candyqueen_83 Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Bikkja mi trenger ikke dobbel mengde mat enten om den er kjøpt billig eller dyr. En porsjon er nok om dagen og hunden er energisk som bare det. Hvor mye er en porsjon? Ofte på billigfor står det f.eks 360 g, mens på dyrere for til samme antall kilo 290 g. Det var bare eksempler. 0 Siter
waxo Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Takk for svar. Hvor kjøper du Vom? Og siden jeg har erfarne hundefolk: Hva gjør jeg når han driver og bjeffer på katter som bor i huset vårt eller andre hunder den møter? Tenker at det er valpefakter, men i dag løftet jeg den i nakkeskinnet og dyttet den litt bort (som en hundmor ville ha gjort det). Men etterpå var den litt skeptisk til meg. Kommer helt an på hvorfor den bjeffer da. Bjeffer den fordi den er usikker? Eller er den gira og vil bort til det den bjeffer på? Er den usikker er det viktig at den får sjekket opp det den er usikker for, så den får avsluttet og funnet ut at det ikke er noe farlig. Veldig viktig for valper og opp mot et par år. Møter dere f.eks en søppelkasse som er skummel. La hunden få sjekke opp dette. Vil den ikkepå egenhånd må du lirke den med deg med ros og godbiter. Når den endelig er der må den få god tid til å avreagere. Er det av iver den bjeffer må du gjøre motsatt. Sålenge den bjeffer får den ikke komme bort, når den har roet seg kan den hilse. De skjønner ofte fort tegninga. Bruk gjerne kjentfolk og hunder som markører som sagt tidligere her av noen. En annen ting er å trene kontakt, masse ros og godbit for å ta kontakt med deg. Du skal være som rene himmelen for hunden. Start kontakttreninga når dere er alene. Så fort hunden tar øyekontakt med deg får den godbit. Når hunden har skjønt dette tar du med deg treninga ut blandt folk og andre hunder/dyr. Tren på samme måte som hjemme, men pass på at avstanden er stor nok i begynnelsen så hunden evner å ta kontakt med deg. Nærme deg sakte, helt til hunden er så sikker på dette at du kan stå på under en meter avstand fra andre og fortsatt ha kontakt. Når dette er i boks har du et utrolig godt grunnlag for videre dressurarbeidet. En annen ting. Pass på nå som hunden er liten, litt usikker på verden og avhengig av deg til å ha den løs og trene på innkalling. Om et par tre mnd, når hunden er tryggere på seg selv er det ofte for sent til at det kommer av seg selv. Da vil du måtte jobbe mye mer for å få en hund du kan ha løs. Har møtt mange som angrer på at de ikke turte slippe den 8 uker gamle valpen løs. Ser ofte at innkallingsproblemer eller at hunden stikker er grunn til at folk melder seg på dressurkurs i klubben hos oss. En ting til. Lek med valpen. Lær den til å leke med ball, og bli glad i det. Da har du en motivator du kan ha god bruk for videre i livet. Ikke noe får min hund til å føle seg bedre enn en tennisball som kommer susende i en treningsøkt. Da vet ho at ho har gjort noe veldig riktig :-) 0 Siter
Gjest lykke til med hunden din Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Hvor mye er en porsjon? Ofte på billigfor står det f.eks 360 g, mens på dyrere for til samme antall kilo 290 g. Det var bare eksempler. Det er nesten umulig å si hva en porsjon hundemat er . Kommer ann på så mye. Mosjon og størrelse og hvor mye hunden karrer til seg som ekstramat i løpet av en dag i form av tigging... Vi fyller opp en hundeskål om dagen. En normal størrelse på skåla, ikke kjempestor. Vår hund hadde vært tykk hvis jeg hadde gitt mer enn dette. Og det er kun erfaring og tiden som går som viser om det er rette mengde eller ei. Etter mange år som hundeeier kjenner man jo sin egen hund og vet hva som blir riktig. Vår hund er jo så utrolig "heldig" at den har barn i familien som både titt og ofte kaster skorper og div. tilovers brødmat til den i løpet av en uke. Til min store fortvilelse. Men slik er jo ofte livet til en familiehund hos de fleste vil jeg tro. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Det er nesten umulig å si hva en porsjon hundemat er . Kommer ann på så mye. Mosjon og størrelse og hvor mye hunden karrer til seg som ekstramat i løpet av en dag i form av tigging... Vi fyller opp en hundeskål om dagen. En normal størrelse på skåla, ikke kjempestor. Vår hund hadde vært tykk hvis jeg hadde gitt mer enn dette. Og det er kun erfaring og tiden som går som viser om det er rette mengde eller ei. Etter mange år som hundeeier kjenner man jo sin egen hund og vet hva som blir riktig. Vår hund er jo så utrolig "heldig" at den har barn i familien som både titt og ofte kaster skorper og div. tilovers brødmat til den i løpet av en uke. Til min store fortvilelse. Men slik er jo ofte livet til en familiehund hos de fleste vil jeg tro. Det var det jeg mente.. Du sa en porsjon er nok uansett, men en porsjon er forskjellig størrelse fra fortype til fortype. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.