Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det vanlig at folk oppfører seg sånn, da? Før i verden da jeg av og til tok permanent var det helst for å få håret mer lettstelt sånn at det ikke var så nøye. Men så har vel ikke jeg vært så veldig velstriglet av meg noen gang, da- :-)

Nei, jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig;-) Tror denne dammen er i overkant engstelig for å vise seg fram uten å være striglet:-)

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

''Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet''

Dette var da en voldsom generalisering, og litt overraskende måte å omtale en folkegruppe på fra en som har gått overdrevent langt i å beskytte den samme gruppa mot å bli kalt for "svarte".

Jeg legger til at jeg ikke har noe i mot å bli kalt hvit.

Jeg stusser også på akkurat det.

Gjest togli
Skrevet

ja, vi er hvite, men jeg liker ikke å bli betegnet som hvit. Selvsagt kommer det an på sammenhengen/ situasjonen.

det jeg mener er at folk burde tenke litt over om det er nødvendig å bruke uttrykkene svart/hvit , dvs om de ikke vet om hvor vedkommende er fra så er det jo forsåvidt helt greid da :) for hva ellers skal man si liksom?

Jeg så et Oprah-show der man intervjuet afro-amerikanere for å høre hva de mente om uttrykket "neger". Alle var enige i at dette uttrykket virket diskriminerende, og de ga uttrykk for at de ønsket å bli omtalt som "svart" der det var hensiktsmessig.

Her er litt nyttig info: http://www.ayin.no/index.php?id=370468

På slutten står det faktisk at de helst vil kalles afrikanere, uansett hvor de kommer fra. Litt rart når de f.eks. aldri har vært i Afrika? Eller?

Gjest togli
Skrevet

''Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit?''

Jeg er da hvit! Om noen hadde kalt meg "hu hvite dama" for å skille meg fra 3 mørkhudede så hadde jeg ikke kunnet bry meg mindre, det hadde vært helt greit.

Jeg er forsåvidt enig med deg, men på den annen side kan jeg forstå det dersom sorte (sorry;-)) kanskje reagerer på å bli benevnet med hudfarge. De har opplevd (og opplever) å bli diskriminert pga hudfargen sin og har kanskje andre følelser enn oss mht hvordan de blir benevnet?

Er det ingen afrikanere som kan opplyse oss her inne da? *roper høyt*

Gjest togli
Skrevet

Det heter jo ikke afrikansk om de ikke kommer fra afrika. Svart er en helt grei betegnelse på svarte mennesker. Vet man hvor de kommer fra er det selvfølglig bedre å bruke det, men vet man det ikke så bruker man gjerne svart. Akkurat som man bruker hvit.

Les nederst på siden der:

http://www.ayin.no/index.php?id=370468

Litt rart, og nytt for meg....

Skrevet

Jeg så et Oprah-show der man intervjuet afro-amerikanere for å høre hva de mente om uttrykket "neger". Alle var enige i at dette uttrykket virket diskriminerende, og de ga uttrykk for at de ønsket å bli omtalt som "svart" der det var hensiktsmessig.

På slutten står det faktisk at de helst vil kalles afrikanere, uansett hvor de kommer fra. Litt rart når de f.eks. aldri har vært i Afrika? Eller?

''På slutten står det faktisk at de helst vil kalles afrikanere, uansett hvor de kommer fra. Litt rart når de f.eks. aldri har vært i Afrika? Eller?''

Men generelt i USA er man jo opptatt av opphav på en helt annen måte enn her til lands. Jeg har trukket amerikanere som sier f eks "since am German, I..."etc, enda de aldri har satt sine ben i landet, og kanskje bare har en bestemor som kom derfra for ørten år siden. De er utrolig opptatt av å understreke at de er norsk, polsk, irsk etc etc.

Gjest togli
Skrevet

Ja, jeg har også badet sammen med slike hårfine damer, og jeg skjønner ikke at de orker, for selv synes jeg at halve moroa med badinga er å svømme gjennom vannet som en delfin med hele hodet under og så dykke og gjøre alle slags krumspring.

Me too! Hvis jeg ikke kan svømme under vann så kan det være det samma ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

AYIN har bevisst valgt å bruke en såkalt pan-afrikansk definisjon, med maksimal inkludering, det kan du lese om her: http://www.ayin.no/hva-menes-med-afrikanske-ungdommer.456129-70851.html. Men begrepet svart brukes også på nettsidene deres.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men på den annen side kan jeg forstå det dersom sorte (sorry;-)) kanskje reagerer på å bli benevnet med hudfarge. De har opplevd (og opplever) å bli diskriminert pga hudfargen sin og har kanskje andre følelser enn oss mht hvordan de blir benevnet?

Er det ingen afrikanere som kan opplyse oss her inne da? *roper høyt*

Hvis du ser på svarene mine, kommer du kanskje litt nærmere. ;o)

Gjest togli
Skrevet

AYIN har bevisst valgt å bruke en såkalt pan-afrikansk definisjon, med maksimal inkludering, det kan du lese om her: http://www.ayin.no/hva-menes-med-afrikanske-ungdommer.456129-70851.html. Men begrepet svart brukes også på nettsidene deres.

