Gå til innhold

Kjører du tur?


Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Eller så kan du ta en tur med venner til en hagemesse, en utstilling av båter, kunstutstilling i en annen by, til en fin møbelforretning, eller en diger rørleggerforetning, til IKEA eller andre forretninger som ikke finnes i din nærhet, til en utendørskonsert, til et happening i Spekturm, til et shoppingsenter, en kan alltids finne et mål for å ha en unnskylding for en tur. Til dyrepark eller tivoli. Turen kan være en fornøyelse på vei mot målet. Med stopp i naturen eller på veikroen. Alle blir i godt humør av en biltur med gode venner. Eller en buss- eller togtur. En kan også ta med seg mat og drikke hjemmefra og gjøre en picknic ut av det. Vi har hatt ost og vin i Frognerparken vi.Veldig koselig. Eller dra til en Sørlandsby og ta en båttaxi ut i skjærgården. Herregud, hvordan kan folk i det hele tatt unngå å kjøre tur? Tror det bare er en definisjon jeg, hva er 'bare tur' liksom? Om en 'bare' kjører en tur eller kjeder seg og kjører en tur på shoppingsenteret, så er det to sider av samme sak.

Jeg tror vi snakker om litt ulike ting.

Selvfølgelig kjører jeg til forskjellige evenement, det være seg butikk eller kafè eller venner eller hva som helst. Det som var mitt tema i denne tråden, var disse turene uten mål, altså der man bare setter seg i bilen og kjører uten at det skal ende opp i f.eks. besøk eller butikk eller noe annet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    33

  • plommeblomst

    9

  • Lillemus

    5

  • candyqueen_83

    4

Gjest ViViola

Det nybyggede feltet er i mitt nærmeste nabolag. Og jeg liker å være kjent i nabolaget mitt. Byggefeltet har vært prosjektert i de siste 25 år, og er nå ved å være ferdig utbygget, jeg har vært der en gang før, for 3 - 4 år siden, så det er ikke hver dag jeg tar en runde på det feltet,.

Det er meg likegyldig hvordan folk har innredet husene sine, derfor titter jeg ikke inn gjennom vinduene, men jeg må innrømme at jeg ser på pene blomster og busker og på arkitekturen.

Hvis et av husene i nabolaget blir pusset opp, da tar jeg da en ekstra titt, for å følge med i hvor langt de er kommet og hvor fint det er blitt etter at huset er blitt ferdig.

Ikke si at du går rundt i nabolaget ditt og stirrer stivt ned i asfalten, for ikke ved en "feiltakelse" å få tatt en titt på husene til dine naboer.

''Ikke si at du går rundt i nabolaget ditt og stirrer stivt ned i asfalten, for ikke ved en "feiltakelse" å få tatt en titt på husene til dine naboer.''

Selvfølgelig ikke (eller rettere sagt, jeg ser mye ned, ja, for jeg er avhengig av å ikke trå feil - men det er en annen sak), men det er forskjell på å gå _forbi_, f.eks. på en rask gåtur, og det å rusle sakte og _studere_ husene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Dette ble en mye lengre tråd enn jeg hadde forestilt meg, og jeg har mista litt oversikten her.

Derfor sier jeg til alle:

- Jeg har ikke sagt at det å kjøre tur, altså kjøre bil rundt omkring uten å ha et mål for turen, er en dårlig hobby. Jeg har ikke sagt at jeg er et bedre menneske fordi jeg ikke gjør slikt.

- I tråden har jeg blitt mer bevisst på at dette dog ikke er hobbyen for meg, siden jeg liker andre ting. Det betyr _ikke_ at jeg ser ned på de som gjør det eller synes de gjør noe feil. Hver sin lyst, hver sin smak, hver sin hverdag.

Det er interessant å se at det å kjøre tur er et ganske vanlig fenoment også i dag, jeg hadde nok kanskje på forhånd trodd at det var mer tilhørende forrige generasjon. Så - jeg har lært noe nytt, og det er jo gøy!

Ha en strålende dag, alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Dette ble en mye lengre tråd enn jeg hadde forestilt meg, og jeg har mista litt oversikten her.

