Gå til innhold

Uten å google, hva assosierer du med ordet....

Anbefalte innlegg

Gjest denne pasientgruppen
Skrevet

M.E. (altså den sykdommen som handler om utmattelse).

Tenker du (altså uten å sjekke, og uten å lese de andres svar på dette) at det er en fysisk sykdom, en psykisk sykdom, bare innbildning?

Hva er dine umiddelbare tanker og assosiasjoner til sykdommen? Hva ville du tenkt om du møtte noen som sa hun eller han har M.E.?

Tenker du at det er en sykdom som leger vet mye om?

Det jeg er interessert i er hva du tenker og vet nå, FØR du sjekker ut noe mer.

(etterpå kan du jo gjerne sjekke mer)

Gjest tenker jeg
Skrevet

Fysisk sykdom, kronisk tretthet. Ligge for det meste, hvile, sove. Ikke orke særlig. Laber form, svært nedsatt dagliglivskvalitet.

Gjest selv om jeg ikke googler nå...
Skrevet

ettersom jeg har lest alt for mye av NHDs svar her inne tidligere samt at vi stadig har diskusjoner rundt dette på jobb, så er jeg kanskje ikke den rette til å svar her... :-p

Skrevet

Samme svar som 'tenker jeg'.

Gjest Kanskje stygg tanke
Skrevet

Tenker du (altså uten å sjekke, og uten å lese de andres svar på dette) at det er en fysisk sykdom, en psykisk sykdom, bare innbildning?

Jeg tenker det er en psykisk sykdom, men at den føles fysisk for den som har den.

Hva er dine umiddelbare tanker og assosiasjoner til sykdommen? Hva ville du tenkt om du møtte noen som sa hun eller han har M.E.?

Stakkars menneske!

Virker som leger vet lite og ennå strides endel rundt sykdommen.

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg tenker det er en fysisk sykdom og at leger ikke vet nok om den,men jeg har ikke peiling ;)

Gjest minnah
Skrevet

Jeg vet ganske mye, mulig jeg har det selv.

Gjest best wishes
Skrevet

jeg tenker at ME er en samlebetegnelse for en tilstand som kan ha mange årsaker. å finne en felles faktor kan skape mer forvirring enn nytte. For noen kan det være snakk om en slags mental utbrenthet som gir utslag på denne måten. For andre kan det være snakk om virusinfeksjoner, hos andre blir det et mysterium.

Jeg må innrømme at jeg blir skeptisk til diagnoser som legene ikke skjønner noenting av. Jeg kan få en følelse av at folk bare finner på det. Og bare det at jeg tenker det gjør at jeg skammer meg og får dårlig samvittighet. for ME er vel en like reell lidelse som andre lidelser. Men du spurte om mine tanker, så kanskje det er verdifullt for deg?

Gjest beathes
Skrevet

Jeg tenker det er en psykisk sykdom, men at den føles fysisk for den som har den.

Stakkars menneske!

Fysisk sykdom med psykiske symptomer i tillegg til de fysiske, livsbegrensende for de som rammes og med dårlig behandlingsmuligheter.

Gjest beathes
Skrevet

Fysisk sykdom med psykiske symptomer i tillegg til de fysiske, livsbegrensende for de som rammes og med dårlig behandlingsmuligheter.

Gjest beathes
Skrevet

Stakkars menneske!

Sorry feil plassering av mitt svar.

Skrevet

Blanding av fysiske og psykiske symptomer. Mange responderer godt på LE (en type kognitiv terapi). Mange og uklare symptomer, utmattelse, overfølsomhet i fht. lys, lyd, smerter, bl a.. Hypoteser om mulig følgesykdom av virus eller vaksiner. Kvinnesykdom. Møtes med skepsis av leger.

Skrevet

Skal prøve:

''Tenker du (altså uten å sjekke, og uten å lese de andres svar på dette) at det er en fysisk sykdom, en psykisk sykdom, bare innbildning?''

Jeg tenker at det er en sykdom som er _både_ fysisk og psykisk, og som kan ha ulike årsaker, gjerne som ettervirkning etter en alvorlig infeksjon, kreftsykdom og noen ganger uten at man finner årsaken. Det er visstnok delte meninger om dette. Uansett tror jeg opplevelsen av å være syk er høyst reell. (Jeg skjønner forresten ikke hvorfor sykdommen ikke skulle være reell hvis det har psykiske årsaker? Hvorfor dette skillet mellom fysisk og psykisk - det er viktige elementer i kroppen begge deler.)

''Hva er dine umiddelbare tanker og assosiasjoner til sykdommen? Hva ville du tenkt om du møtte noen som sa hun eller han har M.E.?''

Da ville jeg tenkt stakkars menneske, fæl diagnose å leve med!