I kveld har jeg lært noe nytt :)

Heretter tror jeg at jeg vil begynne å bruke uttrykket "afrikaner", men hva tenker f.eks. foreldre som har adoptert et mørkhudet barn? Føles det ikke merkelig for dem at barnet blir kalt afrikansk? *undrer videre*

Gjest togli
Skrevet

Hvis du ser på svarene mine, kommer du kanskje litt nærmere. ;o)

Hmmm, egentlig har jeg bare enda flere spørsmål nå ;-P

Gjest togli
Skrevet

''På slutten står det faktisk at de helst vil kalles afrikanere, uansett hvor de kommer fra. Litt rart når de f.eks. aldri har vært i Afrika? Eller?''

Men generelt i USA er man jo opptatt av opphav på en helt annen måte enn her til lands. Jeg har trukket amerikanere som sier f eks "since am German, I..."etc, enda de aldri har satt sine ben i landet, og kanskje bare har en bestemor som kom derfra for ørten år siden. De er utrolig opptatt av å understreke at de er norsk, polsk, irsk etc etc.

Det stemmer, ja!

Jeg har noen slektninger i Canada og de er svært opptatte av å bli kalt norske ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

I kveld har jeg lært noe nytt :)

Heretter tror jeg at jeg vil begynne å bruke uttrykket "afrikaner", men hva tenker f.eks. foreldre som har adoptert et mørkhudet barn? Føles det ikke merkelig for dem at barnet blir kalt afrikansk? *undrer videre*

Det er ikke så veldig vanskelig, altså. :)

Poenget er vel egentlig hva som er viktig å få fram ved betegnelsen akkurat der og da (og om dette med hudfarge/opprinnelse er relevant i det hele tatt, noe det ikke alltid er). Om det er opprinnelsen som er vesentlig for sammenhengen, er afrikansk (eller landet, som feks etiopisk/sørafrikansk) helt fint. Om det er hufarge/etnisitet som av en eller annen grunn er nødvendig å fremheve, fungerer svart. Jeg bruker begge deler. Ungene her bruker også brun av og til. ;o)

Uansett vil ikke noen av de begrepene være støtende i seg selv.

Mrs. Wallace
Skrevet

jeg får litt assossiasjoner til slikt som dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereotypes_of_blacks

Uhu.

Jeg lurer som sagt litt på VannLiljas beveggrunner, skal jeg være helt ærlig. Det er rart å protestere så intenst mot et begrep som svart, og i samme åndedrag betegne et helt kontinent som overtroiske. Blir litt sånn koloniherre-beskyttende. ;0/

Mrs. Wallace
Skrevet

Hmmm, egentlig har jeg bare enda flere spørsmål nå ;-P

Det er bare å komme med dem.

Gjest togli
Skrevet

Det er ikke så veldig vanskelig, altså. :)

Poenget er vel egentlig hva som er viktig å få fram ved betegnelsen akkurat der og da (og om dette med hudfarge/opprinnelse er relevant i det hele tatt, noe det ikke alltid er). Om det er opprinnelsen som er vesentlig for sammenhengen, er afrikansk (eller landet, som feks etiopisk/sørafrikansk) helt fint. Om det er hufarge/etnisitet som av en eller annen grunn er nødvendig å fremheve, fungerer svart. Jeg bruker begge deler. Ungene her bruker også brun av og til. ;o)

Uansett vil ikke noen av de begrepene være støtende i seg selv.

Jeg har alltid brukt svart eller mørkhudet som betegnelse der beskrivelse av hudfarge har vært hensiktsmessig. Man blir jo forvirra av ulike utsagn, og jeg vil nødig benevne folk med begreper de ser på som diskriminerende... Tror jeg fortsetter slik jeg har gjort det. Føler meg rimelig trygg på at det blir godtatt :)

Skrevet

Uhu.

Jeg lurer som sagt litt på VannLiljas beveggrunner, skal jeg være helt ærlig. Det er rart å protestere så intenst mot et begrep som svart, og i samme åndedrag betegne et helt kontinent som overtroiske. Blir litt sånn koloniherre-beskyttende. ;0/

Ja, det ga en merkelig logikk!

Gjest togli
Skrevet

Det er bare å komme med dem.

Hehe, jeg tror jeg nesten har fått klarhet nå. Det eneste jeg ble sittende å gruble på, var det med å kalle alle mørkhudete for afrikanere. Hadde jeg hatt et mørkhudet, adoptert barn, så tror jeg det ville føltes "fremmed" å kalle ham/henne afrikansk? Hva tenker du om det?

Gjest snart adoptivmamma jeg også
Skrevet

Hehe, jeg tror jeg nesten har fått klarhet nå. Det eneste jeg ble sittende å gruble på, var det med å kalle alle mørkhudete for afrikanere. Hadde jeg hatt et mørkhudet, adoptert barn, så tror jeg det ville føltes "fremmed" å kalle ham/henne afrikansk? Hva tenker du om det?

Jeg venter et barn fra Kina, og for meg ville det være unaturlig å referere til barnet som både kinesisk/asiatisk/gul eller andre kategoriseringer. Det blir mitt yngste barn, og det er alt jeg trenger for å skille ungene fra hverandre. Det er vel i bunn og grunn idealtilstanden i samfunnet også. At det ikke skal være nødvendig å kategorisere ut fra rase eller etnisk bakgrunn, men ut fra den rollen folk har i familie/samfunn. Litt småfilosofisk her jeg sitter og venter på forhandlingsresultatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...