Gjest svart-hvitt med fargeklatt Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Hvordan får jeg til den funksjonen med at kun 1 bit av fotoet har farge? Altså jeg endrer hele bildet til sepia eller svart-hvitt, men lar feks øynene være (som opprinnelig) blå eller lua rød. Gjør man dette ved å a) først gjøre hele bildet svart-hvitt og deretter bruke en fargeleggingsfunksjon (tegne med digital pensel) på den aktuelle biten? eller Klippe ut den aktuelle biten først, endre resten av bildet til svart-hvit, og så lime inn den aktuelle biten slik den var. Håper jeg forklarer godt nok. Hvilken funksjon skal jeg altså se etter i programmet for å få til dette? Er jo ikke sikkert programmet har den funksjonen heller da, men jeg ønsker å sjekke det. Har nylig lastet ned Photoscape (gratis) og er hittil kjempefornøyd med det. 0 Siter
Mrs D Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Du bruker bildet du har i farger og lager en svart/hvitt kopi av dette som du lagrer i et annet navn. Så legger du bildet i svart/hvitt oppå det i farger, lagrer med et nytt navn og visker vekk de delene på svart/hvitt bildet som du vil ha i farger. I Photoshop kan du arbeide i lag, men jeg vet ikke hvordan det er med programmet du bruker. 0 Siter
Gjest bingi Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Det er mange måter å gjøre det på. Jeg synes det er enklest å markere det skal være minst av, for eks øynene hvis de skal beholde fargen mens resten skal være sorthvitt. Så velger jeg omvendt markering og gjør om det markerte området til sorthvitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.