Gå til innhold

Tomt eller ikke tomt - dataspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskuterte i går kveld følgende situasjon: jeg vil (fiktivt eksempel her) kvitte meg med den gamle, digre kontordatamaskinen min (sikkert fra 80-tallet) fordi jeg har kjøpt fin og ny flatskjerm. Jeg overfører alle personlige ting, og stryker en hel masse jeg ikke gidde å drasse med inn på den nye.

Nå enten kaster jeg den på dynga (der det er lov å kaste slikt), eller gir den bort til noen som gjerne vil ha en gammel maskin.

Jeg trodde at alt var borte når jeg hadde strøket det, men mannen min mener eksperter kan finne en hel masse der fremdeles.

Stemmer det?

Skrevet

Da var det egentlig ingen av oss som hadde helt rett - og det kan jo være like greit i forhold til husfreden!

Tusen takk for svar - og takk for lenke. Den var tankevekkende ord.

:)

I grunnen er det jo mannen din som har rett. Sansynligheten for at du kommer på å overskrive disken din tre til sju ganger før du gir den bort/kaster den er lik null. Du vil etter all sansynlighet bare formattere den, og da er det ingen sak å hente ut data, alt ligger på disken fortsatt, det er kun indekseringsfila som er slettet, og det går an å få frem data uten denne for dem som kan det eller har rett programvare.

Gjest høstløv
Skrevet

All informasjon ligger fortsatt på harddisken, og det er en relativt enkel sak å hente det frem igjen.

Men du kan jo ødelegge den gamle harddisken og kjøpe ny harddisk til en relativt billig penge til å sette i datamaskinen. Datamaskinen inneholder mye mer enn en harddisk, og da kan noen andre glede seg over å få en gammel datamaskin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...