Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

altså

1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.

2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.

Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.

''1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.''

Der tar du skikkelig feil. Det er helt kurant å si svart, og det er IKKE det samme som å si neger. Det gjelder både her til lands, og ikke minst i USA.

http://www.ayin.no/index.php?id=365375

http://www.treasuredlocks.com/blhacafa.html

''2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.''

Trådstarter er bare nysgjerrig, h*n viser da slett ikke noen manglende aksept. Jeg synes spørsmålet er helt greit, og slett ikke uærbødig.

''Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.''

Du skirver at få afrikanere kan svømme - mener du da i USA, i Afrika eller svarte generelt? Hvis du påstår at svarte i USA i dag er mindre svømmedyktige fordi de tror på vannånder, er du virkelig helt på jordet.

Ja, det stemmer at andelen svømmedyktige blant svarte i USA er lavere, men det henger IKKE sammen med overtroiskhet. Det handler mer om sosiøøkonomiske faktorer, som feks tilgang til svømmebassenger og manglende svømmeopplæring i offentlige sentrumsskoler.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest VannLilja29
Skrevet

''1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.''

Der tar du skikkelig feil. Det er helt kurant å si svart, og det er IKKE det samme som å si neger. Det gjelder både her til lands, og ikke minst i USA.

http://www.ayin.no/index.php?id=365375

http://www.treasuredlocks.com/blhacafa.html

''2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.''

Trådstarter er bare nysgjerrig, h*n viser da slett ikke noen manglende aksept. Jeg synes spørsmålet er helt greit, og slett ikke uærbødig.

''Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.''

Du skirver at få afrikanere kan svømme - mener du da i USA, i Afrika eller svarte generelt? Hvis du påstår at svarte i USA i dag er mindre svømmedyktige fordi de tror på vannånder, er du virkelig helt på jordet.

Ja, det stemmer at andelen svømmedyktige blant svarte i USA er lavere, men det henger IKKE sammen med overtroiskhet. Det handler mer om sosiøøkonomiske faktorer, som feks tilgang til svømmebassenger og manglende svømmeopplæring i offentlige sentrumsskoler.

Det medfører nok desverre ikke riktighet da mange føler det er rasistisk.

Som sagt i tidligere svar så vil man nok få et annet svar om man spør noen om man foretrekker å bli kallt svart eller afrikansk, afro-amerikaner eller dertill hørende nasjonalitet.

Det er en grunn til at jeg skriver afrikansk her. Jeg mener AFRIKANSK. Hadde jag ment afro-amerikansk hadde jeg skrevet det...

Mrs. Wallace
Skrevet

Det medfører nok desverre ikke riktighet da mange føler det er rasistisk.

Som sagt i tidligere svar så vil man nok få et annet svar om man spør noen om man foretrekker å bli kallt svart eller afrikansk, afro-amerikaner eller dertill hørende nasjonalitet.

Det er en grunn til at jeg skriver afrikansk her. Jeg mener AFRIKANSK. Hadde jag ment afro-amerikansk hadde jeg skrevet det...

Du sjekket kanskje ikke linkene mine?

Gjest Svart er helt greit
Skrevet

det var pga standard arg som dette at jeg skrev i parantes at dette handlet om jenter i ophra show som formodentlig var afro-amerikanske. om ikke heter det afrikansk eller dertilhøærende nasj. Er det så utrolig vanskelig å skjønne da....

Ja det er mange som bruker disse bet. pga folk skal skjønne hva de mener. Det går kun på utseendet og det er ikke sånn jeg velger å omtale mennesker. Om du spør en person hvordan de helst vil omtales, som svart eller som afrikansk, evt den enkeltes nasjonalitet som nigeriansk, etiopisk osv vil du nok kunne lære noe annet....

Det heter jo ikke afrikansk om de ikke kommer fra afrika. Svart er en helt grei betegnelse på svarte mennesker. Vet man hvor de kommer fra er det selvfølglig bedre å bruke det, men vet man det ikke så bruker man gjerne svart. Akkurat som man bruker hvit.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Du sjekket kanskje ikke linkene mine?

jadajada... ohh... jeg har linker så derfor har jeg rett...

Nei det var usaklig, jeg vet.

Men det å mene at en artikkel som mest omhandler det at det ikke er greit å bruke neger og en artikkel der det står black haircare som bevis for at begrepet svart er ok, er ikke helt vanntett.

Det er en grunn til at det står african-american hair lenger nede i teksten.

