Gjest nå har jeg hørt det også.... Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Vil gjerne starte en NAV debatt. For dere som har vært i kontakt med NAV: Hva er deres erfaringer? 0 Siter
Gjest flere sider av saken Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Min erfaring er at de er utrolig proffe og velmendende! Alt har blitt mye enklere etter at NAV ble etablert, og de klarer virkelig å se helheten i situasjonen. Ja, jeg må også vente litt i enkelte omganger, men det gjør jeg gjerne, for jeg vet vi er mange i køen. Ellers vil jeg bare si at jeg syns NAV har fått ufortjent mye kjeft i media, og at det er altfor lite oppmerksomhet omkring de tilfellene der reformen virkelig har hatt noe for seg. 0 Siter
sort som natta Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 et rotetet system,dårlig samarbeid innad. det er MIN erfaring.og selv de ansatte i skranken sier det selv de også 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Har faktisk bare positive ting å si om mitt lokale NAV-kontor. Uføresøknaden tar riktignok litt lang tid hos NAV Forvaltning, men det har fortsatt ikke gått over den forespeilede behandlingstiden, så vi får se hvordan erfaringen blir der... Og du da? 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Min erfaring er at de er utrolig proffe og velmendende! Alt har blitt mye enklere etter at NAV ble etablert, og de klarer virkelig å se helheten i situasjonen. Ja, jeg må også vente litt i enkelte omganger, men det gjør jeg gjerne, for jeg vet vi er mange i køen. Ellers vil jeg bare si at jeg syns NAV har fått ufortjent mye kjeft i media, og at det er altfor lite oppmerksomhet omkring de tilfellene der reformen virkelig har hatt noe for seg. ''Ellers vil jeg bare si at jeg syns NAV har fått ufortjent mye kjeft i media, og at det er altfor lite oppmerksomhet omkring de tilfellene der reformen virkelig har hatt noe for seg.'' Er jeg helt enig med deg i. Det er selvfølelig veldig tragisk for de menneskene det gjelder, men samtidig så behandler NAV maaaaange flere mennesker, enn de sakene som kommer fram i media. Men det er de negative tingene som blir trukket fram:-) Jeg har bare positive ting å si om min erfaring med NAV:-) 0 Siter
Gjest Ikke helt fornøyd akkurat Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Har kjent til NAV-systemet i mange år, før det ble NAV også. Har derfor mange erfaringer. Noen saksbehandlere er ålreite, noen er helt bak mål og mangler totalt medmenneskelig forståelse. Systemet i seg selv er rotete og inkompetent, ofte har jeg ikke visst hvem som er saksbehandleren min, de er vanskelig å få tak i. Det er dårlig samarbeid, de ser ikke mennesket som en helhet. Noen har vært så spydige at man skulle tro de betalte ut fra sin egen lomme. Totalt sett sitter jeg igjen med et negativt bilde av dette systemet, som jeg så gjerne skulle klart meg uten. Føler meg nedverdiget og at sykdommen min ikke akkurat blir bedre av å være i dette systemet. 0 Siter
Gjest tidsbegrenset Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har faktisk hatt masse positive erfaringer og har følt at jeg er blitt sett - dette var da jeg gikk sykmeldt og på rehabiliteringspenger. Men etter at jeg ble tidsbegrenset ufør, har jeg ikke hørt en lyd fra dem på tre år - selvom jeg skulle ha årlige oppfølgingssamtaler i følge en avtale undertegnet av saksbehandleren. Nå er det et mareritt bare å få tak i sin saksbehandler. Dvs. en får ikke tak i sin saksbehandler. "Sentralbordet" sender mailer til vedkommende om å ta kontakt med meg, men intet skjer.... 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Min erfaring: Veldig rotete, lite oppfølging, veldig lett å få dagpenger. Aldri hatt så god råd som da jeg gikk rett på dagepenger + kontantstøtte fra fødselsperm. Nedtur å begynner i jobb igjen, økonomisk sett. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 NAV hjelpemiddelsentral er i hvert fall det tregeste jeg har vært borti noen sinne. Nav Trygd har vært forholdsvis kjappe men prøvd å snyte meg flere ganger så her må man følge med på tilbakebetalinger og utregninger 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Eg har hatt befatning med NAV (jevnt og trutt) siden år 2000. I den perioden har eg måtte forholde meg til 12 forskjellige saksbehandlere, og hver gang har eg måtte forklare (rettferdiggjøre) mine behov og fortelle mi "livshistorie" på nytt. Av de 12 saksbehandlerne så har det vært 4 menneskelige, og 8 "umenneskelige", de først nevnte har vært løsningsorientert, lyttende og empatiske, de sistnevnte har vært arrogante, nedlatende og respektløse. Alt i alt er eg meget missfornøyd med NAV og har sett det som nødvendig å engasjere advokat for å kunne oppnå det eg etter loven har rettmessig krav på. 0 Siter
