolen. Altså var vi atskillig eldre enn 4-5 år.

Jeg husker det som verre enn selve sykdommen. Men jeg har forstått at jeg er litt overfølsom. Endetarmen min er enveiskjørt - andre må få gjøre hva de vil, men ikke med meg.

Febernedsettende fantes ikke i vårt hjem. Jeg visste ikke hva stikkpiller var før jeg ble voksen.

Stikkpiller mot feber vil jeg tro er av nyere dato, det har aldri vært å finne i vårt hus iallefall, febernedsettende tror jeg var et glass vann med en dispril i, smaken var grei nok, men det var jo så masse å få i seg liksom.

Takke meg til flytende og smeltetabletter, sistnevnte er jo genialt, man kaster det ikke opp igjen heller.

I min barndom var nok sykdommen verst, og det var ikke noe jeg kunne laste foreldrene mine for iallefall.

Skrevet

''Du tvinger ikke en unge med tube i munnen til å svelge febernedsettende i flytende form, liksom.''

Eller en som nettopp har tatt mandlene og trenger smertestillende...

Eller en som ligger i feberkramper og er bevisstløs...

Skrevet

Jeg også... Jeg tror ikke jeg tør å sette stikkpille på minsten når hun blir syk igjen. Kommer bare til å tenke på denne tråden her...

Det har aldri noensinne falt meg inn at det kunne være problematisk å måle feber og gi stikkpille i endetarmen :-/

Altså - det skal sies at jeg skjønner at mennesker som opplever traumatiske ting fra sine foreldre, eller andre - føler det ubehagelig å måle temp i rektum, men det ligger mer bak enn bare febermåling da altså. "Normale" foreldre gjør virkelig ikke noe galt ved å måle temp i rektum.

Skrevet

Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep.

''Å kalle temp og stikkpiller i baken for overgrep er en hån mot de som er blitt utsatt for overgrep.''

Takk! Helt enig.

Skrevet

Du må kjøpte Braun sitt. Det eneste som funker godt nok (iallefall sist jeg sjekka). Man bør ikke måle i et øre som har ligget ned mot ei varm pute e.l., for da kan målingen bli feil. Dessuten er det lurt å måle to ganger. Ganske så nøyaktig i bruk.

Tror jeg hadde Braun,- men det er jo lenge siden,- det kan ha vært med innebygde barnesykdommer ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Så bra du er fornøyd med denne også :) Vi bruker bare Braun øretermometer når ungene er syke. Mye enklere når man kan måle om natta når barnet sover etc.

Jeg er kjempefornøyd med den! Med fire unger letter det arbeidet veldig. Nå har det gått i ett med feber her, og det å kunne måle på sovende barn er også en fordel.

Skrevet

Stikkpiller mot feber vil jeg tro er av nyere dato, det har aldri vært å finne i vårt hus iallefall, febernedsettende tror jeg var et glass vann med en dispril i, smaken var grei nok, men det var jo så masse å få i seg liksom.

Takke meg til flytende og smeltetabletter, sistnevnte er jo genialt, man kaster det ikke opp igjen heller.

I min barndom var nok sykdommen verst, og det var ikke noe jeg kunne laste foreldrene mine for iallefall.

Smeltetabletter er heller ikke uproblematisk, skal jeg si deg. Jeg prøvde det her, før snuppa klarte å svelge tabletter. De løser seg opp som en grøt i munnen, og hun brakk seg av dem... (jeg også for den saks skyld, det er skikkelig ekkelt).

Gjest Elextra
Skrevet

'' Mye enklere når man kan måle om natta når barnet sover etc.''

Da sover dine barn tyngre enn mine :-). Min våkner nesten når jeg bare klapper litt på dem på natten, men de vet det er meg, og bare grynter og sover videre. Et termometer derimot ville nok fått fart i dem :-).

På morgenen, når jeg vekker dem for å gå i barnehage/skole derimot... *sukk* (kanskje jeg skulle forsøke meg med termometeret da?).

Gjest ViViola
Skrevet

Så kjekt da å ikke ha noen diagnose, selv om en diagnose av et eller annet slag ikke har gjort mye fra eller til i denne saken.

Jeg tipper de som gjør det, også ble gjort det på selv og ikke fant det så ubehagelig at de ikke kvier seg for å gjøre det samme med sine barn.

Men i min familie er det langt i fra normalt, så for oss er det helt uforståelig og ungene våre får også målt feberen, liketil får de febernedsettende om de har masse feber, uten å måtte ta det inn bakveien.

