Gjest TA Skrevet 29. august 2000 Del Skrevet 29. august 2000 Jeg fikk kopi av et brev i posten idag (det var ventet) om saken min. I brevet stod noe jeg aldri har sett om meg før: "Passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse". Hva i alle dager betyr det? Og heter det noe annet nå, siden det er vanskelig å finne noe info om det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/3287-hva-betyr-diagnosen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 30. august 2000 Del Skrevet 30. august 2000 Dette er de diagnostiske kriterier. Kanskje det vil gi deg svar: Passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse. De følgende trekk er karakteristiske for personens nåværende og tidligere fungering og er ikke begrenset til sykdomsepisoder: A. Motstand mot krav om adekvat ytelse både i yrkesmessig og sosial fungering. B. Motstand uttrykt indirekte gjennom minst to av de følgende: Utsettelse Somling Stahet Intensjonal (villet/bevisst) ineffektivitet "Glemsomhet" C. Som konsekvens av A og B foreligger det en uttalt og langvarig sosial og yrkesmessig ineffektivitet (inkludert rollen som husmor og student), for eksempel intensjonal ineffektivitet som har forhindret forfremmelse i jobben. D. Adferdsmønsteret vedvarer selv under omstendigheter hvor mer selvhevdende og effektiv adferd er mulig. E. Oppfyller ikke kriteriene for noen annen personlighetsforstyrrelse, og hvis personen er under 18 år, oppfyller ikke kriteriene for trassyndrom. "Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/3287-hva-betyr-diagnosen/#findComment-21946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TA Skrevet 30. august 2000 Del Skrevet 30. august 2000 Dette er de diagnostiske kriterier. Kanskje det vil gi deg svar: Passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse. De følgende trekk er karakteristiske for personens nåværende og tidligere fungering og er ikke begrenset til sykdomsepisoder: A. Motstand mot krav om adekvat ytelse både i yrkesmessig og sosial fungering. B. Motstand uttrykt indirekte gjennom minst to av de følgende: Utsettelse Somling Stahet Intensjonal (villet/bevisst) ineffektivitet "Glemsomhet" C. Som konsekvens av A og B foreligger det en uttalt og langvarig sosial og yrkesmessig ineffektivitet (inkludert rollen som husmor og student), for eksempel intensjonal ineffektivitet som har forhindret forfremmelse i jobben. D. Adferdsmønsteret vedvarer selv under omstendigheter hvor mer selvhevdende og effektiv adferd er mulig. E. Oppfyller ikke kriteriene for noen annen personlighetsforstyrrelse, og hvis personen er under 18 år, oppfyller ikke kriteriene for trassyndrom. "Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen." Takk for svaret. De har visst gjennomskuet meg. :-b Neida. Både de og jeg er forsåvidt klar over det der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/3287-hva-betyr-diagnosen/#findComment-21948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.