Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg venter et barn fra Kina, og for meg ville det være unaturlig å referere til barnet som både kinesisk/asiatisk/gul eller andre kategoriseringer. Det blir mitt yngste barn, og det er alt jeg trenger for å skille ungene fra hverandre. Det er vel i bunn og grunn idealtilstanden i samfunnet også. At det ikke skal være nødvendig å kategorisere ut fra rase eller etnisk bakgrunn, men ut fra den rollen folk har i familie/samfunn. Litt småfilosofisk her jeg sitter og venter på forhandlingsresultatet.

Jeg skjønner godt hva du mener. I noen tilfeller er det kanskje hensiktsmessig å referere til hudfarge e.l. allikevel? Tenk deg at du mister jentungen din på kjøpesenteret og noen hjelper deg å lete. Du forklarer selvsagt hvor gammel hun er og hva hun har på seg, men du vil vel også fortelle at hun har asiatisk utseende?

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest snart adoptivmamma jeg også
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. I noen tilfeller er det kanskje hensiktsmessig å referere til hudfarge e.l. allikevel? Tenk deg at du mister jentungen din på kjøpesenteret og noen hjelper deg å lete. Du forklarer selvsagt hvor gammel hun er og hva hun har på seg, men du vil vel også fortelle at hun har asiatisk utseende?

Hå! Jeg skal ikke miste barnet på et kjøpesenter, nei!!!!

Men sånn heeelt hypotetisk, så hadde jeg helt klart foretrukket å plassere utseendet geografisk i fhd til verdensdel/land og ikke i fhd til hudfarge.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hehe, jeg tror jeg nesten har fått klarhet nå. Det eneste jeg ble sittende å gruble på, var det med å kalle alle mørkhudete for afrikanere. Hadde jeg hatt et mørkhudet, adoptert barn, så tror jeg det ville føltes "fremmed" å kalle ham/henne afrikansk? Hva tenker du om det?

Jeg ville ikke gått rundt og kalt ungene afrikanere sånn til daglig nei, det ville føltes fremmed. Men som sagt: I de tilfellene opprinnelse er et poeng, er det ikke så rart, synes jeg. Som f.eks i at "mange afrikanere er laktoseintolerante" - der er det jo relevant. Man kan selvsagt si "mange av afrikansk opprinnelse er laktoseintolerante", men det er uansett bare en ørliten nyanse.

Skrevet

Antagelig fordi de bruker en formue på frisør. Jeg så et annet oprahshow hvor hun sa at afroamerikanere brukte hele dagen hos frisøren mens kaukasiere og latinamerikanere gjorde det på en time. De brukte salongen som skravleklubb og satt der hele dagen og hygget seg og drakk kaffe.

Skrevet

''Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit?''

Jeg er da hvit! Til tider nesten skummetmelkblå... ;o)

Om noen hadde kalt meg "hu hvite dama" for å skille meg fra 3 mørkhudede så hadde det ikke gjort meg noe som helst. Hvorfor skulle det det? Jeg er hvit og det er et faktum det ikke er mulig å skjule gitt.

Potet heter det her på Løkka når du er hvit. Men her er det nok god overvekt av mørke unger som er umulig å huske navnet på og to poteter som er min og en han leker med fordi de ikke banker hverandre og ikke går med våpen.

Skrevet

Jeg har alltid brukt svart eller mørkhudet som betegnelse der beskrivelse av hudfarge har vært hensiktsmessig. Man blir jo forvirra av ulike utsagn, og jeg vil nødig benevne folk med begreper de ser på som diskriminerende... Tror jeg fortsetter slik jeg har gjort det. Føler meg rimelig trygg på at det blir godtatt :)

Alle ungene her sier brune unger og hvite unger. Brun går fra helt svart til helt lyslys brun.

Skrevet

jadajada... ohh... jeg har linker så derfor har jeg rett...

Nei det var usaklig, jeg vet.

Men det å mene at en artikkel som mest omhandler det at det ikke er greit å bruke neger og en artikkel der det står black haircare som bevis for at begrepet svart er ok, er ikke helt vanntett.

Det er en grunn til at det står african-american hair lenger nede i teksten.

Dessuten, har du spurt noen rett ut om de synes det er greit å bli kallt svart? De fleste ønsker nemlig ikke det. Jeg ønsker ikke å bli kallt hvit heller. Da vil jeg heller omtales som norsk, nordisk, skandinavisk. nord - europeisk. vest - europeisk eller europesik.

ville ikke du?

og merker du ikke det er generaliserende å bli kallt hvit. Det er overfladisk, går kun på utseendet...

Det heter kaukaser

Gjest VannLilja29
Skrevet

''Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet''

Dette var da en voldsom generalisering, og litt overraskende måte å omtale en folkegruppe på fra en som har gått overdrevent langt i å beskytte den samme gruppa mot å bli kalt for "svarte".

Jeg legger til at jeg ikke har noe i mot å bli kalt hvit.

det er selvsagt sant at det er generalsierende. Men det medfører også riktighet. Det er få som kan svømme. Og det er overtro som ligger til grunne og frykt for å drukne.

