Gå til innhold

Hvilket hundefor er best? Og om valper og sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd Labb på en av mine hunder, og aldri mer!!!

Han ble tynn og grå i pelsen, og etter en stund fungerte han ikke i de arbeidsoppgavene jeg satte han til. Han mistet gnisten og tålte ikke lange spor eller feltsøk i skogen blant annet.

Han var en flott og aktiv schæfer som egentlig hadde masse motor.

Gikk over til eucanuba, som han fungerte bra på, men som er sykt dyrt...

Neste hund gikk på det veterinær hadde, husker ikke hvilket merke. Det var dyrt og fungerte bra.

Nå har jeg hund nr 2 som går på Vom & Hundemat. Det er helt suverent og ikke minst billig!!! Nå forer jeg for 6 kr dagen på hunden min mot 20 kr på de dyre merkene.

Hunden er blank i pelsen selv under røyting og det sier nok for meg.

Jeg har ikke gått på valpekurs eller andre kurs med mine hunder, men jeg er aktiv i hundeklubb og trener på egenhånd.

Lurt å være med et sted for å få litt gode ideer.

Mine katter nekter å røre foret fra Felleskjøpet (Mjau heter det vel...)

Jeg fikk høre om vom til hunder gjennom Geir Nordenstam. Han lovpriste dette foringsalternativet, og det gikk ned på høykant, husker jeg. Men det var litt tungvint å få tak i, og så måtte det tines etter at det var oppbevart i fryseren.

Eukanuba er svindyrt ja, og ikke spesielt popluært blant mine katter i hvert fall:-)

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

20

• Colette

10

• waxo

9

• BMS!

3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Det er nok dyrere å ha hund enn katt. Bl.a. når det er snakk om utstyr. Men jeg kjøper jo klorestativer i alle fasonger, kattsenger, leker osv. Og dette kommer i tillegg til for/sand.

Jeg har skjønt at du er veldig glad i hunden din, og unner den det aller beste:-) Jeg husker også hvordan det var å få lyst på forskjellige halsbånd og annet utstyr til hunder:-)

Det er ikke lett å holde seg unna alt utstyr altså :o) Dyra trenger jo ikke alt, det er jo mest for vår egen skyld. De er jo fornøyd med et teppe å sove på, men vi må ha senger for hundrevis av kroner :o)

Jeg er veldig glad i hunden min, og vet du er veldig glad i kattene dine. De er jo en del av familien :o) Hehe.. ikke så sjeldent det er vi to som blir igjen i tråder om kjæledyr ;O)

Skrevet

Ja, jeg bruker nok også ca 1000 kr mnd på mat og godbiter/tyggebein, pluss fiskeolje osv.

Pluss utstyr(som blir mest for min skyld da, stilige halsbånd osv), medisiner(går fast på), veterinær, forsikring, hundekurs++... Så det koster å ha dyr, men det blir litt hva man gjør det til da. Utstyr måå man jo ikke kjøpe allverdens av :o)

Hvor kjøper du mat til hunden?

Jeg kjøper rett fra leverandør og i 20 kg sekker. Betaler 200 kr for en sekk og den holder i 27 dager tror jeg.

Jeg bruker nok ikke mer enn 300 kr i mat og snacks til hunden, men gir den det beste.

Men når jeg legger til alle påmeldingsavgifter til LP stevner.......... blir noen kr i mnd når det er sesong ja....

Skrevet

Det er ikke lett å holde seg unna alt utstyr altså :o) Dyra trenger jo ikke alt, det er jo mest for vår egen skyld. De er jo fornøyd med et teppe å sove på, men vi må ha senger for hundrevis av kroner :o)

Jeg er veldig glad i hunden min, og vet du er veldig glad i kattene dine. De er jo en del av familien :o) Hehe.. ikke så sjeldent det er vi to som blir igjen i tråder om kjæledyr ;O)

He..he.....Nei, vi har en felles interesse der, candyqueen :-) Det er klart at det er våre egne behov som gjør at vi kjøper tulleting til dyra våre. Bortsett fra klorebrett til katter - det er et must her i huset:-)

Datteren min har hest, og jeg ser at hun også har litt problemer med å holde seg unna tilbud på dekken og annet utstyr til hesten :-)

Skrevet

Jeg kjøper rett fra leverandør og i 20 kg sekker. Betaler 200 kr for en sekk og den holder i 27 dager tror jeg.

