Gå til innhold

Fersk ingefær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte fersk ingefær i en rett i går, og det var knallgodt! Har igjen et stort stykke, så nå lurer jeg på andre gode retter jeg kan bruke ingefær i!

Ikke at kostnaden var noe særlig stor, men det hadde jo vært spennende å fresje opp div ting med dette krydderet!

Noen forslag? Har aldri brukt det før, jeg!

AneM1365380603
Skrevet

Denne retten er utrolig god. Jeg sakser inn det jeg klippet ut herfra for en stund siden. Lakserett fra ViViola med båndspaghetti. Alle hos oss synes den er nydelig:

''Tar litt hvitløk eller vårløk eller purreløk og hakker opp sammen med litt chili og ingefær. Freser det i panna. Deler opp laksen i biter (med litt størrelse, omtrent dobbelt så store som de bitene man putter i munnen).

Når løk og chili og ingefær har frest seg litt stekt, så heller jeg på en boks med matfløte. Skrur ned tempen og lar det småkoke i panna i 7-8 minutter, smaker til med salt og pepper. Har så i fisken helt mot slutten, når fløten begynner å tykne. Fisken trenger bare 4-5 minutter, så er den ferdig.

Båndspaghetti kokes etter anvisningen på pakka.

Serverer denne med grønn salat til, det er supersuksess. Og veldig rask mat.

(Det man freser i panna kan man jo bestemme selv, det man ikke liker kutter man bare ut.) – ViViola''

Skrevet

Du kan lage deilig ingefær-te av den.

Skjær av en bit på ca 0,5 cm. Skrell den og stikk litt hull i den med en kniv.

Legg i et krus og hell over kokende vann. La det trekke i ca 10 minutter.

Drikk, bli god og varm, og kos deg :)

Skrevet

Denne retten er utrolig god. Jeg sakser inn det jeg klippet ut herfra for en stund siden. Lakserett fra ViViola med båndspaghetti. Alle hos oss synes den er nydelig:

''Tar litt hvitløk eller vårløk eller purreløk og hakker opp sammen med litt chili og ingefær. Freser det i panna. Deler opp laksen i biter (med litt størrelse, omtrent dobbelt så store som de bitene man putter i munnen).

Når løk og chili og ingefær har frest seg litt stekt, så heller jeg på en boks med matfløte. Skrur ned tempen og lar det småkoke i panna i 7-8 minutter, smaker til med salt og pepper. Har så i fisken helt mot slutten, når fløten begynner å tykne. Fisken trenger bare 4-5 minutter, så er den ferdig.

Båndspaghetti kokes etter anvisningen på pakka.

Serverer denne med grønn salat til, det er supersuksess. Og veldig rask mat.

(Det man freser i panna kan man jo bestemme selv, det man ikke liker kutter man bare ut.) – ViViola''

Det hørtes veldig godt ut!!!!

Tror jeg må begynne å skrive ut oppskrifter fra DOL!!!!

Takk!

Skrevet

Du kan lage deilig ingefær-te av den.

Skjær av en bit på ca 0,5 cm. Skrell den og stikk litt hull i den med en kniv.

Legg i et krus og hell over kokende vann. La det trekke i ca 10 minutter.

Drikk, bli god og varm, og kos deg :)

Skal prøves! Jeg liker ikke vanlig te - men sånn krydderte med kanel og diverse annet er godt :-)

candyqueen_83
Skrevet

Bali kyllingryte. Et must med fersk ingefær i.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg vil bare anbefale ingefær medisinsk!

Mot reisesyke og svangerskapskvalme:

Ingefær!

Mot forkjølelse/influensa: Ingefær :)

Vidunderrot det der altså!

ellers vil jeg si at ingefær gjør seg godt i sterkt krydrede asiatiske retter.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Apropos te - her er en hjemmelaget te med ingefær.. knallgod mot forkjølelse:

1/2 kopp varmt vann, 1/2 lime, 1/2 sitron,

1 ts ingefær (pulver), 2 ts honning.

drikkes rykende varm.

Skrevet

Jeg vil bare anbefale ingefær medisinsk!

Mot reisesyke og svangerskapskvalme:

Ingefær!

Mot forkjølelse/influensa: Ingefær :)

Vidunderrot det der altså!

ellers vil jeg si at ingefær gjør seg godt i sterkt krydrede asiatiske retter.

''Mot reisesyke og svangerskapskvalme: Ingefær! ''

Dypt uenig. Jeg prøvde det, og blei bare mer kvalm. Nå, 5,5 år etter klarer jeg fortsatt ikke lukta av ingefær, så mot svangerskapskvalme mener jeg det er svært oppskrytt. :(

Skrevet

Hakk opp og stek i wok basert på svinekjøtt og grønnsaker. NAM..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...