Gå til innhold

Bivirkning av medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig bekymra for pappa. Grunn: endret utseende. Han er 62 år, til dels sporty, har lagt om stilen litt det siste året og begynt å trene. Blodprøver viser bedre verdier enn før.

Det siste året har han endret seg i ansiktet, div, likt på begge sider, fra under begge ørene, og ned til under kjeven. Han ser, og kjennes opphovnet ut. Han ser mystisk mye bredere ut enn hva han gjorde før. Han er bekymret selv også. Han har vært hos legen, og ble videresendt til ØNH-lege. Sistnevnte viser seg å være en inkompetent dust (han gjør INGENTING av det han skal). Jeg har nektet å gå videre til akkurat denne legen pga merkelige erfaringer (vår sønn skulle på sjekk for stemmebånd etc), både på våre konsultasjoner, og hva andre folk har erfart. Han får ikke svar på sine spørsmål, og de fortsetter samme medisinforskrivning som før.

Han bruker medisiner for kolesterol (Lipitor 80 mg), , høytblodtrykk (Tenormin 25 mg, en halv tabl daglig), Diabetes II (Avandia 4 mg 2 tabl daglig, og Amaryl 4 mg, en og en halv tabl daglig).

De to første har han brukt i flere år. For 2-3 år siden begynte han på Avandia og Amaryl. Jeg vet at hans forandringer i ansiktet har skjedd etter påbegynt bruk av disse. Jeg har sjekket opp mot bilder av ham. Jeg tror at denne hevelsen i ansiktet kan stamme fra, nettopp disse medisinene. Evt kombinasjonen av medisinene han tar. Hva annet kan dette evt være?

Det er ikke vondt, heller ikke når han tar på området som er "hovnet".

Jeg mener at han må dra til legen igjen, og få henvisning til en annen fagmann enn forrige gang.

Gjest høstløv
Skrevet

Endringene i ansiktet kan være en bivirkning av medisinen.

I pakningsvedlegget til medisinen AVANDIA står det:

Sitat: "Svært vanlige bivirkninger (kan oppstå hos mer enn 1 av 10 personer som bruker legemidlet):

* Lave blodsukker nivåer (hypoglykemi). Hypoglykemi oppstår oftere når AVANDIA tas i kombinasjon med andre legemidler mot diabetes.

* Lokale hevelser (ødem)."

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D%252Fcontent%252Fpkv%252FA%252FAvandia_GlaxoSmithKline_83188%252F87629.html

Skrevet

Endringene i ansiktet kan være en bivirkning av medisinen.

I pakningsvedlegget til medisinen AVANDIA står det:

Sitat: "Svært vanlige bivirkninger (kan oppstå hos mer enn 1 av 10 personer som bruker legemidlet):

* Lave blodsukker nivåer (hypoglykemi). Hypoglykemi oppstår oftere når AVANDIA tas i kombinasjon med andre legemidler mot diabetes.

* Lokale hevelser (ødem)."

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D%252Fcontent%252Fpkv%252FA%252FAvandia_GlaxoSmithKline_83188%252F87629.html

Ja, jeg har saumfart info om medisinene, og mener at dette er årsaken. Jeg er skremt over at han ikke blir tatt på alvor av legene.

En annen ting, er at alle hans verdier er bedret. Jeg mener at det er under enhver kritikk at han legen sier at han skal fortsette å ta alle disse medisinene.

De skulle være enkel logikk å trappe med medisiner, når blodverdier blir bedre. Etter min mening tar han altfor mye tabletter, og Avandia er med stor sannsynlighet årsak til endringen i utseendet.

Takk for at du svarte. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...