Gå til innhold

Er det noen hybelutleiere her???

Anbefalte innlegg

Gjest jamvold
Skrevet

Bare pass på så dere ikke blir den store huseieren som skal redde den vesle leietakeren....Det er en usympatisk innstilling - som minner om gode, gamle dager.....Dere leier ut en leilighet som folk betaler for, og dere burde respektere at dette er deres leilighet den tiden de leier.

Jeg leier, fordi jeg foretrekker det. Jeg slipper alt vedlikehold - utvendig på huset - og det er jeg glad for. Her blir det pusset opp utvendig, skiftet takrenner osv, uten at jeg trenger å tenke på det. Jeg har husdyr og røyker inne, og det hender at jeg har fester også. Men allikevel...da huseier var innom på en "kontroll av huset" - så var det så fint her mht oppussing- at jeg fikk 2 mnd. gratis husleie :-)

I din kontrakt får du lov til å røyke og ha husdyr, helt greit. Men vi ønsker ikke det. Har faktisk hatt en røykende leietaker en gang, og det stinket så ille når denne personen flyttet ut at vi måtte male om hele leiligheten! Og veggene var jo ikke utslitte av elde! Katt har vi også prøvd en gang. Resultatet ble at det luktet mistenkelig kattepiss flere steder i leiligheten da denne leietakeren flyttet!

Er det rart at man tar forhåndsregler da!

Heldigvis er vi alle forskjellige og valget er fritt!

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

11

• zellica

7

• løvinne71

2

• Lillemus

1

Skrevet

I din kontrakt får du lov til å røyke og ha husdyr, helt greit. Men vi ønsker ikke det. Har faktisk hatt en røykende leietaker en gang, og det stinket så ille når denne personen flyttet ut at vi måtte male om hele leiligheten! Og veggene var jo ikke utslitte av elde! Katt har vi også prøvd en gang. Resultatet ble at det luktet mistenkelig kattepiss flere steder i leiligheten da denne leietakeren flyttet!

Nei, det står ikke i mine husregler. Jeg har faktisk 5 katter i leiligheten - og de innrømte at de var skeptiske da de hørte det. Men de fant ikke noe hos meg som kunne tyde på at husdyrene hadde fått herje fritt. Jeg har satt opp klorebrett over alt- og de få "uhellene" som har skjedd, har skjedd på mine tepper/klær. Jeg har ikke katter som ikke er kastrerte/steriliserte i mitt hus. Kattepiss fra usterliserte/ukastrerte katter lukter omtrent ingenting - hvis uhellet skulle være ute.

Jeg priser meg lykkelig over at jeg slipper å være leilending i ditt hus. Det får jo være måte på å dirigere andre mennesker for å tjene noen kroner. For pengene vil dere vel gjerne ha? Uten å merke at det bor mennsker der?

Gjest togli
Skrevet

Jeg vil ha rolige folk i min leilighet. Ikke røk eller alkohol/fest. Heller ikke røk utenfor hvor jeg deler gårdsplass.

Ikke dyr eller høy musikk. Depositum skal stilles og helst referanser. Og da gjelder ikke mor eller far!

Heller ikke overnattingsgjester eller en kjæreste som flytter inn uten samtykke. Leiligheten er for en person og leien er beregnet for dette. To personer blir høyere pris.

Ikke henge opp tusenvis av bilder eller postere som lager hull i veggene.

Det er også et pluss om leieboeren reiser hjem i helgene slik at det er tomt i leiligheten disse to dagene i uka.

Mange krav synes du? Ja, men det finnes slike mennesker og de kommer først i køen!

Min leilighet er kjempefin og jeg er veldig nøye på folka og ikke minst er de veldig fornøyd med standarden hos oss. Det kommer også nestemann til gode som skal overta når leieboer flytter.

Hehe, dette minner meg om leiebetingelsene når jeg leide hybel på Katarinahjemmet (drevet av katolske nonner) i Oslo for over 20 år siden ;)

Gjest togli
Skrevet

Når det gjelder røyking og husdyr så er jeg helt enig med deg, men de andre tingene du nevner blir litt for voldsomt for meg ;)

Skrevet

Hehe, dette minner meg om leiebetingelsene når jeg leide hybel på Katarinahjemmet (drevet av katolske nonner) i Oslo for over 20 år siden ;)

Ja, ikke sant? Dette er totalt over grensen for hva som kan anses for å være lovlig.Det finnes jo tross alt noe som heter "menneskerettigheter."

