Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg trosser mas og parkeringsproblemer og tar meg en shoppingtur på lørdager, er det ikke så ofte jeg går i annet enn matbutikker og klesbutikker. Men de siste ukene har jeg vært innom både byggevarebutikker, skobutikker og sportsbutikker på lørdager. Og har da som regel trengt litt hjelp for å finne det jeg var på jakt etter.

Men hjelp og hjelp, fru Blom. I en skobutikk opplevde jeg til alt overmål at den meget unge ekspeditrisen bare svinset over til en annen kunde mens jeg prøvde sko. Og hun kom ikke tilbake, og virket helt uinteressert i å selge. Løp bare rundt i lokalet og sa strålende "hei" til alle kanter. "Det er veldig utplukket akkurat nå" hørte jeg hun sa til alle som spurte etter noe, men det syntes ikke jeg at det var, bare man tok seg litt tid.

I en møbelforretning skulle vi bestille hagemøbler, og opplevde at vi som kunder var bedre kjent både i butikken og katalogen enn den unge ekspeditøren. Han hadde rett og slett ikke peiling.

Samme opplevelse i sportsbutikken, men med et stort unntak for Løplabbet. Der ble jeg også ekspedert av ei ung jente, men jeg skal hilse og si at hun kunne sine ting og var ypperlig på både fagkunnskap og service.

Jeg har selvsagt ingenting i mot at skoleungdom skaffer seg lørdagsjobber, men for det første burde det være minst en med litt erfaring til stede som de kan rådføre seg med når de står fast, for det andre forutsetter man at det blir gitt grunnleggende oplæring før de slippes løs.

Jeg skjønner godt at de fast ansatte gjerne vil ha lørdagsfri, men det bør ikke gå ut over kvaliteten på servicen. Og det er ikke bare å slå inn beløpet i kassa, det kreves fortsatt fagkunnskap i en del butikkbransjer. Dette gjelder også på bensinstasjoner, der de er flinke til å selge pølser, men ikke ser opp og ned på en billyspære.

Hvis noen nå foreslår at jeg heller burde dra på bytur på lørdager når 60-åringene er på plass bak disken, er det ikke så lett å få til. Skal vi dessuten se på noe sammen til hus og hage, er det ingen annen mulighet en lørdager.

Dessuten er det jo på lørdagene det er fullest i butikkene, og da er det bra bakvendt hvis servicen er dårligst når trafikken og behovet er størst.

Så er spørsmålet: Har jeg vært usedvanlig uheldig av tilfeldige årsaker, hvordan er andres erfaringer med butikkservice og fagkunnskap på lørdager?

Skrevet

Om du har vært uheldig eller ikke, vet jeg ikke. Men jeg må si at jeg synes du er litt kravstor. Fagkunnskaper i detaljhandel tar gjerne lang tid å opparbeide seg, det kan være mange varer i en butikk og mye å vite om disse varene...Det tar naturligvis lengre tid dersom man er ansatt som lørdags eller deltidshjelp. Ofte blir man også satt til å gjøre mange tilleggsoppgaver også, som å pakke ut varer, prise varer, rydde hylelr og lignende. Butikkene prioriterer gjerne ikke å gi tilstrekkelig opplæring og støtte som trengs til nyansatte, selv om kassaresultatet oftest er svært mye bedre på en lørdag likevel kontra en formiddag med faglig ekspertise og butikkpersonale som er drillet i salg, service og kundebehandling...

Jeg har jobbet selv i diverse butikker under studenttiden, og det er mulig det er derfor jeg stiller mindre krav til service, oppmerksomhet og fagkunnskap fra de ansatte. Jeg lar meg heller overraske positivt når jeg får ekstra hjelp, eller god service, og viser da at jeg setter pris på det. Det kommer selvsagt an på hvilke butikker det er snakk om, det er stor forskjell på H&M og Louis Vuitton, også på en lørdag;)

Skrevet

Om du har vært uheldig eller ikke, vet jeg ikke. Men jeg må si at jeg synes du er litt kravstor. Fagkunnskaper i detaljhandel tar gjerne lang tid å opparbeide seg, det kan være mange varer i en butikk og mye å vite om disse varene...Det tar naturligvis lengre tid dersom man er ansatt som lørdags eller deltidshjelp. Ofte blir man også satt til å gjøre mange tilleggsoppgaver også, som å pakke ut varer, prise varer, rydde hylelr og lignende. Butikkene prioriterer gjerne ikke å gi tilstrekkelig opplæring og støtte som trengs til nyansatte, selv om kassaresultatet oftest er svært mye bedre på en lørdag likevel kontra en formiddag med faglig ekspertise og butikkpersonale som er drillet i salg, service og kundebehandling...