Derfor sier jeg til alle:

- Jeg har ikke sagt at det å kjøre tur, altså kjøre bil rundt omkring uten å ha et mål for turen, er en dårlig hobby. Jeg har ikke sagt at jeg er et bedre menneske fordi jeg ikke gjør slikt.

- I tråden har jeg blitt mer bevisst på at dette dog ikke er hobbyen for meg, siden jeg liker andre ting. Det betyr _ikke_ at jeg ser ned på de som gjør det eller synes de gjør noe feil. Hver sin lyst, hver sin smak, hver sin hverdag.

Det er interessant å se at det å kjøre tur er et ganske vanlig fenoment også i dag, jeg hadde nok kanskje på forhånd trodd at det var mer tilhørende forrige generasjon. Så - jeg har lært noe nytt, og det er jo gøy!

Ha en strålende dag, alle sammen! :-)

Jeg virker vel kjip nå, men jeg synes faktisk man bør unngå å kjøre bare for å kjøre, og når man skal kjøre så bør man velge hovedveien og spare støy i boligfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører min RRSS '72 når være tillater det. Helt uten mål og mening og 2-3 liter på mila :-)

Kan nevne at jeg er link med resirkulering og å slå av lyset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg kjører bare tur i drømme. Men ikke i det våkne liv, fordi jeg har ikke lappen. Kjipt.

Høres ut som om du tar en "Vømmøl" nattestid:

"Æ villa ler mæ å kjør bil

Ja det va itj tvil

Æ hadd bildilla

Æ låg klistra te et ratt

las teori te langt på natt

mens æ drømt at æ for og trilla"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Nå beskriver du jo typiske turer/ærender som ALLE har til ting de vil gjøre eller se.

Trådstarter snakket om der selve bilkjøringa og tittinga ut vinduene underveis var hoveformplet (evt det eneste formålet).

Tenkte på det etterpå, men for oss er også bilturen en del av målet da. Vi vil finnepå noe, setter oss i bilen for å kjøre, og kommer på resten underveis. Stopper og tar en is, eller for å rusle en tur og kikke på livet eller drar innom venner. Men det begynner med at vi bare fikk lyst til å ta en biltur. Synes det er artig å kjøre rundt og glane jeg! Det blir jo en variant av å sitte på kafe og glane på folk. Artig å kjøre steder en ikke har vært før også. Kikke på boligfelkt, kanskje få ideer til noe å gjøre med hus og hage. Kjøre tur bør ikke undervurderes! Selv uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Seriøst: Jeg kjeder meg veldig sjeldent, jeg er engasjert i ulike lag og foreninger i tillegg til at jeg har barn, så det er ikke slik at jeg mangler aktiviteter.

Men ja, jeg havner foran TV'n om kvelden, ikke fordi jeg kjeder meg akkurat, men fordi jeg sliten og vil slappe av.

:-)

Slik var det med oss også i den verste barnetida, da rakk en jo ikke å ta slike koseturer. Men nå er ungene ute av redet og gamlingene er igang med koseturene sine igjen! Herlig! Særlig når våren kommer og en tar første turen på sommerdekk. Brede og gode som suger seg fast i svingene. hehe... Det må jo nevnes at jeg elsker selve det å kjøre bilen også da. Bare det er en opplevelse for meg. Så kjøreturen krever egentlig en bra bil for meg da, men det har jeg, så den saken er i boks. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Jeg tror vi snakker om litt ulike ting.

Selvfølgelig kjører jeg til forskjellige evenement, det være seg butikk eller kafè eller venner eller hva som helst. Det som var mitt tema i denne tråden, var disse turene uten mål, altså der man bare setter seg i bilen og kjører uten at det skal ende opp i f.eks. besøk eller butikk eller noe annet. :-)

Så jeg skled litt ut der ja! Men hos oss begynner turene ofte uten mål og mening og så ender vi opp med å stoppe hvis vi kommer over noe interessant. Og hvis vi skal feks til et sted mange bil borte, feks 20 mil eller mer, så gleder jeg meg til selve bilturen, like mye som jeg gleder meg til å komme dit jeg skal. Kanskje sjekker vi om vi kan finne noen nye veier, småveier, steder vi ikke har vært før. For å lage en hyggelige bilturen så lang og koselig som mulig. Bilturer i seg selv er suverene opplevelser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Dette ble en mye lengre tråd enn jeg hadde forestilt meg, og jeg har mista litt oversikten her.