Jeg bruker nok ikke mer enn 300 kr i mat og snacks til hunden, men gir den det beste.

Men når jeg legger til alle påmeldingsavgifter til LP stevner.......... blir noen kr i mnd når det er sesong ja....

200,- foe 20kg sekk med for? Hmmm, jeg husker ikke hva jeg betaler for 12kg Hills, som er største sekken di har med "senesetiv ett eller annet", men mye mer enn 200,- vil jeg tro...

Skrevet

Mine katter nekter å røre foret fra Felleskjøpet (Mjau heter det vel...)

Jeg fikk høre om vom til hunder gjennom Geir Nordenstam. Han lovpriste dette foringsalternativet, og det gikk ned på høykant, husker jeg. Men det var litt tungvint å få tak i, og så måtte det tines etter at det var oppbevart i fryseren.

Eukanuba er svindyrt ja, og ikke spesielt popluært blant mine katter i hvert fall:-)

Jeg kjøper ferskt fra leverandør bare noen minutter fra her jeg bor, så er heldig sånn.

Deler opp i passe porsjoner og legger i brødposer. Det tiner på et blunk i vannbad eller ho får det frossent innimellom for å holde tennene i orden.

Så har jeg ikke tid til å tine, får ho med seg klumpen ut på plenen her og ho KOSER seg :-)

Ellers går det med en del frossene kalkun halser også :-) De koster 150 kr for 10 kg. Det er nammis :-)

Skrevet

200,- foe 20kg sekk med for? Hmmm, jeg husker ikke hva jeg betaler for 12kg Hills, som er største sekken di har med "senesetiv ett eller annet", men mye mer enn 200,- vil jeg tro...

Ja, våtfor fra vom & hundemat. Rett fra leverandør. Råbillig :-)

candyqueen_83
Skrevet

He..he.....Nei, vi har en felles interesse der, candyqueen :-) Det er klart at det er våre egne behov som gjør at vi kjøper tulleting til dyra våre. Bortsett fra klorebrett til katter - det er et must her i huset:-)

Datteren min har hest, og jeg ser at hun også har litt problemer med å holde seg unna tilbud på dekken og annet utstyr til hesten :-)

Det er nok noe som følger med dyrehold det å shoppe :o)

Ja, kan tenke meg klorebrett er nødvendig, akkurat som nok å tygge på for en valp/hund med veldig behov for å bruke kjevene :o)

Skrevet

Ja, våtfor fra vom & hundemat. Rett fra leverandør. Råbillig :-)

Åja :-D

Vi skal prøve det på neste hund evnt. Han vi har nå, tåler ikke noe, og det er bare en kort tid igjen, stakkars.... (stakkars meg).

Godt å høre at du er fornøyd :-D

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har bare fryser under kjøleskapet så har dessverre ikke plass til så mye. Kjøper ti og ti 0,5 kgs pølser fra dyrebutikken, i tillegg til Pro Plan tørrfor. Forer med begge deler nå, men går vel over til kun V&H senere.

candyqueen_83
Skrevet

Haha! Nå hoppet han opp med labbene på ryggen min, sleika meg i hodebunnen, og tigger om å få ostepop :o) Rart vi er glad i dem? De er jo så søte..

candyqueen_83
Skrevet

Men når vi får fryser blir det nok å kjøpe ferskt her og :o) Blir jo råbillig i forhold til pølsene.

Hunden min kosa seg med kalkunnakke tidligere i dag :o) Nammis!

Skrevet

Åja :-D

Vi skal prøve det på neste hund evnt. Han vi har nå, tåler ikke noe, og det er bare en kort tid igjen, stakkars.... (stakkars meg).

Godt å høre at du er fornøyd :-D

Uff, alltid vondt når man føler tia igjen er kort. Det er nesten det værste.

Men helt klart en ide å prøve dette på neste hund :-)

I klubben hos oss er vi mange som bruker det, og jeg har ikke hørt noen klage på det. Bare positivt :-)

Skrevet

Jeg kjøper ferskt fra leverandør bare noen minutter fra her jeg bor, så er heldig sånn.

Deler opp i passe porsjoner og legger i brødposer. Det tiner på et blunk i vannbad eller ho får det frossent innimellom for å holde tennene i orden.