Dessuten, har du spurt noen rett ut om de synes det er greit å bli kallt svart? De fleste ønsker nemlig ikke det. Jeg ønsker ikke å bli kallt hvit heller. Da vil jeg heller omtales som norsk, nordisk, skandinavisk. nord - europeisk. vest - europeisk eller europesik.

ville ikke du?

og merker du ikke det er generaliserende å bli kallt hvit. Det er overfladisk, går kun på utseendet...

hidi, the scorpion
Skrevet

Men det å mene at en artikkel som mest omhandler det at det ikke er greit å bruke neger og en artikkel der det står black haircare som bevis for at begrepet svart er ok, er ikke helt vanntett.

Dessuten, har du spurt noen rett ut om de synes det er greit å bli kallt svart? De fleste ønsker nemlig ikke det. Jeg ønsker ikke å bli kallt hvit heller. Da vil jeg heller omtales som norsk, nordisk, skandinavisk. nord - europeisk. vest - europeisk eller europesik.

ville ikke du?

og merker du ikke det er generaliserende å bli kallt hvit. Det er overfladisk, går kun på utseendet...

Men faktum er at vi _er_ hvite....!

Gjest -bleik blir jeg kallt...
Skrevet

Men faktum er at vi _er_ hvite....!

-jeg er mamma til 2 jenter som kommer fra Etiopia, de sier jeg er bleik, ikke hvit... -nemlig...hihi

dessuten kan jeg skrive under på hår som ufrivillig blir til de mest mikroskopiske ,tette krøller om håret kommer i vann. Skal man stelle /flette bør det egentlig være tørt. (i alle fall mine jenter sitt hår)

hidi, the scorpion
Skrevet

-jeg er mamma til 2 jenter som kommer fra Etiopia, de sier jeg er bleik, ikke hvit... -nemlig...hihi

dessuten kan jeg skrive under på hår som ufrivillig blir til de mest mikroskopiske ,tette krøller om håret kommer i vann. Skal man stelle /flette bør det egentlig være tørt. (i alle fall mine jenter sitt hår)

Ja, vi er jo bleike det meste av året;))

Kan tenke meg håret blir krus, ja, er det vanskelig å gre ut?

Skrevet

altså

1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.

2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.

Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.

''Liker du at noen kaller deg hvit?''

Jeg mener man er særs tander om man tar seg nær av det. Av samme grunn må det være helt greit å si svart. Så lenge det ikke er rasistisk _ment_.

Gjest svava
Skrevet

Jeg mener man er særs tander om man tar seg nær av det. Av samme grunn må det være helt greit å si svart. Så lenge det ikke er rasistisk _ment_.

Helt enig.

Hva pokker skal man ellers kalle meg? Bleiking?

Får være måte på hvor nærtakende man skal være på vegne av normale hudfarge-benevnelser. Det er ikke rasistisk å kalle en sort mann en sort mann eller en hvit kvinne en hvit kvinne. (bare for å ta et par eksempler)

Gjest svava
Skrevet

altså

Eh? Ja! Hvorfor i alle dager skulle man ha noe imot det?

(jada, vet du ikke spurte meg direkte, men jeg er nå engang hvit så jeg tillater meg å svare likevel) ;)

Gjest VannLilja29
Skrevet

Det heter jo ikke afrikansk om de ikke kommer fra afrika. Svart er en helt grei betegnelse på svarte mennesker. Vet man hvor de kommer fra er det selvfølglig bedre å bruke det, men vet man det ikke så bruker man gjerne svart. Akkurat som man bruker hvit.

ja jeg er delvis enig i det

:)

Skrevet

Sitat: "1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende."

Kommer de fra Afrika, kan man ikke kalle de "afro-amerikansk".

Jeg var nylig sammen med en familie, faren er hvit, moren er svart og barnet er brunt, og dette er farens egen betegnelse på sin familie. Familien kommer fra Sør-afrika.

''Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit?''

Jeg er da hvit! Om noen hadde kalt meg "hu hvite dama" for å skille meg fra 3 mørkhudede så hadde jeg ikke kunnet bry meg mindre, det hadde vært helt greit.

Skrevet

Sitat: "1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende."

Kommer de fra Afrika, kan man ikke kalle de "afro-amerikansk".

Jeg var nylig sammen med en familie, faren er hvit, moren er svart og barnet er brunt, og dette er farens egen betegnelse på sin familie. Familien kommer fra Sør-afrika.

Ooops - den skulle ikke til deg, sorry!

