Gå til innhold

Kommentarer vedr slanking

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror det har med å gjøre at det kan bli rent for mye. Om man slanker seg, og dertil slanker seg mange kilo, så er det selvfølgelig en stor endring i livet. Noen har kanskje hatt store problemer med mat og vekt i mange år, noen hele sitt liv. Så:

1. Det kan føles som om alle som ser en, ser vekten før de ser DEG.

2. Det kan føles ubehagelig å få så mange kommentarer på en kamp som har vært særdeles privat og personlig.

I stedet kan man si: "Du ser så glad ut for tiden", "Du stråler i dag", "Jeg kan se du har det godt", osv. Slik at komplimentet går mer på den de er og at de har det bra, enn på selve kroppen.

Det høres fornuftig ut!

Skal ta med meg dette videre :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror du bare skal lære deg å ta imot komplimenter :)

Når jeg treffer venner som før har vært overvektige, men som nå har gått mye ned i vekt, så synes jeg selvsagt de ser flotte ut:) Det betyr ikke at jeg ikke likte utseendet deres før, men at de nå ser "annerledes" ut. Noen ser også mye friskere ut (dersom de var veldig overvektige før). Det må jo også være litt kjedelig å gå ned i vekt uten at noen kommenterer det? ;)

Ta imot alle komplimenter med glede :)

''Ta imot alle komplimenter med glede :)''

Fullstendig enig! Synes det er trist at noen velger å tolke komplimenter i værste mening. Selv velger jeg å tolke alle komplimenter som positive, og driter loddrett i om det skulle ligge en skjult agenda bak...

Gjest togli
Skrevet

''Ta imot alle komplimenter med glede :)''

Fullstendig enig! Synes det er trist at noen velger å tolke komplimenter i værste mening. Selv velger jeg å tolke alle komplimenter som positive, og driter loddrett i om det skulle ligge en skjult agenda bak...

Jeg tror kanskje de som har vært overvektige og kanskje har vært vant til å ikke bli "sett" før, føler det litt annerledes? Det kan nesten virke sånn (jfr. innlegget til Glimtipper)?

Kanskje de bør jobbe med seg selv for å kunne akseptere at det er lov å ta imot komplimenter?

Jeg får nå masse "komplimenter" eller "skryt" fordi jeg hører så godt etter CI-operasjonen min. Disse komplimentene fører gjerne til at jeg føler behov for å "forsvare" meg. Jeg var jo akkurat den samme før, og livet mitt var akkurat like godt som nå ;) Vet ikke om dette kan overføres, men ....

Skrevet

''Jeg synes ikke slike slankekommentarer er så festlig:

-Åh, har du slanket deg? Så fin du har blitt....''

Nei vel, men det er utelukkende positivt ment. Er det ikke festlig å høre at du er fin? Hvis du henger deg opp i "blitt", blir det som å tenke "så jeg var stygg i går?" hvis noen sier "så pen du er i dag".

''-Åh, er du flink du? Hvis en spiser salat i lunsjen. Jeg synes ikke min kropp er noe tema som skal diskuteres i lunsjen sammen med flere andre som sitter der. ''

Din kropp? Hvordan klarer du å relatere den kommentaren til kroppen din? De sier jo at du er flink fordi du spiser det sunneste man kan spise til lunsj. Når det er sagt, er jeg enig i at det er en uting å kommentere hva folk spiser, men det er som regel bare noe folk sier for å ha noe å si. Det stikker sjelden særlig dypt.

''Det er sikkert godt ment, men kan også føles som en understrekning av folk ikke er gode nok dersom de er overvektig.''

Menneskeverdet har ingen sammenheng med vekt og utseende!

Jeg skjønner godt at noen kan føle det ubehagelig at folk gransker kroppen deres og kommenterer den. Jeg skjønner også at selvbildet kan henge litt etter i forhold til endringene som eventuelt har skjedd. Men når kommentarene er komplimenter synes jeg man bør verdsette dem som nettopp det.

Gjest Skal ned 60 kg -44,5
Skrevet

Jeg har vært ekstremt overvektig, det er både helseskadelig og lite pent. Jeg er fortsatt overvektig, og skal ned mange kilo til.

