Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

det var pga standard arg som dette at jeg skrev i parantes at dette handlet om jenter i ophra show som formodentlig var afro-amerikanske. om ikke heter det afrikansk eller dertilhøærende nasj. Er det så utrolig vanskelig å skjønne da....

Ja det er mange som bruker disse bet. pga folk skal skjønne hva de mener. Det går kun på utseendet og det er ikke sånn jeg velger å omtale mennesker. Om du spør en person hvordan de helst vil omtales, som svart eller som afrikansk, evt den enkeltes nasjonalitet som nigeriansk, etiopisk osv vil du nok kunne lære noe annet....

Jeg følte at jeg lærte en god del ved å være sammen med denne familien, jeg,

Jeg lærte hvordan de så på seg selv, sin etniske tilhørighet og på hvilken måte de benevnte hudfargen sin.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jeg enig i. Holdningene er det aller viktigste! Når jeg hører folk sier "neger", pleier jeg å si fra (selvsagt på en hyggelig og informativ måte) at de som selv er sorte ikke liker dette begrepet. "Svarting" føler jeg er et begrep på lik linje med "pakkis". Jeg tror vel alle nordmenn vet at dette er diskriminerende betegnelser?

Jeg ser ikke noen stor forskjell på svart og svarting. Synes de er like ille og verre enn neger. Spør ikke meg om hvorfor, har aldri tenkt over det. ;))

Mørkhudet sier jeg gjerne, når jeg snakker med barn sier jeg brun eller lysebrun hud.

Skrevet

Det ble jo en interessant debatt og kanskje vi alle lærte noe nytt ;-)

Men du...liker ikke mannen din å bli betegnet som "svart" i sammenhenger der det er naturlig å beskrive utseendet?

Jeg overfører dette litt til meg selv siden jeg er døv. Jeg er stolt av å være døv (høres sikkert rart ut for folk flest, men døve ser ikke på seg selv som funksjonshemmet, men som en del av en språklig minoritet). Når folk betegner meg som "døv", gjør det meg selvsagt ingenting. Jeg _er_ jo døv ;)

Mannen din har svart (eller brun) hudfarge, men liker ikke å bli betegnet som svart? Det skulle vært interessant å vite årsaken til dette? Handler det om tidligere tiders undertrykkelse pga hudfarge osv.?

Forøvrig ble vi døve undertrykket i mange år også, og folk forsøkte å "ødelegge" språket vårt - gjøre det "penere" og mer "norsk"....fortsatt kan vi oppleve undertrykkelse, men da på en mer "skjult" måte. Vi klarte å reise oss og hadde en periode det vi kaller "Deaf Power". Selv om denne perioden ble litt for ekstrem tror jeg den var viktig for å øke stoltheten over språket vårt og det at vi skulle kjempe for å bli verdsatt på lik linje med den norske majoriteten (Deaf Power hadde vi i alle land vi kan sammenligne oss med). Kanskje er det denne perioden (på -80 og -90-tallet) som gjør at vi kalles "døv" med stolthet?

Vel, her blir det mye grubling, men jeg er oppriktig interessert i temaet :)

''"Deaf Power"''

Ikke Deaf Metal, altså? ;-)

Skrevet

''På slutten står det faktisk at de helst vil kalles afrikanere, uansett hvor de kommer fra. Litt rart når de f.eks. aldri har vært i Afrika? Eller?''

Men generelt i USA er man jo opptatt av opphav på en helt annen måte enn her til lands. Jeg har trukket amerikanere som sier f eks "since am German, I..."etc, enda de aldri har satt sine ben i landet, og kanskje bare har en bestemor som kom derfra for ørten år siden. De er utrolig opptatt av å understreke at de er norsk, polsk, irsk etc etc.

Er jo plenty med nordmenn i USA også, nordmenn som aldri har vært i Norge. For ikke å snakke om irer, det er mange flerer irer i USA enn i Irland, og mange av dem har knapt vært utenfor bydelen sin noen gang.

Skrevet

''Liker du at noen kaller deg hvit?''

Eh? Ja! Hvorfor i alle dager skulle man ha noe imot det?

(jada, vet du ikke spurte meg direkte, men jeg er nå engang hvit så jeg tillater meg å svare likevel) ;)

''(jada, vet du ikke spurte meg direkte, men jeg er nå engang hvit så jeg tillater meg å svare likevel) ;)''

Strengt tatt er vi nok mer rosa enn hvite. :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg ser ikke noen stor forskjell på svart og svarting. Synes de er like ille og verre enn neger. Spør ikke meg om hvorfor, har aldri tenkt over det. ;))

Mørkhudet sier jeg gjerne, når jeg snakker med barn sier jeg brun eller lysebrun hud.

