Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig kan du forvente service på en lørdag men det er som noen andre sier her, det er veldig mange skoleungdommer som ikke har fått opplæring som jobber på lørdager. De blir sattt rett inn i kundebehandling uten opplæring.

Datteren min har en deltidsjobb i en liten sportsbutikk. Det er ikke veldig mye opplæring hun har fått. Hun kan mye om ballspill og løping men nesten ingenting om sykler og ski. Hun må da improvisere overfor kunden og late som om hun kan noe om det de spør om. sjefen har stort sett ikke tid til å lære henne opp.

"Hun må da improvisere overfor kunden og late som om hun kan noe om det de spør om."

Skjønner at det er en fristende taktikk fra din datters side, men dette er langt fra god service, og handler mer om hennes frykt for tap av ansikt enn ønske om å faktisk hjelpe en kunde... Kommer kunnskapene til kort henvender man seg til de som *kan* hjelpe, eller sørger for å finne ut av ting så vidt det er mulig.

Skrevet

Jeg forstår tankegangen din. Men hvis du så møter på en ekspeditør som utgir seg for å ha greie på vaskemaskiner... Hvordan skal du da vite at vedkommende faktisk er objektiv og ærlig, og ikke favoriserer produkter etter egeninteresse eller andre faktorer? Er det ikke bedre da at de stakkars ekspeditørene som ikke har peil, ikke har noen hemninger med å vise at de ikke vet?

Jeg har en litt annen holdning til den type handel, og setter meg helst inn i hvilken vaskemaskin jeg vil ha FØR jeg går i butikken og handler den. Bruker heller en halvtime på nettet på å lese f.eks forbrukertester og sammenligne varer enn å jatte i et kvarter med en selger på Elkjøp som får provisjon for å selge nettopp DEN vaskemaskina som HAN mener jeg bør ha.

''Men hvis du så møter på en ekspeditør som utgir seg for å ha greie på vaskemaskiner... Hvordan skal du da vite at vedkommende faktisk er objektiv og ærlig, og ikke favoriserer produkter etter egeninteresse eller andre faktorer? ''

Hvis jeg ikke kjenner ham fra tidligere, har jeg jo ingen garanti for det. Men jeg merker fort om jeg får tillit til ham eller henne. Jeg går også ut fra at fornøyde kunder er den beste reklamen de kan få, og at både butikken og jeg er like interessert i at jeg skal bli fornøyd.

''Er det ikke bedre da at de stakkars ekspeditørene som ikke har peil, ikke har noen hemninger med å vise at de ikke vet? ''

Jo, men da hadde det vært fint om en annen kunne ta over. Og jeg kan godt vente.

Skrevet

''Men hvis du så møter på en ekspeditør som utgir seg for å ha greie på vaskemaskiner... Hvordan skal du da vite at vedkommende faktisk er objektiv og ærlig, og ikke favoriserer produkter etter egeninteresse eller andre faktorer? ''

Hvis jeg ikke kjenner ham fra tidligere, har jeg jo ingen garanti for det. Men jeg merker fort om jeg får tillit til ham eller henne. Jeg går også ut fra at fornøyde kunder er den beste reklamen de kan få, og at både butikken og jeg er like interessert i at jeg skal bli fornøyd.

''Er det ikke bedre da at de stakkars ekspeditørene som ikke har peil, ikke har noen hemninger med å vise at de ikke vet? ''

Jo, men da hadde det vært fint om en annen kunne ta over. Og jeg kan godt vente.

Det som er sikkert er kunder setter pris på god service, og at mange butikker i dag ikke skjønner dette. Jeg blir nesten målløs hver gang jeg står overfor en ekspeditør som virkelig gir meg god service- fordi det skjer så sjelden. Og dette blir anbefalt videre og fortalt til kjente. Virkningen av god service bør ikke undervurderes.

Skrevet

Det som er sikkert er kunder setter pris på god service, og at mange butikker i dag ikke skjønner dette. Jeg blir nesten målløs hver gang jeg står overfor en ekspeditør som virkelig gir meg god service- fordi det skjer så sjelden. Og dette blir anbefalt videre og fortalt til kjente. Virkningen av god service bør ikke undervurderes.

''Virkningen av god service bør ikke undervurderes.''

Absolutt. Og vi trenger den selv om hovedprinsippet er selvbetjening. Jeg kunne også fortelle flere "skrekkhistorier", f. eks. personale som bare er opptatt av å skravle med hverandre, føre lange samtaler i telefonen osv.