Sikkert like normalt begge deler, men jeg synes det er en smule rart at folk gjør det om de ikke absolutt må, jeg fikk nesten inntrykk av det at noen gjør det selv om det i gitte situasjoner er løsninger som er like bra, det er det jeg synes er sært!

''Så kjekt da å ikke ha noen diagnose, selv om en diagnose av et eller annet slag ikke har gjort mye fra eller til i denne saken.''

Av noen fremstilles man jo som gal om man tar tempen i baken på ungene, derfor kommentaren.

''Jeg tipper de som gjør det, også ble gjort det på selv og ikke fant det så ubehagelig at de ikke kvier seg for å gjøre det samme med sine barn.''

For eksempel.

''Men i min familie er det langt i fra normalt, så for oss er det helt uforståelig og ungene våre får også målt feberen, liketil får de febernedsettende om de har masse feber, uten å måtte ta det inn bakveien.''

Det er jo helt supert for dere, men det _er_ faktisk tilfeller der det ikke er mulig å unngå å ta tempen i baken eller sette stikkpiller. Dessuten: tempen i baken _er_ mer nøyaktig, og stikkpiller _virker_ fortere.

''Sikkert like normalt begge deler, men jeg synes det er en smule rart at folk gjør det om de ikke absolutt må, jeg fikk nesten inntrykk av det at noen gjør det selv om det i gitte situasjoner er løsninger som er like bra, det er det jeg synes er sært!''

At folk gjør "mye rart" er vel hevet over enhver tvil. For meg er det merkelig at folk f.eks. gir ungene sine sjokoladepålegg på brødskiva daglig, at de sitter inne når det er skiføre eller at de lar ungene legge seg sent; dette er jo ikke absolutt nødvendig, men sikkert helt normalt.

Gjest annlovinda
Skrevet

Tja, er først nå siste året sønnen min (7 år) har klart å få ned smeltetablet. Han brakk seg så det kom opp igjen.

Gjest ViViola
Skrevet

''Takke meg til flytende og smeltetabletter, sistnevnte er jo genialt, man kaster det ikke opp igjen heller.''

Eh... Jo, begge deler kaster de opp igjen her i huset. Derfor får hun på snart 7 stikkpiller fortsatt, for hun greier ikke å svelge tabletter. Smeltetabletter framkaller brekninger så fort den kommer i munnen.

Og hun er ikke utsatt for overgrep, nei. Herregud.

Gjest Mildred
Skrevet

''Takke meg til flytende og smeltetabletter, sistnevnte er jo genialt, man kaster det ikke opp igjen heller.''

Eh... Jo, begge deler kaster de opp igjen her i huset. Derfor får hun på snart 7 stikkpiller fortsatt, for hun greier ikke å svelge tabletter. Smeltetabletter framkaller brekninger så fort den kommer i munnen.

Og hun er ikke utsatt for overgrep, nei. Herregud.

Men hadde du gjort dette om du hadde fått i datteren din vanlig smertestillende?

Smertestillende er forøvrig i en litt annen kategori enn å ta tempen, må de ha medisin så må de det, klarer de ikke å svelge, så gjør de ikke det.

Men febermålingen kan vel tas i munnen eller under armen fordi!

Gjest ViViola
Skrevet

Men hadde du gjort dette om du hadde fått i datteren din vanlig smertestillende?

Smertestillende er forøvrig i en litt annen kategori enn å ta tempen, må de ha medisin så må de det, klarer de ikke å svelge, så gjør de ikke det.

Men febermålingen kan vel tas i munnen eller under armen fordi!

''Men hadde du gjort dette om du hadde fått i datteren din vanlig smertestillende?''

Hadde hun tatt tabletter, så hadde hun fått tabletter. Men selv hun på snart 8 vil heller ha stikkpille enn å plages når hun har kjempevondt i halsen.

Jeg har ingen _glede_ av å sette stikkpiller eller ta tempen i baken, om det er det du insinuerer.

''Men febermålingen kan vel tas i munnen eller under armen fordi!''

Selvfølgelig _kan_ man det. Man _kan_ også la være å ta tempen, stort sett går det jo bra. For meg er poenget at det å ta tempen skal være kjapt og nøyaktig. Har hatt tildels svært syk unge som har endt på sykehus i full fart, da har tidelene vært viktige hva temp angår. Si til en barnelege at du har tatt tempen under armen om du ringer - du får tvert beskjed om å ta den i baken. Og det er det jo en grunn til.

Skrevet

Tror jeg hadde Braun,- men det er jo lenge siden,- det kan ha vært med innebygde barnesykdommer ;-)

Det var Braun jeg hadde også - for 10+ år siden;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...