Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest chyler
Skrevet

Jeg har siden jeg var barn vært fast bestemt på å aldri skulle føde et barn. Altså har jeg slitt med fødselsangst fra svært ung alder.

Nå nærmer jeg meg 30 og spørsmålet om å sette barn til verden har meldt seg, siden min kjæreste ønsker barn.

Jeg kan aldri i verden se for meg å føde. Jeg sliter psykisk med forskjellige ting, går på medisin, men er på bedringens vei. Jeg sliter derfor med ulike tanker om ting, deriblandt tanken på å skulle føde. Hvis jeg skulle tilfeldigvis bli gravid nå, vet jeg ikke hvor jeg skulle gjort av meg. Tanken på å ta abort er helt grusom, men samtidig er fødselsangsten så sterk at abort ville faktisk vært en mer rasjonell løsning på problemet enn å skulle føde.

Må legge til at det er ikke tanken på å sette et liv til verden som er problemet. Det er vaginal fødsel og det det innebærer. Jeg besvimer av sprøytestikk. Jeg besvimer ved gynekologiske undersøkelser. Min lege vil henvise meg til spesialist for å få narkose under gynekologisk undersøkelse neste gang, siden han så hvordan tilstanden min er og at jeg ikke hadde sovet på flere dager før undersøkelsen.

Kan man bli tvunget til å føde vaginalt hvis man skulle bli gravid? Jeg vil gjerne kunne si til min kjæreste at kanskje vi en dag kunne fått barn, men sånn som situasjonen min er kan jeg ikke svare ja på det.

Gjest minnah
Skrevet

"Kan man bli tvunget til å føde vaginalt hvis man skulle bli gravid?"

Om du legger frem historien din vil jeg tro du kan få innvilge planlagt keisersnitt.

Men obs - dette kan ikke alltid styres, om du plutselig går i fødsel før termin, og/eller ting skjer svært fort, er det ikke sikkert at de rekker å få deg inn til keisersnitt.

Jeg tror du burde snakke med en jordmor, du kan ringe helsestasjonen der du bor og spørre om det er mulig å få en time. Håper det ordner seg :-)

Gjest sasasadada
Skrevet

Planlagt keisersnitt må da være en mulighet for deg. Det foretrekkes at de som kan føde vaginalt gjør det, men hvis din fødselsangst er så stor at det utelukker alle tanker om at du ønsker barn så ta en prat med legen om muligheten for keisersnitt.

Det kan hende du endrer oppfatning under en graviditet om dette også og får et annet forhold til det å skulle føde vaginalt.

Gjest togli
Skrevet

Jeg skjønner at dette er et alvorlig problem for deg, så jeg synes du skal ta det opp med legen din dersom du føler at legen er en som kan ta deg alvorlig. Det er veldig leit dersom redselen din er så sterk at du ikke engang tør å bli gravid...

Jeg besvimte alltid av blodprøver i oppveksten. Når jeg ble gravid første gang fikk jeg nesten panikk ved tanken på at jeg måtte ta blodprøve! Det merkelige var at denne gangen gjorde det meg _ingenting_ å ta blodprøve!! Jeg var kjempeoverraska og kom til at det psykologiske aspektet nok spilte inn.. Jeg skulle bli mamma og gjorde dette for barnet mitt. Det var en åpenlys mening bak det. Når man er gravid endrer man seg endel. Det skjer så mye med kroppen og man tenker gjerne litt annerledes enn før. Det er nok en grunn til at babyen ligger i magen i ni mnd.. Man skal venne seg til tanken på fødsel og barseltid... Når man blir gravid er man som regel ganske nervøs for å føde, men det ligger på en måte et stykke fram i tid. Etterhvert som man blir stor og tung gleder man seg mer og mer til å få holde babyen og på slutten er man så lei av den store magen at man helst vil føde NÅ! For de fleste er det nok sånn...

Jeg har hørt at når man har veldig stor fødselsangst, så kan man få innvilget keisersnitt. Man kan også få samtaler med jordmor osv for å bli tryggere rundt det med fødsel. Jeg vil tro svært mange som opprinnelig hadde bestemt seg for keisersnitt, etterhvert snur og velger vanlig fødsel (pga samtalene med jordmor og tryggheten det gir).

Gjest mimi le clown
Skrevet

Jeg tror damer med sterk fødselsangst kan få keisersnitt, ja. Sprøytestikk, suturer og annet slipper du jo likevel ikke unna, men hvis det er smerter i underlivet som skremmer deg kan det sikkert være et godt alternativ. Jeg vet det finnes dolere med sterk fødselsangst som har fått spesiell oppfølging gjennom svangerskapet, og som har greid å føde normalt. Håper en av dem ser dette og svarer deg:)

Skrevet

Du får nok keisersnitt men det er sprøyter både før og etter, narkose eller epidural, stikk i ryggen og innmari vondt etterpå.

Jeg ville nok heller født vaginalt, det er helt feil å få babyen først og så få etterveer og smerter i såret etterpå.

mariaflyfly
Skrevet

Hei,

Jeg er en av dem som har stor angst for fødsel, og som fikk innvilga planlagt keisersnitt av den grunn.

Aller først: Keisersnitt er ingen "quick fix" og enkelt løsning. Det er langt større risiko for komplikasjoner, og du som regel mer inmobil etter inngrepet enn ved en vanlig fødsel.

Det finnes jordmødre med spesialkompetanse på fødselsangst. Jeg gikk til oppfølging under begge mine svangerskap og fikk samtaler. Det var veldig bra og informativt, og jeg følte aldri noe press inn i situasjoner jeg ikke følte jeg kunne takle. Ta kontakt med ditt lokale sykehus og forhør deg om de har Gaia-oppfølging. Jordmødrene som jobber med dette er virkelig profesjonelle og veldig forståelsesfulle.

Spør gjerne igjen dersom du har mer spørsmål, så ska jeg svare etter beste evne. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...