Gå til innhold

Flått... Jeg blir gær'n!!!

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Den forbaska flåtten!!! Omtrent hver eneste dag har minst en av ungene fått flåttbitt. Mange av flåttene er så små at man nesten ikke ser dem... Som regel er det ungene som merker at det begynner å klø litt der de har blitt bitt. Jeg er ikke spesielt lettskremt når det gjelder flått - til det har vi blitt for godt vant :-/ Allikevel kan jeg ikke si jeg liker dette...

Jeg har hørt det finnes en vaksine? Hvorfor hører vi ikke om den? Det er skikkelig kjipt å gå rundt og lure på om alle diffuse symptomer kommer av flåttbitt eller om det er noe helt normalt på gang :-(

Forresten har niåringen fått litt rødt prikkeutslett rundt et flåttbitt hun hadde på magen igår. Hun var hjemme fra skolen idag pga hodepine og vondt i magen, men har ikke feber. Disse symptomene har hun hatt de siste par-tre dagene, og lillesøstra likeså. Jeg tror det er noe helt uskyldig siden jeg hadde lignende i forrige uke, men jeg blir jo litt usikker når hun har utslett rundt bittet.

Noen som kan berolige meg?

AneM1365380603
Skrevet

Her er det også mye flått :( Da vi var på hytta nylig plukket vi på det meste 15 stk av en unge.

Sønnen min reagerer litt på bittene. Han klør endel, og det ser ut som myggstikk.

Slikt utslett du beskriver fikk datteren min sist sommer. Omkretsen var på størrelse med en femmer. Legen ga henne antibiotika uten å ta blodprøve. Jeg tror ikke utslettet kom sånn helt med en gang. Tror det gikk noen dager/uker.

Gjest togli
Skrevet

Her er det også mye flått :( Da vi var på hytta nylig plukket vi på det meste 15 stk av en unge.

Sønnen min reagerer litt på bittene. Han klør endel, og det ser ut som myggstikk.

Slikt utslett du beskriver fikk datteren min sist sommer. Omkretsen var på størrelse med en femmer. Legen ga henne antibiotika uten å ta blodprøve. Jeg tror ikke utslettet kom sånn helt med en gang. Tror det gikk noen dager/uker.

Niåringen hadde trillrundt utslett rundt et bitt for et par år siden. Det var helt jevne kanter på utslettet og ikke prikker, bare rosa og jevn farge inni ringen. Den gangen tok de blodprøve og fant ikke borrelia. Denne gangen er utslettet helt ujevnt og prikkete/nuppete. Dessuten er bittet bare en dag gammelt. Jeg tror kanskje ikke borrelia vises så kjapt?

Æsj, det er ikke moro når man må være på vakt hele sommeren!!

AneM1365380603
Skrevet

Niåringen hadde trillrundt utslett rundt et bitt for et par år siden. Det var helt jevne kanter på utslettet og ikke prikker, bare rosa og jevn farge inni ringen. Den gangen tok de blodprøve og fant ikke borrelia. Denne gangen er utslettet helt ujevnt og prikkete/nuppete. Dessuten er bittet bare en dag gammelt. Jeg tror kanskje ikke borrelia vises så kjapt?

Æsj, det er ikke moro når man må være på vakt hele sommeren!!

Datterens utslett var absolutt ikke jevnt i kantene. Det var hjerteformet med et ruglete og kløende utslett. Det med femmeren var bare sånn ca-størrelse :)

Gjest togli
Skrevet

Wikipedia sier at: Bittet vil uansett gi en rød hevelse. Hvis det i løpet av 3–30 dager avtegnes en tydelig ring rundt såret eller ringformet utslett, har man antakeligvis blitt smittet og må behandles umiddelbart.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5tt

Pasienthåndboka har en bedre beskrivelse: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1737

Takk!

Da tror jeg at jeg slapper av litt til ;)

Gjest togli
Skrevet

Datterens utslett var absolutt ikke jevnt i kantene. Det var hjerteformet med et ruglete og kløende utslett. Det med femmeren var bare sånn ca-størrelse :)

Hm... men fikk dere påvist at det var borrelia i etterkant av behandlingen? Det er jo litt skummelt å behandle med antibiotika dersom det ikke er nødvendig? I så fall hadde nok ungene her måttet gå på antibiotika hele sommeren ;)

Denne gangen synes jeg imidlertid utslettet er litt større enn normalt - og jeg påvirkes nok av at formen hennes ikke er helt på topp om dagen... Ser det nok an litt til! :)

AneM1365380603
Skrevet

Hm... men fikk dere påvist at det var borrelia i etterkant av behandlingen? Det er jo litt skummelt å behandle med antibiotika dersom det ikke er nødvendig? I så fall hadde nok ungene her måttet gå på antibiotika hele sommeren ;)

Denne gangen synes jeg imidlertid utslettet er litt større enn normalt - og jeg påvirkes nok av at formen hennes ikke er helt på topp om dagen... Ser det nok an litt til! :)

Nei, for legen sa at det ikke var nødvendig med blodprøve.

