Gå til innhold

Dere som gir bunad til barna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville aldri ha gitt bunad i gave til konfirmasjonen. Med den tanken på at den skulle vare livet ut. Har enda ikke møtt noen som ikke må sy noe voldsomt på den i ettertid da den er blitt for kort eller for trang eller for høy i livet.

Mange ungdommer har så slanke former og lite bryster at de forandrer seg voldsomt i en 10 års periode etter. Eller når de har fått barn. Og da blir ofte bunaden hengende i skapet.

Og hvis man har lite penger er det da bortkastet penger som konfirmasjonsgave. Dessuten er det altfor mye penger med 25000.- til en konfirmant. Synes det høres horibelt ut. Er det virkelig så mange som har så godt med penger at de klarer den utgiften?

Du har gode poenger, men jeg tror at uten den grunnkapitalen" som bunaden jeg fikk til konfirmasjon representerte, så hadde det nok tatt voldsomt lang tid før jeg kunne koste på med bunad selv.

Jeg har hele tiden hatt samme forkle, sjal, lue, løslomme ogg sølv. Stakken (har todelt bunad) er også den samme, men jeg fikk sydd om med ny linning for noen år siden - man bare la foldene litt lenger fra hverandre (det er slik på denn bunaden at stakkevidden er den samme for alle, man bare varierer tettheten av foldene).

Overdelen fra konfirmasjonen var figursydd og dessverre utvokst etter bare få år, fordi både armer og rygg ble lengre. Jeg solgte den og fikk sydd ny da jeg var 19, og den solgte jeg og fikk sydd ny da jeg var noen og tredve.

For meg ihvertfall, med den type bunad, er jeg veldig glad for at jeg fikk den "startpakka" som jeg senere har i behold det aller meste av:-)

Gjest minnah
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en kjempeflott gave!

Selv fikk jeg ikke alt på en gang, det ble noen søljer og mansjettknapper til jul og bursdag 1-2 år før konfirmasjonen - selvsagt ikke så spennende den gangen. Men har alltid vært glad i bunaden min, og veldig tkknemlig for at familien min ordnet det slik for meg. :-)

Skrevet

Selv fikk jeg ikke alt på en gang, det ble noen søljer og mansjettknapper til jul og bursdag 1-2 år før konfirmasjonen - selvsagt ikke så spennende den gangen. Men har alltid vært glad i bunaden min, og veldig tkknemlig for at familien min ordnet det slik for meg. :-)

Når jeg tenker meg om tror jeg også at noe sølv eller annet ble gitt som julegave jula før konf'en, men ikke i 1-2 år før, da:-)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Skulle ikke en gave til 25000 være nok???? Jeg skvetter når jeg hører slikt. En slik sum kunne holdt liv i og utdannet et barn i Afrika i årevis, og så skulle det ikke være nok? Beklager, jeg jeg synes det er ekkelt å se hvordan konfirmasjonen har blitt til et slikt gavesirkus.

Skrevet

Datteren min ønsker seg faktisk bunadsølv til bursdag nå, hun er 13 og skal få bunad til konfirmasjonen.

Skrevet

Datteren vår ønsker seg bunad til konfirmasjonen. Det skal ho få, ettersom det er noe hun har snakket om i mange år allerede.

Hun blir 13 nå og ønsker seg sølv til bursdag fra nå av. Det er kjempekjekt :-)

Hun kommer heller ikke til å få noe mer enn det av oss, og det er ho veldig fornøyd med :-)

Skrevet

Da jeg ble konfirmert i den mørke middelalderen, fikk jeg bunad + selskapet av foreldrene mine - hadde absolutt ikke forventet mer!

''Da jeg ble konfirmert i den mørke middelalderen''

Huff... jeg føler meg gammel nå ;-I

Skrevet

Datteren vår fikk bunad til konfirmasjonen. Vi begynte å planlegge allrede da hun var 11 år. Hun fikk sølv, perlebelte og bringeduk i årene før konfirmasjonen slik at det bare var stakk skjorte. forkle og sko som gjensto før konfirmasjonen. Hele bunaden kom på ca 20. 000 og var et spleiselag mellom farmor, mormor og oss

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1242905298' post='4152852]

''Da jeg ble konfirmert i den mørke middelalderen''

Huff... jeg føler meg gammel nå ;-I

;-)

Da blir jeg gammel +6 år eller hva nå aldersforskjellen er mlm oss;-)

Skrevet

Vi har allerede kjøpt sølvet.

Bruker du bunaden din? Jeg føler at jeg er en av de få som ikke bruker bunad f eks 17. mai og i konfirmasjoner.

Der jeg vokste opp var det ikke vanlig med bunad.

Ja, jeg bruker bunaden min så ofte jeg kan, konfirmasjoner, 17. mai og dåp er selvsagt. Og av og til i bryllup, kommer an på brudeparet. Er veldig glad i bunaden min:)

Broren min fikk stoffet til bunaden sin av besteforeldrene sine, for siden han ikke var ferdig utvokst da han var konfirmert, var det jo dumt om den ble sydd da..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...