Gjest VannLilja29
Skrevet

altså

1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.

2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.

Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.

Jeg skjønner at jeg har uttrykt meg klosset og vært ignorant.

Mannen min er fra et vest-afrikansk land og jeg er utrolig lei av at folk slenger om seg med uttrykkene svart og neger.

Jeg, poenget mitt er kun dette at det er fint at folk bruker andre betegnelser når det passer.

Jeg takker for alle de interresante innleggene. Jeg har lært myyye. Og definitivt at jeg ikke skal slenge rundt meg med stereotype utsagn som jeg gjorde tidligere.

emosjonene tar meg av og til og jeg klarer ikke holde hodet kaldt.

Igjen jeg beklager uttrykksmåte og mening mange av inleggene mine i denne tråden.

Særlig dialogen mellom mrs wallace og morsan og togli og mrs wallace åpnet øynene mine.

jeg legger meg flat for all kritikk, Jeg beklager at jeg skulle være så belærende når jeg ikke hadde noe å komme med i virkeligheten. Vil nok ikke skrive denne type innlegg igjen uten å sjekke at jeg har mitt på det tørre.

takk for debatt

med hilsen

Gjest VannLilja29
Skrevet

AYIN har bevisst valgt å bruke en såkalt pan-afrikansk definisjon, med maksimal inkludering, det kan du lese om her: http://www.ayin.no/hva-menes-med-afrikanske-ungdommer.456129-70851.html. Men begrepet svart brukes også på nettsidene deres.

Mannen min er fra et vest-afrikansk land og jeg er utrolig lei av at folk slenger om seg med uttrykkene svart og neger.

Jeg, poenget mitt er kun dette at det er fint at folk bruker andre betegnelser når det passer.

Jeg takker for alle de interresante innleggene. Jeg har lært myyye. Og definitivt at jeg ikke skal slenge rundt meg med stereotype utsagn som jeg gjorde tidligere.

Igjen jeg beklager uttrykksmåte og mening mange av inleggene mine i denne tråden.

Særlig dialogen mellom deg og morsan og togli og deg åpnet øynene mine.

jeg legger meg flat for all kritikk, Jeg beklager at jeg skulle være så belærende når jeg ikke hadde noe å komme med i virkeligheten. Vil nok ikke skrive denne type innlegg igjen uten å sjekke at jeg har mitt på det tørre.

takk for debatt

Gjest VannLilja29
Skrevet

Ja, det ga en merkelig logikk!

Særlig dialogen mellom mrs wallace og deg og togli og mrs wallace åpnet øynene mine.

takk for debatt

Skrevet

Jeg har alltid brukt svart eller mørkhudet som betegnelse der beskrivelse av hudfarge har vært hensiktsmessig. Man blir jo forvirra av ulike utsagn, og jeg vil nødig benevne folk med begreper de ser på som diskriminerende... Tror jeg fortsetter slik jeg har gjort det. Føler meg rimelig trygg på at det blir godtatt :)

Jeg synes ikke at det viktigste er hvilke ord man bruker, men hvilke holdninger man har.

Jeg vokste opp med ordet neger og har aldri skjønt hvorfor det pluselig ble så feil å bruke. At noen som har lært dette ordet som pk og glipper og sier neger i stedet for alle de andre ordene kan da ikke være verre enn en rasist som bruker riktige ord?

For øvrig er det ok for meg at noen kaller meg for hvit. Jeg synes at det er verre å kalle en for svart - svarting synes jeg er et skjellsord. De fleste er jo for øvrig brun.

Gjest togli
Skrevet

Hå! Jeg skal ikke miste barnet på et kjøpesenter, nei!!!!

Men sånn heeelt hypotetisk, så hadde jeg helt klart foretrukket å plassere utseendet geografisk i fhd til verdensdel/land og ikke i fhd til hudfarge.

Huff, nei, jeg tror nå heldigvis ikke det vil skje! Måtte bare ha et eksempel ;)

Kinesisk utseende, afrikansk utseende - eller? I forhold til kinesisk, så tenker jeg at det ville vært rart å si at hun var gul i huden (kinesere er jo ikke akkurat gule, men hvite som oss..), men om barnet ditt var av afrikansk avstamning så ville du kanskje syntes det var greit å si at han var mørkhudet eller evt sort i huden (noen afrikanere er svært mørke)?

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville ikke gått rundt og kalt ungene afrikanere sånn til daglig nei, det ville føltes fremmed. Men som sagt: I de tilfellene opprinnelse er et poeng, er det ikke så rart, synes jeg. Som f.eks i at "mange afrikanere er laktoseintolerante" - der er det jo relevant. Man kan selvsagt si "mange av afrikansk opprinnelse er laktoseintolerante", men det er uansett bare en ørliten nyanse.

Ok, takk for svar og jeg skjønner hva du mener :)

Gjest togli
Skrevet

Alle ungene her sier brune unger og hvite unger. Brun går fra helt svart til helt lyslys brun.

