Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke søndagsåpne butikker?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaria
Skrevet

Jeg ønsker meg butikker åpne hele helgen. De kan gjerne stenge andre dager i uka i stedenfor. Tenk så idiotisk å ha alle butikker åpne da alle er på jobb, og stenge når alle har fri.

Samfunnet har forandret seg og Norge følger ikke med.

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• Dorthe

5

• ....AV

5

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kan jo ha noe å gjør med at de som jobber i butikk også kan tenke seg å ha fri søndager? Hvorfor skal de jobbe når du har fri?

Gjest høstløv
Skrevet

Vår nærmeste butikk holder åpent til kl 23 på hverdager og kl 21 på lørdager. Det burde være åpningstid godt nok for de fleste, og har du glemt å handle innen den tid, så har du enten ikke vært sulten nok, eller du kan stikke innom en bensinstasjon for å kjøpe det mest nødvendige.

Gjest minnah
Skrevet

Det handler nok vel så mye om de butikkansattes rett til en dag fri.

Gjest Rosaria
Skrevet

Det kan jo ha noe å gjør med at de som jobber i butikk også kan tenke seg å ha fri søndager? Hvorfor skal de jobbe når du har fri?

Jeg har ikke fri alle søndager, og jeg kan ikke se det som et argument.

Gjest Rosaria
Skrevet

Vår nærmeste butikk holder åpent til kl 23 på hverdager og kl 21 på lørdager. Det burde være åpningstid godt nok for de fleste, og har du glemt å handle innen den tid, så har du enten ikke vært sulten nok, eller du kan stikke innom en bensinstasjon for å kjøpe det mest nødvendige.

Det er en del andre ting som jeg går i butikker for å handle enn nødvendigvis mat. Om jeg er sulten nok i denne sammenhengen er ikke relevant.

Gjest Rosaria
Skrevet

Tror du at alle ønsker seg fri på søndager til å gå i kirken og meditere?

Skrevet

Jeg har ikke fri alle søndager, og jeg kan ikke se det som et argument.

Nei, og alle butikker er heller ikke stengt på søndager.

Hos oss har alle butikkene åpent til 21 på hverdager og 18 på lørdager, matbutikkene har åpent til 23 på hverdager. Det holder for å få gjort nødvendige innkjøp, jeg ser ikke behov for å kommandere ut en hel masse mennesker til å arbeide på søndagene, det er fint med en dag hvor familien kan være sammen.

Gjest minnah
Skrevet

Tror du at alle ønsker seg fri på søndager til å gå i kirken og meditere?

så tøff du er i trynet da..

Gjest Lilje30
Skrevet

Man jobber da bare 5 dager uken om arbeidsplassen har åpent 5 eller 7 dager i uka. Det er mange skoleelever og studenter som kunne tenke seg å jobbe på søndager. For min del går det greit å ikke handle en dag i uka.

Solskinnspiken
Skrevet

I større byer er det jo ofte studenter/unge folk som jobber i butikker, og for disse er det ikke så farlig om man har fri på søndager.

Da jeg var student jobbet jeg i en av brustadbuene i Oslo. Der var det faktisk så mange som ville jobbe søndager, at det gikk etter ansiennitet! Vi fikk jo 100 prosent overtid, og åpningstiden var bare 12-18 eller noe slikt.

Jeg jobber i en helt annen bransje i dag, men har fortsatt helgevakter regelmessig, som kompanseres med ekstra fri og noen ekstra kr. Helt fint!

Gjest boring sundays
Skrevet

skulle gjerne både handlet og evt jobbet på søndager.

sånn det er nå,er jo søndagen bare en kjedelig dag for de av oss som ikke bryr seg om kirke eller familietreff

Gjest minnah
Skrevet

Man jobber da bare 5 dager uken om arbeidsplassen har åpent 5 eller 7 dager i uka. Det er mange skoleelever og studenter som kunne tenke seg å jobbe på søndager. For min del går det greit å ikke handle en dag i uka.

Ingen grunn til å diskutere dette med meg, vel. ;-)

Gjest Rosaria
Skrevet

Nei, og alle butikker er heller ikke stengt på søndager.

Hos oss har alle butikkene åpent til 21 på hverdager og 18 på lørdager, matbutikkene har åpent til 23 på hverdager. Det holder for å få gjort nødvendige innkjøp, jeg ser ikke behov for å kommandere ut en hel masse mennesker til å arbeide på søndagene, det er fint med en dag hvor familien kan være sammen.

Og du synes familiene skal være sammen på søndager og absolutt ingen andre dager i uka?

Gjest Rosaria
Skrevet

så tøff du er i trynet da..

Nei jeg er ikke tøff i trynet, men jeg ønsker å diskutere. Tror du alle ønsker seg fri på søndager+

Gjest Rosaria
Skrevet

Søndagsåpne butikker reguleres i Lov om helligdager og helligdagsfred.

http://www.lovdata.no/all/nl-19950224-012.html

Jeg vet utmerket godt hvor disse lovene er, men jeg tror at det går an å endre dem. Det ser ikke ut for meg som den norske befolkning ønsker seg noe slikt. Vi vil tilbe gud og nissen på søndager.

Gjest Rosaria
Skrevet

Du mener at butikkansatte har rett på en dags fri akkurat på den ene dagen i uka hvor den kristne guden blit tilbedt. Kanskje noen kunne ønske fri for en fredagsbønn, eller for en sabbat fra solnedgang på fredag til solnedgang på lørdag+

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet utmerket godt hvor disse lovene er, men jeg tror at det går an å endre dem. Det ser ikke ut for meg som den norske befolkning ønsker seg noe slikt. Vi vil tilbe gud og nissen på søndager.

Da er det regjeringen du skal sende dine ønsker til, og ikke til vanlige dol-brukere.

Skrevet

Tar du en tur i byen (i Oslo) på en hvilken som helst formiddag midt i uka, så skulle du tro at ingen jobber i det hele tatt, for det er like fullt over alt.

Og, søndagsåpne butikker har vi jo mange av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...