Gjest bikku Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 ''Skal vi være rettferdige overfor andre større grupper av arbeidsinnvandrere, så burde det ha vært en læreplan for pakistansk språk og kultur i de områdene vi har bosatt flest pakistanere.'' Har ikke de aller fleste innvandrerbarn morsmålsundervisning? Nei, så langt derifra! De som kommer til Norge uten annen språkbakgrunn har rett til morsmålsstøtte den første tiden. Det betyr, enkelt sagt, at noen som behersker deres morsmål kan hjelpe dem med faglig progresjon inntil de forstår nok norsk til å følge med i undervisninga på egenhånd. Det var tidligere bedre ordninger for morsmålsundervisning i skolen, men det har falt bort. I Trondheim har dere imidlertid et språkprosjekt som heter "likeverdig opplæring i praksis", hvor et tilfeldig utvalg av barn med ikke-norskspråklig bakgrunn får tilbud om opplæring i sitt hjemmespråk. Det er imidlertid bare et toårig prosjekt, som løper ut til våren. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Nei, så langt derifra! De som kommer til Norge uten annen språkbakgrunn har rett til morsmålsstøtte den første tiden. Det betyr, enkelt sagt, at noen som behersker deres morsmål kan hjelpe dem med faglig progresjon inntil de forstår nok norsk til å følge med i undervisninga på egenhånd. Det var tidligere bedre ordninger for morsmålsundervisning i skolen, men det har falt bort. I Trondheim har dere imidlertid et språkprosjekt som heter "likeverdig opplæring i praksis", hvor et tilfeldig utvalg av barn med ikke-norskspråklig bakgrunn får tilbud om opplæring i sitt hjemmespråk. Det er imidlertid bare et toårig prosjekt, som løper ut til våren. Jeg kjenner også til tilfeller der skolebarn har "morsmålsundervisning" på privat basis utenom skoletiden. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Store pressgrupper vil alltid forsøke å få fylt sin markedsnisje. Sånn er det bare. Om man vet man har mange i ryggen, så er det lettere å be om ting man vet at mange står bak. Vi har ikke så mange vietnamesere i Norge at de gjør noen forskjell. Men i Nord-Norge er det av historiske årsaker mange finske innvandrere, hovedsakelig arbeidsinnvandrere. Og etterkommerne av disse har fått tilkjent rett til finskundervisning i skolene. Skal vi være rettferdige overfor andre større grupper av arbeidsinnvandrere, så burde det ha vært en læreplan for pakistansk språk og kultur i de områdene vi har bosatt flest pakistanere. Det har jeg imidlertid aldri hørt noe krav om. Hvor mange "krav" tror du det kommer i 2050 når anslagsvis 30% av landets befolkning er muslimer? 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjenner også til tilfeller der skolebarn har "morsmålsundervisning" på privat basis utenom skoletiden. Ja, det er ganske vanlig med privatundervisning. Ideelt sett kunne Norge ha sett verdien i at vi er et lite land, som trenger alle de kommunikasjonskanaler og virkemidler vi kan få til resten av verden. Og at vi derfor burde gi all mulig språkundervisning. Men det var utrolig ressurskrevende da innvandringen tok av for alvor, og kvaliteten på de tilbudene som ble gitt var høyst varierende. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Hvor mange "krav" tror du det kommer i 2050 når anslagsvis 30% av landets befolkning er muslimer? Etter hvert er det nok vi som må få "kreve" å snakke norsk i offentlig sammenheng, skal du se Jeg syns det er helt ok at det kommer mange spørsmål og "krav". Og jeg syns det er ok at mange av tingene blir innvilget. Men det er vel så viktig at grensene blir satt av og til, som blant annet i hijab-saken. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Etter hvert er det nok vi som må få "kreve" å snakke norsk i offentlig sammenheng, skal du se Jeg syns det er helt ok at det kommer mange spørsmål og "krav". Og jeg syns det er ok at mange av tingene blir innvilget. Men det er vel så viktig at grensene blir satt av og til, som blant annet i hijab-saken. Setter man ikke ned foten i tide blir det nok tvungen bruk av burka i 2050. Det er bare å begynne å glede seg. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Setter man ikke ned foten i tide blir det nok tvungen bruk av burka i 2050. Det er bare å begynne å glede seg. Nostradamus og Orwell ville hatt gode tider på DOL med oss... Jeg tror at nettopp slike ting som hijab-vedtaket bidrar til å synliggjøre at også vi har grenser. I alle våre velvillige forsøk på å vise vår uendelige toleranse, risikerer vi å miste oss selv og våre grunnverdier ut av syne. Tipper det er mange tema som kommer til å bli debattert etterhvert. Jeg håper på en åpen og saklig debatt, og på at vi tør å sette grenser som står i forhold til våre verdier. Som vi har gjort nå. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 ''Skal vi være rettferdige overfor andre større grupper av arbeidsinnvandrere, så burde det ha vært en læreplan for pakistansk språk og kultur i de områdene vi har bosatt flest pakistanere.'' Har ikke de aller fleste innvandrerbarn morsmålsundervisning? De har morsmål og religionsundervisning i moskeen hver dag fra 17-22. 