Gå til innhold

Uten å google, hva assosierer du med ordet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker fatigue og det sliter jeg med sjøl. Jeg har et par venninner med ME og begge er mer opplagte enn meg så ME kan slå ut folk på mange forskjellige måter

Skrevet

Om jeg møtte en som sa han/hun hadde ME ville jeg nok i utgangspunktet vært skeptisk. Tror det er en sykdom mange kan "selvdiagnostisere" på magert grunnlag. Men ville ikke sagt det. Tror det er en "ekte" sykdom, i utgangspunktet fysisk, men jeg tror det psykiske har veldig mye å si for bedringen. Tror ikke leger vet noe særlig om denne sykdommen.

Ellers er jeg veldig klar over at dette er ting jeg TROR, ikke er ting jeg vet, så jeg er absolutt åpen for at jeg tar feil. Men du spurte jo om hva jeg tror.

Skrevet

Tenker du (altså uten å sjekke, og uten å lese de andres svar på dette) at det er en fysisk sykdom, en psykisk sykdom, bare innbildning?

Jeg tenker det er en psykisk sykdom, men at den føles fysisk for den som har den.

Hva er dine umiddelbare tanker og assosiasjoner til sykdommen? Hva ville du tenkt om du møtte noen som sa hun eller han har M.E.?

Stakkars menneske!

Tenker du at det er en sykdom som leger vet mye om?

Virker som leger vet lite og ennå strides endel rundt sykdommen.

Hvorfor skulle det være en stygg tanke at det kan være en psykisk sykdom? Det er jo flere psykiske sykdommer som gir fysiske utslag. Har inntrykk av at en del ME-pasienter nærmest blir fornærmet hvis muligheten for at det kan ligge noe psykisk bak over hodet blir nevnt. I utredningsfasen er det vel i alle fall naturlig å tenke tanken at det kan ligge noe psykisk bak, selv om symptomene er fysiske.

Gjest Aimabel
Skrevet

Er ikke ME en hovedbetegnelse på en tilstand der pasienten er er utredet og det ikke er funnet noen sykdom,utmattelse er hovedsymptomet? Isåfall kan det vel være både fysisk og psykisk.

Skrevet

Jeg tenker at M:E: er noe personer kan få hvis de ikke tar vare på seg selv psykisk, men bare styrer på til kroppen sier stopp.

Dvs at man ikke lytter til kroppen og psyken når nok er nok, og dermed kommer det en slik "reaksjon".

Vet ikke om dette stemmer, da, kan hende det jeg tenker på "bare" er en depresjon....

*drømmende*
Skrevet

Jeg har ME, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare. Men jeg tror ME er en fysisk sykdom. -Men at kropp og sinn har en sammenheng, dèt er det vel svært liten tvil om...

Gjest Kanskje en stygg tanke
Skrevet

Hvorfor skulle det være en stygg tanke at det kan være en psykisk sykdom? Det er jo flere psykiske sykdommer som gir fysiske utslag. Har inntrykk av at en del ME-pasienter nærmest blir fornærmet hvis muligheten for at det kan ligge noe psykisk bak over hodet blir nevnt. I utredningsfasen er det vel i alle fall naturlig å tenke tanken at det kan ligge noe psykisk bak, selv om symptomene er fysiske.

''Har inntrykk av at en del ME-pasienter nærmest blir fornærmet hvis muligheten for at det kan ligge noe psykisk bak over hodet blir nevnt.''

Var vel derfor jeg tenkte det var en stygg tanke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...