Skrevet

altså

Jeg er da hvit! Til tider nesten skummetmelkblå... ;o)

Om noen hadde kalt meg "hu hvite dama" for å skille meg fra 3 mørkhudede så hadde det ikke gjort meg noe som helst. Hvorfor skulle det det? Jeg er hvit og det er et faktum det ikke er mulig å skjule gitt.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Jeg er da hvit! Til tider nesten skummetmelkblå... ;o)

Om noen hadde kalt meg "hu hvite dama" for å skille meg fra 3 mørkhudede så hadde det ikke gjort meg noe som helst. Hvorfor skulle det det? Jeg er hvit og det er et faktum det ikke er mulig å skjule gitt.

ja, vi er hvite, men jeg liker ikke å bli betegnet som hvit. Selvsagt kommer det an på sammenhengen/ situasjonen.

det jeg mener er at folk burde tenke litt over om det er nødvendig å bruke uttrykkene svart/hvit , dvs om de ikke vet om hvor vedkommende er fra så er det jo forsåvidt helt greid da :) for hva ellers skal man si liksom?

Gjest best wishes
Skrevet

Helt enig.

Hva pokker skal man ellers kalle meg? Bleiking?

Får være måte på hvor nærtakende man skal være på vegne av normale hudfarge-benevnelser. Det er ikke rasistisk å kalle en sort mann en sort mann eller en hvit kvinne en hvit kvinne. (bare for å ta et par eksempler)

Til tider synes jeg sånne debatter som vi har nå, har gått alt for lang. Man går så langt for å ikke diskriminere noen, at man faktisk ender opp med å gjøre det. Hvorfor er vi så redde for å kalle noen svarte? Har alle svarte dårlig selvfølelse? Det er også noe med å kalle en spade for en spade...Er du lys i huden er du hvit. folk som kommer i fra Gambia er svarte/mørke, det samme er folk i fra Papua Ny Guinea, og Jamaica.

Gjest best wishes
Skrevet

ville ikke du?

''Dessuten, har du spurt noen rett ut om de synes det er greit å bli kallt svart? De fleste ønsker nemlig ikke det. Jeg ønsker ikke å bli kallt hvit heller. Da vil jeg heller omtales som norsk, nordisk, skandinavisk. nord - europeisk. vest - europeisk eller europesik.

ville ikke du?

''

Så hvis du var sammen med en gjeng med afrikanere, og noen lurte på hvem VannLilja var, hadde det ikke vært naturlig at de hadde sagt at det var "hun hvite"? Hvis du hadde gått deg vill i afrikas jungel og de skulle sende ut en etterlysning på deg hadde det vel også vært nyttig å vite at du var hvit. En skandinavier kan ha mange farger, en nordmann kan også ha afrikansk opprinnelse.

Mrs. Wallace
Skrevet

ville ikke du?

''Dessuten, har du spurt noen rett ut om de synes det er greit å bli kallt svart? ''

Jeg er del av en blandingsfamilie, dvs at jeg har svarte i den aller nærmeste familien min. Jeg har en stor vennekrets av afrikansk opprinnelse, både her i Norge og bekjente i USA. Så ja, jeg har nærhet til temaet, jeg er veldig opptatt av det og jeg har satt meg ganske grundig inn i det.

''ohh... jeg har linker så derfor har jeg rett...''

Linkene mine er ikke nødvendigvis foolproof, jeg kan om nødvendig hoste opp vanvittig mange flere, men det hadde jeg ikke tid til jeg ikke akkurat da. Jeg synes imidlertid de er brukbart representative i forhold til to av påstandene dine, 1) at neger og svart har samme konnotasjoner og 2) at svart ikke er akseptabelt.

Jeg er veldig enig i det du sier et annet sted i tråden om at hudfarge som regel er en uvesentlig måte å omtale noen på, og at man som regel bør etterstrebe f.eks "kenyansk" eller "norsk-somalisk" (eller afro-amerikansk, for den saks skyld) dersom man snakker om opprinnelse. I altfor mange sammenhenger legger folk unødig vekt på hudfarge eller etnisitet.

Men i noen tilfeller, som i dette, var jo ikke nasjonaliteten et poeng - det var derimot etnisiteten (jfr afrohår). Og da synes jeg at nettopp svart er et helt brukbart begrep, som i motsetning til mange andre ikke er ladet av tung, neokolonialistisk bagasje. Det synes også majoriteten av de som direkte berøres av terminologien.

At jeg lurte på om du mente afrikanske generelt eller afro-amerikanske i det siste avsnittet ditt, er vel ikke så rart, all den tid du selv spesifiserte afroamerikanere i begynnelsen av innlegget. Og jeg mener fremdeles at du kommer med en utrolig grov generalisering når du påstår at afrikanere er overtroiske og redde for vannguder. Du snakker om et helt kontinent med hundretalls kulturer, historier, språk og religioner.

Skrevet

altså

''Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet''

Dette var da en voldsom generalisering, og litt overraskende måte å omtale en folkegruppe på fra en som har gått overdrevent langt i å beskytte den samme gruppa mot å bli kalt for "svarte".

Jeg legger til at jeg ikke har noe i mot å bli kalt hvit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...