Gå til innhold

Kjører du tur?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Kvinner er flinke sjåfører, de. Forsikringspremiene er lavere for kvinner enn for menn.

Men har man da tatt med i betraktning at de gjennomsnittlig sett kjører færre mil per år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    33

  • plommeblomst

    9

  • Lillemus

    5

  • candyqueen_83

    4

Gjest høstløv

Men har man da tatt med i betraktning at de gjennomsnittlig sett kjører færre mil per år?

Det er jeg ikke enig i, jeg tror at datteren min har kjørt flere mil i året enn det sønnen min har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i, jeg tror at datteren min har kjørt flere mil i året enn det sønnen min har gjort.

Ja, det finnes selvsagt unntak, og det skulle ikke forundre meg om jeg selv er blant dem. Ihvertfall er det temmelig fifty-fifty.

Men som en gjennomsnittsbetraktning, som jo er det man ser på når man tilbyr kvinner lavere forsikring, så vil jeg anta at kvinner kjører færre mil enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, man blir jo ikke flinkere hvis man ikke får øvd seg!

Husker da jeg i sin tid tok glattkjøring "fase 2" da jeg var 20 år, altså 2 år etter at jeg tok lappen. En dame på min mors alder skulle ta det samme, og hun ble kjørt til glattkjøringsbanen av mannen sin, så kjørte hun rundt og tok prøven, og deretter kjørte han hjem igjen de 5-6 milene eller hvor mye det var. Utrolig!

Men jeg definerte dette dengangen nettopp til generasjonen over meg, og da blir jeg ekstra overrasket når jeg treffer jevnaldernde damer som bare kjører "lokalt" til butikken og barnehagen og slikt, og som nekter å kjøre og besøke noen som bor på den andre siden av Oslo. De begrenser jo seg selv veldig.

Jeg har også et par venninner som kun kjører hjem-butikk-barnehage/skole-jobb. Alt annet er helt umulig, og fullstendig uaktuelt.

Hun ene reiser endel på langtur med mann og barn, og når mannen blir sliten av kjøringen, må hun og ungene finne på noe i en time eller så mens han sover. Samma hvor dårlig tid de har for å rekke noe, så kjører hun ikke en meter på tur.

Det blir veldig begrensende, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kvinner er flinke sjåfører, de. Forsikringspremiene er lavere for kvinner enn for menn.

At forsikringspremien er lavere er jo fordi det statistisk sett er færre ulykker med kvinnelige sjåfører. Og det kommer nok i stor grad av at kvinner kjører mindre enn menn, samt at kvinner heller ikke tar de samme risikoene som menn (f.eks. ved forbikjøring - en kvinne venter til det er helt, helt sikkert at det går, mens en mann nok kanskje kjører på en "halvsjanse").

Det jeg skrev om kvinner som under middels gode sjåfører stammer fra en undersøkelse fra noen år tilbake; det var kvinnene selv som betegnet seg slik.

Skremmende få kvinner lukeparkerer, f.eks., for ikke å snakke om at de nekter å kjøre opp på bukker (i smørehallen), rygger rundt hjørner osv.

Når man kjører rett fram og kun på kjente veier, så er sjansene for ulykker mindre.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, det finnes selvsagt unntak, og det skulle ikke forundre meg om jeg selv er blant dem. Ihvertfall er det temmelig fifty-fifty.

Men som en gjennomsnittsbetraktning, som jo er det man ser på når man tilbyr kvinner lavere forsikring, så vil jeg anta at kvinner kjører færre mil enn menn.

Ja, det er sikkert riktig. Når du kjører på veien så ser du flest mannlige sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et par venninner som kun kjører hjem-butikk-barnehage/skole-jobb. Alt annet er helt umulig, og fullstendig uaktuelt.

Hun ene reiser endel på langtur med mann og barn, og når mannen blir sliten av kjøringen, må hun og ungene finne på noe i en time eller så mens han sover. Samma hvor dårlig tid de har for å rekke noe, så kjører hun ikke en meter på tur.