Derfor sier jeg til alle:

- Jeg har ikke sagt at det å kjøre tur, altså kjøre bil rundt omkring uten å ha et mål for turen, er en dårlig hobby. Jeg har ikke sagt at jeg er et bedre menneske fordi jeg ikke gjør slikt.

- I tråden har jeg blitt mer bevisst på at dette dog ikke er hobbyen for meg, siden jeg liker andre ting. Det betyr _ikke_ at jeg ser ned på de som gjør det eller synes de gjør noe feil. Hver sin lyst, hver sin smak, hver sin hverdag.

Det er interessant å se at det å kjøre tur er et ganske vanlig fenoment også i dag, jeg hadde nok kanskje på forhånd trodd at det var mer tilhørende forrige generasjon. Så - jeg har lært noe nytt, og det er jo gøy!

Ha en strålende dag, alle sammen! :-)

Tror at tenåringer som akkurat har fått lappen iallefall er glad i å bare kjøre tur. hehe... Og alle som har fått ny bil liker det nok også. Men da er det vel mer bilkjøringa enn det en ser som en gleder seg over. Hvis en har motorsykkel er det visst mer 'godtatt' at en 'bare' kjører tur, virker det som. Eller mer vanlig kanskje. har en kompis som kjører og kjører med den sykkelen sin sommeren igjennom, men han drar aldri noen steder. Han kjører for å kjøre. Og stopper når han må, eller har lyst på kaffe eller is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Nei, vi kjører når vi skal noe, ikke bare for å kjøre. Av og til har vi kjørt en ekstra omvei fordi mini sover og vi ikke vil vekke han for tidlig :-)

Jeg forstår at folk med f.eks veteranbiler kjører seg en tur, men man kan vel ha et mål for turen da også...?

:-) Ja, det husker jeg! Soveturene da vi hadde småbarn. hehe... Rene sovepilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Kjører tur, ja, det gjør vi. Kjører rundt i kommunen for å bli enda bedre kjent, finne veisnutter vi lurer hvor er, se på hus som er til salgs eller bare se om vi ser noen fine hus (selv om vi ikke har flytteplaner - men kanskje vi får lyst til å flytte). Nysgjerrige, kanskje?

Rundt i fylket (eller lenger av gårde) for å se hvordan det ser ut i A-by eller B-by. Ofte finner vi et mål etter at vi har begynt kjøre, etter å ha valgt venstre eller høyre i et kryss.

Sjelden vi har tid til dette annet enn på søndag. For noen år siden var det soveturer med lillesøster som var formålet. Bænkers ;)

Dette har vi gjort i "alle" år. Det er jo fint å bli kjent utenfor nærmområdet selv om man ikke har kjentfolk på alle plasser.

Jge kjører tur med trikken jeg når jeg er i hovedstaden. Det er også en super måte å bli kjent på. Jeg kjører og kjører og etterhvert hsuker jeg hvor de forskjellige stedsnavna hører til i forhold til hverandre. Kjøper meg dagskort på trikken. Veldig praktisk. Og en får sett mye, og ikke blir en så s liten i bena heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JUSTaMinute

Jeg virker vel kjip nå, men jeg synes faktisk man bør unngå å kjøre bare for å kjøre, og når man skal kjøre så bør man velge hovedveien og spare støy i boligfelt.