Jeg blir faktisk skikkelig provosert av slike innlegg. De oser av: Det er mitt hus, og jeg bestemmer, men jeg vil veldig gjerne tjene penger. Grøss:-(

Skrevet

Når det gjelder røyking og husdyr så er jeg helt enig med deg, men de andre tingene du nevner blir litt for voldsomt for meg ;)

Røykingen er kun mitt problem. Det er jeg som må vaske/male desto oftere. Og de stakkars kattene mine gjør da ingen skade på huset jeg bor i.

Gjest togli
Skrevet

Ja, ikke sant? Dette er totalt over grensen for hva som kan anses for å være lovlig.Det finnes jo tross alt noe som heter "menneskerettigheter."

Jeg blir faktisk skikkelig provosert av slike innlegg. De oser av: Det er mitt hus, og jeg bestemmer, men jeg vil veldig gjerne tjene penger. Grøss:-(

Må si meg enig i det. Jeg ser for meg en kjedelig og musegrå student med minimale sosiale antenner i den leiligheten ;)

Gjest togli
Skrevet

Røykingen er kun mitt problem. Det er jeg som må vaske/male desto oftere. Og de stakkars kattene mine gjør da ingen skade på huset jeg bor i.

Her må utleiere gjøre som det passer dem. For oss hadde det ikke vært aktuelt med røyking i utleieleilighet. Katter kunne muligens vært ok.

Skrevet

Må si meg enig i det. Jeg ser for meg en kjedelig og musegrå student med minimale sosiale antenner i den leiligheten ;)

LOL:-) Ja, et eller annet sånt...Stakkars menneske i hvert fall. Ikke noe husdyr, ikke alkohol, ikke noe helgeliv og ikke noe sexliv eller fest/alkohol. Og knapt nok lov til å snakke:-)

Skrevet

Her må utleiere gjøre som det passer dem. For oss hadde det ikke vært aktuelt med røyking i utleieleilighet. Katter kunne muligens vært ok.

Jeg kjente en gang en frodig dame som elsket å ha ungdom i huset sitt. Og der fikk min datter leie hybel. Hun brød seg ikke med noenting. Om de bråkte, festet, røyket, tok inn dyr.....alt var ok:-) Og ikke var hun dyr på leien heller :-) Hun elsket å ha ungdom i huset- og det holdt for henne:-)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Det er et problem for utleier den dagen du flytter ut. Leietakere kan tillate seg å være kresne i dag, bortsett fra i pressområder, og det at du har røkt og holdt katter innendørs gjør at mange allregikere ikke kan bo i leiligheten før det har gått flere år. Jeg har selv vært på leiemarkedet for ikke altfor lenge siden, og jeg har sagt nei takk til ypperlige leiligheter pga at det har bodd katter der. Utleiere har gått glipp av en utmerket leiektaker i meg! Dyrehårene setter seg i listverk og overalt egentlig, og er man ordentlig allregisk kan man ikke ta slike sjanser.

Skrevet

Det er et problem for utleier den dagen du flytter ut. Leietakere kan tillate seg å være kresne i dag, bortsett fra i pressområder, og det at du har røkt og holdt katter innendørs gjør at mange allregikere ikke kan bo i leiligheten før det har gått flere år. Jeg har selv vært på leiemarkedet for ikke altfor lenge siden, og jeg har sagt nei takk til ypperlige leiligheter pga at det har bodd katter der. Utleiere har gått glipp av en utmerket leiektaker i meg! Dyrehårene setter seg i listverk og overalt egentlig, og er man ordentlig allregisk kan man ikke ta slike sjanser.

