Gå til innhold

Tørr ikke å gå til legen igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Flaut men sikkert nødvendig
Skrevet

Jeg var plaget med hard/treg mage og avføring når jeg gikk gravid. Etter 2 uker å få til noe fikk jeg en lege time. Ville spørre om hva jeg kunne bruke når jeg var gravid. Men når jeg kom dit måtte jeg legge meg på benken og legen stakk en oppi der fpr å kjenne etter. Det var flaut og ekkelt. Hadde han trengt å gjøre det?. Nå har det gått 7 mnd etter fødsel men plages fortsatt. Det gjør vondt og jeg blør når jeg går på do. Jeg spiser mye fiber og frukt og drikker vann men det hjelper ikke. Kjennes ut som jeg har noen kuler i åpningen der. Jeg har vel skulla vært til legen igjen men er så redd for at han må kjenne oppi der igjen

Gjest minnah
Skrevet

Du har sikkert hemorroider. Ikke uvanlig etter svangerskap/fødsel, og hard mage. Du bør kjøpe deg Scheriproct-salve på apoteket (reseptfritt) samt engangshansker, så du får smurt deg skikkelig i og rundt endetarmsåpningen. Om noen kuler henger utenfor, bør du prøve å trykke dem inn.

(klipp gjerne av fingrene på hanskene så har du en eske i evigheter - du trenger jo bare bruke én hanskefinger av gangen :-)

Ellers er det helt avgjørende å holde magen i gang, f.eks. virker kiwi avførende, det samme gjør kaffe.

Andre greie tips: Du bør gjøre deg helt ren etter avføring, gjerne dusje - og så tørke deg godt og smøre med salve. Det kan også være bra å legge seg i badekaret et par ganger i uka, om du har mulighet - evt sitte med rumpa i grønnsåpebad. Da må du dusje godt vekk all grønnsåpen etterpå.

Dette kan ta tid, men bør hjelpe.

Skrevet

Anbefaler deg Dulphalac, som du drikker et lite beger av hver dag. Det smører tarmen og mykgjør avføringen, og gjør at det ikke blir så smertefullt når du må på do.

Jeg sleit med veldig hard mage selv i lange tider etter fødslene, det var omtrent som en ny fødsel hver gang jeg måtte på do. Dulphalac ble redningen, kunne aldri klart meg uten :)

Husk at du må drikke MYE vann når du spiser fiber, ellers får fiberet motsatt effekt.

Gjest Flaut men sikkert nødvendig
Skrevet

Anbefaler deg Dulphalac, som du drikker et lite beger av hver dag. Det smører tarmen og mykgjør avføringen, og gjør at det ikke blir så smertefullt når du må på do.

Jeg sleit med veldig hard mage selv i lange tider etter fødslene, det var omtrent som en ny fødsel hver gang jeg måtte på do. Dulphalac ble redningen, kunne aldri klart meg uten :)

Husk at du må drikke MYE vann når du spiser fiber, ellers får fiberet motsatt effekt.

Kan jeg bruke det hver dag over lang tid?

Skrevet

Kan jeg bruke det hver dag over lang tid?

Ja, så lenge du har behov for det. Det er ikke tilvenningsfarlig.

Skrevet

Du har helt sikkert fått hemmorider. De blir verre av at du trykker hardt når du er på do.. du trykker deler av tarmen ut, som skaper kuler som er vonde, kan klø og blø. trener du? det er verdt et forsøk for å få i gang magen. Eller ligg på ryggen, og dra beina opp mot magen og hold på knærne dine mens du gynger ut mot sidene. Ta beina ned og opp igjen. Ligg sånn i 5-10 min, det får igang tarmen. Lærte det på Yoga for gravide, og det funker! :)

Og som de andre her sier er det viktig å drikke masse vann, minst 2 liter om dagen. Det eneste som hjalp meg å komme på do under graviditeten var fedon brød, jeg måtte spise det hver dag, ellers så stoppa det helt opp. Klarte meg fint uten midler fra apooteket etter jeg begynte med det, vann og mer frukt og grønt, ikke banan. En kiwi to skiver fedonbrød + vann gjør susen. Du får kjøpt stikkpiller og krem mot hemmoridene reseptfritt på apoteket. Jeg brukte det en liten periode etter fødselen, og det forsvant av seg selv. Du kan jo prøve det før du går til legen. Ikke godt å få en finger i rumpa kan jeg tenke meg.. men han gjør det for å sjekke, så gjør sikkert det igjen hvis du går tilbake.

Lykke til med magen og plager! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...