Gå til innhold

valentin er greit, men ikke morsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har valentin tatt over for morsdag/farsdag?

På morsdag/farsdag som har fulgt oss i maaange år er det liksom dumt av oss å kjøpe gave for da støtter vi handelstanden.

morsdagskort/farsdagskort er nesten ikke tillatt å lage, mens valentin kort kan man lage?

Valentin ser ut til å ha tatt over og er "tillatt", da kan man støtte handelstanden..

Ser ut til at vi kutter ut våre egne gamle tradisjoner og tar til oss de amerikanske..

Det har blitt litt sånn med karneval og halloween også.

Synes det er snål utvikling.

tzatziki1365380058
Skrevet

Enig med deg!

Men jeg synes både morsdag, farsdag og valentines er akkurat like mye tøys, og hos oss feirer vi ingen av dagene.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på at det var Valentin i dag før jeg så et innlegg her inne.

Blir ikke gjort noe ekstra her, annet enn at vi skal feire min søster som snart har bursdag.

Skrevet

Enig med deg!

Men jeg synes både morsdag, farsdag og valentines er akkurat like mye tøys, og hos oss feirer vi ingen av dagene.

Du er fornuftig som kutter alle:)

Noen her på dol er så bestemte på at morsdag og farsdag er tull for så å feire valentin med det ene og det andre!?

Skrevet

Vi har alltid feira mors- og farsdag, men valentinsdag har vi ingen tradisjoner for å feire. Har vel hendt at mannen min har dukka opp med blomster e.l., men jeg tror ikke jeg får noe idag ;) Jeg har ikke kjøpt noe til han heller ;)

AneM1365380603
Skrevet

Vi hopper over alt nymotens, men feirer fars- og morsdag. For meg kunne vi hoppet over morsdagen også, for på denne tiden går det i ett med andre feiringer.

Gjest ViViola
Skrevet

''morsdagskort/farsdagskort er nesten ikke tillatt å lage, mens valentin kort kan man lage?''

Det er vel fordi de absolutt aller, aller fleste er sammen med folk de er glad i, og Valentine's day retter seg ikke mot _personer_ - men kjærlighet.

Forøvrig feirer vi ikke noen av de nevnte dagene særlig hardt, men ungene feirer i alle fall mors- og farsdag en smule. :-)

Skrevet

Vi hopper over alt nymotens, men feirer fars- og morsdag. For meg kunne vi hoppet over morsdagen også, for på denne tiden går det i ett med andre feiringer.

Her i huset glemte de morsdagen, og jeg ble faktisk skuffet. Jeg vet at ungene visste det, fordi de snakket om det et par dager før - men min kjære glemte det helt bort :-(

AneM1365380603
Skrevet

Her i huset glemte de morsdagen, og jeg ble faktisk skuffet. Jeg vet at ungene visste det, fordi de snakket om det et par dager før - men min kjære glemte det helt bort :-(

Det var litt kjedelig i og med at du visste de hadde noe på gang et par dager før.

Jeg glemmer aldri den ene gangen mannen min glemte dagen. Så kom eksen innom med en flaske vin ;) Mannen min sa at det var så pinlig at den dagen aldri mer skal bli glemt ;)

Skrevet

Det var litt kjedelig i og med at du visste de hadde noe på gang et par dager før.

Jeg glemmer aldri den ene gangen mannen min glemte dagen. Så kom eksen innom med en flaske vin ;) Mannen min sa at det var så pinlig at den dagen aldri mer skal bli glemt ;)

Ååååå - tenker han var flau, ja!

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er enig i den virkelighetsoppfatning.

Men kanskje blir det mer blest om valentindagen fordi mange unge bidrar til det? De har jo vokst opp med denne tradisjonen i en helt annen grad enn f eks meg, som var godt inne i mitt nåværende forhold da handelsstanden i Norge begynte å gjøre noe ut av valentinsdagen.

Skrevet

Jeg er i grunn ikke enig med deg i din vurdering av denne utviklingen.