Jeg tviler på at dette er det største problemet med dette huset her. Det ligger ved siden av jernbaneskinnene (en togstasjon) og med høyspent-transformatorer rett utenfor vinduet. Det er mugg i kjelleren- og ingen lufteventiler i huset. Og det skulle ikke forundre meg om det var radon her heller....Så det er nok uansett ikke ideelt for allergikere:-(

Skrevet

Jeg tviler på at dette er det største problemet med dette huset her. Det ligger ved siden av jernbaneskinnene (en togstasjon) og med høyspent-transformatorer rett utenfor vinduet. Det er mugg i kjelleren- og ingen lufteventiler i huset. Og det skulle ikke forundre meg om det var radon her heller....Så det er nok uansett ikke ideelt for allergikere:-(

Men til tross for alt dette - så er jeg aldri syk :-) Men jeg er vel av dem som tåler å bo her da. Så de får jo bare fortsette å leie ut til folk som meg - som det tross alt kanskje er flest av:-)

Skrevet

Hva med tanken at din sønn får overnatting av en kamerat i mange dager/lang periode? Det er dette vi ikke ønsker. Det er faktisk temmelig vanlig skal jeg si deg.

Er det en regel om at man ikke skal ha overnatting over lengre tid, hadde min sønn overholdt den. Og nå kan du selvfølgelig mene at jeg er naiv, og at jeg ikke vet hva sønnen min vil gjøre til enhver tid. Men sønnen min er så godt oppdratt at han ikke går utover det regelverket som er satt, og det er også grunnen til at han har fått læringeplass på denne spesielle arbeidsplassen. De ville ha lærlinger som var pålitelige og til å stole på pga omfanget av sikkerhetsregler.

Uansett er det ikke snakk om mange kroner som blir brukt på dusj, om det hadde vært besøk i leiligheten i to uker. Og strøm til mat blir det samme om det er en eller to.

Siden du teller kilowattene på denne måten, får vel ikke dine leietakere ta mer enn en dusj om dagen heller da??

Skrevet

Tenkte jeg ville fortelle at sønnen min har fått seg bosted hos en koselig eldre dame. En kjempeflott liten leilighet, med oppstillingsplass for bil. Noe som jo kan være vanskelig i en by.

Det var heller ikke noe problem at han ikke skulle flytte inn før i august, så noen ganger støter man på riktig så hyggelige utleiere. Den andre leiligheten han så på idag, ville ha leie fra 1 juli, men han fikk ikke lov til å være der før i august pga utleieren skulle ha ferie. Behøver vel ikke si at det ikke ble aktuelt.

Da gjestår det bare for mor og far og venne seg til at andremann på kort tid flytter hjemmefra. Heldigvis er det lenge til de neste skal ut. :-)

Gjest leietaker
Skrevet

Tenkte jeg ville fortelle at sønnen min har fått seg bosted hos en koselig eldre dame. En kjempeflott liten leilighet, med oppstillingsplass for bil. Noe som jo kan være vanskelig i en by.

Det var heller ikke noe problem at han ikke skulle flytte inn før i august, så noen ganger støter man på riktig så hyggelige utleiere. Den andre leiligheten han så på idag, ville ha leie fra 1 juli, men han fikk ikke lov til å være der før i august pga utleieren skulle ha ferie. Behøver vel ikke si at det ikke ble aktuelt.

Da gjestår det bare for mor og far og venne seg til at andremann på kort tid flytter hjemmefra. Heldigvis er det lenge til de neste skal ut. :-)

'' Den andre leiligheten han så på idag, ville ha leie fra 1 juli, men han fikk ikke lov til å være der før i august pga utleieren skulle ha ferie. Behøver vel ikke si at det ikke ble aktuelt. ''

Det der går vel ikke an?

Gjest leietaker
Skrevet

Hva med tanken at din sønn får overnatting av en kamerat i mange dager/lang periode? Det er dette vi ikke ønsker. Det er faktisk temmelig vanlig skal jeg si deg.

Jeg er i grunn enig i det med at ingen skal få lov til å "flytte inn", men jeg ville ike leid et sted det ikke var lov å ha overnattingsbesøk. Det er forskjell på overnattingsbesøk og at noen "flytter inn".

Jeg leide en gang et rom i en sokkel. Tre rom ble leid ut og så hadde vi tre felles stue, kjøkken og bad. En av de to andre som leide hadde en samboer som en periode "flyttet inn". Jeg syntes slett ikke noe om det da det er stor forskjell på å dele bad med to andre og å dele bad med tre andre. Så der skulle jeg ønske det var regler om at det ikke var lov med folk som "flyttet inn" over tid. Det er imidlertid stor forskjell på det og å ha regler om at overnattingsbesøk ikke er greit. Når man leier en leilighet synes jeg det skal være lov å ha besøk f.eks en helg eller lignende. Jeg kunne ikke bodd noe sted hvor utleier brydde seg med det.