Men jeg tror nok folk flest oppfatter "svarting" som en rasistisk betegnelse? Jeg ville ikke bli kalt "døving", men døv ;)

Gjest togli
Skrevet

''"Deaf Power"''

Ikke Deaf Metal, altså? ;-)

Hehe;)

Men vi har Deaf Riders-motorsykkelklubb (jeg er altså ikke medlem der;)).

Skrevet

Men jeg tror nok folk flest oppfatter "svarting" som en rasistisk betegnelse? Jeg ville ikke bli kalt "døving", men døv ;)

Hva med homse og homo da? Jeg har alltid trodd at homse var styggere å si enn homo, men nå hører jeg jo homofile som selv kaller seg homse...

Gjest togli
Skrevet

Hva med homse og homo da? Jeg har alltid trodd at homse var styggere å si enn homo, men nå hører jeg jo homofile som selv kaller seg homse...

Jeg har selv mange homsevenner og de betegner seg selv som homse eller homo. Har aldri oppfattet at dette er negative uttrykk, med mindre man bruker ordene i en negativ setting.

Skrevet

Hehe;)

Men vi har Deaf Riders-motorsykkelklubb (jeg er altså ikke medlem der;)).

''Men vi har Deaf Riders-motorsykkelklubb (jeg er altså ikke medlem der;)).''

I Sogn er det en motorsykkelklubb som heter Hells heim og så Sunnmøre en som heter Helset Angels, så det er mange atige navn med ordspill blant motorsykkelklubbene i Norge.

Gjest Elextra
Skrevet

Potet heter det her på Løkka når du er hvit. Men her er det nok god overvekt av mørke unger som er umulig å huske navnet på og to poteter som er min og en han leker med fordi de ikke banker hverandre og ikke går med våpen.

Men uskrelte poteter er da ganske mørke? ;)

Skrevet

Der sier du noe vesentlig, togli - det er måten man uttrykker seg på, og hva som ligger bak.

Svarting/døving er nedsettende, svart/døv er en beskrivelse av en person.

Gjest Lanopiken
Skrevet

I Sogn er det en motorsykkelklubb som heter Hells heim og så Sunnmøre en som heter Helset Angels, så det er mange atige navn med ordspill blant motorsykkelklubbene i Norge.

Det er en mc-klubb som heter Ruthless også, på folkemunne Ruth-laus. :-)

Skrevet

Men uskrelte poteter er da ganske mørke? ;)

Det har du rett i, men det er det de mørke ungene kaller nordmenn ;o) Jeg tror ikke de får lov å si det på skolen, det blir nok regnet som diskriminerende.

Ellers så pleier vi voksne og kalle ungene for han fra Pakistan, han fra Burundu, han fra Somalia osv. Jeg er fremdeles dust til å huske vanskelige navn jeg ikke har hørt før, bare her i bakgården er det ca 30 unger, 5 norske og resten fra forskjellige land. Jeg husker de vanlige som Ali og Mohammad, men sliter med en del av de andre. Jeg husker sjelden hva foreldrene heter også, jeg husker noen av naboene som jeg snakker mest med og de som har fornorsket navnene sine.

Skrevet

Mange svarte og brune jenter bruker mye tid og penger for å få den fine svarte krusete håret sitt helt slett.

Hvis de bader eller blir våt på håret, så kruser det seg og dermed har de en stor jobb med å få det slett igjen.

Svarte jenter med krusete hår går til frisøren og får håret antipermanentet for å få ut krøllene. Mens vi hvite går til frisøren og betaler for permanent for å få håret til å krølle seg.

Apropos:

Måtte virkelig flire da min lys blonde datter med heeeelt rett hår skulle til frisøren og ønsket seg krøllete mørkt hår.

Frisøren var svart/afrikaner/afro-nordmann med bleika slettet hår stramt satt opp i knute.

Frisøren syntes også det var ganske komisk og fant fram krølltanga så 5-åringen ble fornøyd... (men hun var fremdeles blond, altså)

Skrevet

Jeg synes ikke at det viktigste er hvilke ord man bruker, men hvilke holdninger man har.

Jeg vokste opp med ordet neger og har aldri skjønt hvorfor det pluselig ble så feil å bruke. At noen som har lært dette ordet som pk og glipper og sier neger i stedet for alle de andre ordene kan da ikke være verre enn en rasist som bruker riktige ord?

For øvrig er det ok for meg at noen kaller meg for hvit. Jeg synes at det er verre å kalle en for svart - svarting synes jeg er et skjellsord. De fleste er jo for øvrig brun.

Jeg har heller ikke noe dårlig forhold til ordet neger. Jeg har lært ungene mine at det ikke er noe man bruker - men innenfor husets 4 vegger kan vi finne på å bruke det, de få gangene vi trenger et sånt begrep. Mørkhudet er så mye,- klart vi kunne sagt "mørkhudet med afrikansk opprinnelse" eller noe sånt, men...

