Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke søndagsåpne butikker?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaria
Skrevet

Så du synes at noen butikker skal være stengt onsdager f.eks. -og noen søndager? Jeg tror det ville bli litt uoversiktelig for å si det mildt....Skjønner ikke at det skal være så viktig å kunne gå i butikker 7 dager i uka.

Nei og det er et norsk problem. Samfunnet er fremdeles laget slik at familier kan gå i kirken på søndager. Så trenger vi ikke å bry oss om alle andre som ikke er familier

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• Dorthe

5

• ....AV

5

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er en del andre ting som jeg går i butikker for å handle enn nødvendigvis mat. Om jeg er sulten nok i denne sammenhengen er ikke relevant.

Jeg lurer på hvorfor folk tenker mat i denne sammenhengen. Jeg vil også ha søndagsåpent, her er mange butikker, men bare tyrkersjapper med mat som er åpne på søndager. Jeg kunne godt tenkt meg at klesbutikkene og andre butikker var åpne så kunne man tatt seg en tur ut for å shoppe litt da også.

Skrevet

Og du synes familiene skal være sammen på søndager og absolutt ingen andre dager i uka?

Det er samme for meg hvilken dag, men det er hyggelig og praktisk med en dag hvor de fleste har fri samtidig. Vi kan godt endre den dagen til onsdag eller torsdag hvis det føles bedre, men ettersom søndag har blitt en vane ser jeg ingen grunn til å forandre på det.

Hvis du har glemt å kjøpe melk eller brød, får du nok det på bensinstasjonen som er søndagsåpen.

Skrevet

Er det slik at alle har famile å være sammen med på søndager så ok,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,men er det slik?

På dol er det slik, alle har familie og alle er perfekte - nesten ;o)

Skrevet

I større byer er det jo ofte studenter/unge folk som jobber i butikker, og for disse er det ikke så farlig om man har fri på søndager.

Da jeg var student jobbet jeg i en av brustadbuene i Oslo. Der var det faktisk så mange som ville jobbe søndager, at det gikk etter ansiennitet! Vi fikk jo 100 prosent overtid, og åpningstiden var bare 12-18 eller noe slikt.

Jeg jobber i en helt annen bransje i dag, men har fortsatt helgevakter regelmessig, som kompanseres med ekstra fri og noen ekstra kr. Helt fint!

Hvis alle butikkene skulle være søndagsåpne ville det ikke holdt med bare studenter. Da hadde søndagen blitt en handledag slik som lørdag og da blir også kravet til betjening større. Du kan jo spørre de butikkansatte hva de synes om søndagsåpne butikker i desember. Eller du kan lese tråden under her som dreier seg om dårlig service i butikkene på lørdager.

Åpningstidene er såpass romslige de andre dagene at jeg ikke ser problemet med at det er stengt på søndager, og jeg har en travel hverdag.

Skrevet

På dol er det slik, alle har familie og alle er perfekte - nesten ;o)

Og alle skal tenke og føle det samme - nesten :-) Det er noe merkelig med dol-utvlaget. Normalt skulle de respresentere et snitt av befolkningen - men slik er det jo ikke :-)

Gjest togli
Skrevet

Det tenkte jeg på også, for mange er det vanskelig å måtte gå på jobb når ungene har fri.

Jeg er på vei inn i et turnusyrke, men hadde aldri verden valgt det om jeg var alenemor f.eks.

Er man alene om omsorgen for barn, er det jo nesten håpløst å jobbe turnus :/

Skrevet

Er man alene om omsorgen for barn, er det jo nesten håpløst å jobbe turnus :/

Det kan jo være en litt skummel tankegang - for hvem er garantert å ha en partner ved sin side så lenge man har små barn? Ingen - er jeg redd:-(

Skrevet

Og alle skal tenke og føle det samme - nesten :-) Det er noe merkelig med dol-utvlaget. Normalt skulle de respresentere et snitt av befolkningen - men slik er det jo ikke :-)

Nei, dol er dol og noe for seg sjøl ;o)

Gjest togli
Skrevet

Ja det tror jeg også, men jeg tror ikke det trenger å være samme dag.

Jeg tror kanskje det er det som er litt av poenget? At man har en felles dag der ting er roligere osv. Hverdagen og inntrykkene er så intense. Jeg husker f.eks. de årene jeg bodde i ei sidegate til Bogstadveien i Oslo. Det var hele tiden fullt kjør med biler, butikker og folk. Søndagene var rolige. Man kunne spasere i gata og virkelig nyte søndagsroen. Jeg tror egentlig vi alle har godt av en dag i uka der flertallet har fri, de fleste arbeidsplasser er stengt etc.