Jeg ville nok sett det litt an. Min datters utslett ble bare mer og mer hissig, så jeg følte det tryggest å dra til legen. Hun husket godt at hun hadde hatt en flått der en stund tidligere.

Gjest togli
Skrevet

Nei, for legen sa at det ikke var nødvendig med blodprøve.

Jeg ville nok sett det litt an. Min datters utslett ble bare mer og mer hissig, så jeg følte det tryggest å dra til legen. Hun husket godt at hun hadde hatt en flått der en stund tidligere.

Ok, jeg ser det an noen dager til og ser om utslettet forverrer seg eller ikke. Takk for svar :)

Gjest Beduggede Beathe
Skrevet

Vask med sprit.

Desinfiserer!

Gjest togli
Skrevet

Vask med sprit.

Desinfiserer!

Men det forhindrer ikke at man får borrelia dersom flåtten er infisert av dette viruset?

Skrevet

Bare et innspill om antibiotika; Antibiotika er blant de legemidlene som tåles best, og det skal svært store doser til før man ser bivirkninger i nevneverdig grad. Penicillin f.eks, virker ved å ødelegge bakterienes cellevegg. Humane celler har ikke noen cellevegg, og blir dermed ikke påvirket av medikamentet. Det bare gjør jobben sin, og skilles relativt ukomplisert ut igjen :o)

Nå skal man selvsagt ikke bruke antibiotika i hytt og pine med tanke på å forebygge resistente bakteriestammer, men for datteren din sin del er det normalt helt ufarlig med en antibiotikakur.

Gjest togli
Skrevet

Bare et innspill om antibiotika; Antibiotika er blant de legemidlene som tåles best, og det skal svært store doser til før man ser bivirkninger i nevneverdig grad. Penicillin f.eks, virker ved å ødelegge bakterienes cellevegg. Humane celler har ikke noen cellevegg, og blir dermed ikke påvirket av medikamentet. Det bare gjør jobben sin, og skilles relativt ukomplisert ut igjen :o)

Nå skal man selvsagt ikke bruke antibiotika i hytt og pine med tanke på å forebygge resistente bakteriestammer, men for datteren din sin del er det normalt helt ufarlig med en antibiotikakur.

Takk for info:)

Jeg visste ikke at det var forskjell på antibiotika og pencillin.. *rødme*

Skrevet

Takk for info:)

Jeg visste ikke at det var forskjell på antibiotika og pencillin.. *rødme*

Antibiotika er er paraplybetegnelse, og dekker mange medikamentgrupper som kverker bakterier. Penicillin er en av dem :o)

Gjest togli
Skrevet

Antibiotika er er paraplybetegnelse, og dekker mange medikamentgrupper som kverker bakterier. Penicillin er en av dem :o)

Takk! Nå ble jeg adskillig klokere her :)

Skrevet

Vaksinen hjelper ikke mot borrelia, men en annen flått-overførbar sykdom som ikke er vanlig i Norge (ennå?).

Men det kan hjelpe å ta myggstift på ungene, f.eks. Autan.

Og ellers så heter det at hvis flåtten sitter på i mindre enn 24 timer, så er sannsynligheten for smitte ganske liten.

Jeg trodde forresten at det tok lenger tid enn en dag eller to før man fikk utslett ved borrelia. Selv fikk jeg en infeksjon i bittet en gang, ikke borrelia, det ble en slags byll av det *urk*. Da fikk jeg penicillin, husker jeg. Og et arr...

Gjest togli
Skrevet

Vaksinen hjelper ikke mot borrelia, men en annen flått-overførbar sykdom som ikke er vanlig i Norge (ennå?).

Men det kan hjelpe å ta myggstift på ungene, f.eks. Autan.

Og ellers så heter det at hvis flåtten sitter på i mindre enn 24 timer, så er sannsynligheten for smitte ganske liten.

Jeg trodde forresten at det tok lenger tid enn en dag eller to før man fikk utslett ved borrelia. Selv fikk jeg en infeksjon i bittet en gang, ikke borrelia, det ble en slags byll av det *urk*. Da fikk jeg penicillin, husker jeg. Og et arr...

Vi bor i skogkanten, så vi er nok midt i flåtteldoradoet... Myggolje blir derfor ikke helt aktuelt :-(

Datteren min har nok klødd litt på stikket også, så det er mulig utslettet delvis kommer derfra... Nå har hun fått forbud mot å klø. Bedre å ta på aloe vera...

Skrevet

Et kjerringråd er jo at flåtten ikke liker hvitløkslukt. Hva med å gi de en hvitløk tablett pr dag, eller to? Et fedd hadde sikkert vært det beste, men kanskje vanskelig å gi barn.

http://www.kjerringrad.com/flaatt-258.html

De andre rådene går vel ut på å være dekt med klær, og sjekke kroppen hver kveld. Har også hørt at dusjing etter å ha vært ute kan hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...