Jeg la om kostholdet for snart 7 måneder siden. Jeg har gått ned 44,5 kg. Det er jeg utrolig glad for! Og jeg er også veldig glad for at andre tar del i min glede, og støtter og oppmuntrer meg! Hvis ingen hadde bemerket noe hadde jeg blitt utrolig skuffet, tror jeg.

Jeg har alltid følt meg verdsatt og "bra nok" som person, og kan ikke se at det er noen motsetning til det at folk legger merke til at jeg nå også får et penere utseende og er i bedre fysisk form enn tidligere.

Når jeg skal møte personer jeg ikke har sett siden jeg la om kostholdet, gleder jeg meg enormt til å se deres reaksjoner på den store vektnedgangen jeg har hatt. Jeg tror jeg ville blitt lei meg hvis de ikke hadde latt seg merke med noe.

Jeg var i grunnen ganske fornøyd med tilværelsen tidligere også. Hadde egentlig innfunnet meg med at jeg alltid ville være altfor tykk, siden tidligere slankekurer eller kostholdsomlegginger ikke har hatt noen som helst effekt på meg.

Jeg tror derfor jeg ville undret meg og begynt å lure dersom folk bemerket at jeg virker glad, fornøyd osv. Opplevde folk meg som sur og misfornøyd tidligere da kanskje?

Vi mennesker er forskjellig og reagerer så ulikt på skryt og oppmerksomhet. Jeg liker det!

Vi må vel bare prøve å tenke sånn at de tilbakemeldingene vi får er godt ment, så lenge de ikke er negativt betont.

Gjest pepple
Skrevet

Jeg har vært ekstremt overvektig, det er både helseskadelig og lite pent. Jeg er fortsatt overvektig, og skal ned mange kilo til.

Jeg la om kostholdet for snart 7 måneder siden. Jeg har gått ned 44,5 kg. Det er jeg utrolig glad for! Og jeg er også veldig glad for at andre tar del i min glede, og støtter og oppmuntrer meg! Hvis ingen hadde bemerket noe hadde jeg blitt utrolig skuffet, tror jeg.

Jeg har alltid følt meg verdsatt og "bra nok" som person, og kan ikke se at det er noen motsetning til det at folk legger merke til at jeg nå også får et penere utseende og er i bedre fysisk form enn tidligere.

Når jeg skal møte personer jeg ikke har sett siden jeg la om kostholdet, gleder jeg meg enormt til å se deres reaksjoner på den store vektnedgangen jeg har hatt. Jeg tror jeg ville blitt lei meg hvis de ikke hadde latt seg merke med noe.

Jeg var i grunnen ganske fornøyd med tilværelsen tidligere også. Hadde egentlig innfunnet meg med at jeg alltid ville være altfor tykk, siden tidligere slankekurer eller kostholdsomlegginger ikke har hatt noen som helst effekt på meg.

Jeg tror derfor jeg ville undret meg og begynt å lure dersom folk bemerket at jeg virker glad, fornøyd osv. Opplevde folk meg som sur og misfornøyd tidligere da kanskje?

Vi mennesker er forskjellig og reagerer så ulikt på skryt og oppmerksomhet. Jeg liker det!

Vi må vel bare prøve å tenke sånn at de tilbakemeldingene vi får er godt ment, så lenge de ikke er negativt betont.

slenger meg på denne :)

også en mor
Skrevet

''Jeg er enig med deg. Har selv klart å gå ned 10 kg nå (var ikke overvektig, men hadde absolutt en del for mye) og dette kommenterer selvfølgelig venninnene mine. Jeg vet at de bare mener det godt ved å si hvor fin og slank jeg har blitt, men det stikker litt likevel.. Kanskje det er bare jeg som er litt rar og usikker..''

Tenker du på samme måte når du har vært hos frisøren og vennene dine sier du er fin? Tenker du da at de må ha ment at du var fæl før? Komplimenter skal en alltid ta til seg og glede seg over mener nå jeg:)

For en glimrende kommentar. Dette skal jeg ta med meg videre! :)

Skrevet

Det var selvsagt en _fyr_. Typisk mannfolk ass' ;)

...og gammelungkar var'n óg! ;-)

Gjest togli
Skrevet

...og gammelungkar var'n óg! ;-)

Tenkte jeg det ikke ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...