Gå til innhold

Hvilket hundefor er best? Og om valper og sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, da går det nok fort unna. Vår har vært litt småspist hele tiden, men trodde nå at vi hadde funnet noe han likte. Kan jo bare være han ikke hadde så lyst på vom i dag siden han ikke har spist NOE, men har vært litt kresen på den i det siste. Spist mest tørrfor.

Noen hunder er jo også født kresne.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

20

• Colette

10

• waxo

9

• BMS!

3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Noen hunder er jo også født kresne.

Joda, men er så rart at han kan spise mye av det noen dager, og andre dager ingenting. Om noen dager kan han spise det igjen. Da kan det jo ikke være at han er lei?

Men at han er kresen er det ingen tvil om. Han nekta å spise valpeforet, og nr 25, men spiser nr 33 ;O)

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen fasitløsning på hvilket hundefor som er best. Vi bruker stort sett bare Labb. Har prøvd mye, blant annet Royal Canin, Hills, Eucanuba + noen til som jeg ikke husker hva heter lenger. Blant annet et skikkelig dyrt et som selger påsto at alle hunder elsket. Ikke min nei... Vi har aldri hatt problemer med matt pels, mye avføring eller slike ting. Og hunden sier tydelig fra om hva han liker og ikke liker, ved å la være å spise når han får for han ikke liker.

Vi har vært på valpekurs og dressurkurs med hunden, og det vil jeg si er helt nødvendig. Det finnes ingen hundeklubber her hvor jeg bor, men vi er medlem av NKK og raseklubben for vår rase. Så deltar vi på det som skjer av kurs og slikt i bygda. I tillegg er jeg så heldig å ha en venninne med veldig god greie på hunder og trening av hunder, og hun har lært meg mye og hatt noen "private kurs" for oss.

Hvis det finnes en hundeklubb der du bor, vil jeg anbefale medlemsskap. Da treffer du andre hundeeiere og kan lære mye av dem, og ofte har de aktiviteter som er morsomme for hunden din og deg.

Gjest dgouia
Skrevet

Jeg har prøvd Labb på en av mine hunder, og aldri mer!!!

Han ble tynn og grå i pelsen, og etter en stund fungerte han ikke i de arbeidsoppgavene jeg satte han til. Han mistet gnisten og tålte ikke lange spor eller feltsøk i skogen blant annet.

Han var en flott og aktiv schæfer som egentlig hadde masse motor.

Gikk over til eucanuba, som han fungerte bra på, men som er sykt dyrt...

Neste hund gikk på det veterinær hadde, husker ikke hvilket merke. Det var dyrt og fungerte bra.

Nå har jeg hund nr 2 som går på Vom & Hundemat. Det er helt suverent og ikke minst billig!!! Nå forer jeg for 6 kr dagen på hunden min mot 20 kr på de dyre merkene.

Hunden er blank i pelsen selv under røyting og det sier nok for meg.

Jeg har ikke gått på valpekurs eller andre kurs med mine hunder, men jeg er aktiv i hundeklubb og trener på egenhånd.

Lurt å være med et sted for å få litt gode ideer.

Takk for svar.

Hvor kjøper du Vom?

Og siden jeg har erfarne hundefolk: Hva gjør jeg når han driver og bjeffer på katter som bor i huset vårt eller andre hunder den møter?

Tenker at det er valpefakter, men i dag løftet jeg den i nakkeskinnet og dyttet den litt bort (som en hundmor ville ha gjort det). Men etterpå var den litt skeptisk til meg.

Gjest dgouia
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen fasitløsning på hvilket hundefor som er best. Vi bruker stort sett bare Labb. Har prøvd mye, blant annet Royal Canin, Hills, Eucanuba + noen til som jeg ikke husker hva heter lenger. Blant annet et skikkelig dyrt et som selger påsto at alle hunder elsket. Ikke min nei... Vi har aldri hatt problemer med matt pels, mye avføring eller slike ting. Og hunden sier tydelig fra om hva han liker og ikke liker, ved å la være å spise når han får for han ikke liker.

