Lotte :o) Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Det kommer ann på hvilken bunad det er, som Lillemus og andre sier. Personlig synes jeg de med litt kort stakk er finest - de er mye mer 'levende' og 'spretne' i stilen, mens de fotside fort blir litt traustere telt. Kommer jo litt ann på innmaten i bunaden også selvfølgelig. Men når det er sagt synes jeg nå alle bunader er fine, bare at jeg altså liker de litt korte aller best. ''Kommer jo litt ann på innmaten i bunaden også selvfølgelig.'' *hehe* 0 Siter
dingsedama Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Vet ikke hvor din grense for "litt korte" går, men jeg satt uansett her og tenkte på om det finnes bunader som "skal" være helt fotside? (ikke slik som selskapskjoler er når de er fotside) De aller fleste slutter vel et visst stykke over bakken? hardangerbunad: http://www.dypevag.pwp.blueyonder.co.uk/norge_files/hardangerbunad.jpg Nordlandsbunad: http://gfx.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/nordlandsbunad.jpg Vossabunad: http://store.vesterheim.org/images/7081.jpg Jeg kommer ikke på så mange som er enda kortere enn disse, setetsdalsbunad er allerede nevnt, og så har man jo rondastakken: http://www.maritimshop.no/shop123varer/bilder/image_64.jpg jeg har nordfjordbunad, og den skal iflg husfliden være maks 10 cm over bakken. Når man står rett og har bunadssko på, så skal bunaden akkurat rekke ned til skoen på forsiden av ankelen. 0 Siter
Spirello Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 ''Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... '' Check! ''* Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) '' Check! ''Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' Se annet svar. ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Jeg er såpass lyssky at solbriller brukes, ja, men det er helt riktig at de er veldig enkle. Hovedgrunnen til det er dog at jeg vil ha noen som er små nok til at jeg kan puttet dem i bunadsveska:-) ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Check (Og selv om jeg ikke ville brukt ordet "vulgært" så er jeg enig. Mye bedre med nøytral sort en noe liksombroderilignende trykk - litt harry spør du meg *S*) ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Uansett bunad eller ikke, er det jo ikke særlig lekkert med nattklubbsminke utendørs på dagtid på 17. mai... ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Check - men bruker svært, svært sjelden ørepynt uansett...;-) ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Jeg har ikke cape, men synes det er ok. Jakke er jeg dog enig i ikke er noe særlig. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Check! Men den viktigste tingen var utelatt i lista di, og det er: Ikke lov å bruke vanlig dameveske sammen med bunad!! *grøss* Ei heller pumps o.l. pensko. har til og med sett ei dame med selskapssandaler....;-) Svar på innlegg Nytt innlegg Off.. glad jeg ikke har bunad jeg egentlig siden det er så mange regler for å bruke det. Selv brukte jeg en lekker kjole til over kneet, sminke (og lipgloss), solbriller og trench coat (hvordan i alle dager skrives det da..? ). Hodeplagg synes jeg kun er søt på barn... Blir litt for budeie for min smak, men det finnes mange fine bunader og da.. Men det finnes mange mindre pene og for å si det sånn.. 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Off.. glad jeg ikke har bunad jeg egentlig siden det er så mange regler for å bruke det. Selv brukte jeg en lekker kjole til over kneet, sminke (og lipgloss), solbriller og trench coat (hvordan i alle dager skrives det da..? ). Hodeplagg synes jeg kun er søt på barn... Blir litt for budeie for min smak, men det finnes mange fine bunader og da.. Men det finnes mange mindre pene og for å si det sånn.. ''Off.. glad jeg ikke har bunad jeg egentlig siden det er så mange regler for å bruke det. '' Men når man tenker over det, er det jo ikke flere "regler" for bruk av bunad enn annet pentøy;-) Ihvertfall hvis du bytter ut ordet regler med "hva som ser pent ut", så er det jo et drøss med "regler" vedr penklær også, f eks ikke ha sort strømpebukse og brune sko, ikke ha skulderveske til ballkjole, ikke svart strømpebukse til lys sommerkjole, ikke ha strømpebukse med tåforsterker når du bruker sandaler med åpen tå osv osv;-) Det er jo egentlig akkurat det samme som at man til bunaden sier at man skal ha sko og veske og strømper som _passer til_ bunaden;-) Men når det gjelder penklærne mener man dette bare er et snakk om god smak eller ikke, mens når det gjelder bunad mener man det dreier seg om bunadspoliti....;-) 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Det kommer vel an på type bunad det. Den lokale her vi bor _skal_ gå til midt på leggen, eller litt kortere. Men jeg ser at det blir flere og flere som får den sydd ankelsid da. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! ''Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' På vår lokale bunad _skal_ strømpene være røde. Og det finnes da flere bunader med røde strømper som tilbehør? ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Dronning Sonja fikk vel kritikk for å bruke solbriller til bunad for noen år siden, mener jeg å huske. Selv er jeg såpass lyssky at jeg _må_ ha solbriller i sterk sol. Nå er det ofte at det ikke er et problem på 17. mai da ;-). Og for øvrig har jeg en festdrakt, selv om den er temmelig bunad-aktig, så derfor er det ingen som kan komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan bruke :-). ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Personlig syns jeg nå en bunadsparaply er langt bedre enn de glorete i alle regnbuens farger og med reklame for både ditten og datten som man ofte ser hvis det regner på 17. mai. For ikke å snakke om møkkete regnjakker i grelle farger. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Ja, du milde, tenk om noen pynter seg og styler seg når man har på bunad! Krise! Seriøst: Jeg syns det er penest med forsiktig sminke i dagslys uansett. Hardt svartsminkete øyne og blodrøde lepper er ikke pent, bunad eller ikke. På Oscarutdeling i Hollywood, ja, på 17. mai i dagslys, nei. Men på 17. mai nå så jeg flere ungdomsskolejenter i bunad, noen av dem var temmelig sminket, og jeg syntes det var flott at de stilte opp i toget og hadde bunad på seg jeg. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Jada. Man må for all del styre unna alt som ikke fantes i 1810, selv om bunaden er et "nymotens" påfunn fra 1900-tallet... ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Vår lokale bunad har både jakke og cape, valgfritt. Bunaden fra mitt hjemsted har cape, lang eller kort. Jeg syns det er mange som har det på 17. mai. Men jeg er enig i at det ikke er pent med en hvilken som helst jakke eller kåpe til bunaden da. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Eh... ja. Men når jeg ser på Husflidens sider på nettet så er det da hodeplagg til de fleste bunader. Likevel ser jeg så og si aldri at noen har det på 17. mai. Forresten er det jo litt merkelig at de (Husfliden) ikke har laget regler for hårfrisyre og -lengde til bunaden også. Kort hår er fy-fy til bunad, for kort hår til kvinner er en nymotens greie. Langt hår skal settes opp på foreskrevne måter, avhengig av hvilken bunad du har.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er ingen bunadskjenner, men da jeg kjøpte bunad (Aust - Agder) til datteren, sa de på husfliden i Arendal at lengden var valgfri på de fleste bunader, men den skal ikke subbe bakken. Det finnes bunader som er designet korte, og på disse er det ikke valgfritt, de skal være korte. Så jeg vet egentlig ikke hva som er det korrekte, men antar det er forskjell fra bunad til bunad hvordan den skal være, også er det litt sånn at folk velger det man liker best. Jeg leste bunadens "10 bud" ei fra "husflidsrådet" eller noe sånt hadde skrevet, nå rett før 17. mai. Der sto det at bunaden skal gå 15 til 20 cm opp fra bakken. Stakken skal aldri være helt lang... Blant disse "ti budene" , som jeg selvsagt ikke finner igjen nå, må man kunne si at det er mye som ikke er "lov" - og bare for å ha sagt det, dette var damens mening anno 2009 En skikkelig bunadpoliti Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden) * IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig. * Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes.. * Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy! * Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes... På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?) Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes! Før var det iallefall vanlig at man hadde røde strømper til sunnmørsbunaden dersom man ikke var gift, og sorte når man var gift (nok en god grunn til å gifte seg ;-)). Nå tror jeg nesten ikke jeg ser noen med røde strømper til sunnmørsbunad mer? 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Før var det iallefall vanlig at man hadde røde strømper til sunnmørsbunaden dersom man ikke var gift, og sorte når man var gift (nok en god grunn til å gifte seg ;-)). Nå tror jeg nesten ikke jeg ser noen med røde strømper til sunnmørsbunad mer? ''(nok en god grunn til å gifte seg ;-)'' Hvorfor det? Røde strømper er jo fint, og dessuten trendy! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 ''Bl. annet: * Strømpene _skal _ være sorte - (tynn strømpebukse er tabu - det skjønner jeg for så vidt) Rødt et heller ikke bra - (nei vel da så, her kjører vi røde, etter råd fra husfliden)'' På vår lokale bunad _skal_ strømpene være røde. Og det finnes da flere bunader med røde strømper som tilbehør? ''* IKKE solbriller - hvis slike må brukes, skal de være så enkle som mulig.'' Dronning Sonja fikk vel kritikk for å bruke solbriller til bunad for noen år siden, mener jeg å huske. Selv er jeg såpass lyssky at jeg _må_ ha solbriller i sterk sol. Nå er det ofte at det ikke er et problem på 17. mai da ;-). Og for øvrig har jeg en festdrakt, selv om den er temmelig bunad-aktig, så derfor er det ingen som kan komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan bruke :-). ''* Ikke bunadsparaply - (det var vulgært) - sort nøytral kan brukes..'' Personlig syns jeg nå en bunadsparaply er langt bedre enn de glorete i alle regnbuens farger og med reklame for både ditten og datten som man ofte ser hvis det regner på 17. mai. For ikke å snakke om møkkete regnjakker i grelle farger. ''* Ikke sminke, hvis sminke skal brukes, skal det ses naturlig ut. IKKE leppesstift eller lipgloss - det er skikkelig fy - fy!'' Ja, du milde, tenk om noen pynter seg og styler seg når man har på bunad! Krise! Seriøst: Jeg syns det er penest med forsiktig sminke i dagslys uansett. Hardt svartsminkete øyne og blodrøde lepper er ikke pent, bunad eller ikke. På Oscarutdeling i Hollywood, ja, på 17. mai i dagslys, nei. Men på 17. mai nå så jeg flere ungdomsskolejenter i bunad, noen av dem var temmelig sminket, og jeg syntes det var flott at de stilte opp i toget og hadde bunad på seg jeg. ''* Ikke ørepynt.. Slike søljeøredobber var noe nymotens greier og skulle ikke brukes...'' Jada. Man må for all del styre unna alt som ikke fantes i 1810, selv om bunaden er et "nymotens" påfunn fra 1900-tallet... ''På kalde dager, er det kunn "lov" med lyst ulltøy under. Jakke, cape ol. skal helst ikke brukes. (Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Vår lokale bunad har både jakke og cape, valgfritt. Bunaden fra mitt hjemsted har cape, lang eller kort. Jeg syns det er mange som har det på 17. mai. Men jeg er enig i at det ikke er pent med en hvilken som helst jakke eller kåpe til bunaden da. ''Og for all del..hodeplagg er obligatorisk! Følger det hodeplagg til bunaden, SKAL dette brukes!'' Eh... ja. Men når jeg ser på Husflidens sider på nettet så er det da hodeplagg til de fleste bunader. Likevel ser jeg så og si aldri at noen har det på 17. mai. Forresten er det jo litt merkelig at de (Husfliden) ikke har laget regler for hårfrisyre og -lengde til bunaden også. Kort hår er fy-fy til bunad, for kort hår til kvinner er en nymotens greie. Langt hår skal settes opp på foreskrevne måter, avhengig av hvilken bunad du har.... ''Og det finnes da flere bunader med røde strømper som tilbehør?'' Ja, det mener jeg å ha sett, og flere i tråden skriver at det skal være slik, enten bare på jentebunader eller på både jente- og konebunad. Jeg har faktisk hørt påstått at dersom man bruker min bunad med brudepynt, så skal strømpene være hvite, men jeg våger ikke påstå at det er sant. ''Selv er jeg såpass lyssky at jeg _må_ ha solbriller i sterk sol. '' Samme her - er jo ikke så pent med kraftig mysing og rennende øyne heller;-) ''Personlig syns jeg nå en bunadsparaply er langt bedre enn de glorete i alle regnbuens farger og med reklame for både ditten og datten som man ofte ser hvis det regner på 17. mai. For ikke å snakke om møkkete regnjakker i grelle farger.'' Enig i det, men enda bedre å ha ensfarget sort paraply. ''Men på 17. mai nå så jeg flere ungdomsskolejenter i bunad, noen av dem var temmelig sminket, og jeg syntes det var flott at de stilte opp i toget og hadde bunad på seg jeg.'' Ja, her må man bare være superfornøyd om tenåringene BÅDE deltar i toget OG har på seg pentøy;-) Det er jo en del som sprader rundt i hettegensere osv. ''(Meg bekjent så finns det da bunader som har jakke /cape til?)'' Jeg antar det menes at selv om man får kjøpt slike cape, så er det "ikke korrekt", fordi man ikke brukte slik dengnag da. Men det er jo ganske komisk at man bruker slike rigide regler på bunader som ofte er oppkonstruerte! Selv har jeg en drakt som ikke er oppkonstruert, men som har vært en "levende" folkedrakt i uavbrutt bruk frem til man begynte å kalle det bunad. Så der følger det ikke med cape, men 17. mai i fjor var styggkald, og uten blygsel draperte jeg meg i et kraftig ullsjal. Jeg tror nok at kjerringene i gamle dager benyttet tilsvarende utendørs på en kald dag. Kom ikke og fortell meg at de gikk rundt og frøs fordi det ikke var korrekt med sjal;-) Men det er jo - enten man bruker bunad eller selskapskjole - viktig å ha noe som passer sammen. Skal man ha noe som varmer over skuldrene