Gjest Mildred Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Men hadde du gjort dette om du hadde fått i datteren din vanlig smertestillende?'' Hadde hun tatt tabletter, så hadde hun fått tabletter. Men selv hun på snart 8 vil heller ha stikkpille enn å plages når hun har kjempevondt i halsen. Jeg har ingen _glede_ av å sette stikkpiller eller ta tempen i baken, om det er det du insinuerer. ''Men febermålingen kan vel tas i munnen eller under armen fordi!'' Selvfølgelig _kan_ man det. Man _kan_ også la være å ta tempen, stort sett går det jo bra. For meg er poenget at det å ta tempen skal være kjapt og nøyaktig. Har hatt tildels svært syk unge som har endt på sykehus i full fart, da har tidelene vært viktige hva temp angår. Si til en barnelege at du har tatt tempen under armen om du ringer - du får tvert beskjed om å ta den i baken. Og det er det jo en grunn til. ''Jeg har ingen _glede_ av å sette stikkpiller eller ta tempen i baken, om det er det du insinuerer.'' Selvfølgelig insinuerer jeg ikke det da! ''Selvfølgelig _kan_ man det. Man _kan_ også la være å ta tempen, stort sett går det jo bra. For meg er poenget at det å ta tempen skal være kjapt og nøyaktig. Har hatt tildels svært syk unge som har endt på sykehus i full fart, da har tidelene vært viktige hva temp angår. Si til en barnelege at du har tatt tempen under armen om du ringer - du får tvert beskjed om å ta den i baken. Og det er det jo en grunn til.'' Jeg har også hatt et barn som har vært så syk at det sto om livet, men jeg vil tro at i en meget høy andel av de gangene vi som foreldre faktisk måler feberen er det ikke det! Så om jeg skal måle feberen for å sjekke om han/hun er frisk nok til å dra i barnehagen/skole, så vil jeg tro at det ikke er bruk for en så kjapp og nøyaktig måling. Men er det sånn at ungen er så sjuk at du må ty til lege, så er det kanskje greit. Bortsett fra når jeg har fått barn sendt til sykehus har ikke mine barns leger sagt at jeg må måle i rektum om det bare gjelder en halsbetennelse eller noe, de er fornøyd med den tempen jeg har målt i munnen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 '' Mye enklere når man kan måle om natta når barnet sover etc.'' Da sover dine barn tyngre enn mine :-). Min våkner nesten når jeg bare klapper litt på dem på natten, men de vet det er meg, og bare grynter og sover videre. Et termometer derimot ville nok fått fart i dem :-). På morgenen, når jeg vekker dem for å gå i barnehage/skole derimot... *sukk* (kanskje jeg skulle forsøke meg med termometeret da?). Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener ;-) Hvis jeg skulle målt tempen i rompa deres når de sov, så hadde de garantert våkna. Når jeg måler i øret, så registrerer de det bare så vidt, men sovner igjen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg er kjempefornøyd med den! Med fire unger letter det arbeidet veldig. Nå har det gått i ett med feber her, og det å kunne måle på sovende barn er også en fordel. Helt klart 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Tror jeg hadde Braun,- men det er jo lenge siden,- det kan ha vært med innebygde barnesykdommer ;-) Mulig Min heter Braun Timewiser (vet ikke om det er ulike varianter av Braun sitt termometer). Jeg er rimelig sikker på at øretermometerne har blitt bedre med årene. Vårt er vel ca 3-4 år gammelt og fungerer veldig bra. 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Takke meg til flytende og smeltetabletter, sistnevnte er jo genialt, man kaster det ikke opp igjen heller.'' Eh... Jo, begge deler kaster de opp igjen her i huset. Derfor får hun på snart 7 stikkpiller fortsatt, for hun greier ikke å svelge tabletter. Smeltetabletter framkaller brekninger så fort den kommer i munnen. Og hun er ikke utsatt for overgrep, nei. Herregud. Samme erfaring her, og jeg er helt enig med deg:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Altså - det skal sies at jeg skjønner at mennesker som opplever traumatiske ting fra sine foreldre, eller andre - føler det ubehagelig å måle temp i rektum, men det ligger mer bak enn bare febermåling da altså. "Normale" foreldre gjør virkelig ikke noe galt ved å måle temp i rektum. Er enig med deg der. Jeg tror at folk som har opplevd overgrep av ulik art kan ha større problemer med slike ting, på samme måte som noen overgrepsutsatte ikke klarer å pusse tenner osv. Når man har et normalt forhold til kroppen sin og har vært vant til å måle tempen fra man var bittesmå, så skal ikke det være noe problem å måle i rumpa. 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Men hadde du gjort dette om du hadde fått i datteren din vanlig smertestillende? Smertestillende er forøvrig i en litt annen kategori enn å ta tempen, må de ha medisin så må de det, klarer de ikke å svelge, så gjør de ikke det. Men febermålingen kan vel tas i munnen eller under armen fordi! Men kan du svare meg på hvorfor vi ikke kan ta tempen i rektum? Hvorfor er det så innmari viktig at vi "omvendes" til å gjøre det på andre måter? 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Er enig med deg der. Jeg tror at folk som har opplevd overgrep av ulik art kan ha større problemer med slike ting, på samme måte som noen overgrepsutsatte ikke klarer å pusse tenner osv. Når man har et normalt forhold til kroppen sin og har vært vant til å måle tempen fra man var bittesmå, så skal ikke det være noe problem å måle i rumpa. Evt. har man ment at det er svært ubehagelig helt fra man ble forsøkt "tilvent" som bitte liten, uten at man vil betegne det som overgrep eller slemt. * sta * 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Ja, jeg også begynner å føle meg som en forferdelig mor som utsetter mine barn for slike forferdelige ting... Blir skeptisk av dette her jeg...:-) Ja herlighet, jeg er virkelig overrasket over denne tråden. 0 Siter
