Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der sier du noe vesentlig, togli - det er måten man uttrykker seg på, og hva som ligger bak.

Svarting/døving er nedsettende, svart/døv er en beskrivelse av en person.

Enig med deg.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva med homse og homo da? Jeg har alltid trodd at homse var styggere å si enn homo, men nå hører jeg jo homofile som selv kaller seg homse...

Kan det være at de homofile selv begynte å "ta over" begrepet "homse" for derved å forandre det fra et skjellsord til en helt normal betegnelse?

Språket utvikler seg jo hele tiden.

Skrevet

Sannsynligvis fordi hårprosedyrene blir ødelagt av vann. Mange svarte bruker mange penger og mye tid på å få glatt hår - siden de aller fleste har krusete hår.

Når det gjelder personer født og oppvokst i Afrika kan det jo, som VannLilja29 nevner, muligens være andre årsaker.

Jeg kjenner flere svarte (beklager, jeg klarer ikke å se at det skal være stygt å si det) i USA, og alle kan å svømme, og har ingen frykt for vannet...

Gjest togli
Skrevet

''Men vi har Deaf Riders-motorsykkelklubb (jeg er altså ikke medlem der;)).''

I Sogn er det en motorsykkelklubb som heter Hells heim og så Sunnmøre en som heter Helset Angels, så det er mange atige navn med ordspill blant motorsykkelklubbene i Norge.

Artig med slike humoristiske navn på MC-klubber :)

Gjest togli
Skrevet

Der sier du noe vesentlig, togli - det er måten man uttrykker seg på, og hva som ligger bak.

Svarting/døving er nedsettende, svart/døv er en beskrivelse av en person.

Det er nok der forskjellen ligger, ja.

Gjest togli
Skrevet

''Men du...liker ikke mannen din å bli betegnet som "svart" i sammenhenger der det er naturlig å beskrive utseendet? Jeg overfører dette litt til meg selv siden jeg er døv. Jeg er stolt av å være døv (høres sikkert rart ut for folk flest, men døve ser ikke på seg selv som funksjonshemmet, men som en del av en språklig minoritet). Når folk betegner meg som "døv", gjør det meg selvsagt ingenting. Jeg _er_ jo døv ;)

Mannen din har svart (eller brun) hudfarge, men liker ikke å bli betegnet som svart? Det skulle vært interessant å vite årsaken til dette? Handler det om tidligere tiders undertrykkelse pga hudfarge osv.?''

Interessant problemstilling! Jeg er enig med det Mrs Wallace skrev et annet sted her at man oftest kan unngå "fargebetegnelser", men hvis man så skal bruke det: Hvorfor mener noen at "svart" er ille?

Det er jo ikke slik at man setter pris på at folk benytter seg av alle mulige betegnelser som man kan si at man "er", ta f eks slike negative ord som at man er "feit" eller "stygg".

Men jeg plasserer overhodet ikke brun/svart i samme kategori som det. Det er fryktelig synd (og skummelt!) hvis man skal unngå å benytte en fargebetegnelse fordi den av øret som hører per definisjon oppfattes som negativ!!

Veldig enig i det du sier her!

Det er vel derfor jeg prøver å forstå hvorfor noen med afrikansk opprinnelse ikke liker å bli betegnet som svart. I f.eks. USA bruker man jo slike begreper med den største selvfølgelighet, "a black man" eller "a white man" osv...

Gjest togli
Skrevet

Jeg slenger meg på toglis kommenatr om at det ble en interessant debatt og at vi alle sikkert lærte noe nytt:-)

Uansett så er det et skikkelig minefelt hva man kan og ikke kan kalle folk med f eks afrikansk opprinnelse.

Vi har jo også eksempler på, selv om de er ytterst sjeldne, på at de bruker "neger" for å ta brodden av det, jf Johan Goldens omtale av seg selv bl a som "riksneger". Jeg ville dog ikke ta hans eget ordbruk i en mer komisk setting som uttrykk for at det er greit å benytte ordet generelt:-)

Jeg pleier å si at jeg er "dauhørt" eller "døving", men liker ikke akkurat at andre sier det ;-P

Gjest togli
Skrevet

Jeg har hørt om MC-klubben (sikkert fra Mjøs-traktene) som heter "Hells hematt";-)

*HAHA*

Skrevet

Jeg pleier å si at jeg er "dauhørt" eller "døving", men liker ikke akkurat at andre sier det ;-P

Ja, det er stor forskjell på å si det selv eller å høre andre si det - uansett:-)

Gjest høstløv
Skrevet

Apropos:

Måtte virkelig flire da min lys blonde datter med heeeelt rett hår skulle til frisøren og ønsket seg krøllete mørkt hår.

Frisøren var svart/afrikaner/afro-nordmann med bleika slettet hår stramt satt opp i knute.

Frisøren syntes også det var ganske komisk og fant fram krølltanga så 5-åringen ble fornøyd... (men hun var fremdeles blond, altså)

haha.

Vi blir aldri fornøyd med det utseendet vi har.