Så har jeg ikke tid til å tine, får ho med seg klumpen ut på plenen her og ho KOSER seg :-)

Ellers går det med en del frossene kalkun halser også :-) De koster 150 kr for 10 kg. Det er nammis :-)

Nå har ikke jeg hund lenger, men jeg husker godt at jeg kjøpte frossen vom da jeg hadde hund. Og han elsket det:-) Men min rottweiler var et matvrak også da:-)

Skrevet

Nå har ikke jeg hund lenger, men jeg husker godt at jeg kjøpte frossen vom da jeg hadde hund. Og han elsket det:-) Men min rottweiler var et matvrak også da:-)

Tror de aller fleste blir matvrak når de får vom :-) Snaskens :-)

Forrige hund jeg hadde spiste ikke tørrfor i det hele tatt, ble veldig mager og ekkel. Gikk over til dette og ho spiste som en hest .-))))

Skrevet

Gratulerer med valp :)

For å ta det siste først så er valpekurs/lydighetskurs både gøy og nyttig for dere og valpen. Det er viktig for valpen å lære seg spillereglene som gjelder i forhold til mennesker (som hverdagslydighet) og ifht hunder (godt og tydelig språk). På hundekurs lærer valpen begge deler, og ikke minst er det både sosialt og hyggelig å snakke hund med andre hundeeiere. Det lønner seg som oftest å være medlem i en hundeklubb, kursene hundeklubben holder blir da billigere. Raseklubber er åpne for blandingshunder også. :) Selv er jeg medlem i min hunds raseklubb og en annen raseklubb fordi de har så innmari gode instruktører.

Det går selvfølgelig ann å lære triks på egenhånd, men det finnes mange metoder innen hundedressur og det er ikke dumt å holde seg oppdatert. For å illustrere forskjellene når det gjelder metode er dette en fin side synes jeg: http://www.canis.no/gensider.php?gid=95

Klikkertrening kan du forresten lære via kurs eller på nett som her: http://www.canis.no/gensider.php?gid=6&mid=186&s=1 en super metode for enhver matglad hund. :)

Når det gjelder fôring har også jeg dårlig erfaring med Labb, hunden min bæsjet enorme mengder, fikk matt pels som flasset og han produserte gass som et gasskraftverk. Han måtte også ha mye mer Labb for å fungere godt.

Fôring av hund er veldig subjektivt, den forrige hunden min likte ikke og ville ikke spise vom og hundemat, han ville bare ha Eukanuba. Min nåværende hund spiser helst Norwegian Polar eller Vom og hundemat og fungerer utmerket på disse forene. Andre gode fôr er Royal Canin, Hills, Pro Plan, Specific, men du ser om din hund fungerer godt på fôret ved å holde øye med mengden som kommer ut igjen, om avføringen lukter sterkt, har hunden mye gass, er pelsen blank, potene myke og hvor mye fôr må hunden ha for å holde vekten og kondisjonen.

Skrevet

Forrige hund jeg hadde spiste ikke tørrfor i det hele tatt, ble veldig mager og ekkel. Gikk over til dette og ho spiste som en hest .-))))

Ja, ettersom jeg skjønte på hr. Nordenstam, så skulle vom være det ypperste av mat for hunder:-)

candyqueen_83
Skrevet

Min er litt opp og ned. Noen dager stapper han i seg all maten, andre dager, som i dag, har han kun spist opp tørrforet. Så det er ulempen med V&H. Spiser de det ikke må det kastes. Har jo begrenset holdbarhet i forhold til tørrfor.

Skrevet

Min er litt opp og ned. Noen dager stapper han i seg all maten, andre dager, som i dag, har han kun spist opp tørrforet. Så det er ulempen med V&H. Spiser de det ikke må det kastes. Har jo begrenset holdbarhet i forhold til tørrfor.

Ja, det er noe dritt hvis de ikke spiser det opp, men det har jeg ikke opplevd ennå faktisk.

Men ho konkurrerer jo litt med kattene, er redd for at de skal komme og spise opp :-)

candyqueen_83
Skrevet

Ja, det er noe dritt hvis de ikke spiser det opp, men det har jeg ikke opplevd ennå faktisk.

Men ho konkurrerer jo litt med kattene, er redd for at de skal komme og spise opp :-)

Hehe, da går det nok fort unna. Vår har vært litt småspist hele tiden, men trodde nå at vi hadde funnet noe han likte. Kan jo bare være han ikke hadde så lyst på vom i dag siden han ikke har spist NOE, men har vært litt kresen på den i det siste. Spist mest tørrfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...