Gjest Mildred Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Men kan du svare meg på hvorfor vi ikke kan ta tempen i rektum? Hvorfor er det så innmari viktig at vi "omvendes" til å gjøre det på andre måter? Her skal ingen omvendes, jeg prøver bare å forstå viktigheten av å gjøre det på den måten når det finnes andre måter. For å være helt ærlig trodde jeg ikke folk gjorde det lenger, jeg trodde det var utdatert i samme slengen som kvikksøltermometeret. Bortsett fra når barn er virkelig syke da, men det har jeg understreket nok tror jeg! Men vi liker å gjøre ting på forskjellig vis, så jeg respekterer deres valg uten å kalle dere overgripere, og forventer at dere aksepterer mitt valg uten å anta jeg er et offer for overgrep! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Samme erfaring her, og jeg er helt enig med deg:-) Da konkluderer vi nok med at vi ikke er så snåle læll...! :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Evt. har man ment at det er svært ubehagelig helt fra man ble forsøkt "tilvent" som bitte liten, uten at man vil betegne det som overgrep eller slemt. * sta * _Det_ er en mulighet Minsten min har aldri akseptert å bli målt i stumpen, så jeg antar det blir uaktuelt videre også 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg skjønner at DU føler det som et overgrep på deg, ut i fra ditt ståsted, done erfaringer og dine følelser rundt dette. Men derfra til å generalisere at alle andre føler og burde føle det som et overgrep synes jeg er drøyt. Enig... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Hjemme hos oss var det febermåling når mamma mente vi var så syke at vi måtte være hjemme fra skolen. Altså var vi atskillig eldre enn 4-5 år. Jeg husker det som verre enn selve sykdommen. Men jeg har forstått at jeg er litt overfølsom. Endetarmen min er enveiskjørt - andre må få gjøre hva de vil, men ikke med meg. Febernedsettende fantes ikke i vårt hjem. Jeg visste ikke hva stikkpiller var før jeg ble voksen. Stikkpiller tror jeg ikke jeg hørte om før eldstemann ble født for snart 12 år siden. Når vi vokste opp var det jo dispiril vi fikk *urk* 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Å putte ting i rumpa på folk som ikke har godkjent det synes jeg grenser til overgrep. Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke. Vi har andre muligheter til å få ned feber på barn. ''Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke.'' Det skal jeg forsåvidt være enig med deg i, men da er det egentlig ikke selve målingen eller medisingivningen det dreier seg om. Man må bruke en slags mild tvang for å få gjennomført det, og da skal man selvfølelig se på andre muligheter for å gjennomføre det. Jeg har hatt ei jente som ikke svelget tabletter. Hun måtte på penicillinkur og vi fikk flytende! Måtte tvinge det i henne (en holdt og den andre sprøytet medisinen i munnen med sprøyte). Ikke en god løsning, men den eneste som var mulig (kaller du dette et overgrep?). Min har aldri reagert på verken febermåling i rektum eller stikkpiller - så uansett hva DU mener om saken - jeg har ikke begått overgrep mot mitt barn!! 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 ''Barn som hyler og skriker f.eks, godkjenner det ikke.'' Kan jo gjelde alt fra å få på seg parkdress til mating;-) Godt poeng:-) Eller flytende penicillinkur - phu, det var slitsomt! 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Det hadde vært interessant å høre dine kommentarer til overgrepsproblematikken som reises i denne tråden. Det er jo klart at en person som har vært utsatt for overgrep ser helt annerledes på dette en oss som ikke har vært det. Og slik sett skjønner jeg hva de mener (om enn det ikke er selve febermålingen som er det traumatiske). Men å drive denne kampanjen for å prøve å gjøre andre til overgripere fordi vi velger å gjøre det på den "gammeldagse" måten, vil jeg gjerne ha meg frabedt! Jeg kritiserer ikke de som velger å gjøre det på en annen måte enn meg... 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Ja herlighet, jeg er virkelig overrasket over denne tråden. Det er bare 2-3 her som synes man absolutt ikke bør gjøre det, vel? Jeg påstår absolutt ikke at det er slemt eller i klasse med overgrep å måle tempen bak. Jeg fastholder imidlertid retten til å synes at det var svært ubehagelig. Sånn i likhet med at det er ubehagelig å gå til tannlegen, selv om det bare dreier seg om en undersøkelse - men det er likevel ikke noe overgrep eller slemt å sende ungene dit, tvert imot. 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Da konkluderer vi nok med at vi ikke er så snåle læll...! :-) *puster lettet ut* 0 Siter
laban Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Stikkpiller tror jeg ikke jeg hørte om før eldstemann ble født for snart 12 år siden. Når vi vokste opp var det jo dispiril vi fikk *urk* Jeg husker noen bløte globoid-smuler / -klumper. Tror jeg klarte å unngå å svelge noe særlig... Men jeg var - og er fremdeles - nesten aldri syk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.