Gå til innhold

Da er det snart klart for operasjon.

Anbefalte innlegg

Kornblomst1365380874
Skrevet

Da er det snart klart for mandeloperasjonen min. Til alle dere som svarte meg sist jeg skrev om dette er jeg stolt over å kunne si at jeg overvant angsten og ser faktisk frem til å få det gjordt:-)

Men jeg synes jeg fikk så lite info. da jeg var inne på sykehuset til forkontroll ang. hvordan man forholder seg etterpå. Tenker på blødningsfaren. Må jeg holde sengen lenge, når kan jeg opp og gå uten å være redd for at noe skal skje?

Gjest mallet
Skrevet

Du trenger ikke holde sengen, men skal ta det med ro og ikke anstrenge deg.

Gjest ØNH-sykepleier
Skrevet

De første par ukene skal du ikke drikke glovarm drikke som kaffe og te, heller ikke glovarm mat. La det stå til det er temperert. Varm mat/drikke kan gjøre at det begynner å blø. Operasjonsdøgnet skal du kun holde deg til flytende kost som is/yoghurt, deretter er det ikke noen spesielle kostbegrensninger, men bløt mat er selvfølgelig mest behagelig.

Ikke stress/anstreng deg så du blir sliten. Få litt hjelp til husarbeid og pass av barn, men det er absolutt ikke nødvendig eller ønskelig å holde senga.

Skrevet

Neida, du blir ikke sengeliggende. :o) Du må ha noen hos deg den første natten pga blødningsfaren, men ellers klarer du deg alene. Ta smertestillende så du ikke får smerter, du får resept på massevis av ulike stikkpiller (alt for mange spør du meg!).

Hamstre yoghurt, fruktkompotter om du liker det, krem og vaniljesaus og is! :o) Varme drikker og varm mat klarer du neppe de 2-3 første ukene, men etter det går det helt fint. Hard mat lønner det seg å vente med noen dager til såret har grodd.

Om du ikke har kabel-tv / parabol kan du med god samvittighet bunkre mengder av film og sløve foran skjermen halve dagen. ;o)

Det går så bra så! Lykke til!

Gjest sasasadada
Skrevet

Lykke til, dette går så fint atte :)

Gjest bradet
Skrevet

Ang.blødningsfaren, så tar ca 10 til 14 dager før sårflatene gror.

Det er sjelden det blir etterblødninger,men det som er viktig er at du vet hvor og hvem du skal kontakte hvis det skulle skje, så får du hjelp med en gang.

Det er viktig at du tar det med ro i 14 dager til 3 uker.Drikke rikelig, og spise masse saftis, fordi isen lindrer,og gir kalorier og væske.

Gjest bradet
Skrevet

Neida, du blir ikke sengeliggende. :o) Du må ha noen hos deg den første natten pga blødningsfaren, men ellers klarer du deg alene. Ta smertestillende så du ikke får smerter, du får resept på massevis av ulike stikkpiller (alt for mange spør du meg!).

Hamstre yoghurt, fruktkompotter om du liker det, krem og vaniljesaus og is! :o) Varme drikker og varm mat klarer du neppe de 2-3 første ukene, men etter det går det helt fint. Hard mat lønner det seg å vente med noen dager til såret har grodd.

Om du ikke har kabel-tv / parabol kan du med god samvittighet bunkre mengder av film og sløve foran skjermen halve dagen. ;o)

Det går så bra så! Lykke til!

Det første døgnet er det viktig å å tilsyn p.g.a medikamentene som er gitt under narkosen.en kan da føle seg svimmel og kvalm. men også blødningsfaren, men sårene gror ikke før det er gått ca 10 til 14 dager.

Kornblomst1365380874
Skrevet

Du trenger ikke holde sengen, men skal ta det med ro og ikke anstrenge deg.

Tusen takk for gode råd, nå føler jeg meg helt klar:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...