Gå til innhold

NAV - erfaringer

Gjest nå har jeg hørt det også....

Anbefalte innlegg

Gjest På attføring
Skrevet

Ideen med NAV er kjempegod, intensjonen er jo at man skal slippe å forholde seg til mange ulike offentlige etater om man er syk/ute av stand til jobbe/har midlertidige/langvarige problemer osv.

Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene.

På ett av mine besøk på mitt lokale NAV-kontor overhørte jeg en problemsamtale mellom 3 (!) av de som jobbet det - om hvordan de skulle få åpnet en arkfane i excel... Da blir jeg nesten kvalm, for dette engasjerte alle 3 i lengre tid - mens venteværelset var stappfullt...

Jeg har også opplevd saksbehandlerne som kunnskapsløse, og at de ikke setter seg inn i klientens sak før de foreslår tiltak. For tiltak er tydeligvis veldig viktig for statistikken, uansett om det gagner klienten eller ei.

Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra.

Jeg sendte en søknad om refusjon av utgifter i oktober i fjor, den har jeg ikke fått svar på tross både skriftlige og muntlige purringer. De svarer ikke engang at de har fått søknaden.

NAV er overarbeidet, men det må de nødvendigvis bli med den personmassen de har her i byen i alle fall. Når man ikke behersker de tekniske hjelpemidlene man har (overhørte også en lengre samtale om hvordan ei kopimaskin skulle brukes en gang - herlighet...), tar alt mye, mye lengre tid enn det behøver å gjøre.

Jeg håper NAV klarer å komme til det punktet der de burde være, slik at de kan fylle intensjonen med sin tilstedeværelse. For den er i utgangspunktet veldig bra.

''Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra.''

Jeg sender mail til saksbehandler. Får jeg ikke svar innen en dag eller to sender jeg en ny, og en ny to dager etter det igjen.

"Viser til mail sendt dato og dato, og jeg har ikke fått svar på disse. Det jeg lurte på var ........", og for skams skyld er de på NAV-kontoret kjappe med svar når datoene baller på seg. :-)

Nå får jeg alltid svar raskt, de skjønner vel at de ikke blir kvitt meg, og at jeg er en igle som ikke gir slipp før jeg oppnår kontakt. Vet du hva saksbehandler heter sender du mail til [email protected], og du gir deg ikke før de svarer.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

6

• Sofies mamma

5

• Dorthe

4

• sort som natta

1

Gjest På attføring
Skrevet

Det er regler om taushetsplikt som gjør at du ikke får svar på mail. Mail er ikke noen sikker kommunikasjonsform.

Min saksbehandler svarer pr mail. Men det er selvsagt ikke konfidensielle ting jeg spør om pr mail. Kan være at jeg gjerne vil ha møte eller sånne ting. At noen snapper om mailen er veldig lite sansynlig, og sansynligheten er i alle fall ikke stor for at en hacker finner mailene fra meg i innboksen til saksbehandleren. :-D

Gjest På attføring
Skrevet

Min erfaring: Veldig rotete, lite oppfølging, veldig lett å få dagpenger. Aldri hatt så god råd som da jeg gikk rett på dagepenger + kontantstøtte fra fødselsperm. Nedtur å begynner i jobb igjen, økonomisk sett.

Alt for lett å få dagpenger? Har man ikke jobb, har hatt inntekt og er reell jobbsøker har man rett på dagpenger, så enkelt er det.

Gjest ViViola
Skrevet

''Å få tak i saksbehandler er et dagsverk i seg selv. Jeg har nå gitt helt opp, jeg henvender meg til servicetelefonen når det utvikling i min sak, og jeg ber om at saksbehandler ringer meg opp. Det skjer _aldri_. Har ikke hørt fra saksbehandler siden siste vedtak om rehabiliteringspenger, i august i fjor. Hurra.''

Jeg sender mail til saksbehandler. Får jeg ikke svar innen en dag eller to sender jeg en ny, og en ny to dager etter det igjen.

"Viser til mail sendt dato og dato, og jeg har ikke fått svar på disse. Det jeg lurte på var ........", og for skams skyld er de på NAV-kontoret kjappe med svar når datoene baller på seg. :-)

Nå får jeg alltid svar raskt, de skjønner vel at de ikke blir kvitt meg, og at jeg er en igle som ikke gir slipp før jeg oppnår kontakt. Vet du hva saksbehandler heter sender du mail til [email protected], og du gir deg ikke før de svarer.

Jeg har gitt opp. Jeg gidder ikke bruke tid på dette, siden jeg vet at jeg gjør det jeg kan for å bli frisk - fullstendig uten NAVs viten, samtykke eller motstand.

Saksbehandlers navn - tror du at jeg får har bare èn? Eller at jeg til enhver tid vet navnet på den som har meg som ansvarsområde? He-he...