Vi har vært på valpekurs og dressurkurs med hunden, og det vil jeg si er helt nødvendig. Det finnes ingen hundeklubber her hvor jeg bor, men vi er medlem av NKK og raseklubben for vår rase. Så deltar vi på det som skjer av kurs og slikt i bygda. I tillegg er jeg så heldig å ha en venninne med veldig god greie på hunder og trening av hunder, og hun har lært meg mye og hatt noen "private kurs" for oss.

Hvis det finnes en hundeklubb der du bor, vil jeg anbefale medlemsskap. Da treffer du andre hundeeiere og kan lære mye av dem, og ofte har de aktiviteter som er morsomme for hunden din og deg.

Takk for svar! :-)

Siden jeg har erfarne hundefolk: Hva gjør jeg når han driver og bjeffer på katter som bor i huset vårt eller andre hunder den møter?

Tenker at det er valpefakter, men i dag løftet jeg den i nakkeskinnet og dyttet den litt bort (som en hundmor ville ha gjort det). Men etterpå var den litt skeptisk til meg.

Gjest dgouia
Skrevet

Gratulerer med valp :)

For å ta det siste først så er valpekurs/lydighetskurs både gøy og nyttig for dere og valpen. Det er viktig for valpen å lære seg spillereglene som gjelder i forhold til mennesker (som hverdagslydighet) og ifht hunder (godt og tydelig språk). På hundekurs lærer valpen begge deler, og ikke minst er det både sosialt og hyggelig å snakke hund med andre hundeeiere. Det lønner seg som oftest å være medlem i en hundeklubb, kursene hundeklubben holder blir da billigere. Raseklubber er åpne for blandingshunder også. :) Selv er jeg medlem i min hunds raseklubb og en annen raseklubb fordi de har så innmari gode instruktører.

Det går selvfølgelig ann å lære triks på egenhånd, men det finnes mange metoder innen hundedressur og det er ikke dumt å holde seg oppdatert. For å illustrere forskjellene når det gjelder metode er dette en fin side synes jeg: http://www.canis.no/gensider.php?gid=95

Klikkertrening kan du forresten lære via kurs eller på nett som her: http://www.canis.no/gensider.php?gid=6&mid=186&s=1 en super metode for enhver matglad hund. :)

Når det gjelder fôring har også jeg dårlig erfaring med Labb, hunden min bæsjet enorme mengder, fikk matt pels som flasset og han produserte gass som et gasskraftverk. Han måtte også ha mye mer Labb for å fungere godt.

Fôring av hund er veldig subjektivt, den forrige hunden min likte ikke og ville ikke spise vom og hundemat, han ville bare ha Eukanuba. Min nåværende hund spiser helst Norwegian Polar eller Vom og hundemat og fungerer utmerket på disse forene. Andre gode fôr er Royal Canin, Hills, Pro Plan, Specific, men du ser om din hund fungerer godt på fôret ved å holde øye med mengden som kommer ut igjen, om avføringen lukter sterkt, har hunden mye gass, er pelsen blank, potene myke og hvor mye fôr må hunden ha for å holde vekten og kondisjonen.

Takk for svar!

Og siden jeg har erfarne hundefolk: Hva gjør jeg når han driver og bjeffer på katter som bor i huset vårt eller andre hunder den møter?

candyqueen_83
Skrevet

Takk for svar.

Hvor kjøper du Vom?

Vom og hundemat får du kjøpt hos produsenten i Trøgstad, og hos de fleste dyrebutikker. Det finnes også private forhandlere.

Her kan du søke:

http://www.vomoghundemat.no/fylker/norgefylkerfinal.asp

Ang. bjeffing på andre hunder den møter ville jeg trent mye på kontakt. Du må helst registrere den andre hunden før hunden din gjør det, og sørge for at hunden din får kontakt med deg. Den skal synes det er mye morsommere å holde kontakt med deg enn å bry seg om andre. Gi den masse ros og godbiter når den andre hunden er forbi uten at den har bjeffet.