til selskapskjolen, tar man jo et passende sjal eller en bolero, og ikke allværsjakka! ;-) ''Forresten er det jo litt merkelig at de (Husfliden) ikke har laget regler for hårfrisyre og -lengde til bunaden også.'' He he. Jeg har på 80-tallet hatt skikkelig piggsveis, og likevel brukt bunad. Nå er håret langt, men jeg skal love deg at jeg ikke gjør som kjerringene på de gamle bildene jeg har sett, der de sitter med stramt bakover kjemmet hår, trolig stivet med melk eller sukkervann, og satt opp i en knute i nakken....;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 ''(nok en god grunn til å gifte seg ;-)'' Hvorfor det? Røde strømper er jo fint, og dessuten trendy! :-) Nei, huff..ikke til bunaden min 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Nei, huff..ikke til bunaden min Nei, da skjønner jeg det:-) Det dumme med min bunad er at man egentlig skal bytte ut mye av stæsjet (sjal, forkle osv) fra lyse, muntre farger til mørke, dystre når man blir gift, men her må jeg innrømme at jeg "jukser litt" ;-) Jeg har _litt_ "koneutstyr, men har beholdt noe "pikeutstyr" også. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Nei, da skjønner jeg det:-) Det dumme med min bunad er at man egentlig skal bytte ut mye av stæsjet (sjal, forkle osv) fra lyse, muntre farger til mørke, dystre når man blir gift, men her må jeg innrømme at jeg "jukser litt" ;-) Jeg har _litt_ "koneutstyr, men har beholdt noe "pikeutstyr" også. Det skjønner jeg godt! Vi er tross alt moderne mennesker ;-P 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Det skjønner jeg godt! Vi er tross alt moderne mennesker ;-P Hadde jeg hatt en datter, kunne jeg nok lettere ha byttet ut, for da ville jo hun kunne arvet pike-sjalet. Men å koste på en superdyrt nytt sjal og så blir det gamle bare liggendes å samle støv, nei _det_ gjør jeg ikke. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Hadde jeg hatt en datter, kunne jeg nok lettere ha byttet ut, for da ville jo hun kunne arvet pike-sjalet. Men å koste på en superdyrt nytt sjal og så blir det gamle bare liggendes å samle støv, nei _det_ gjør jeg ikke. Det forstår jeg godt! Det gjorde heldigvis ikke store innhugget i lommeboka mi da jeg skiftet fra røde til svarte la'mote-longs 0 Siter
morsan Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Det forstår jeg godt! Det gjorde heldigvis ikke store innhugget i lommeboka mi da jeg skiftet fra røde til svarte la'mote-longs *hi hi* 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 ''Off.. glad jeg ikke har bunad jeg egentlig siden det er så mange regler for å bruke det. '' Men når man tenker over det, er det jo ikke flere "regler" for bruk av bunad enn annet pentøy;-) Ihvertfall hvis du bytter ut ordet regler med "hva som ser pent ut", så er det jo et drøss med "regler" vedr penklær også, f eks ikke ha sort strømpebukse og brune sko, ikke ha skulderveske til ballkjole, ikke svart strømpebukse til lys sommerkjole, ikke ha strømpebukse med tåforsterker når du bruker sandaler med åpen tå osv osv;-) Det er jo egentlig akkurat det samme som at man til bunaden sier at man skal ha sko og veske og strømper som _passer til_ bunaden;-) Men når det gjelder penklærne mener man dette bare er et snakk om god smak eller ikke, mens når det gjelder bunad mener man det dreier seg om bunadspoliti....;-) Nå er det jo litt flere regler for bunad enn vanlig pentøy også da. På Husfliden på mitt hjemsted er de fryktelig strenge på hvem som får kjøpe bunad for eksempel. Og skal du sy selv må du gå kurs, uansett om du har sydd bunad i 20 år. Og du får ikke sy til hvem som helst, kun til slektninger i rett nedadstigende linje. Som betyr at min tante som syr bunader ikke får lov å sy til min datter som hun er gudmor for. Du syns du ser folk som selger selskapskjoler begynne med slike krav? "Kommer du fra distriktet? Ikke? Hvor lenge har du bodd her sa du? Bare 18 år ja. Da kan du ikke få kjøpe kjoler her dessverre." Jeg vet at de er litt ekstreme på Husfliden der altså, og jeg har opplevd å gå inn på andre Husfliden-butikker hvor de ansatte faktisk er hyggelige. Men når det er sagt, her på mitt nye hjemsted har jeg bodd i snart 20 år. Da jeg skulle kjøpe meg ny bunad for noen år siden vurderte jeg den lokale her men fikk da en del innspill på at den kunne jo ikke jeg ha. Jeg er ikke herfra. Og det er alle disse ekstrareglene som gjør at vi kaller det bunadspoliti. Ikke bare at de har regler for hva som passer sammen, men også for hvem som kan få bruke klærne. Forrestten har jeg heller aldri vært borti at selgere av annet pentøy har prøvd å lage regler for bruk av sminke, paraply eller solbriller når man har klærne på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.