Gjest har hørt at..
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Og se hvilken tråd det ble! Ikke ante jeg at det skulle bli sånn en debatt av det, men nyttig har det vært uansett. Beklager om jeg såret noen med å bruke ordet "svart", men det er det jeg hører Oprah si (black people), og derfor trodde jeg det var ok. Og som andre sier nedover i tråden her, noen ganger må man bruke et ord som forklarer utseende til en person, ex det med at et barn kommer bort, og da mener jeg at svart og hvit er enkelt å forholde seg til.

Jeg har heller ikke noe imot å bli kalt hvit, hvis det gjør det enklere for noen å forklare hvem jeg er i en mengde. Men nå har ikke ordet hvit hatt noen negativ klang, om man ser bort ifra at det faktisk var de hvite som gjorde de svarte til slaver, noe jeg iaf ikke er stolt av. Og hvorfor vil de amerikanske absolutt bli kalt african american, eller norsk/irsk/italiensk, når de aldri har vært utenfor USA? Er ikke amerikanere stolt av å være nettopp dét, -amerikanere-? De opprettholder jo på en måte skillene, noe de sier de ikke ønsker. Jeg forstår jo at de er stolte av å ha aner fra andre land, men likevel. De er da først og fremst amerikanere, eller? På samme måte som en med f.eks indiske foreldre er nordmann fordi han er født og oppvokst her. Kanskje dette er noe vi aldri kommer helt bort fra fordi vi definerer en inder, en nordmann og en kineser i stor grad ut ifra utséende.

Det er ikke mange årene siden svarte måtte bruke egne toaletter, ikke fikk gå på universiteter ol, men vi må jo komme fremover på et vis. Når svarte kaller seg svarte, homser kaller seg homser og døve (togli!) kaller seg for dauhørt (var det ikke?) så opprettholder jo disse personene det som blir sett på som negativt. Det hjelper jo ikke om en homse sier han ikke vil bli kalt homse, når han gjør det selv? Eller tenker jeg helt feil? Jeg har forståelse for at f.eks svarte ikke vil bli kalt svarte, men da syns jeg det blir feil om de selv skal få bruke ordet svart, mens når hvite gjør det er det rasistisk.

Gjest svart er helt greit
Skrevet

Les nederst på siden der:

http://www.ayin.no/index.php?id=370468

Litt rart, og nytt for meg....

Nytt for meg også. Jeg var temmelig sikker på at han jeg kjente en gang som var fra en slik sydhavsøy (husker ikke hvilken) slett ikke var afrikaner. Men det er mulig det bare var _jeg_ som tenkte jeg ikke kunne kalle ham afrikaner ettersom han ikke var fra Afrika men fra en sydhavsøy, og at han ikke ville hatt noe imot det selv. Beklageligvis har han dratt fra landet igjen da han bare var her i forbindelse med doktorgraden, og jeg har ikke kontakt med ham lenger, ellers skulle jeg ha spurt.

Gjest togli
Skrevet

Nytt for meg også. Jeg var temmelig sikker på at han jeg kjente en gang som var fra en slik sydhavsøy (husker ikke hvilken) slett ikke var afrikaner. Men det er mulig det bare var _jeg_ som tenkte jeg ikke kunne kalle ham afrikaner ettersom han ikke var fra Afrika men fra en sydhavsøy, og at han ikke ville hatt noe imot det selv. Beklageligvis har han dratt fra landet igjen da han bare var her i forbindelse med doktorgraden, og jeg har ikke kontakt med ham lenger, ellers skulle jeg ha spurt.

Ja, det skulle vært artig å spørre en med mørk hud selv :) Kan jo tenkes at de har ulike syn på hvilke betegnelser som er greie også?

Gjest svava
Skrevet

Ja, det er stor forskjell på å si det selv eller å høre andre si det - uansett:-)

Noe á la når man sier at foreldre er skikkelig teite. Ikke like artig når andre sier det samme om dem :)

Gjest svava
Skrevet

det er selvsagt sant at det er generalsierende. Men det medfører også riktighet. Det er få som kan svømme. Og det er overtro som ligger til grunne og frykt for å drukne.

'' frykt for å drukne.''

Den der er forståelig altså :)

Gjest svava
Skrevet

''(jada, vet du ikke spurte meg direkte, men jeg er nå engang hvit så jeg tillater meg å svare likevel) ;)''

Strengt tatt er vi nok mer rosa enn hvite. :-)

Og strengt tatt er de fleste sorte brune :)

Skrevet

Noe á la når man sier at foreldre er skikkelig teite. Ikke like artig når andre sier det samme om dem :)

*S* Jeg tenkte på det samme selv:-)

Gjest svava
Skrevet

haha.

Vi blir aldri fornøyd med det utseendet vi har.

Heri ligger mye sannhet gitt. :)

Skrevet

Les nederst på siden der:

http://www.ayin.no/index.php?id=370468

Litt rart, og nytt for meg....

Du, nå leste jeg den lista de har nederst over ord de mener er nedsettende, og ærlig talt: JUNGEL er da vel ikke nedsettende??

Den syntes jeg var temmelig drøy!

Gjest svart er helt greit
Skrevet

Du, nå leste jeg den lista de har nederst over ord de mener er nedsettende, og ærlig talt: JUNGEL er da vel ikke nedsettende??

Den syntes jeg var temmelig drøy!

Jeg stussa også over en del av de ordene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...