Gjest dgouia
Skrevet

Takk for svar fra lle sammen! :-)

En annen ting jeg lurer på er: Gjør det noe om den forsyner seg fra katteskåla med kattenes tørrfor?

candyqueen_83
Skrevet

Takk for svar.

Hvor kjøper du Vom?

Jeg vil heller at hunden min skal synes det er kjempestas å være med meg, enn at han skal være skeptisk, og bli straffet. Men da må også jeg gjøre min jobb for at han ikke skal få mulighet til å bli straffet. Får man dette med kontakt godt innarbeidet er mye gjort :o)

Gjest dgouia
Skrevet

Hei!

Labb er ikke et så veldig godt for. Veldig mange hunder klør og får dårlig pels av det, selv om noen fungerer på det.

Det finnes mange bra tørrforprodusenter bl.a Pro Plan, Hills, Royal Canin. Man må nesten bare se hva sin hund fungerer best på, og det kan ta et par måneder før man ser resultater.

Men aller mest vil jeg anbefale Vom og hundemat. Det er et våtfor, og det er rått. Det er tilsatt alle vitaminer og mineraler hunden trenger. Dette foret er ekstremt bra, det er helt naturlig, og hunden tar opp mye mer næring enn av tørrfor. Da kommer det også mindre ut igjen bak.

At det ikke er tilsatt kornprodukter gjør det bedre for pels og hud.

www.vomoghundemat.no

Vi har en hund på 6,5 mnd, har gått valpekurs, grunnkurs lydighet og hverdagslydighet. Er ikke medlem av noen hundeklubb, men kanskje til høsten.

Akkurat det med den matte pelsen lurer jeg litt på: For golden retriver valper har vel litt bløt og matt pels i utgangspunktet eller?

candyqueen_83
Skrevet

En annen ting jeg lurer på er: Gjør det noe om den forsyner seg fra katteskåla med kattenes tørrfor?

Nei, det gjør ingenting om han innimellom smaker litt på kattematen. Men ikke la han kun få kattenes mat :o) Er det et veldig stort problem ville jeg satt katteskåla et sted hunden ikke er.

Gjest Tatjana
Skrevet

Vår hund spiste katteskåla tom så fort han fikk sjansen :-). Og la på seg og ble litt tjukk faktisk. Så her i huset er nå kattematen satt utilgjengelig for hund. Litt gjør sikkert ikke noe da.

Gjest Tatjana
Skrevet

Takk for svar! :-)

Siden jeg har erfarne hundefolk: Hva gjør jeg når han driver og bjeffer på katter som bor i huset vårt eller andre hunder den møter?

For å trene bort bjeffing, så må du trene masse. Venn ham til husets katter. Og venn kattene til hunden også. La ham hilse på dem i rolige former.

Min hund hadde en greie med å bjeffe mot folk vi møtte når vi gikk tur. Da brukte jeg følgende metode: Vi gikk tur og jeg så et menneske som kom i mot. Vi fortsatte å gå og jeg lot som ingenting, til jeg merket at hunden ble oppgiret. Da snudde jeg og gikk noen meter i motsatt vei. Så snudde vi tilbake igjen, og gikk mot den andre personen til hunden igjen var i ferd med å gire seg opp. Snudde på ny og gikk noen meter tilbake. Jobbet underveis med å holde hundens fokus på noe annet (gå pent i bånd, for eksempel). Vil tro denne metoden kan brukes på møtende hunder også. Fint om du kjenner noen med hund som er villig til å stille opp som markører.

I tillegg er det viktig å jobbe med sosiaisering. La hunden din treffe andre hunder og leke med dem. Venn den også til å trene og konsentrere seg om _deg_ når det er andre hunder i nærheten. Her er dressurkurs fint.

Lykke til!

