Gå til innhold

Avbrutt behandling og rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Gjest en anonyn bruker
Skrevet

Jeg går på rehabiliteringspenger på det andre året. Jeg har fått innvilget dette som følge av bedring av psykiske problemer, og arbeidsevnen over tid har blitt bedret.

Til høsten har jeg mottatt rehabiliteringspenger i 104 uker, men får fortsatt innvilgelse etter dette hvis jeg får en ny legeerklæring, siden jeg er under aktiv behandling og arbeidsevnen har blitt bedre.

Nå har jeg imidlertid kommet dithen, at jeg er mer og mer umotivert for videre behandling. Dette pga masse usikkerhet rundt behandlingsopplegget, og en behandling som ikke ser ut til å virke.

Jeg vurderer derfor nå å avbryte behandlingen, men hva vil da skje med mine rehabiliteringspenger? Mister jeg dem?

Jeg er ikke ute etter å "utnytte systemet". Jeg har selv stått på for å komme meg tilbake til arbeidslivet, og trives med det. Men jeg trenger tid til å bygge meg opp etter å bl.a ha gått på en alvorlig smell.

Jeg går derimot til jevnlige samtaler hos en psykiatrisk sykepleier i kommunen, som jeg synes har bedre effekt en den behandling jeg mottar hos en psykiater, så langt. Telller dette som aktiv behandling?

Gjest engla
Skrevet

Jeg vil tro at de vil stille ekstra strenge krav til at du MÅ følge et aktivt behandlingsopplegg særlig fordi du er gått så langt utover rehabiliteringstiden og er på en unntaksbestemmelse. Sikkert svar er NAV veilederen din den eneste som kan gi. Men da vil de sikkert lukte lunta, og du vil sikkert ikke avsløre deg.

Gjest en anonym bruker
Skrevet

Jeg vil tro at de vil stille ekstra strenge krav til at du MÅ følge et aktivt behandlingsopplegg særlig fordi du er gått så langt utover rehabiliteringstiden og er på en unntaksbestemmelse. Sikkert svar er NAV veilederen din den eneste som kan gi. Men da vil de sikkert lukte lunta, og du vil sikkert ikke avsløre deg.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt som intensjon å misbruke eller utnytte systemet. Der såret du meg litt, faktisk.

Grunen til at jeg spurte var at jeg ikke har noen saksbehandler å spørre, mine søknader er blitt behandlet av ulike personer siden dag en. Alt har gått via brev, og jeg har ikke snakket med dem i hele tatt mht denne saken. Å komme ut i arbeid og å bygge meg opp mht dette, har selv stått på, for.

Men om jeg da mister rehabiliteringspengene, er det snakk om 30%. Jeg har mulighet for å få full stilling, og det er et alternativ som også frister.

Ellers takk for svar.

Gjest engla
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt som intensjon å misbruke eller utnytte systemet. Der såret du meg litt, faktisk.

Grunen til at jeg spurte var at jeg ikke har noen saksbehandler å spørre, mine søknader er blitt behandlet av ulike personer siden dag en. Alt har gått via brev, og jeg har ikke snakket med dem i hele tatt mht denne saken. Å komme ut i arbeid og å bygge meg opp mht dette, har selv stått på, for.

Men om jeg da mister rehabiliteringspengene, er det snakk om 30%. Jeg har mulighet for å få full stilling, og det er et alternativ som også frister.

Ellers takk for svar.

Sorry for det! Formuleringene ser jeg ble for knotete. Mente ikke si du var interessert i å bruke NAV klanderverdig. Ville si at NAV "kunne lukte lunta" om behandlingskutt og bli kjipe i forhold til rehab. Beklager at jeg såret deg. Ser at det jeg skrev, ble merkelig. Huff, fælt når jeg klarer formulere meg så dårlig som her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...