Jeg tror det er en tilstand som kan variere veldig fra dag til dag, slik at det er en uforutsigbar sykdom å ha. Den ene dagen kan man fungere bra, men neste dag må man kanskje ligge hele dagen uten å orke noe som helst. Samtidig kan det sikkert være vanskelig å bli tatt på alvor av omgivelsene?

''Tenker du at det er en sykdom som leger vet mye om?'' Jeg vet at endel leger kaller det en "motediagnose" og ikke anerkjenner det som noe "ordentlig". De som mener det har sikkert ikke satt seg noe særlig inn i hva det dreier seg om. Men det finnes åpenbart også endel leger som kan noe om dette og anerkjenner at det er en diagnose.

OK, dette er hva jeg tror jeg har plukket opp herfra og derfra + en dæsj egne fortolkninger...

Gjest togli
Skrevet

Jeg tenker at det er en lunefull og skremmende sykdom. Jeg har selv sett hva denne sykdommen kan gjøre..Hvordan den kan snu tilværelsen til et menneske på hodet på et øyeblikk. Skremmende :(

Gjest Kayia
Skrevet

''Uten å google, hva assosierer du med ordet....

M.E.'' Kronisk utmattelsessyndrom - en relativt ny diagnose - ligger til sengs, må unngå anstrengelser og lys.

''Tenker du (altså uten å sjekke, og uten å lese de andres svar på dette) at det er en fysisk sykdom, en psykisk sykdom, bare innbildning?'' Jeg kan ikke nok om dette, men har oppfattet at mange ME-pasienter har vært rammet av et virus (som borelia, kyssesyke etc) som kan ha utløst en fysisk tilstand der energitap er ett av de mest sentrale kjennetegn. Tror likevel at det for tiden kan være en overdiagnostisering av ME, slik det i sin tid var en overdiagnostisering av ADHD.

''Hva er dine umiddelbare tanker og assosiasjoner til sykdommen? Hva ville du tenkt om du møtte noen som sa hun eller han har M.E.?'' Jeg ville vel tenke at det var veldig trist for denne personen å få livet på "vent" på denne måten.

''Tenker du at det er en sykdom som leger vet mye om?'' Jeg har inntrykk av at leger ikke kan vite mye siden det er en ny og uforsket tilstand, og regner med at mange pasienter føler frustrasjon over dette.

Skrevet

En sykdom med kompliserte årsaksforhold, uten objektive funn, (men antas som følge av bl.a virusinfeksjon), hvor mennesker rammes i forskjellig grad. De lærde strides om det er kun fysisk sykdom, eller en blanding og psykiske og fysiske årsaker og symptomer. Det er egentlig en svært skjelden sykdom. (Jeg har inntrykk av at flere og flere får diagnosen, og man kan lure på om det begynner å bli en "sekke diagnose", dvs at den gis dersom man ikke klarer å finne andre årsaker. )

De som rammes hardt av denne sykdommen har en ekstremt liten aktivitetsmulighet og er også veldig følsomme for lys, lyd osv....

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg kjenner ingen med ME, men møtte en gang en mann med denne diagnosen som jeg pratet med om denne diagnosen. Dette er en sykdom som man vet veldig lite om, men et tegn er total utmattelse. Denne personen holdt sykdommen i sjakk ved å ikke anstrenge seg og hadde lært hvor grensene hans gikk med hensyn til å ikke utløse sykdommen. Han opplevde at om han stoppet når han begynte å bli sliten, var det for sent og han utløste sykdommen sin.

Jeg vet sikkert mye mer, men det er det jeg kommer på nå.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Jeg mener det er en fysisk sykdom. Jeg tror ikke den er pykisk. Jeg tror også at legene trenger mere kunnskap om denne sykdommen og at den er vanskelig å diagnosere.

Jeg har i grunnen lite kunnskaper selv. Har lest noen artikler om mennesker som har blitt friske av ME etter ulike behandlinger. Jeg tror jeg har lest at det er arvelig.

Jeg merker jeg kan veldig lite om dette. Må vel goole litt nå etterpå og lese hva andre har skrevet.

Med hilsen

Gjest Ensom i natten
Skrevet

Jeg visste mye om det her fra før, så jeg assosierte med ett ord og det er SLITEN. Jeg har en annen sykdom som har mye av det samme i seg, og det er et slit, men det synes ikke utenpå, og derfor vil mange ha det til at det er psykisk. Ett annet ord som fort renner meg i hu er MISFORSTÅTT.

mil1365380270
Skrevet

Tenker at det er en fysisk sykdom som kan ha psykisk utspring. Men også at det kan komme av fysiske ting. At man ikke vet. Og at leger vet lite. Tror ikke det er en innbilt sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...