Gjest det er meg det
Skrevet

Jeg vil ha rolige folk i min leilighet. Ikke røk eller alkohol/fest. Heller ikke røk utenfor hvor jeg deler gårdsplass.

Ikke dyr eller høy musikk. Depositum skal stilles og helst referanser. Og da gjelder ikke mor eller far!

Heller ikke overnattingsgjester eller en kjæreste som flytter inn uten samtykke. Leiligheten er for en person og leien er beregnet for dette. To personer blir høyere pris.

Ikke henge opp tusenvis av bilder eller postere som lager hull i veggene.

Det er også et pluss om leieboeren reiser hjem i helgene slik at det er tomt i leiligheten disse to dagene i uka.

Mange krav synes du? Ja, men det finnes slike mennesker og de kommer først i køen!

Min leilighet er kjempefin og jeg er veldig nøye på folka og ikke minst er de veldig fornøyd med standarden hos oss. Det kommer også nestemann til gode som skal overta når leieboer flytter.

Jeg er enig med deg i dette med dyr eller høy musikk som forstyrrer naboene. Jeg ville heller ikke tillate røyk. Jeg hadde også satt grenser for hvor mange bodde i leiligheten over tid, men når det er sagt så stusser jeg på det du sier med overnattingsgjester.

Jeg leide ut leiligheten min for en periode og dro til New York. Jeg satte alle de samme betingelsene med røyk, høy musikk og dyr. Det falt meg ikke inn å blande meg inn i hvor mange gjester de hadde, eller om de hadde sex i soverommene eller på stua. Strøm var inkludert i husleien.

Da jeg kom til New York begynte jeg å lete etter hybel. Jeg så på et rom hvor det var felles kjøkken og bad med tre andre jenter. Da huseier fortalte meg at jeg ikke kunne ha mannlig besøk etter kl. ni om kvelden så var jeg sikker på at dette ikke var noe for meg. Ikke at jeg planla så mange slike besøk, men jeg var for voksen til å la noen si slikt til meg. Argumentene var at de andre jentene måtte være frie til å gå på do om natta uten å kle på seg.

Jeg fant etter hvert et roms leilighet hvor jeg trivdes utmerket, fikk en god del gjester hjemmefra, og hadde til og med sex der etter kl. ni om kvelden:-)

Naboene var storfornøyde med mine leieboere da jeg kom tilbake.

Gjest det er meg det
Skrevet

'' Den andre leiligheten han så på idag, ville ha leie fra 1 juli, men han fikk ikke lov til å være der før i august pga utleieren skulle ha ferie. Behøver vel ikke si at det ikke ble aktuelt. ''

Det der går vel ikke an?

Det er utrolig uforskammet.

Gjest det er meg det
Skrevet

Du mener at strømmen forhøyes drastisk fordi leietakeren din har besøk en natt pga dusj og matlaging. Jaja deg om det. En ekstra dusj koster ikke mange kronene, og maten skal nå kokes allikevel om det er en eller to. Når du i tillegg foretrekker leietakere som reiser hjem hver helg, og samtidig klager hvis de har en ovenattingsgjest, da sitter jeg igjen med et inntrykk av deg som temmelig gnien.

Du virker på meg som en utleier som vil bestemme alt for mye over leietakeren din. Og slik blir det ikke noe godt leieforhold av. Helt greit at man ikke skal la flere flytte inn i leiligheten uten tillatelse, men at man ikke skal få ha besøk, det er galskap.

Det er også helt greit å ha husregler, og det regner jeg også med at sønnen min får, men dine regler blir i drøyeste laget.

Jeg vil heller la sønnen min bo i en litt sliten leilighet, enn å leie en flott leilighet hvor utleier legger seg opp i alt.

Det vil jeg heller. Mye heller flytte inn i en slitt leilighet hvor jeg kan slappe av og føle meg hjemme, men å ha en som blander seg i absolutt alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...