Det blir veldig begrensende, ja.

Oi, det var voldsomt!

Dama jeg nevnte var imponert fordi jeg turde å kjøre på jenteetur til Sverige, og ikke minst fordi jeg tør kjøre tvers gjennom Oslo i tunnellene osv...;-)

*kjempeimponerende - filskift, a gitt!* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Oi, det var voldsomt!

Dama jeg nevnte var imponert fordi jeg turde å kjøre på jenteetur til Sverige, og ikke minst fordi jeg tør kjøre tvers gjennom Oslo i tunnellene osv...;-)

*kjempeimponerende - filskift, a gitt!* ;-)

Yo-yo, morsan ruler! :-)

Hadd'a kjent meg vill'a også blitt dritimponert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du tar en "Vømmøl" nattestid:

"Æ villa ler mæ å kjør bil

Ja det va itj tvil

Æ hadd bildilla

Æ låg klistra te et ratt

las teori te langt på natt

mens æ drømt at æ for og trilla"

Det høres sånn ut. Har forkjølsen gjort deg til trønder, morsan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sånn ut. Har forkjølsen gjort deg til trønder, morsan?

Kan nok ikke skylde på forkjølelsen, nei;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det er sant det, men kan ikke unngå alt som ikke er helt bra hele tiden! Da skulle en ikke hatt bil i det hele tatt, ikke tatt fly, bare kjøpt kortreist mat, ikke kjøpt ukeblader, ikke brukt tørketrommel og oppvaskmaskin, dusjet sjeldnere og det ene med det andre. Jeg sparer litt over hele linja, men klarer ikke tenke på det hele tiden. Men bilen får de sette forbud mot før jeg kutter ut den!

Neida, jeg ser den!

Men jeg tror ikke noen kjører en vaskemaskin uten tøy ,bare for å høre lyden :-) For meg blir det litt av det samme da :-) Heldigvis er det nok ikke mange som tar seg en tur-retur med fly bare for turens skyld :-)

Jeg er absolutt ikke feilfri selv! Jeg hadde nok ikke syklet til jobb f.eks kun for å spare miljøet, om det ikke var for at det er en deilig start på dagen. Men jeg synes man bør prøve der det er mulig.

Det bør også lønne seg å velge miljø. Tog f.eks er altfor dyrt i forhold til å ta bilen. En time utenfor Oslo vil det koste en familie på fire 500 å ta en tur-retur til Oslo. Det blir utrolig mye mer lønnsomt å ta bilen, iallefall om man ikke parkrer i p-husene i sentrum.

Når jeg tenker på de som kjører en tur for å kjøre igjen, så kan det forsvares med at hvis det er deres underholding så må det være like "lovlig" som at jeg kjører et sted og har et mål for turen. Om vi og naboen kjører til stranda og vi stopper og bader mens de titter ut av vinduet og kjører videre så må de ha like mye rett til det. Man får spare uten at det går utover ens livskvalitet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Neida, jeg ser den!

Men jeg tror ikke noen kjører en vaskemaskin uten tøy ,bare for å høre lyden :-) For meg blir det litt av det samme da :-) Heldigvis er det nok ikke mange som tar seg en tur-retur med fly bare for turens skyld :-)

Jeg er absolutt ikke feilfri selv! Jeg hadde nok ikke syklet til jobb f.eks kun for å spare miljøet, om det ikke var for at det er en deilig start på dagen. Men jeg synes man bør prøve der det er mulig.

Det bør også lønne seg å velge miljø. Tog f.eks er altfor dyrt i forhold til å ta bilen. En time utenfor Oslo vil det koste en familie på fire 500 å ta en tur-retur til Oslo. Det blir utrolig mye mer lønnsomt å ta bilen, iallefall om man ikke parkrer i p-husene i sentrum.