Gjest ViViola
Skrevet

'' Problemet er bare det at NAV i dag sitter på så utrolig lite kompetanse, de mennesklige ressursene bærer så vanvittig stort preg av lav utdanning og en god jobb av fagforeningene.

''

På mitt navkontor er det i alle fall fem stykker med hovedfag. Videre er det mange med 3-4 årige universitets- og høgskoleutdannelse.

''På mitt navkontor er det i alle fall fem stykker med hovedfag. Videre er det mange med 3-4 årige universitets- og høgskoleutdannelse.''

Det er kjempebra - men kompetanse er ikke bare boklærdom. Det er også menneskekjenning, bruk av data og andre tekniske hjelpemidler i tillegg. Jeg tror det ofte skorter vel så mye på de siste faktorene som på den akademiske siden.

Gjest firepile
Skrevet

Om hvordan man åpner en arkfane i excel ja - er det noe rart ting tar tid i NAV? Hahaha... Et lite grunnleggende kurs i data hadde kanskje vært noe? :-)

Det er ikke værre enn å lære seg å slå opp i hjelpefilen.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Både gode og dårlige. Det jobber noen kjempeflotte mennesker der, og så jobber det noen som omtrent oppfører seg som at jeg stjeler av lønna deres.

Det er mye byråkrati, og kan være svært vanskelig og navigere i byråkratiet. Når da saksbehandleren din ikke klarer det heller så blir det unødvendig ventetid, krøll, frustrasjoner.

Jeg har opplevd faktisk flere ganger også at feilen ikke ligger hos NAV, men manglendes dokumentasjon fra andre instanser som f.eks lege. Da er det lett å skylde på NAV. Men, NAV krever mye dokumentasjon og dermed kan det ta lang tid. Og jeg sitter med en følelse at jeg har dokumentert samme greia nå i åresvis.

Bytte av saksbehandler skjer, jeg blir ikke informert, det er fryktelig negativt. Da sitter en person og skal behandle min sak som ikke kjenner meg. Det taler ikke til min fordel.

Jeg er heldig for saksbehandler min ringer meg opp igjen, og ringer uoppfordret og gjør mye for meg. Minuset er at de leser ikke saksdokumentene mine og mister viktig informasjon om behandlingsituasjonen min. De har ikke kunnskap om hva som jeg har problem med, diagnosene mine er gresk for dem osv. Det er stort minus!

Så mye byråkrati, mye tull, men vi skal ikke glemme at det jobber også dyktige personer i NAV.

Skrevet

NAV hjelpemiddelsentral er i hvert fall det tregeste jeg har vært borti noen sinne.

Nav Trygd har vært forholdsvis kjappe men prøvd å snyte meg flere ganger så her må man følge med på tilbakebetalinger og utregninger

HMS var supertrege før NAV-reformen også...

Skrevet

De blir bare tregere og tregere. Det skulle være så fint og flott med brukerpass, men bortsett fra ved reperasjoner så har det ingen nytte. Og til og med ved reperasjoner så må man ringe HMS og få tillatelse og nummer. Men

Skrevet

De blir bare tregere og tregere. Det skulle være så fint og flott med brukerpass, men bortsett fra ved reperasjoner så har det ingen nytte. Og til og med ved reperasjoner så må man ringe HMS og få tillatelse og nummer. Men

Gjest på attføring
Skrevet

Jeg har gitt opp. Jeg gidder ikke bruke tid på dette, siden jeg vet at jeg gjør det jeg kan for å bli frisk - fullstendig uten NAVs viten, samtykke eller motstand.

Saksbehandlers navn - tror du at jeg får har bare èn? Eller at jeg til enhver tid vet navnet på den som har meg som ansvarsområde? He-he...

''Saksbehandlers navn - tror du at jeg får har bare èn?''

Nå etter omleggingen skal du ha bare en saksbehandler. At man i en omleggingsfase var innom flere er mulig, men nå skal du ha bare en. Om vedkommende ikke er sykemeldt eller har sluttet.

Gjest ViViola
Skrevet

''Saksbehandlers navn - tror du at jeg får har bare èn?''

Nå etter omleggingen skal du ha bare en saksbehandler. At man i en omleggingsfase var innom flere er mulig, men nå skal du ha bare en. Om vedkommende ikke er sykemeldt eller har sluttet.

Det er mye man "skal ha" i NAV-systemet, men det hjelper jo ikke når kart og terreng ikke stemmer.

Som sagt, jeg jobber steinhardt for å bli frisk og komme meg ut av NAVs klør, men hadde jeg ventet på dem eller fulgt deres system ville jeg vært ufør nå.

Skrevet

Det er regler om taushetsplikt som gjør at du ikke får svar på mail. Mail er ikke noen sikker kommunikasjonsform.