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558467 For et fantastisk poeng:-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 ''Er hensynet til ytringsfriheten et godt argument for å tillate hijab til politiuniform?'' Nei, det er et elendig argument all den tid det er lite troverdig. Nå er vel ikkje akkurat muslimene kjent for å sette ytringsfriheten i første rekke, eg tenker på Salman Rushdie, William Nygård og karikaturtegnerne i Danmark. Da var ikkje ytringsfriheten så "viktig" ihvertfall... 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558467 En som tør å si høyt det de fleste tenker men det ikke er PK å si høyt 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 ''Er hensynet til ytringsfriheten et godt argument for å tillate hijab til politiuniform?'' Nei, det er et elendig argument all den tid det er lite troverdig. Nå er vel ikkje akkurat muslimene kjent for å sette ytringsfriheten i første rekke, eg tenker på Salman Rushdie, William Nygård og karikaturtegnerne i Danmark. Da var ikkje ytringsfriheten så "viktig" ihvertfall... Men å hylle Holocaust skal man ha rett til. Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al-Qaradawi, har uttalt at Holocaust var en guddommelig straff for jødene. Islamsk Råd i Norge (IRN) tar ikke avstand fra ham. http://www.tvnorge.no/nyheter/ntbny/Innenriks/4899925 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Nostradamus og Orwell ville hatt gode tider på DOL med oss... Jeg tror at nettopp slike ting som hijab-vedtaket bidrar til å synliggjøre at også vi har grenser. I alle våre velvillige forsøk på å vise vår uendelige toleranse, risikerer vi å miste oss selv og våre grunnverdier ut av syne. Tipper det er mange tema som kommer til å bli debattert etterhvert. Jeg håper på en åpen og saklig debatt, og på at vi tør å sette grenser som står i forhold til våre verdier. Som vi har gjort nå. ''I alle våre velvillige forsøk på å vise vår uendelige toleranse, risikerer vi å miste oss selv og våre grunnverdier ut av syne.'' Helt enig! 0 Siter
ecbole Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Nei, ikke av hensyn til trosfrihet heller. http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1451088/tittel/hvorfor-hijab-i-politiet-er-en-daarlig-ide 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Jeg vet ikke hvilke begrensninger religionen ville sette for en muslimsk politikvinne ut over bruk av hijab. Hvis hun ikke kan ta på fremmede menn eller patuljere sammen med en mann er det jo helt utelukket at hun kan utføre jobben. Det blir noe helt annet enn å tillate/ikke tillate bruk av hijab. Muslimske kvinner uten hijab kan gjøre jobben sin. Reglene gjelder kun med hijab etter som jeg har forstått. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Virkelig. Dette var noe Storberget fant på helt av seg selv? Det er klart han har vært utsatt for påvirkning, men så vidt jeg har forstått så er det ingen "vanlige" (de ytterliggående bør ikke bli spurt ;-)) muslimer som har krevd noe slikt. Følger man litt med i media osv., så vil man finne uttalelelser fra flere muslimer som er imot hijab i politiet og som mener dette er noe tull. Problemet er at nordmenn er raskt ute med å rakke ned på muslimene med det samme de får vite noe slikt. Det er ikke alltid muslimene alene som skal ha skylda for alt. Legg skylda der den hører hjemme. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Saken har vel blant annet sitt utgangspunkt i en forespørsel fra en muslimsk kvinne i Sandnes. Så det er ikke bare etnisk norsk tenking. Men jeg syns uansett det er viktig å skille på at det ikke var et krav fra henne, men en forespørsel. Som våre politikere har fomla litt med å svare på. Det er helt klart noen muslimer som ønsker hijab i politiet (noe annet hadde egentlig vært merkelig ;-)). Det jeg synes er så irriterende er at så mange nordmenn virker å være helt blåst mellom øra når de med en gang rakker ned på egoistiske muslimer osv. Muslimene er vår tids syndebukker, så jeg føler for å nyansere bildet litt. Så vidt meg bekjent, så er det ingen muslimer som har krevd noe som helst i denne saken, noe du også poengterer ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Nostradamus og Orwell ville hatt gode tider på DOL med oss... Jeg tror at nettopp slike ting som hijab-vedtaket bidrar til å synliggjøre at også vi har grenser. I alle våre velvillige forsøk på å vise vår uendelige toleranse, risikerer vi å miste oss selv og våre grunnverdier ut av syne. Tipper det er mange tema som kommer til å bli debattert etterhvert. Jeg håper på en åpen og saklig debatt, og på at vi tør å sette grenser som står i forhold til våre verdier. Som vi har gjort nå. Veldig enig med deg i alt du sier der En åpen og saklig debatt er kjempeviktig. Det er bare så synd at når det kommer til temaet "muslimer", så mister så mange nordmenn gangsynet. De rakker ned på istedetfor å debattere på en respektfull måte. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 ''Skal vi være rettferdige overfor andre større grupper av arbeidsinnvandrere, så burde det ha vært en læreplan for pakistansk språk og kultur i de områdene vi har bosatt flest pakistanere.'' Har ikke de aller fleste innvandrerbarn morsmålsundervisning? Det er svært mange som desverre ikke får dette og det er synd. Et godt morsmål gjør det mye lettere å bli god i andrespråket (her: norsk), så jeg tror dette er viktig med tanke på god integrering av muslimske barn i det norske samfunnet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.