Skrevet

''Virkningen av god service bør ikke undervurderes.''

Absolutt. Og vi trenger den selv om hovedprinsippet er selvbetjening. Jeg kunne også fortelle flere "skrekkhistorier", f. eks. personale som bare er opptatt av å skravle med hverandre, føre lange samtaler i telefonen osv.

Å ja da..jeg har sett og hørt dem....For å komme tilbake til Meny i min hjemby: Da butikken startet opp for 6-7 år siden var butikken fylt av voksne ekspeditører med serviceinnstilling. Det var ikke måte på hva man fikk svar på og anbefalt til middag:-) De fleste av disse forsvant etter 1 år eller 2, og stillingene ble besatt av ungdommer uten erfaring. Jeg glemmer spesielt ikke en gang jeg så tunfisk i fiskedisken - men fisken var merket med "hvalkjøtt". Jeg spurte unggutten bak disken om han var sikker på at det var hvalkjøtt- og ikke tunfisk- og det var han :-) Fordi det sto på lappen....Men det var tunfisk:-)

Resultatet er at jeg ikke lenger er like ivrig etter å handle på Meny som jeg var. De mister sikkert flere trofaste kunder enn meg- av nettopp denne grunnen.

Skrevet

Å ja da..jeg har sett og hørt dem....For å komme tilbake til Meny i min hjemby: Da butikken startet opp for 6-7 år siden var butikken fylt av voksne ekspeditører med serviceinnstilling. Det var ikke måte på hva man fikk svar på og anbefalt til middag:-) De fleste av disse forsvant etter 1 år eller 2, og stillingene ble besatt av ungdommer uten erfaring. Jeg glemmer spesielt ikke en gang jeg så tunfisk i fiskedisken - men fisken var merket med "hvalkjøtt". Jeg spurte unggutten bak disken om han var sikker på at det var hvalkjøtt- og ikke tunfisk- og det var han :-) Fordi det sto på lappen....Men det var tunfisk:-)

Resultatet er at jeg ikke lenger er like ivrig etter å handle på Meny som jeg var. De mister sikkert flere trofaste kunder enn meg- av nettopp denne grunnen.

''De mister sikkert flere trofaste kunder enn meg- av nettopp denne grunnen''

Ja, i de tilfellene folk har et bedre alternativ vil jeg tro at de mister noen kunder. Her jeg bor er det kun en matbutikk. Men der er servicen på topp, også på lørdager.

Hvis vi snur litt på det vi diskuterer, synes jeg det er kjempefint at seniorer med lang erfaring "ruler" med sin fagkunnskap i butikkbransjen. Mange eldre arbedistakere føler seg jo utdatert, utkonkurrert av de unge og lite attraktive i arbeidslivet for øvrig.

Men jeg innrømmer glatt at hvis jeg skal kjøpe BH eller vaskemaskin, styrer jeg gjerne mot 60-åringene.

Skrevet

''De mister sikkert flere trofaste kunder enn meg- av nettopp denne grunnen''

Ja, i de tilfellene folk har et bedre alternativ vil jeg tro at de mister noen kunder. Her jeg bor er det kun en matbutikk. Men der er servicen på topp, også på lørdager.

Hvis vi snur litt på det vi diskuterer, synes jeg det er kjempefint at seniorer med lang erfaring "ruler" med sin fagkunnskap i butikkbransjen. Mange eldre arbedistakere føler seg jo utdatert, utkonkurrert av de unge og lite attraktive i arbeidslivet for øvrig.

Men jeg innrømmer glatt at hvis jeg skal kjøpe BH eller vaskemaskin, styrer jeg gjerne mot 60-åringene.

Her har vi valget mellom alle de vanlige matkjedene i nærmeste småby. Og det blir de jeg tyr til - selv om jeg bor 12 km unna -fordi det ikke finnes noen butikk her jeg bor.

Men som jeg savner de små spesialforretningene med sitt særpreg og service..de er borte alle sammen. Men dette ble vel egentlig et sidesprang - siden ditt innlegg egentlig handlet om butikkservice på lørdager. Jeg synes det er skremmende at det er de butikkene med lavest priser og dårligst service som klarer seg best. Men det kan jo komme andre tider igjen :-)

Gjest jamvold
Skrevet

Du har ikke vært uheldig, men det er en kjensgjerning at det finnes altfor mange skoleelever som jobber på lørdager og som ikke har peiling. Helt greit å stå i kassa, men butikkene burde ha oppdaterte ansatte tilstede som kan rettlede kundene før de betaler.