Jeg har jobbet selv i diverse butikker under studenttiden, og det er mulig det er derfor jeg stiller mindre krav til service, oppmerksomhet og fagkunnskap fra de ansatte. Jeg lar meg heller overraske positivt når jeg får ekstra hjelp, eller god service, og viser da at jeg setter pris på det. Det kommer selvsagt an på hvilke butikker det er snakk om, det er stor forskjell på H&M og Louis Vuitton, også på en lørdag;)

''selv om kassaresultatet oftest er svært mye bedre på en lørdag likevel kontra en formiddag med faglig ekspertise og butikkpersonale som er drillet i salg, service og kundebehandling...''

Selvsagt. Det er jo langt flere kunder innom på lørdager, så det skulle bare mangle om ikke omsetningen var høyere!

Og du mener at jeg er kravstor. Hva bygger du det på?

Er jeg kravstor hvis jeg sier at jeg er på jakt etter støvletter som er gode å gå i, og ekspeditrisen henter et par jeg kan prøve, og deretter bare forlater meg uten å komme tilbake?

Er jeg kravstor når jeg sier at vi vil bestille sittegruppen Rigmor fra den nye katalogen denne butikken nettopp har sendt ut, og ekspditøren for det første ikke skjønner hva vi snakker om, og for det andre ikke klarer å finne fram i katalogen?

Skrevet

..Og Louis et eller annet som du nevner, vet jeg ikke hva er. Er det klesbutikk? Jeg har uansett ikke noe å klage på når det gjelder klesbutikker.

Det jeg forventer som kunde er for eksempel at hvis jeg skal kjøpe ny vaskemaskin, bør ekspeditøren ha tilstrekkelig greie på vaskemaskiner.

Skrevet

..Og Louis et eller annet som du nevner, vet jeg ikke hva er. Er det klesbutikk? Jeg har uansett ikke noe å klage på når det gjelder klesbutikker.

Det jeg forventer som kunde er for eksempel at hvis jeg skal kjøpe ny vaskemaskin, bør ekspeditøren ha tilstrekkelig greie på vaskemaskiner.

Du må ikke vente deg kundeservice, vet du. Du må vite hva du skal ha - forlange det - betale og se fornøyd ut:-)

Skrevet

Du må ikke vente deg kundeservice, vet du. Du må vite hva du skal ha - forlange det - betale og se fornøyd ut:-)

Ja, om det bare var så enkelt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvis du trenger å snakke mye med en kvalifisert selger, så bør du nok generelt sett ikke dra ut lørdag formiddag. Gå heller ikke inn i butikken fem minutter før stengetid.

Butikker som Løpelabbet og Oslo sportslager har nok alltid kvalifisert personell fordi det er jo nettopp kundeservice de markedsfører seg på. Men enkelte av kjedene, som f.eks XXL, har også til enhver tid heltidsansatte på jobb.

Skrevet

''selv om kassaresultatet oftest er svært mye bedre på en lørdag likevel kontra en formiddag med faglig ekspertise og butikkpersonale som er drillet i salg, service og kundebehandling...''

Selvsagt. Det er jo langt flere kunder innom på lørdager, så det skulle bare mangle om ikke omsetningen var høyere!

Og du mener at jeg er kravstor. Hva bygger du det på?

Er jeg kravstor hvis jeg sier at jeg er på jakt etter støvletter som er gode å gå i, og ekspeditrisen henter et par jeg kan prøve, og deretter bare forlater meg uten å komme tilbake?

Er jeg kravstor når jeg sier at vi vil bestille sittegruppen Rigmor fra den nye katalogen denne butikken nettopp har sendt ut, og ekspditøren for det første ikke skjønner hva vi snakker om, og for det andre ikke klarer å finne fram i katalogen?

"Og du mener at jeg er kravstor. Hva bygger du det på?

Er jeg kravstor hvis jeg sier at jeg er på jakt etter støvletter som er gode å gå i, og ekspeditrisen henter et par jeg kan prøve, og deretter bare forlater meg uten å komme tilbake?"

Jepp, her synes jeg du er litt kravstor. Utifra det du skrev hørtes det ut som det var kaos i butikken (?) og at ekspeditrisen ikke hadde helt kontroll, så synes jeg ikke du kan forvente å få 100% oppfølgning, jeg tipper ekspidtrisen forsøkte å fordele servicen sin litt utover flere personer. Kanskje lyktes hun ikke helt der, og kanskje skulle hun konsentrert seg om å gi god hjelp til de som trengte det, f.eks deg. Men å gå inn i en gjennomsnittlig skobutikk en lørdag og forvente å få fulkommen hjelp til jakten på å finne støvletter som er gode å gå i, synes jeg kanskje er på kanten til å være litt naivt, om ikke kravstort. Ekspeditrisen syntes vel kanskje at hun hadde gjort en god nok jobb med å finne fram det ene paret da?

