Gå til innhold

Oslo sentrum skal nå hete Kristiania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Navn er med på å påvirke oss, og det høres unektelig bedre ut med en weekend i Kristiania enn i Oslo... Kanskje Kristania får flere turister enn Oslo også ;-)

Skrevet

Navn er med på å påvirke oss, og det høres unektelig bedre ut med en weekend i Kristiania enn i Oslo... Kanskje Kristania får flere turister enn Oslo også ;-)

Men litt rart at det ikke bare kan hete sentrum, da, det er jo det det er;-)

Skrevet

Gjeeesp... har virkelig ikke politikerne bedre ting å ta seg til...?

Håper ingen assossierer navnet med fristaden i København, da. Noen vil nok mene at rusmisbruket og utstillingen av andre sosiale problemer er minst like dominerende i Oslo sentrum som i den danske varianten av Christiania.

Kvadraturen og de greiene der tror mange nordmenn stort sett forbinder med Kristiansand, uansett hva politikerne ønsker seg...

Skrevet

Håper ingen assossierer navnet med fristaden i København, da. Noen vil nok mene at rusmisbruket og utstillingen av andre sosiale problemer er minst like dominerende i Oslo sentrum som i den danske varianten av Christiania.

Kvadraturen og de greiene der tror mange nordmenn stort sett forbinder med Kristiansand, uansett hva politikerne ønsker seg...

Likheten med fristaden i Køben slo meg også.

Dessuten: Var ikke noe av poenget å endre bynavn i 1925 eller deromkring at man skulle kvitte seg med den gamle "koloniherrens" kongenavn og gå tilbake til opprinnelsen?

Skrevet

Likheten med fristaden i Køben slo meg også.

Dessuten: Var ikke noe av poenget å endre bynavn i 1925 eller deromkring at man skulle kvitte seg med den gamle "koloniherrens" kongenavn og gå tilbake til opprinnelsen?

Jo, jeg synes vi har rikelig nok Kristian- og Fredrik-oppkallelser her i landet som det er.

Oslo er gammelt, kort og greit, fungerer fint på mange fremmedspråk og ingen vet hva det egentlig betyr, selv om det finnes noen mulige forklaringer. Kjekke egenskaper for et bynavn, og sentrum er da virkelig ikke så digert at det trenger noe eget navn

synes

Skrevet

Jo, jeg synes vi har rikelig nok Kristian- og Fredrik-oppkallelser her i landet som det er.

Oslo er gammelt, kort og greit, fungerer fint på mange fremmedspråk og ingen vet hva det egentlig betyr, selv om det finnes noen mulige forklaringer. Kjekke egenskaper for et bynavn, og sentrum er da virkelig ikke så digert at det trenger noe eget navn

synes

Jeg er helt enig!

Dessuten er ikke "sentrum" helt klart avgrenset rent geografisk, slik som f eks Manhattan.

Skrevet

Skal vi bo i Oslo da, men dra ut i Kristiania???? Helt høl i huet spør du meg.. Når jeg skal til "sentrum" sier jeg byen, eller by´n. :) Og det er jo Oslo sentrum..

Kommer ikke til å si annet enn by´n uansett - alltid vært sånn, flere generasjoner bakover i min familie, og kommer alltid til å være sånn. Så lenge det er liv i meg :o)

Skrevet

Men litt rart at det ikke bare kan hete sentrum, da, det er jo det det er;-)

Joda, jeg har egentlig ingen formeninger om dette her. Igrunnen synes jeg hele diskusjonen virker en smule unødvendig ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes umiddelbart at idéen er dum.

Navnet Kristiania representerer for meg to ting - det gamle navnet på Oslo og en viss bydel i København.

Jeg synes Oslo Sentrum er passe upresist og greit. Ønsker man å være mer presis kan man si Karl Johan, Aker Brygge, Kvadraturen eller annet. Jeg skjønner ikke helt hva som blir mer presist med Kristiania.

Kanskje ville jeg vært mer positiv til idéen om de hadde valgt et annet navn enn Kristiania på denne (for meg) noe udefinerbare delen av byen.

Gjest Elextra
Skrevet

''Kvadraturen og de greiene der tror mange nordmenn stort sett forbinder med Kristiansand, uansett hva politikerne ønsker seg...''

Er det? Jeg forbinder "Kvadraturen" med en viss del av Oslo, nemlig området sør for søndre halvdel av Karl Johan (ca.). Jeg er ikke særlig kjent i Kristiansand, og forbinder ikke navnet med den byen.

Skrevet

''Kvadraturen og de greiene der tror mange nordmenn stort sett forbinder med Kristiansand, uansett hva politikerne ønsker seg...''

Er det? Jeg forbinder "Kvadraturen" med en viss del av Oslo, nemlig området sør for søndre halvdel av Karl Johan (ca.). Jeg er ikke særlig kjent i Kristiansand, og forbinder ikke navnet med den byen.

Samme her.

Skrevet

Ja, jeg vet omtrent hvor det er, men føler ikke at dette er noen veldig vanlig betegnelse.

Det skulle forøvrig stå "tror jeg". Jeg kan ta feil - vanskelig å vite hvem som sier hva om de forskjellige delene av byen.

Skrevet

Jeg for min del vi si både - óg.

Skrevet

Ja, det er helt naturlig så lenge det er fri flyt av dop der.

Nå er vel Christiania i København "nykter", så da er dette helt på sin plass, og pølsehansen skal dele ut gratis heroin! jaja...

Skrevet

Jeg synes det er stilig jeg, likte det. Det har jo ikke noe navn nå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...