Skrevet

Har alltid gitt Eukanuba til den labradoren som bor her i huset. Det ble anbefalt av oppdretteren og hundeskolen, og det har aldri vært aktuelt å bytte. Siden det er en labrador ville han sikkert ha spist hva som helst, men også veterinæren anbefaler at han fortsetter å få Eukanuba.

Jeg vet ikke annet om Labb enn at det vant en eller annen forbrukertest for ca 4 år siden. Ville ikke nødvendigvis ha stolt på utsagn fra de som selger konkurrerende for.

Skrevet

vi har hatt hund i mange år og alltid brukt Eucanuba. for 4 år siden fikk vi ny hvalp og vi var helt bestemt på å kun bruke Labb for. hunden vår begynte ved 1 års alderen å klø noe vanvittig, hun røytet mye. etter en tid bestemte vi oss for å bytte for, vi byttet til Hills som en kjøper hos dyrelegen her. hunden ble mye bedre i magen, hun sluttet å klø så mye. men fremdeles røytet hun vanvittig mye. etter nok et år bestemte jeg meg for å prøve eucanuba til henne og. hunden har fått flott pels og hun klør ikke mer i det hele tatt. vi får skryt av dyrlegen for hennes fine pels :)

Gjest mora2
Skrevet

Vi bruker LABB til vår hund. Funker veldig bra. Har vært "best i test" flere ganger. Bla på tv2 hjelper deg.

Vi var med i hundeklubben i nesten 10år. Drev med dresur, konkuranser. Veldig moro! Og veldig bra at hunden blir sosialisert. :0) Annbefales.

Lykke til med hunden. :0)

candyqueen_83
Skrevet

Vi bruker LABB til vår hund. Funker veldig bra. Har vært "best i test" flere ganger. Bla på tv2 hjelper deg.

Vi var med i hundeklubben i nesten 10år. Drev med dresur, konkuranser. Veldig moro! Og veldig bra at hunden blir sosialisert. :0) Annbefales.

Lykke til med hunden. :0)

Men den testen var utført på mink da, ikke på hund :o(

Gjest mora2
Skrevet

Men den testen var utført på mink da, ikke på hund :o(

Okey..Det har jeg ikke hørt. Hørtes jo spesielt ut. men ,ulig det finnes mange likheter mellom mink og hund da?...

Uansett fungerer foret utmerket på mine hunder. Normal avføring og mengder, glansfull og fin pels. :0)

Gjest lykke til med hunden din
Skrevet

''Vi varierer med foret og kjøper det som er i hylla i butikken vi besøker. Har prøvd diverse kvalitetsfor som er kjempedyre men merker ingen forskjell på dette på vår hund.''

Forskjellen på foret man bruker merkes ikke der og da. Men det merkes når hunden blir eldre. "Godt kosthold" er en av årsakene til at hunder lever lenger enn de gjorde før. Det er viktig at hunder og katter får for som er tilpasset deres alder/aktivitetsnivå bl.a. Så her er det nok lurt å bruke både tid, omtanke og kroner på å velge det som er best:-) Jeg har katter, og bruker stort sett Royal Canin eller andre kvalitetsfor.

Selvsagt må man ta hensyn til hvordan ens egen hund reagerer på maten. Det vil fort vise seg hvis hunden ikke tåler det.

Vår hund er snart 10 år gammel og har tålt alt av for uten at det ene har vist seg å være bedre enn det andre. Derimot er det viktig å vite at hunder kan få allergier som mennesker kan. Og da kan de få kløe og utslett. Men det er ikke foret som er skyld i dette . Allergi prøver kan man ta hos veterinæren for å utelukke om det er allergi eller feil foring osv.

Gjest lykke til med hunden din
Skrevet

Og av billigforet fra butikken må du jo gi bikkja dobbel mengde mat i forhold til ordentlig for. Så det er egentlig ikke så billig nei.

Bikkja mi trenger ikke dobbel mengde mat enten om den er kjøpt billig eller dyr. En porsjon er nok om dagen og hunden er energisk som bare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...