Gjest togli
Skrevet

Det kan jo være en litt skummel tankegang - for hvem er garantert å ha en partner ved sin side så lenge man har små barn? Ingen - er jeg redd:-(

Det er sant! Jobber man turnus og blir alene om omsorgen, så er man faktisk avhengig av hjelp for å få det til å gå rundt (skifte jobb, velvillige besteforeldre o.l., godt samarbeid med eksen etc.)

Skrevet

Nei, dol er dol og noe for seg sjøl ;o)

Ja, det er helt tydelig :-) Tror svarene ville ha vært mer representative hvis alle svarte så ærlig de kan, og innrømte sine feil og mangler:-)

Skrevet

Det er sant! Jobber man turnus og blir alene om omsorgen, så er man faktisk avhengig av hjelp for å få det til å gå rundt (skifte jobb, velvillige besteforeldre o.l., godt samarbeid med eksen etc.)

Det nytter i hvert fall ikke å basere livet sitt på at forholdet til andre mennesker er som det er, til evig tid. Da blir man fort sårbar og hjelpeløs:-(

Gjest booring sundays
Skrevet

Det er samme for meg hvilken dag, men det er hyggelig og praktisk med en dag hvor de fleste har fri samtidig. Vi kan godt endre den dagen til onsdag eller torsdag hvis det føles bedre, men ettersom søndag har blitt en vane ser jeg ingen grunn til å forandre på det.

Hvis du har glemt å kjøpe melk eller brød, får du nok det på bensinstasjonen som er søndagsåpen.

ikke vi som må ha laktose-redusert melk,eller glutenfritt mel etc... bensinstasjoner har bare det "vanlige"(mindre enn hva dagligvaren har "plikt" til å ha)

Gjest togli
Skrevet

Det nytter i hvert fall ikke å basere livet sitt på at forholdet til andre mennesker er som det er, til evig tid. Da blir man fort sårbar og hjelpeløs:-(

Samtidig kan man jo nesten ikke la være å ta imot en turnusjobb i redsel for å kanskje en gang plutselig bli alene om omsorgen for barna ;)

Ikke særlig lurt å ta sorgene på forskudd;)

Skrevet

Samtidig kan man jo nesten ikke la være å ta imot en turnusjobb i redsel for å kanskje en gang plutselig bli alene om omsorgen for barna ;)

Ikke særlig lurt å ta sorgene på forskudd;)

Nei, det er det da:-) Helt enig med deg. Men samtidig så må en sørge for at en er rustet til å tåle den hverdagen som måtte komme- alene. Det eneste vi kan være sikre på å ha her i livet - det er oss selv:-) Jeg har selv basert livet mitt på andre i perioder - og har måttet betale dyrt for det.

Skrevet

ikke vi som må ha laktose-redusert melk,eller glutenfritt mel etc... bensinstasjoner har bare det "vanlige"(mindre enn hva dagligvaren har "plikt" til å ha)

Da må du sørge for å handle inn det du trenger før søndagen kommer:-) Jeg handler bare en gang i uka mht matvarer - og det går greit med ltt planlegging.

Skrevet

Ja, det er helt tydelig :-) Tror svarene ville ha vært mer representative hvis alle svarte så ærlig de kan, og innrømte sine feil og mangler:-)

Det tør ikke folk her inne, det kommer til å bli ramaskrik.

Skrevet

Det tør ikke folk her inne, det kommer til å bli ramaskrik.

Nei, jeg tror ikke det:-) Alle er vel opptatt av fasaden sin - og vil ikke være dårligere enn andre. Ikke så rart, kanskje- når lista er lagt så høyt som den er. Men jeg tror det ville ha vært mer helsebringende for alle - på et helseforum- å innrømme at vi alle er mennesker med feil og mangler :-)

Gjest togli
Skrevet

Nei, det er det da:-) Helt enig med deg. Men samtidig så må en sørge for at en er rustet til å tåle den hverdagen som måtte komme- alene. Det eneste vi kan være sikre på å ha her i livet - det er oss selv:-) Jeg har selv basert livet mitt på andre i perioder - og har måttet betale dyrt for det.

Jeg forstår at du har hatt negative erfaringer her, ja. Det er desverre ikke alt man kan sikre seg imot :-(

Jeg er forøvrig glad jeg ikke jobber turnus!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...