Ok, egentlig burde ikke betegnelse av hudfarge være verre enn betegnelse av hårfarge... Problemet er jo at man har diskriminert mennesker med hudfarge som begrunnelse, så det er vel derfor dette blir litt komplisert :-/

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes ikke at det viktigste er hvilke ord man bruker, men hvilke holdninger man har.

Jeg vokste opp med ordet neger og har aldri skjønt hvorfor det pluselig ble så feil å bruke. At noen som har lært dette ordet som pk og glipper og sier neger i stedet for alle de andre ordene kan da ikke være verre enn en rasist som bruker riktige ord?

For øvrig er det ok for meg at noen kaller meg for hvit. Jeg synes at det er verre å kalle en for svart - svarting synes jeg er et skjellsord. De fleste er jo for øvrig brun.

Neger og svarting er ord jeg aldri ville tatt i min munn. Dette er begreper svarte forbinder med slavetiden og rasisme ellers, og det synes jeg vi skal respektere. Det blir helt håpløst for oss som er hvite, og som ikke har opplevd dette på kroppen selv, å sette oss inn i hvordan det føles for dem å bli omtalt som svarting eller neger.

Jeg er døv og gremmes når folk sier at "festen var helt døv" eller "det var helt døvt" osv. I den forbindelse blir "døv" brukt på en nedlatende og negativ måte, selv om jeg jo skjønner at det ikke her er snakk om døve mennesker. Ord har stor makt og menneskers følelser og holdninger påvirkes av hvilke ord og begreper man bruker.

Skrevet

Neger og svarting er ord jeg aldri ville tatt i min munn. Dette er begreper svarte forbinder med slavetiden og rasisme ellers, og det synes jeg vi skal respektere. Det blir helt håpløst for oss som er hvite, og som ikke har opplevd dette på kroppen selv, å sette oss inn i hvordan det føles for dem å bli omtalt som svarting eller neger.

Jeg er døv og gremmes når folk sier at "festen var helt døv" eller "det var helt døvt" osv. I den forbindelse blir "døv" brukt på en nedlatende og negativ måte, selv om jeg jo skjønner at det ikke her er snakk om døve mennesker. Ord har stor makt og menneskers følelser og holdninger påvirkes av hvilke ord og begreper man bruker.

Jeg unngår også å bruke disse ordene, men jeg synes fortsatt at holdningen er viktigere enn at man glipper og bruker feil ord.

På skoen sang vi om negerbarn osv., det kan fort glippe når vi i så mange år har trodd at neger er et p.k. ord.

Gjest togli
Skrevet

Særlig dialogen mellom mrs wallace og morsan og togli og mrs wallace åpnet øynene mine.

takk for debatt

med hilsen

Det ble jo en interessant debatt og kanskje vi alle lærte noe nytt ;-)

Men du...liker ikke mannen din å bli betegnet som "svart" i sammenhenger der det er naturlig å beskrive utseendet?

Jeg overfører dette litt til meg selv siden jeg er døv. Jeg er stolt av å være døv (høres sikkert rart ut for folk flest, men døve ser ikke på seg selv som funksjonshemmet, men som en del av en språklig minoritet). Når folk betegner meg som "døv", gjør det meg selvsagt ingenting. Jeg _er_ jo døv ;)

Mannen din har svart (eller brun) hudfarge, men liker ikke å bli betegnet som svart? Det skulle vært interessant å vite årsaken til dette? Handler det om tidligere tiders undertrykkelse pga hudfarge osv.?

Forøvrig ble vi døve undertrykket i mange år også, og folk forsøkte å "ødelegge" språket vårt - gjøre det "penere" og mer "norsk"....fortsatt kan vi oppleve undertrykkelse, men da på en mer "skjult" måte. Vi klarte å reise oss og hadde en periode det vi kaller "Deaf Power". Selv om denne perioden ble litt for ekstrem tror jeg den var viktig for å øke stoltheten over språket vårt og det at vi skulle kjempe for å bli verdsatt på lik linje med den norske majoriteten (Deaf Power hadde vi i alle land vi kan sammenligne oss med). Kanskje er det denne perioden (på -80 og -90-tallet) som gjør at vi kalles "døv" med stolthet?

Vel, her blir det mye grubling, men jeg er oppriktig interessert i temaet :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg unngår også å bruke disse ordene, men jeg synes fortsatt at holdningen er viktigere enn at man glipper og bruker feil ord.

På skoen sang vi om negerbarn osv., det kan fort glippe når vi i så mange år har trodd at neger er et p.k. ord.

Det er jeg enig i. Holdningene er det aller viktigste! Når jeg hører folk sier "neger", pleier jeg å si fra (selvsagt på en hyggelig og informativ måte) at de som selv er sorte ikke liker dette begrepet. "Svarting" føler jeg er et begrep på lik linje med "pakkis". Jeg tror vel alle nordmenn vet at dette er diskriminerende betegnelser?

Gjest togli
Skrevet

Potet heter det her på Løkka når du er hvit. Men her er det nok god overvekt av mørke unger som er umulig å huske navnet på og to poteter som er min og en han leker med fordi de ikke banker hverandre og ikke går med våpen.

Hehe, poteter?! Nytt for meg :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...