Når jeg tenker på de som kjører en tur for å kjøre igjen, så kan det forsvares med at hvis det er deres underholding så må det være like "lovlig" som at jeg kjører et sted og har et mål for turen. Om vi og naboen kjører til stranda og vi stopper og bader mens de titter ut av vinduet og kjører videre så må de ha like mye rett til det. Man får spare uten at det går utover ens livskvalitet! :-)

Ja, det er sånn det får være! Vi bruker bilen for mye, men ikke bruker vi strøm på å varme opp badebasseng i hagen og ikke har vi varmekabler i innkjørselen. Ikke er hagen vårt opplyst av masse utelys heller. En sparer noen steder og sløser andre. Ikke flyr vi mye heller, kanskje et par to-timers flyturer pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JUSTaMinute

''Det har jo hendt at vi har kjørt på tur i den forstand at vi har kjørt et stykke en søndag for å komme et spesielt sted.''

Da kalles det reise. :-)

''Men det er jo noe helt annet enn å kjøre rundt på småveier for å se seg om, slik jeg har inntrykk av at mange faktisk gjør.''

Du har det inntrykket du også? Jeg skjønner ikke helt moroa, kanskje, men hvem vet - mulig jeg har gått glipp av noe?

Moroa kan være å ha med seg et par stoler noe noe enkel mat, og rett og sett stoppe bilen ute i naturen, ved en bekk eller et vann, sitte med kaffekoppen og noe godt hjemmebakt og lytte på fuglesangen og gresshoppene, og en og annen bils om suser forbi i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

''I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår. ''

Ja, det overrasker meg i grunnen at selv i min generasjon er det temmelig vanlig å overlate mye av kjøringa til mannen. Trodde det var slikt som hørte forrige generasjon.

Jeg trodde også det ville være mye mer liekstilling blant den generasjonen som er tjue-tretti nå, men guttene kjører mest, jentene kjøper presangene og lager maten. Vi har det i genene! Mannfolka har tøffe-seg-genet og jaktgenet og vi jentene omsorgsgenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg kjører tur

Dette ble en mye lengre tråd enn jeg hadde forestilt meg, og jeg har mista litt oversikten her.

Derfor sier jeg til alle:

- Jeg har ikke sagt at det å kjøre tur, altså kjøre bil rundt omkring uten å ha et mål for turen, er en dårlig hobby. Jeg har ikke sagt at jeg er et bedre menneske fordi jeg ikke gjør slikt.

- I tråden har jeg blitt mer bevisst på at dette dog ikke er hobbyen for meg, siden jeg liker andre ting. Det betyr _ikke_ at jeg ser ned på de som gjør det eller synes de gjør noe feil. Hver sin lyst, hver sin smak, hver sin hverdag.

Det er interessant å se at det å kjøre tur er et ganske vanlig fenoment også i dag, jeg hadde nok kanskje på forhånd trodd at det var mer tilhørende forrige generasjon. Så - jeg har lært noe nytt, og det er jo gøy!

Ha en strålende dag, alle sammen! :-)

Du sier at det å kjøre tur er et gammeldags fenomen, og at du ikke betrakter deg selv som gammeldags eller liker at andre betrakter deg slik. Og siden jeg ikke setter noen smileys noe sted slik som er moderne, så må du ta meg på alvor som det moderne mennesket du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Morsom tråd, i alle fall deler av den. Vi kjørte ofte tur i helgene da jeg var liten. Også stoppet vi gjerne på en kiosk og spiste is eller noe sånt. Skikkelig høydepunk!

Nå har vi vel aldri kjørt tur bare for å kjøre tur, tror jeg. Pleier å ha et mål for turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Du sier at det å kjøre tur er et gammeldags fenomen, og at du ikke betrakter deg selv som gammeldags eller liker at andre betrakter deg slik. Og siden jeg ikke setter noen smileys noe sted slik som er moderne, så må du ta meg på alvor som det moderne mennesket du er.

Vet du hva, du er rett og slett det vi kaller ei klyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg kjører tur

Vet du hva, du er rett og slett det vi kaller ei klyse.

Hvem er vi? Alle de andre som er like moderne som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...