Skrevet

Det var ironisk ment fra min side:-) Det er klart at du skal og bør forvente service i de butikkene du vil kjøpe noe. Men det er et faktum at det er ansatt en del ungdommer rundt omkring- som dessverre ofte ikke har så mye greie på det de selger.

Jeg ser en annen tendens hos f.eks. Meny, hvor jeg handler ofte. De ansatte blir yngre og yngre (les billigere arbeidskraft) - og kommer jeg 3 timer før stengetid, så finnes det ikke brød, av det slaget som stekes i butikken. Jeg blir like irrritert - hver gang.

Gjest høstløv
Skrevet

Butikkene er stort sett lagt opp til selvbetjening. Du velger varen og går til kassen, drar kortet og får varen med deg hjem.

Det er ikke som i gamle dager, hvor handelsmannen sto bak disken og ekspederte kundene. Da kunne en ikke velge, enten måtte man ta den varen kramboden kunne tilby, eller så fikk man ingen vare.

Skrevet

Butikkene er stort sett lagt opp til selvbetjening. Du velger varen og går til kassen, drar kortet og får varen med deg hjem.

Det er ikke som i gamle dager, hvor handelsmannen sto bak disken og ekspederte kundene. Da kunne en ikke velge, enten måtte man ta den varen kramboden kunne tilby, eller så fikk man ingen vare.

Det kommer vel litt an på hva slags butikk det er snakk om? Går man til Elkjøp, i et parfymeri eller en møbelbutikk f.eks.- så forventer man da å treffe på en ekspeditør som kan være behjelpelig med det man lurer på?

Gjest Aimabel
Skrevet

Er jeg kravstor hvis jeg sier at jeg er på jakt etter støvletter som er gode å gå i, og ekspeditrisen henter et par jeg kan prøve, og deretter bare forlater meg uten å komme tilbake?"

Jepp, her synes jeg du er litt kravstor. Utifra det du skrev hørtes det ut som det var kaos i butikken (?) og at ekspeditrisen ikke hadde helt kontroll, så synes jeg ikke du kan forvente å få 100% oppfølgning, jeg tipper ekspidtrisen forsøkte å fordele servicen sin litt utover flere personer. Kanskje lyktes hun ikke helt der, og kanskje skulle hun konsentrert seg om å gi god hjelp til de som trengte det, f.eks deg. Men å gå inn i en gjennomsnittlig skobutikk en lørdag og forvente å få fulkommen hjelp til jakten på å finne støvletter som er gode å gå i, synes jeg kanskje er på kanten til å være litt naivt, om ikke kravstort. Ekspeditrisen syntes vel kanskje at hun hadde gjort en god nok jobb med å finne fram det ene paret da?

Hvis det er en butikk som selger dyre sko så synes jeg absolutt man bør få god hjelp. Hvis det er mange kunder, bør det være tilsvarende mange ansatte på lørdager. Hvis man handler på økonomisko eller tilsvarende synes jeg ikke man kan forvente å få mye hjelp. Man kan heller ikke forvente å få selgeren for seg selv i en halv time, da det forventes at en selger selger mer enn to par sko i timen :-)

Skrevet

Jeg forstår tankegangen din. Men hvis du så møter på en ekspeditør som utgir seg for å ha greie på vaskemaskiner... Hvordan skal du da vite at vedkommende faktisk er objektiv og ærlig, og ikke favoriserer produkter etter egeninteresse eller andre faktorer? Er det ikke bedre da at de stakkars ekspeditørene som ikke har peil, ikke har noen hemninger med å vise at de ikke vet?

Jeg har en litt annen holdning til den type handel, og setter meg helst inn i hvilken vaskemaskin jeg vil ha FØR jeg går i butikken og handler den. Bruker heller en halvtime på nettet på å lese f.eks forbrukertester og sammenligne varer enn å jatte i et kvarter med en selger på Elkjøp som får provisjon for å selge nettopp DEN vaskemaskina som HAN mener jeg bør ha.

Skrevet

Selvfølgelig kan du forvente service på en lørdag men det er som noen andre sier her, det er veldig mange skoleungdommer som ikke har fått opplæring som jobber på lørdager. De blir sattt rett inn i kundebehandling uten opplæring.

