Gjest kort eller lang stakk? Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg ser at det er veldig forskjellige lengder på bunadene på 17 mai. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle har lang stakk? Synes nemlig det er så styggt når skjørtet går til halvveis på leggene.! Hvorfor har noen dette? Og andre ikke? Noen som har meninger? 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Noen bunader skal være fotside, andre skal gå lenger opp på leggen. Min bunad, sør-trønder, skal egentlig gå litt opp på leggen, men min stakk er fotsid og den er sydd på Husfliden. 0 Siter
Orio Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Kanskje de er blitt høyere siden konfirmasjonen? Enig at det er finest når bunaden går ned til ankelen, ikke slutter midt på leggen. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Det kommer an på typen bunad, slik som Lillemus sier. Bare tenk på setesdalsbunaden, som bare går like nedenfor knærne: http://www.lailas.net/bunads/images/setesdal2.JPG 0 Siter
Gjest Ebbas Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Det kommer ann på hvilken bunad det er, som Lillemus og andre sier. Personlig synes jeg de med litt kort stakk er finest - de er mye mer 'levende' og 'spretne' i stilen, mens de fotside fort blir litt traustere telt. Kommer jo litt ann på innmaten i bunaden også selvfølgelig. Men når det er sagt synes jeg nå alle bunader er fine, bare at jeg altså liker de litt korte aller best. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Det kommer ann på hvilken bunad det er, som Lillemus og andre sier. Personlig synes jeg de med litt kort stakk er finest - de er mye mer 'levende' og 'spretne' i stilen, mens de fotside fort blir litt traustere telt. Kommer jo litt ann på innmaten i bunaden også selvfølgelig. Men når det er sagt synes jeg nå alle bunader er fine, bare at jeg altså liker de litt korte aller best. Vet ikke hvor din grense for "litt korte" går, men jeg satt uansett her og tenkte på om det finnes bunader som "skal" være helt fotside? (ikke slik som selskapskjoler er når de er fotside) De aller fleste slutter vel et visst stykke over bakken? hardangerbunad: http://www.dypevag.pwp.blueyonder.co.uk/norge_files/hardangerbunad.jpg Nordlandsbunad: http://gfx.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/nordlandsbunad.jpg Vossabunad: http://store.vesterheim.org/images/7081.jpg Jeg kommer ikke på så mange som er enda kortere enn disse, setetsdalsbunad er allerede nevnt, og så har man jo rondastakken: http://www.maritimshop.no/shop123varer/bilder/image_64.jpg 0 Siter
Gregga Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! " Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes.." Hm, og jeg som trodde jeg var riktig så korrekt da jeg i år for første gang hang på meg øredobbene jeg fikk til konformasjonen for 17 år siden :-) Hodeplagget mitt aner jeg ikke hvor er. Slikt var helt utenkelig på toppen av permanetkrøllene på begynnelsen av 90-tallet. ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! Re røde strømper: På min bunad skal røde strømper benyttes av ugfite, sorte av gifte. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! ja, for man er da konformert med permanet, må vite! :-P 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Re røde strømper: På min bunad skal røde strømper benyttes av ugfite, sorte av gifte. Sånn er det på min bunad også. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! ''Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... '' Check! ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) '' Check! ''Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Se annet svar. ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg er såpass lyssky at solbriller brukes, ja, men det er helt riktig at de er veldig enkle. Hovedgrunnen til det er dog at jeg vil ha noen som er små nok til at jeg kan puttet dem i bunadsveska:-) ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Check (Og selv om jeg ikke ville brukt ordet "vulgært" så er jeg enig. Mye bedre med nøytral sort en noe liksombroderilignende trykk - litt harry spør du meg *S*) ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Uansett bunad eller ikke, er det jo ikke særlig lekkert med nattklubbsminke utendørs på dagtid på 17. mai... ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Check - men bruker svært, svært sjelden ørepynt uansett...;-) ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Jeg har ikke cape, men synes det er ok. Jakke er jeg dog enig i ikke er noe særlig. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Check! Men den viktigste tingen var utelatt i lista di, og det er: Ikke lov å bruke vanlig dameveske sammen med bunad!! *grøss* Ei heller pumps o.l. pensko. har til og med sett ei dame med selskapssandaler....;-) Svar på innlegg Nytt innlegg 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! På min bunad skal det være hvite strømper. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! Jeg får litt spader av nazireglene til Husliden, som opererer som selvutnevnt bunadspoliti. Det viktigste er vel at man bruker bunaden sin og bruker huet litt samtidig, og ikke stæsjer på med masse glitter og glæm. Synes jeg, da. ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Ingen som ser om jeg har tynn eller tykk strømpebukse under den lange stakken, så "sjå, eg bryr meg". ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg bruker solbriller når det er sol, og hadde det i går også. Dog valgte jeg de som er mest diskret og tidløse. ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Bunadsparaply er harry, kunne ikke falt meg inn å ha en. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Jeg fresher meg med mascara og leppestift, dog i en ganske diskret farge - har alltid det. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Igjen: Sjå, eg bryr meg. Har noen små og diskrete som hører til bunadssølvet mitt, de bruker jeg. Har alltid ørepynt på, og de jeg vanligvis bruker synes jeg ikke passer til bunaden. ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Hører jakke til min bunad, bruker den når det er kaldt. I går var det ikke nødvendig - nydelig! ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! '' No way! Gidder ikke se ut som et nek med den greia på huet! 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg får litt spader av nazireglene til Husliden, som opererer som selvutnevnt bunadspoliti. Det viktigste er vel at man bruker bunaden sin og bruker huet litt samtidig, og ikke stæsjer på med masse glitter og glæm. Synes jeg, da. ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Ingen som ser om jeg har tynn eller tykk strømpebukse under den lange stakken, så "sjå, eg bryr meg". ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg bruker solbriller når det er sol, og hadde det i går også. Dog valgte jeg de som er mest diskret og tidløse. ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Bunadsparaply er harry, kunne ikke falt meg inn å ha en. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Jeg fresher meg med mascara og leppestift, dog i en ganske diskret farge - har alltid det. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Igjen: Sjå, eg bryr meg. Har noen små og diskrete som hører til bunadssølvet mitt, de bruker jeg. Har alltid ørepynt på, og de jeg vanligvis bruker synes jeg ikke passer til bunaden. ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Hører jakke til min bunad, bruker den når det er kaldt. I går var det ikke nødvendig - nydelig! ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! '' No way! Gidder ikke se ut som et nek med den greia på huet! ''Ingen som ser om jeg har tynn eller tykk strømpebukse under den lange stakken,'' det er vel omtrent samme argumentet de bruker de kara som bruker hvite tennissokker til dress;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 ''Ingen som ser om jeg har tynn eller tykk strømpebukse under den lange stakken,'' det er vel omtrent samme argumentet de bruker de kara som bruker hvite tennissokker til dress;-) Det synes! Dog pleier jeg å velge en tykk strømpebukse, men har hendt at jeg bare har dratt på meg tynne knestrømper dersom det er skikkelig varmt i været. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Det synes! Dog pleier jeg å velge en tykk strømpebukse, men har hendt at jeg bare har dratt på meg tynne knestrømper dersom det er skikkelig varmt i været. Jeg bruker ikke sorte ullstrømper selv, selv om det sikkert hadde vært mest riktig, men jeg kjøper typisk nylonknestrømper i en litt tykkere variant - ca 50 denier eller deromkring. Så forresten at du skrev at det følger med jakke til bunaden din, og jeg ville bare presisere at min antipati mot jakkebruk gjelder bruk av "vanlige" jakker. har sett noen som nærmest tar på seg allværsjakka på en kald dag, og det er ikke mye lekkert! :-( 0 Siter
Gregga Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Jeg får litt spader av nazireglene til Husliden, som opererer som selvutnevnt bunadspoliti. Det viktigste er vel at man bruker bunaden sin og bruker huet litt samtidig, og ikke stæsjer på med masse glitter og glæm. Synes jeg, da. ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Ingen som ser om jeg har tynn eller tykk strømpebukse under den lange stakken, så "sjå, eg bryr meg". ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg bruker solbriller når det er sol, og hadde det i går også. Dog valgte jeg de som er mest diskret og tidløse. ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Bunadsparaply er harry, kunne ikke falt meg inn å ha en. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Jeg fresher meg med mascara og leppestift, dog i en ganske diskret farge - har alltid det. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Igjen: Sjå, eg bryr meg. Har noen små og diskrete som hører til bunadssølvet mitt, de bruker jeg. Har alltid ørepynt på, og de jeg vanligvis bruker synes jeg ikke passer til bunaden. ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Hører jakke til min bunad, bruker den når det er kaldt. I går var det ikke nødvendig - nydelig! ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! '' No way! Gidder ikke se ut som et nek med den greia på huet! Helt enig, Jeg støtter _ikke_ bunadpolitiet/husflidsansatte med tunnelsyn. He he, "sjå eg bryr meg" likte jeg egentlig best.. Så travelt slike "passe på alle andre" må ha det.. 0 Siter
Gregga Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 ''Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... '' Check! ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) '' Check! ''Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Se annet svar. ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg er såpass lyssky at solbriller brukes, ja, men det er helt riktig at de er veldig enkle. Hovedgrunnen til det er dog at jeg vil ha noen som er små nok til at jeg kan puttet dem i bunadsveska:-) ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Check (Og selv om jeg ikke ville brukt ordet "vulgært" så er jeg enig. Mye bedre med nøytral sort en noe liksombroderilignende trykk - litt harry spør du meg *S*) ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Uansett bunad eller ikke, er det jo ikke særlig lekkert med nattklubbsminke utendørs på dagtid på 17. mai... ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Check - men bruker svært, svært sjelden ørepynt uansett...;-) ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Jeg har ikke cape, men synes det er ok. Jakke er jeg dog enig i ikke er noe særlig. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Check! Men den viktigste tingen var utelatt i lista di, og det er: Ikke lov å bruke vanlig dameveske sammen med bunad!! *grøss* Ei heller pumps o.l. pensko. har til og med sett ei dame med selskapssandaler....;-) Svar på innlegg Nytt innlegg Må bare for ordens skyld understreke at det IKKE er min liste! :-) "livredd for at noen tror jeg stammer fra bunadspolitiet" 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! ''Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Må være spesielt for den bunaden du snakker om det da, for på sør-trønderen skal det være røde strømper / strømpebukser til den grønne og den blå bunaden, mens den røde har grønt tilbehør. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Sminke bør definitivt være diskret sammen med bunad, det er jeg helt enig i! Det ser gyselig ut med knallfarget lebestift til bunad. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Det hører nå til flere typer øredobber til trønderbunaden så de bruker jeg med god samvittighet. ) ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Det hører til et ullcape som går til litt under knærne til trønderen og i tillegg har det nå visstnok kommet et ullsjal også. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Tja... Når valget står mellom pikelue (jeg er tross alt 40 år!) og koneskaut (jeg er ikke gift!) så går jeg uten. Men jeg skulle ønske de hadde en sånn hårkrans eller hva jeg skal kalle det til trønderen også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.