Hos oss feirer vi morsdag og farsdag, men ikke Valentine's day.

Skrevet

Ungene insisterer på å feire morsdag og det er kjempehyggelig med kort og kos. :o) Pappan kjøper gjerne en liten pakke som ungene velger ut også.

Valentinsdagen blir litt annerledes - da er det _jeg_ som kan gjøre litt ekstra stas på min elskede (han er grundig bortskjemt fra alle andre dagene i året også da!) og det synes jeg er kjempekoselig. :o)

Skrevet

Siden mange barn lever uten enten mor eller far i dag, så ble det etterhvert litt kinkig å lage mors- og farsdagskort på skolene, og fokus ellers i samfunnet ble også dempet litt.

Valentine-dagen er vel i utgangspunktet en feiring av kjærligheten, og det å gi oppmerksomhet til hvemsomhelst man er glad i blir mer nøytral grunn. De fleste har forhåpentligvis noen de er glade i.

Selv skygger jeg helst unna Valentine, Halloween og andre komersielle trender. Men jeg innser jo at det har kommet for å bli.

Skrevet

''Ser ut til at vi kutter ut våre egne gamle tradisjoner og tar til oss de amerikanske..''

Du mener vel ikke for alvor at morsdag/farsdag er "våre egne gamle tradisjoner", i motsetning til feks Halloween og Valentinsdagen? Både Halloween og Valentinsdagen er _mye_ eldre tradisjoner enn morsdagen, og har faktisk europeisk opprinnelse, mens morsdagen er en ren amerikansk oppfinnelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Morsdag

http://no.wikipedia.org/wiki/Valentinsdag

Når det er sagt, kjenner jeg meg ikke helt igjen i din oppfatning av dagene uansett. Jeg har inntrykk av at mors- og farsdager er mye mer stuerene og anerkjente enn Halloween og Valentinsdagen, sånn jevnt over.

Her i gården markerer vi verken morsdag, farsdag eller valentinsdag.

Skrevet

''Ser ut til at vi kutter ut våre egne gamle tradisjoner og tar til oss de amerikanske..''

Du mener vel ikke for alvor at morsdag/farsdag er "våre egne gamle tradisjoner", i motsetning til feks Halloween og Valentinsdagen? Både Halloween og Valentinsdagen er _mye_ eldre tradisjoner enn morsdagen, og har faktisk europeisk opprinnelse, mens morsdagen er en ren amerikansk oppfinnelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Morsdag

http://no.wikipedia.org/wiki/Valentinsdag

Når det er sagt, kjenner jeg meg ikke helt igjen i din oppfatning av dagene uansett. Jeg har inntrykk av at mors- og farsdager er mye mer stuerene og anerkjente enn Halloween og Valentinsdagen, sånn jevnt over.

Her i gården markerer vi verken morsdag, farsdag eller valentinsdag.

''Du mener vel ikke for alvor at morsdag/farsdag er "våre egne gamle tradisjoner", i motsetning til feks Halloween og Valentinsdagen? Både Halloween og Valentinsdagen er _mye_ eldre tradisjoner enn morsdagen, og har faktisk europeisk opprinnelse, mens morsdagen er en ren amerikansk oppfinnelse. ''

;-)

Det skal ikke så mye til før noe blir urnorskt, vet du! :-)

Skrevet

''Du mener vel ikke for alvor at morsdag/farsdag er "våre egne gamle tradisjoner", i motsetning til feks Halloween og Valentinsdagen? Både Halloween og Valentinsdagen er _mye_ eldre tradisjoner enn morsdagen, og har faktisk europeisk opprinnelse, mens morsdagen er en ren amerikansk oppfinnelse. ''

;-)

Det skal ikke så mye til før noe blir urnorskt, vet du! :-)

''Det skal ikke så mye til før noe blir urnorskt, vet du! :-)''

Nei, så lenge det er av rette sorten, er lista åpenbart lav.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...