Datteren min har en deltidsjobb i en liten sportsbutikk. Det er ikke veldig mye opplæring hun har fått. Hun kan mye om ballspill og løping men nesten ingenting om sykler og ski. Hun må da improvisere overfor kunden og late som om hun kan noe om det de spør om. sjefen har stort sett ikke tid til å lære henne opp.

Skrevet

Hvis det er en butikk som selger dyre sko så synes jeg absolutt man bør få god hjelp. Hvis det er mange kunder, bør det være tilsvarende mange ansatte på lørdager. Hvis man handler på økonomisko eller tilsvarende synes jeg ikke man kan forvente å få mye hjelp. Man kan heller ikke forvente å få selgeren for seg selv i en halv time, da det forventes at en selger selger mer enn to par sko i timen :-)

Ja, slik blir det når varer omtrent selges av seg selv. Hadde det vært vanskeligere å selge - så hadde nok også servicen blitt bedre. Jeg jobber selv i et serviceyrke - og hvor langt vi hadde kommet i konkurransen uten vår velkjente gode service, er ikke godt å vite.

Skrevet

Det var ikke kaos i butikken, sa jeg noe om det? Og du kan da ikke for alvor mene at det er OK å forlate en kunde midt i prøvinga uten å si noe som helst? Hun bare stakk av.

For det første synes jeg hun burde ha hentet flere par enn ett, og sagt f. eks. "Du kan jo prøve disse, så hjelper jeg en annen kunde i mens". Øyenkontakt er jo også en fin ting.

Det er for øvrig helt absurd at du forsvarer denne jentas oppførsel sånn helt uten videre. For deg er det ikke "kunden har alltid rett" men "kunden har alltid feil?"

Gjest Aimabel
Skrevet

Selvfølgelig kan du forvente service på en lørdag men det er som noen andre sier her, det er veldig mange skoleungdommer som ikke har fått opplæring som jobber på lørdager. De blir sattt rett inn i kundebehandling uten opplæring.

Datteren min har en deltidsjobb i en liten sportsbutikk. Det er ikke veldig mye opplæring hun har fått. Hun kan mye om ballspill og løping men nesten ingenting om sykler og ski. Hun må da improvisere overfor kunden og late som om hun kan noe om det de spør om. sjefen har stort sett ikke tid til å lære henne opp.

Å late som man kan mer enn man kan, det er _ikke_ lurt. Det er stor fare for å bli avslørt eller fremstå lite troverdig. Da er det mye bedre å svare ærlig, evt spørre medarbeidere!

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags butikk det er snakk om? Går man til Elkjøp, i et parfymeri eller en møbelbutikk f.eks.- så forventer man da å treffe på en ekspeditør som kan være behjelpelig med det man lurer på?

''Det kommer vel litt an på hva slags butikk det er snakk om? Går man til Elkjøp, i et parfymeri eller en møbelbutikk f.eks.- så forventer man da å treffe på en ekspeditør som kan være behjelpelig med det man lurer på?''

Helt enig.

Gjest trehjulsykkel
Skrevet

'' Hun må da improvisere overfor kunden og late som om hun kan noe om det de spør om.''

Oioioi, det ville jeg _ikke_ likt om jeg fant ut. Det er tross alt bedre at de ansatte sier de ikke har så stor greie på ski enn at de later som de har det. Så kan jeg heller komme tilbake når det er noen som har peiling på ski der.

Skrevet

Det var ikke kaos i butikken, sa jeg noe om det? Og du kan da ikke for alvor mene at det er OK å forlate en kunde midt i prøvinga uten å si noe som helst? Hun bare stakk av.

For det første synes jeg hun burde ha hentet flere par enn ett, og sagt f. eks. "Du kan jo prøve disse, så hjelper jeg en annen kunde i mens". Øyenkontakt er jo også en fin ting.

Det er for øvrig helt absurd at du forsvarer denne jentas oppførsel sånn helt uten videre. For deg er det ikke "kunden har alltid rett" men "kunden har alltid feil?"

Hehe, nei, langt i fra. Kunden har alltid rett. Betviler du mine holdninger til service her?

Det jeg reagerer på, er forbrukerholdningen mange har om at så lenge man er en potensiell kunde, skal man ha mest mulig valuta for eventuelle penger man har tenkt å bruke i en butikk. Om dette går på bekostning av annen kundebehandling eller butikkdriften generelt er for disse kundene totalt likegyldig. Men når alle krever sånn service, så går det ikke opp i opp, og det blir ikke tid til alle. Jeg forsvarer ikke ekspeditrisens oppførsel på noen måter, men prøver bare å belyse dette temaet fra flere sider. Det går an å sette seg i ekspeditørens ståsted, og være litt medmenneskelig, selv om man er en unik, viktig og betalende kunde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...