Gjest fluesoppen Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Skal vi ha dette? For og imot? Hvor skal grensene gå og hvem skal bestemme når dette skal skje? Har vi lov til å bestemme over liv og død på en slik måte? Vi er jo så "humane" at vi avliver dyr når de lider, hvorfor ikke mennesker? Og hvem skal vurdere om den som ønsker å dø ikke egentlig er deprimert og suicidal? Kanskje hadde han valgt en annen vei hvis depresjonen ble behandlet? Bare noen tanker siden jeg hørte Frp tar opp dette og vil stemme for dette. 0 Siter
Gjest foreløbig ja Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 jeg er for... men har nok ikke satt meg nok inn i saken...svarer heller mer tydelig når jeg vet litt mer... 0 Siter
Elis31 Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Jeg tror vi raskt kan komme til at fok føler nederlag,og føler seg til bry, da tenker jeg på de alvorlig syke. Og vil velge aktiv dødshjelp av feil grunner. Derfor er jeg imot det. Jeg tenker at de som virkelig vil det, sikkert kan gjøre det selv da. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt da skal ha noen andre til å gjøre det. Skulle jeg føle meg så jævlig syk, at livet var for jævlig, tror jeg kanskje jeg hadde vurdert å tatt noen piller for mye eller sultestreiket. Litt værre hvis du er lam fra halsen og ned da.... Men de som er alvorlig syke. Kan de ikke be om ekstra smertelindrende og på den måten at det går litt raskere? 0 Siter
Gjest foreløbig ja Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Jeg tror vi raskt kan komme til at fok føler nederlag,og føler seg til bry, da tenker jeg på de alvorlig syke. Og vil velge aktiv dødshjelp av feil grunner. Derfor er jeg imot det. Jeg tenker at de som virkelig vil det, sikkert kan gjøre det selv da. Jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt da skal ha noen andre til å gjøre det. Skulle jeg føle meg så jævlig syk, at livet var for jævlig, tror jeg kanskje jeg hadde vurdert å tatt noen piller for mye eller sultestreiket. Litt værre hvis du er lam fra halsen og ned da.... Men de som er alvorlig syke. Kan de ikke be om ekstra smertelindrende og på den måten at det går litt raskere? ser den siden av saken også at man ikke vil være til bry...og da blir det jo helt feil:( 0 Siter
kaffepiken Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Jeg kan forstå og sympatisere med mange av argumentene for aktiv dødshjelp. Men jeg lander likevel på å være imot. Det er skremmende når man ikke sikkert vet konsekvensene av å innføre aktiv dødshjelp. Spørsmålene rundt er mange og vanskelige å besvare. Det vi vet, er at det er et etisk minefelt. Vi har også erfaringer fra de landene som har legalisert det, og disse erfaringene er slett ikke bare positive: http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/02/16/158054.html Det er så mange spørsmål jeg blir sittende med. Det er ingen som kan gi betryggende svar på disse spørsmålene. En ting er jo dette med at helsepersonell nødvendigvis må involveres. Hvem skal gjøre jobben, og er det ikke en umulig oppgave for et menneske å ha retten til å avgjøre hvem som skal få lov til å dø og hvem som ikke skal få lov? Og hvordan påvirker det helsepersonell å ha vært delaktig i en slik handling? http://www.jur.uib.no/Ansatte/joreh/Publikasjonar/Kronikk%2031.01.95.htm http://www.dagsavisen.no/meninger/article404690.ece Hvor skal man sette grensene for hvem som får lov og hvem som ikke skal få lov til å dø? Er det i det hele tatt mulig å sette klare grenser/presise retningslinjer? Hva om aktiv dødshjelp egentlig er en falitt-erklæring som vil medføre at vi prioriterer mindre ressurser til å lindre lidelse og hjelpe pasienter til å få leve best mulig de dagene de har igjen? Er det ikke riktigere å gjøre alt vi kan for at dødssyke mennesker skal få hjelp til å LEVE de dagene de har igjen, med livskvalitet? Vi har så mange muligheter nå, med ulike teknikker for smertelindring og annet. Hospice-tilbudet er veldig undervurdert, det burde i mye større grad bygges ut og bli et tilbud til langt fler. Tilbudet har blitt utbygd de siste årene, og det bør fortsette å utvikles. Vil et tilbud om aktiv dødshjelp gjøre at noen mennesker føler en plikt til å dø, slik at de ikke skal ligge noen til byrde? Kan de til og med risikere å bli utsatt for direkte eller indirekte press fra andre for å be om aktiv dødshjelp? http://www.dagbladet.no/kultur/1998/10/22/136253.html Risikerer vi å ta livet av noen som ikke burde vært drept? Vi mennesker gjør feilvurderinger iblant, ingen er ufeilbarlige. Syns vi gevinsten av aktiv dødshjelp er så stor at vi har råd til å miste noen liv feilaktig? Det ble langt og mange linker, beklager det - men så er det heller ikke et tema som man kan svare fort og lettvidt på syns jeg. 0 Siter
Elis31 Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 ser den siden av saken også at man ikke vil være til bry...og da blir det jo helt feil:( Ja og sikkert en frykt for fremtiden. Blir jeg enda dårligere enn dette, og hvordan blir det? 0 Siter
Gjest foreløbig ja(men begynner å tvile) Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 ser den siden av saken også at man ikke vil være til bry...og da blir det jo helt feil:( vet jo om folk som er lamme,eller som får intrevenøs næring om de sultestreiker... men ser poenget ditt,absolutt! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Synes ikke vi skal pålegge helsearbeidere å ta livet av mennesker. 0 Siter
Gjest På tynn is her... Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Synes ikke vi skal pålegge helsearbeidere å ta livet av mennesker. "Synes ikke vi skal pålegge helsearbeidere å ta livet av mennesker." Nei, enig. Da er det vel bedre "assistert selvmord". Sånn at det er pasienten selv som utfører dødshandlingen hvis h*n klarer det. Hvis ikke h*n klarer det, kan familie/venner/legen hjelpe til med å legge ting tilrette. Det burde være sånn at pasienten selv forfatter eller underskriver et notat om at det er hans eget ønske å dø når sykdommen kommer for langt. Kan hende han trenger assistanse for å få det gjort, men ansvaret ligger ene og alene på ham. 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Jeg er for aktiv dødshjelp fra pasientens synsvinkel. Jeg forstår at mennesker ønsker å få en verdig død når man selv føler at tiden er inne for dette. Jeg er imot aktiv dødshjelp fra helsevesenets/pårørendes synsvinkel. Helsevesenet som sannsynligvis blir de som må "drepe" pasienten og de pårørende som i mange tilfeller vil måtte ta avgjørelsen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.