Skrevet

Jeg har hørt om MC-klubben (sikkert fra Mjøs-traktene) som heter "Hells hematt";-)

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har uttrykt meg klosset og vært ignorant.

Mannen min er fra et vest-afrikansk land og jeg er utrolig lei av at folk slenger om seg med uttrykkene svart og neger.

Jeg, poenget mitt er kun dette at det er fint at folk bruker andre betegnelser når det passer.

Jeg takker for alle de interresante innleggene. Jeg har lært myyye. Og definitivt at jeg ikke skal slenge rundt meg med stereotype utsagn som jeg gjorde tidligere.

emosjonene tar meg av og til og jeg klarer ikke holde hodet kaldt.

Igjen jeg beklager uttrykksmåte og mening mange av inleggene mine i denne tråden.

Særlig dialogen mellom mrs wallace og morsan og togli og mrs wallace åpnet øynene mine.

jeg legger meg flat for all kritikk, Jeg beklager at jeg skulle være så belærende når jeg ikke hadde noe å komme med i virkeligheten. Vil nok ikke skrive denne type innlegg igjen uten å sjekke at jeg har mitt på det tørre.

takk for debatt

med hilsen

Jeg slenger meg på toglis kommenatr om at det ble en interessant debatt og at vi alle sikkert lærte noe nytt:-)

Uansett så er det et skikkelig minefelt hva man kan og ikke kan kalle folk med f eks afrikansk opprinnelse.

Vi har jo også eksempler på, selv om de er ytterst sjeldne, på at de bruker "neger" for å ta brodden av det, jf Johan Goldens omtale av seg selv bl a som "riksneger". Jeg ville dog ikke ta hans eget ordbruk i en mer komisk setting som uttrykk for at det er greit å benytte ordet generelt:-)

Skrevet

Det ble jo en interessant debatt og kanskje vi alle lærte noe nytt ;-)

Men du...liker ikke mannen din å bli betegnet som "svart" i sammenhenger der det er naturlig å beskrive utseendet?

Jeg overfører dette litt til meg selv siden jeg er døv. Jeg er stolt av å være døv (høres sikkert rart ut for folk flest, men døve ser ikke på seg selv som funksjonshemmet, men som en del av en språklig minoritet). Når folk betegner meg som "døv", gjør det meg selvsagt ingenting. Jeg _er_ jo døv ;)

Mannen din har svart (eller brun) hudfarge, men liker ikke å bli betegnet som svart? Det skulle vært interessant å vite årsaken til dette? Handler det om tidligere tiders undertrykkelse pga hudfarge osv.?

Forøvrig ble vi døve undertrykket i mange år også, og folk forsøkte å "ødelegge" språket vårt - gjøre det "penere" og mer "norsk"....fortsatt kan vi oppleve undertrykkelse, men da på en mer "skjult" måte. Vi klarte å reise oss og hadde en periode det vi kaller "Deaf Power". Selv om denne perioden ble litt for ekstrem tror jeg den var viktig for å øke stoltheten over språket vårt og det at vi skulle kjempe for å bli verdsatt på lik linje med den norske majoriteten (Deaf Power hadde vi i alle land vi kan sammenligne oss med). Kanskje er det denne perioden (på -80 og -90-tallet) som gjør at vi kalles "døv" med stolthet?

Vel, her blir det mye grubling, men jeg er oppriktig interessert i temaet :)

''Men du...liker ikke mannen din å bli betegnet som "svart" i sammenhenger der det er naturlig å beskrive utseendet? Jeg overfører dette litt til meg selv siden jeg er døv. Jeg er stolt av å være døv (høres sikkert rart ut for folk flest, men døve ser ikke på seg selv som funksjonshemmet, men som en del av en språklig minoritet). Når folk betegner meg som "døv", gjør det meg selvsagt ingenting. Jeg _er_ jo døv ;)

Mannen din har svart (eller brun) hudfarge, men liker ikke å bli betegnet som svart? Det skulle vært interessant å vite årsaken til dette? Handler det om tidligere tiders undertrykkelse pga hudfarge osv.?''

Interessant problemstilling! Jeg er enig med det Mrs Wallace skrev et annet sted her at man oftest kan unngå "fargebetegnelser", men hvis man så skal bruke det: Hvorfor mener noen at "svart" er ille?

Det er jo ikke slik at man setter pris på at folk benytter seg av alle mulige betegnelser som man kan si at man "er", ta f eks slike negative ord som at man er "feit" eller "stygg".

Men jeg plasserer overhodet ikke brun/svart i samme kategori som det. Det er fryktelig synd (og skummelt!) hvis man skal unngå å benytte en fargebetegnelse fordi den av øret som hører per definisjon oppfattes som negativ!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...