Men samme NAV-kontor mente at jeg kunne sende over personlig informasjon på mail for å endre personopplysninger??

hidi, the scorpion
Skrevet

Men samme NAV-kontor mente at jeg kunne sende over personlig informasjon på mail for å endre personopplysninger??

Ha, ha;)

Gjest På attføring
Skrevet

Det er mye man "skal ha" i NAV-systemet, men det hjelper jo ikke når kart og terreng ikke stemmer.

Som sagt, jeg jobber steinhardt for å bli frisk og komme meg ut av NAVs klør, men hadde jeg ventet på dem eller fulgt deres system ville jeg vært ufør nå.

''Som sagt, jeg jobber steinhardt for å bli frisk og komme meg ut av NAVs klør''

Så heldig du er som selv greier bestemme om du skal være frisk nok til å jobbe eller ikke. Sånn er det dessverre ikke for alle av oss.

Gjest ViViola
Skrevet

''Som sagt, jeg jobber steinhardt for å bli frisk og komme meg ut av NAVs klør''

Så heldig du er som selv greier bestemme om du skal være frisk nok til å jobbe eller ikke. Sånn er det dessverre ikke for alle av oss.

''Så heldig du er som selv greier bestemme om du skal være frisk nok til å jobbe eller ikke. Sånn er det dessverre ikke for alle av oss.''

???

Jeg kan selvfølgelig ikke _bestemme_ om jeg skal være frisk eller syk, men jeg kan _bestemme_ hva slags behandling jeg skal ha.

Jeg kan følge NAVs system og velge en fysioterapeut som ikke gjør meg frisk, eller jeg kan gå egne veier og betale hele greia sjøl. Hadde jeg fulgt NAV, hadde jeg vært ufør nå, både pga fysiske og psykiske plager.

Så om du kaller det et _valg i å være frisk eller syk_, så velger jeg frisk. Hver jævla gang.

Eller var det noe annet du tenkte på?

Skrevet

Alt for lett å få dagpenger? Har man ikke jobb, har hatt inntekt og er reell jobbsøker har man rett på dagpenger, så enkelt er det.

Ja, det stemmer. Men det er en del krav til jobbsøking, ta i mot tilbud, møte opp på møter o.l for å beholde dagpengene. Og det var ekstremt sløvt i min tid.

Gjest På attføring
Skrevet

Ja, det stemmer. Men det er en del krav til jobbsøking, ta i mot tilbud, møte opp på møter o.l for å beholde dagpengene. Og det var ekstremt sløvt i min tid.

Det er ikke mye sløvt heromkring, og det har det aldri vært så lenge jeg har kjent til systemet. Og det nærmer seg nå 20 år sida jeg første gang var innom det som da var arbeidsformidlingen.

Skrevet

Det er ikke mye sløvt heromkring, og det har det aldri vært så lenge jeg har kjent til systemet. Og det nærmer seg nå 20 år sida jeg første gang var innom det som da var arbeidsformidlingen.

For 20 år siden så måtte man møte på arbeidsformidlingen, snakke med saksbehandler og fikk deretter en liste som saksbehandleren ringte og lagde avtale om interju. En gang i uka takk og deretter måtte man ned på rådhuset for å få pengene. Ikke mulig å lure seg unna den gangen nei :oD

Skrevet

Jeg får ikke lov til å sende mail direkte til saksbehandler, den må innom en "post"-adresse i fylkesadm. som sender videre. Helt sprøtt.

Men - hovedgrunnen til at man ikke får svar pr. mail tror jeg er fordi de ikke vil ha ting dokumentert. Rett og slett. De er selektive på hva de skriver "i mappa", og de ønsker ikke å ha alt dokumentert. Selv om det er rimelig "ufarlig" i øyeblikket. Merkelig, ja.

Som du sier, de ville ha spart seg tid på å skrive et kjapt svar på mail - men det forutsetter både at de _kan_ å skrive mail, og at de tør å få ting dokumentert.

''Men - hovedgrunnen til at man ikke får svar pr. mail tror jeg er fordi de ikke vil ha ting dokumentert. Rett og slett. De er selektive på hva de skriver "i mappa", og de ønsker ikke å ha alt dokumentert. Selv om det er rimelig "ufarlig" i øyeblikket. Merkelig, ja.''

Det er også min erfaring.

Men eg sender (leverer personlig til mottaket) brev, innkludert eventuelle vedlegg, og noterer meg tidspunktet for levering.

Eg har også den siste tiden sendt kopi (og gjort NAV oppmerksom på dette i søknaden) til advokat, dette liker ikkje NAV noe særlig...:)

I dag skal eg levere en søknad om økonomisk stønad, søknaden er på 2 sider og har 16 A4 sider og 3 A3 sider med vedlegg (dokumentasjon).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...