Gå til innhold

Hvor dårlig samvittighet bør en ha...

Anbefalte innlegg

Gjest pinglen
Skrevet

...når en har hatt håndtverkere hjemme og betalt dem svart?

Er det veldig galt? vet det er galt, men hvor galt?

Dette gjelder håndtverkere fra et annet land, som er ansatt i et firma med mange håndtverkere, de er i Norge i 2 mnd, så hjemme en måned etc. Ypperlige arbeidsfolk, presise, nøyaktige høflige og knakane gode var de.

Men vi burde jo egentlig ha betalt mva...

Skrevet

Rent bortsett fra at den eneste som har blitt tatt for å ha svart arbeidskraft, fikk 6 måneders betinget fengsel og 60000 i bot, så har ikke jeg tenkt å miste nattesøvnen fordi jeg, rent hypotetisk, har brukt svart arbeidskraft.

Det verste var at et stort, lokalt, norsk firma med norske nordmenn, hypotetisk ga meg et anbud (uten å nevne at det var uten moms), og ble veldig opprørt da jeg ba om et kontonummer for å betale regningen.

Myndighetene straffer dette strengere enn voldtekt. Helt sykt!

Skrevet

Hvor galt jeg synes det er kommer nok litt an på hvor omfattende arbeid det er snakk om. Men jeg vil nok si jeg synes det er "veldig galt", men jeg er også strengere enn gjennomsnittet på dette området ettersom jeg har forstått på folk rundt meg.

Gjest Pontiac
Skrevet

Slapp av, du gjør "bare" som ørten rundt deg.

Det er mange i dette land som mener de betaler "nok" skatter og avgifter og som derfor ikke dør av dårlig samvittighet de gangene de benytter en og anne sort arbeidskraft eller tar med en pakke sigaretter for mye over grensen.

Det kan diskuteres i det vide og brede på dette temaet, men i bunn og grunn har de aller fleste litt møkk på teppene sine her.

Glem det!

Skrevet

Jeg mener vi alle bør motvirke bruk av svart arbeidskraft, og særlig i en periode hvor arbeidsløshet blandt seriøse håndtverkere øker. De useriøse firmaene , dvs. de som gjør en del svart arbeid og jukser med mva etc, utkonkurerer de som driver lovlig.

Skrevet

jeg er i mot svart arbeid, pga den jobben jeg har, og pga at samboeren min er tømrer og driver et seriøst firma. Synes det er synd at underbetalte og noen useriøse polakker skal "ta" jobbene til seriøse firmaer. Nå sier ikke jeg det fordi de er polakker, men fordi jeg er i mot sosial dumping, og synes synd i disse som blir utnytta av nordmenn som ikke gidder å betale det jobben egentlig koster, når de kan utnytte "fattige" utenlandske arbeidstakere. jeg kjøper IKKE svarte tjenester, selv om jeg nettopp har pussa opp leiligheten for 300 000,- og holdt på å begynne å grine da vi fikk rørleggerregning på over 60 000,-. Fikk tilbud om å spare 30 000,- på den hvis vi tok det svart, men sa blankt nei.

Veldig dumt for dere hvis dere f.eks. sparer 10 000,- på en jobb, også viser det seg senere at jobben ikke holder mål, da har dere ikke krav på noen ting, og må da få jobben utført på nytt, og da velger folk hvitt - så svart arbeid kan bli fryktelig dyrt for dere, for ikke å snakke om hvis det blir oppdaget med skyhøye bøter. Amen! :)

Yeah_Right!
Skrevet

Litt dårlig samvittighet bør du absolutt ha.Hvorfor skal vi som betaler hvitt dekke mer av samfunnets felleskostnader enn deg?

Det er ikke realt at seriøse firmaer, og kunder, skal lide fordi noen velger og kun tenke på seg selv.

I disse nedgangstider hadde i hvert fall ikke jeg problemer med å finne kompetente fagfolk som kunne tilby en rimelig pris - hvitt!

Er jobben stor og omfattende bør du i tillegg håpe at det ikke blir nødvendig med reklamasjon. Litt kjipt om man feks. har byttet tak og det viser seg å lekke som en sil!

Gjest jamvold
Skrevet

Det er ikke verre en alle som betaler svart for vaskejobber i de tusen hjem!

Men min mening er at det er strafferetslig i følge norsk lov og ikke bra for fellesskapet. Man betaler skatt bl.a for å få gratis legehjelp osv. Ellers så vil man få tilstander lik usa hvor man ikke betaler skatt, men som gjør at noen ikke har råd til å dra til sykehuset med barna sine i verste fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...