I min bransje har det blitt fler og fler ansatte som bare blir yngre og som ikke har peiling. Disse taes inn ene og alene fordi de har mindre lønn enn fast ansatte som ofte har ekstra betalt på lørdags ettermiddag etter faste tariffer.

Gjest jamvold
Skrevet

Om du har vært uheldig eller ikke, vet jeg ikke. Men jeg må si at jeg synes du er litt kravstor. Fagkunnskaper i detaljhandel tar gjerne lang tid å opparbeide seg, det kan være mange varer i en butikk og mye å vite om disse varene...Det tar naturligvis lengre tid dersom man er ansatt som lørdags eller deltidshjelp. Ofte blir man også satt til å gjøre mange tilleggsoppgaver også, som å pakke ut varer, prise varer, rydde hylelr og lignende. Butikkene prioriterer gjerne ikke å gi tilstrekkelig opplæring og støtte som trengs til nyansatte, selv om kassaresultatet oftest er svært mye bedre på en lørdag likevel kontra en formiddag med faglig ekspertise og butikkpersonale som er drillet i salg, service og kundebehandling...

Jeg har jobbet selv i diverse butikker under studenttiden, og det er mulig det er derfor jeg stiller mindre krav til service, oppmerksomhet og fagkunnskap fra de ansatte. Jeg lar meg heller overraske positivt når jeg får ekstra hjelp, eller god service, og viser da at jeg setter pris på det. Det kommer selvsagt an på hvilke butikker det er snakk om, det er stor forskjell på H&M og Louis Vuitton, også på en lørdag;)

Tja, jeg vil vel tro at om du skal handle maling til huset ditt så ville du blitt fly forbannet om du hadde fått feil maling og husveggen begynte å flasse etter en liten stund...

Skrevet

Her har vi valget mellom alle de vanlige matkjedene i nærmeste småby. Og det blir de jeg tyr til - selv om jeg bor 12 km unna -fordi det ikke finnes noen butikk her jeg bor.

Men som jeg savner de små spesialforretningene med sitt særpreg og service..de er borte alle sammen. Men dette ble vel egentlig et sidesprang - siden ditt innlegg egentlig handlet om butikkservice på lørdager. Jeg synes det er skremmende at det er de butikkene med lavest priser og dårligst service som klarer seg best. Men det kan jo komme andre tider igjen :-)

Jeg tror ikke det du nevner er et sidespor, jeg tror det er flere sider av samme sak.

Jeg forventer ikke noe særlig av personalet på Europris og Økonomisko. Men i "Colettes kjolesalong" forventer jeg både fagkunnskap og personlig service.

Dessverre er det som du sier ikke mange igjen av de små spesialforretningene. Men i den grad de finnes, tror jeg det er større sjanse for å få god hjelp der.

Skrevet

Jeg tror ikke det du nevner er et sidespor, jeg tror det er flere sider av samme sak.

Jeg forventer ikke noe særlig av personalet på Europris og Økonomisko. Men i "Colettes kjolesalong" forventer jeg både fagkunnskap og personlig service.

Dessverre er det som du sier ikke mange igjen av de små spesialforretningene. Men i den grad de finnes, tror jeg det er større sjanse for å få god hjelp der.

Jeg er helt enig med deg:-) Og det er vel ingen som forventer service i lavprisbutikker. Et annet skrekkeksempel er Plantasjen. De er ikke akkurat billige - og ikke selger de kvalitet heller. Men prisene er på topp av en eller annen grunn.

"Colettes Kjolesalong" - LOL:-) Den blir nok neppe en realitet :-) Men jeg jobber/driver et firma til daglig som er helt avhengig av god kundeservice for å overleve. Og da er det aller viktigste at kundene får svar på det de spør om- fra den rette personen. Så jeg nøler aldri med å henvise til den personen som har mest kunnskap om det spørsmålet som stilles. Noe annet ville jo ha vært fullstendig "dødfødt". Ref. tildigere innlegg om ekspeditører som later som de har peiling....

Spesilaforretninger, ja..jeg glemmer ikke den tiden da jeg fikk oppskrifter med på kjøpet - muntlig fra ekspeditøren- da jeg handlet mat :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...