Det er sant det, men kan ikke unngå alt som ikke er helt bra hele tiden! Da skulle en ikke hatt bil i det hele tatt, ikke tatt fly, bare kjøpt kortreist mat, ikke kjøpt ukeblader, ikke brukt tørketrommel og oppvaskmaskin, dusjet sjeldnere og det ene med det andre. Jeg sparer litt over hele linja, men klarer ikke tenke på det hele tiden. Men bilen får de sette forbud mot før jeg kutter ut den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Tror at tenåringer som akkurat har fått lappen iallefall er glad i å bare kjøre tur. hehe... Og alle som har fått ny bil liker det nok også. Men da er det vel mer bilkjøringa enn det en ser som en gleder seg over. Hvis en har motorsykkel er det visst mer 'godtatt' at en 'bare' kjører tur, virker det som. Eller mer vanlig kanskje. har en kompis som kjører og kjører med den sykkelen sin sommeren igjennom, men han drar aldri noen steder. Han kjører for å kjøre. Og stopper når han må, eller har lyst på kaffe eller is.

Ferske førerkort må brukes, ja, det kan jeg nok i større grad skjønne. :-)

Jeg er forresten også glad i å kjøre bil, da, kjører gjerne jeg når vi skal på turer. Vi kjører minst 3 turer à 110 mil i året (tur-retur, altså), og jeg trives bak rattet. I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår.

Må bare ha et formål, liksom. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferske førerkort må brukes, ja, det kan jeg nok i større grad skjønne. :-)

Jeg er forresten også glad i å kjøre bil, da, kjører gjerne jeg når vi skal på turer. Vi kjører minst 3 turer à 110 mil i året (tur-retur, altså), og jeg trives bak rattet. I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår.

Må bare ha et formål, liksom. :-)

''I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår. ''

Ja, det overrasker meg i grunnen at selv i min generasjon er det temmelig vanlig å overlate mye av kjøringa til mannen. Trodde det var slikt som hørte forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår. ''

Ja, det overrasker meg i grunnen at selv i min generasjon er det temmelig vanlig å overlate mye av kjøringa til mannen. Trodde det var slikt som hørte forrige generasjon.

Det er fordi det er vi som på forhånd har alt styret med å tenke på hva vi skal ha med av ting og tang og å få det pakket ned, at når bilturen starter, er det deilig bare å være sidesjåfør og kunne slappe helt av.

Dessuten er jeg kartleser, jeg liker å sitte og følge med på kartet, hvor vi kjører. Ikke noen GPS her i gården, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''I venneflokken er det svært ofte mannlige sjåfører i alle de andre bilene, bare ikke i vår. ''

Ja, det overrasker meg i grunnen at selv i min generasjon er det temmelig vanlig å overlate mye av kjøringa til mannen. Trodde det var slikt som hørte forrige generasjon.

Det synes som om kvinner kjører kun dagen derpå, når mannen ikke er edru (nok).

Kanskje derfor kvinner så gjerne opplever seg som under middels gode sjåfører - at de kjører lite? Ja-ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det synes som om kvinner kjører kun dagen derpå, når mannen ikke er edru (nok).

Kanskje derfor kvinner så gjerne opplever seg som under middels gode sjåfører - at de kjører lite? Ja-ja.

Kvinner er flinke sjåfører, de. Forsikringspremiene er lavere for kvinner enn for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes som om kvinner kjører kun dagen derpå, når mannen ikke er edru (nok).

Kanskje derfor kvinner så gjerne opplever seg som under middels gode sjåfører - at de kjører lite? Ja-ja.

Ja, man blir jo ikke flinkere hvis man ikke får øvd seg!

Husker da jeg i sin tid tok glattkjøring "fase 2" da jeg var 20 år, altså 2 år etter at jeg tok lappen. En dame på min mors alder skulle ta det samme, og hun ble kjørt til glattkjøringsbanen av mannen sin, så kjørte hun rundt og tok prøven, og deretter kjørte han hjem igjen de 5-6 milene eller hvor mye det var. Utrolig!

Men jeg definerte dette dengangen nettopp til generasjonen over meg, og da blir jeg ekstra overrasket når jeg treffer jevnaldernde damer som bare kjører "lokalt" til butikken og barnehagen og slikt, og som nekter å kjøre og besøke noen som bor på den andre siden av Oslo. De begrenser jo seg selv veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...