Gå til innhold

Quiz: Er du kvalifisert for 7. klasse?

Anbefalte innlegg

Gjest minnah
Skrevet

Men han begynte å la det vokse mens han levde, ... eller?

Jeg er ikke kvalifisert, se morsans svar til meg :o)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Skyer

6

• frosken

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Jamen Olav Tryggvasson da - hvem var det og hva gjorde han?

Det er vel han det er statue av i Trondheim? Eller er det også spik spena gæernt? Som grunnla byen kanskje da?

På tyyyyynt vann her ja! :o)

Skrevet

Jamen Olav Tryggvasson da - hvem var det og hva gjorde han?

Næmmen så lite dere kan, da folkens!! :-)

Han grunnla Trondheim, og statuen av han står midt i Tr.heim by - høyt på en sokkel.

Han døde i slaget ved Svolder, og han hadde også som en av sine menn den legendariske bueskytteren Einar Tambarskjelve, som skal ha ytet ordene: "For veik for veik var Kongens boge"

Også båten til Olav Tryggvasson var legendarisk - Ormen Lange!!

Gjest minnah
Skrevet

Han grunnla Trondheim, og statuen av han står midt i Tr.heim by - høyt på en sokkel.

Han døde i slaget ved Svolder, og han hadde også som en av sine menn den legendariske bueskytteren Einar Tambarskjelve, som skal ha ytet ordene: "For veik for veik var Kongens boge"

"Næmmen så lite dere kan, da folkens!! :-)"

Næhæi, dette kunne jeg, såh! :-)

Gjest prust
Skrevet

Ja huff - jeg er helt elendig på Norgeshistorie - pugget bare til prøvene på videregående...

Takk for info om Olav Tryggvasson. Men hva var det Olav den hellige het da, før han ble hellig?

Gjest prust
Skrevet

Det er vel han det er statue av i Trondheim? Eller er det også spik spena gæernt? Som grunnla byen kanskje da?

På tyyyyynt vann her ja! :o)

DU var jo flink jo!

Skrevet

Æsj, da husket jeg feil likevel? Ja ja, regner med en oppfriskning de bærmeste årene når ungene etter hvert begynnr på skolen. Det blir tøft! *phu* :o)

;-)

Jeg har nå i mellomtiden googlet litt, da det forekom meg å være et par århundre som skiller Hårfagre og Hellige Olav, og :

Harald Hårfagre levde fra 848-933, og Wikipedia sier bl.a.:

''Ifølge et sagn gjengitt i Harald Hårfagres saga var Haralds motiv for rikssamlingen at han ønsket å ekte Gyda Eiriksdatter. Harald hadde forelsket seg i denne kongsdatteren (datter til Kong Eirik av Hordaland), som ble fostret opp av en rik bonde i Valdres. Han sendte sine sendemenn for å hente henne, men hun ville ikke ha Harald, fordi han ikke var mektig nok. Hun lurte på hvorfor han ikke hadde lagt hele Norge under seg. Han ble slett ikke fornærmet av det hun sa, men tok utfordringen, og lovte å ikke klippe seg før han hadde samlet hele landet under seg. Allerede for 200 år siden begynte historikerne å regne fortellingen som ikke noe annet enn en legende.''

Olav Haraldson levde fra 995 til 1030 (det siste husket du vel? *S*)

Skrevet

Jeg er ikke kvalifisert, se morsans svar til meg :o)

Ja, jeg så det. Men vi var jo inne på noe da...bare plasserte egenskapene på litt feil personer. Ikke lett med alle disse gamle kongene...de drev jo med så mye rart :-)

Skrevet

Ja huff - jeg er helt elendig på Norgeshistorie - pugget bare til prøvene på videregående...

Takk for info om Olav Tryggvasson. Men hva var det Olav den hellige het da, før han ble hellig?

Haraldsson!

Skrevet

"Næmmen så lite dere kan, da folkens!! :-)"

Næhæi, dette kunne jeg, såh! :-)

Nåja, alt er relativt! ;-) ser bare et lite ymt om grunnleggingen av Trondheim jeg da *erte erte*

Gjest prust
Skrevet

Haraldsson!

Det var det ja...

Det liknet da litt på Trygvasson.... i forhold til spørsmålet om hvem som kristnet Norge...ikke sant?

*ro ro til fiskeskjær*

Gjest prust
Skrevet

;-)

Jeg har nå i mellomtiden googlet litt, da det forekom meg å være et par århundre som skiller Hårfagre og Hellige Olav, og :

Harald Hårfagre levde fra 848-933, og Wikipedia sier bl.a.:

''Ifølge et sagn gjengitt i Harald Hårfagres saga var Haralds motiv for rikssamlingen at han ønsket å ekte Gyda Eiriksdatter. Harald hadde forelsket seg i denne kongsdatteren (datter til Kong Eirik av Hordaland), som ble fostret opp av en rik bonde i Valdres. Han sendte sine sendemenn for å hente henne, men hun ville ikke ha Harald, fordi han ikke var mektig nok. Hun lurte på hvorfor han ikke hadde lagt hele Norge under seg. Han ble slett ikke fornærmet av det hun sa, men tok utfordringen, og lovte å ikke klippe seg før han hadde samlet hele landet under seg. Allerede for 200 år siden begynte historikerne å regne fortellingen som ikke noe annet enn en legende.''

Olav Haraldson levde fra 995 til 1030 (det siste husket du vel? *S*)

1030 husket jeg ja!!!!

Skrevet

Klarte de 9 siste. Kan ikke huske vi lærte hvor mange land det er i Europa. Men det var iallfall færre da jeg gikk på skolen. Vi lærte alle hovedstedene, men jeg har glemt hvor mange det var.

Skrevet

Haraldsson!

Jøss...du er jammen god på dette. Godt du kom og ryddet opp...:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Kun 9 her - måtte gjette på først og bommet... ;-) Men resten var enkle da.

Skrevet

Jøss...du er jammen god på dette. Godt du kom og ryddet opp...:-)

man har da lest Snorre...:-)

(dvs helt feridg ble jeg ikke...*S*)

Skrevet

Klarte de 9 siste. Kan ikke huske vi lærte hvor mange land det er i Europa. Men det var iallfall færre da jeg gikk på skolen. Vi lærte alle hovedstedene, men jeg har glemt hvor mange det var.

Ja, jeg synes det virker litt unødvendig å skulle vite det nøyaktige antall land i Europa.

Husker min mormor mente at jeg ikke lærte nok geografi i skolen fordi jeg ikke kunne elvene i Asia på rams...;-) Hun bare fnøys da jeg sa at jeg dog vet forskjellen på en u-dal og en v-dal og at jeg har lært hva en esker er...;-) Det tellte liksom ikke.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg fikk 8/10. Ikke så verst.

Bomma på hvem som kristnet Norge og Norges eldste by.

De bommet jeg på også.. Hadde jeg tenkt 5 sekunder lenger hadde jeg jo visst svaret på Norges eldste by.

Skrevet

De bommet jeg på også.. Hadde jeg tenkt 5 sekunder lenger hadde jeg jo visst svaret på Norges eldste by.

Jeg tenkte det var Bergen.

Skrevet

Jeg bommet på antall land i Europa, er det noen som kan det da. Ja, nå kan vi det jo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...