Icora Panter Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Ordet NAV får meg til å grøsse.. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Ideen med NAV er kjempegod, intensjonen er jo at man skal slippe å forholde seg til mange ulike offentlige etater om man er syk/ute av stand til jobbe/har midlertidige/langvarige problemer osv. Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene. På ett av mine besøk på mitt lokale NAV-kontor overhørte jeg en problemsamtale mellom 3 (!) av de som jobbet det - om hvordan de skulle få åpnet en arkfane i excel... Da blir jeg nesten kvalm, for dette engasjerte alle 3 i lengre tid - mens venteværelset var stappfullt... Jeg har også opplevd saksbehandlerne som kunnskapsløse, og at de ikke setter seg inn i klientens sak før de foreslår tiltak. For tiltak er tydeligvis veldig viktig for statistikken, uansett om det gagner klienten eller ei. Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra. Jeg sendte en søknad om refusjon av utgifter i oktober i fjor, den har jeg ikke fått svar på tross både skriftlige og muntlige purringer. De svarer ikke engang at de har fått søknaden. NAV er overarbeidet, men det må de nødvendigvis bli med den personmassen de har her i byen i alle fall. Når man ikke behersker de tekniske hjelpemidlene man har (overhørte også en lengre samtale om hvordan ei kopimaskin skulle brukes en gang - herlighet...), tar alt mye, mye lengre tid enn det behøver å gjøre. Jeg håper NAV klarer å komme til det punktet der de burde være, slik at de kan fylle intensjonen med sin tilstedeværelse. For den er i utgangspunktet veldig bra. 0 Siter
Bookworm Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Ideen med NAV er kjempegod, intensjonen er jo at man skal slippe å forholde seg til mange ulike offentlige etater om man er syk/ute av stand til jobbe/har midlertidige/langvarige problemer osv. Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene. På ett av mine besøk på mitt lokale NAV-kontor overhørte jeg en problemsamtale mellom 3 (!) av de som jobbet det - om hvordan de skulle få åpnet en arkfane i excel... Da blir jeg nesten kvalm, for dette engasjerte alle 3 i lengre tid - mens venteværelset var stappfullt... Jeg har også opplevd saksbehandlerne som kunnskapsløse, og at de ikke setter seg inn i klientens sak før de foreslår tiltak. For tiltak er tydeligvis veldig viktig for statistikken, uansett om det gagner klienten eller ei. Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra. Jeg sendte en søknad om refusjon av utgifter i oktober i fjor, den har jeg ikke fått svar på tross både skriftlige og muntlige purringer. De svarer ikke engang at de har fått søknaden. NAV er overarbeidet, men det må de nødvendigvis bli med den personmassen de har her i byen i alle fall. Når man ikke behersker de tekniske hjelpemidlene man har (overhørte også en lengre samtale om hvordan ei kopimaskin skulle brukes en gang - herlighet...), tar alt mye, mye lengre tid enn det behøver å gjøre. Jeg håper NAV klarer å komme til det punktet der de burde være, slik at de kan fylle intensjonen med sin tilstedeværelse. For den er i utgangspunktet veldig bra. Om hvordan man åpner en arkfane i excel ja - er det noe rart ting tar tid i NAV? Hahaha... Et lite grunnleggende kurs i data hadde kanskje vært noe? :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Om hvordan man åpner en arkfane i excel ja - er det noe rart ting tar tid i NAV? Hahaha... Et lite grunnleggende kurs i data hadde kanskje vært noe? :-) Nemlig. Og jeg tuller ikke, altså. Jeg tror det er mye derfor alt tar sånn tid også i NAV - de behersker ikke de hjelpemidlene de har, bruker masse tid bare på å åpne mail liksom, og dermed går det _treigt_. De kunne med hell ha byttet ut endel folk der. 0 Siter
Bookworm Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Nemlig. Og jeg tuller ikke, altså. Jeg tror det er mye derfor alt tar sånn tid også i NAV - de behersker ikke de hjelpemidlene de har, bruker masse tid bare på å åpne mail liksom, og dermed går det _treigt_. De kunne med hell ha byttet ut endel folk der. Akkurat det med mail har jeg tenkt på også. Jeg sender innimellom mail til min saksbehandler. Hun åpner den tydeligvis da, men det har aldri skjedd at jeg får svar per mail. Hun ringer meg. Jeg får jo svar på det jeg lurer på da, men likevel lurer jeg på om hun er så uvant med mail at hun ikke tør å bruke den. Ofte hadde jo svaret vært kort og greit å skrive, og hun bruker jo mye lenger tid på å faktisk ringe meg, for da ender vi opp med å snakke om flere andre ting også... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Akkurat det med mail har jeg tenkt på også. Jeg sender innimellom mail til min saksbehandler. Hun åpner den tydeligvis da, men det har aldri skjedd at jeg får svar per mail. Hun ringer meg. Jeg får jo svar på det jeg lurer på da, men likevel lurer jeg på om hun er så uvant med mail at hun ikke tør å bruke den. Ofte hadde jo svaret vært kort og greit å skrive, og hun bruker jo mye lenger tid på å faktisk ringe meg, for da ender vi opp med å snakke om flere andre ting også... Jeg får ikke lov til å sende mail direkte til saksbehandler, den må innom en "post"-adresse i fylkesadm. som sender videre. Helt sprøtt. Men - hovedgrunnen til at man ikke får svar pr. mail tror jeg er fordi de ikke vil ha ting dokumentert. Rett og slett. De er selektive på hva de skriver "i mappa", og de ønsker ikke å ha alt dokumentert. Selv om det er rimelig "ufarlig" i øyeblikket. Merkelig, ja. Som du sier, de ville ha spart seg tid på å skrive et kjapt svar på mail - men det forutsetter både at de _kan_ å skrive mail, og at de tør å få ting dokumentert. 0 Siter
Bookworm Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Jeg får ikke lov til å sende mail direkte til saksbehandler, den må innom en "post"-adresse i fylkesadm. som sender videre. Helt sprøtt. Men - hovedgrunnen til at man ikke får svar pr. mail tror jeg er fordi de ikke vil ha ting dokumentert. Rett og slett. De er selektive på hva de skriver "i mappa", og de ønsker ikke å ha alt dokumentert. Selv om det er rimelig "ufarlig" i øyeblikket. Merkelig, ja. Som du sier, de ville ha spart seg tid på å skrive et kjapt svar på mail - men det forutsetter både at de _kan_ å skrive mail, og at de tør å få ting dokumentert. Huff, det med dokumentasjonen skremmer meg! Men det forundrer meg ikke at det er slik... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Huff, det med dokumentasjonen skremmer meg! Men det forundrer meg ikke at det er slik... :-/ Mener ikke å skremme deg, altså, men det er en grunn til at veldig mange må krangle veldig mye med NAV... Dette kommer selvfølgelig helt an på saksbehandler, og ikke minst arbeidspress og stress for vedkommende. 0 Siter
Gjest det har sin årsak Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Akkurat det med mail har jeg tenkt på også. Jeg sender innimellom mail til min saksbehandler. Hun åpner den tydeligvis da, men det har aldri skjedd at jeg får svar per mail. Hun ringer meg. Jeg får jo svar på det jeg lurer på da, men likevel lurer jeg på om hun er så uvant med mail at hun ikke tør å bruke den. Ofte hadde jo svaret vært kort og greit å skrive, og hun bruker jo mye lenger tid på å faktisk ringe meg, for da ender vi opp med å snakke om flere andre ting også... Det er regler om taushetsplikt som gjør at du ikke får svar på mail. Mail er ikke noen sikker kommunikasjonsform. 0 Siter
Gjest det har sin årsak Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Ideen med NAV er kjempegod, intensjonen er jo at man skal slippe å forholde seg til mange ulike offentlige etater om man er syk/ute av stand til jobbe/har midlertidige/langvarige problemer osv. Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene. På ett av mine besøk på mitt lokale NAV-kontor overhørte jeg en problemsamtale mellom 3 (!) av de som jobbet det - om hvordan de skulle få åpnet en arkfane i excel... Da blir jeg nesten kvalm, for dette engasjerte alle 3 i lengre tid - mens venteværelset var stappfullt... Jeg har også opplevd saksbehandlerne som kunnskapsløse, og at de ikke setter seg inn i klientens sak før de foreslår tiltak. For tiltak er tydeligvis veldig viktig for statistikken, uansett om det gagner klienten eller ei. Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra. Jeg sendte en søknad om refusjon av utgifter i oktober i fjor, den har jeg ikke fått svar på tross både skriftlige og muntlige purringer. De svarer ikke engang at de har fått søknaden. NAV er overarbeidet, men det må de nødvendigvis bli med den personmassen de har her i byen i alle fall. Når man ikke behersker de tekniske hjelpemidlene man har (overhørte også en lengre samtale om hvordan ei kopimaskin skulle brukes en gang - herlighet...), tar alt mye, mye lengre tid enn det behøver å gjøre. Jeg håper NAV klarer å komme til det punktet der de burde være, slik at de kan fylle intensjonen med sin tilstedeværelse. For den er i utgangspunktet veldig bra. '' Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene. '' På mitt navkontor er det i alle fall fem stykker med hovedfag. Videre er det mange med 3-4 årige universitets- og høgskoleutdannelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.