Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Det var vel ikke særlig saklig?

Røyke kan man unngå fullt og helt uten at det får noen som helst praktisk betydning. Bil er et fremkomstmiddel og å unngå det gir helt andre konsekvenser.

Når det er sagt, kjører vi hybridbil, tar buss eller tog til jobb og barna går og sykler til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

mariaflyfly

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Overhodet ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg har hund, men merker uansett om det lukter vont av hundehold hos andre.

Mulig du ikke kjenner vonde lukter, men er det ett poeng i seg selv å ha dårlig luktesans? Jeg hater kattedoer, og kommer fra ett hjem hvor det ble røkt inne når jeg var liten. Jeg er selv eksrøyker, og liker (tro det eller ei) røyklukt om noen sitter å røyker ved siden av meg ute, og tenker at det lukter (og smaker) godt :-)

Men allikevel,liker jeg ikke sure tær, urinlukt, gammel røyk, lukt av fyll osv.

Foreldrene mine har sikkert ikke herdet meg nok ved å vaske bad, drikke for lite etc. For de har jo gjort noe riktig, de røkte jo inne..... (di sluttet med det etterhvert da, og røyke inne, og etter en stund sluttet di og røyke også...)

Jeg snakker ikke om hva som lukter vondt- og ikke. Det er vel ingen som liker lukten av kattedoer eller sure tær:-) Jeg snakker om den enkeltes evne til å håndtere det å bli utsatt for lukter man ikke liker. Er det nødvendig å æsje og usje seg, være på grensen til å kaste opp osv. - fordi om man kjenner en lukt man ikke liker?

For meg ha dette noe med evnen til å beherske seg å gjøre. Man kan oppleve ting man ikke liker - uten å måtte la omgivelsene ta del i reaksjonene. Og det er det jeg mener at barn også har godt av å lære seg.

Det er for øvrig ingenting i veien med min luktesans:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig:-)

Røykere må ta sin del av ansvaret og sørge for ikke å påføre andre plager som følge av sine vaner. Men samfunnet som helhet bør også skjerpe seg i forhold til det som i økende grad minner om hets i forhold til personer som ikke tar de optimale valgene som for tiden anses som viktige å prioritere.

Røyking og overvekt er jo for tiden lavstatusproblemer, men Dagbladet refererer i dag en interessant undersøkelse: http://www.dagbladet.no/2009/06/19/nyheter/vekt/helse/6810955/

''Røykere må ta sin del av ansvaret og sørge for ikke å påføre andre plager som følge av sine vaner. Men samfunnet som helhet bør også skjerpe seg i forhold til det som i økende grad minner om hets i forhold til personer som ikke tar de optimale valgene som for tiden anses som viktige å prioritere.''

Helt enig med deg, frosken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke skal lære sine barn å forakte noen, uansett om de røyker, er overvektige eller kjører bil;-)

Jeg skjønner også godt at røykere kjenner at det er slitsomt å måtte forholde seg til ikke-røykere som tydelig viser at de synes det er plagsomt med røyken, og at dere dermed føler behov for å forsvare dere...

Kanskje er det begge parter som må jenke seg litt? Jeg har 100 % respekt for røykere som innser at røyken deres kan plage andre mennesker og dermed gjør hva de kan for at andre ikke skal utsettes for passiv røyking (de aller fleste røykere jeg kjenner er heldigvis slik). Samtidig tenker jeg at vi som er ikke-røykere bør fortelle barna våre at røyking er "ut" og forklare hvorfor. I samme setting skal vi ikke rakke ned på de som røyker, men fortelle at de kanskje ønsker å slutte, men at det ikke er så lett å slutte når man først har begynt.

Jeg kan godt vise barna mine at jeg ikke synes noe om at foreldre røyker i bilen eller inne i huset, nettopp fordi jeg synes det er forkastelig. Samtidig kan jeg forsvare de som er røykere og som, av hensyn til andre, røyker utendørs.

"Heksejakta" på røykere hadde nok forstummet dersom alle røykere hadde vist aksept for at mange ikke-røykere ikke vil utsettes for røyken.

Jeg er helt enig i mye av det du skriver, togli. Men det er da svært få røykere i dag som ikke tar hensyn til ikke-røykere? På min jobb f.eks. så røyker alle sammen, og da er det heller ikke nødvendig med restriksjoner på det å røyke innendørs. (Vi har store og luftige lokaler) Men hvis det f.eks. ventes besøk av en "utenforstående" som vi ikke vet hvor ligger i landskapet mht røyking, så rydder vi vekk askebegere og fjerner alle tegn til uvanen vår:-)

Jeg er for øvrig ikke enig i at det ikke oppdras til forakt overfor røykere. Hvis foreldrene innerst inne forakter røykere, som mange innlegg her på dol kan vitne om, så tror jeg det overføres til barna, enten man vil eller ikke. Barn er ikke så lette å lure, og skjønner det meste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bare de "riktige " deler av helsebudsjettet vårt går ned, så er alt ok:-) Slik som den delen som brukes på røykere.''

Det er ikke sikkert at totalregnskapet er så ille, vettu. Røykere = inntekter i statskassa på avgifter, og selv om det er en del økte helsekostnader så lenge de lever, vil jeg tro at antall år med pensjonsutbetalinger er såpass redusert at summa summarum går man neppe underskudd på at man har mange røykere i et land...;-)

''Det er ikke sikkert at totalregnskapet er så ille, vettu. Røykere = inntekter i statskassa på avgifter, og selv om det er en del økte helsekostnader så lenge de lever, vil jeg tro at antall år med pensjonsutbetalinger er såpass redusert at summa summarum går man neppe underskudd på at man har mange røykere i et land...;-)''

Jeg er nok ikke så sikker på det. Hadde røykerne vært lønnsomme, så tror jeg ikke det hadde vært så viktig å få en slutt på det. For jeg tror virkelig ikke at politikerne bryr seg om hvor vidt jeg lever eller ikke:-) Deres motiver ligger nok helt andre steder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremsler, skremsler.......Men vanlig? Neppe. Jeg husker så godt vår eminente professor Per Fuggeli be våre kjære politikere om et "år fri" fra skremsler og sykdomsprat for Norges innbyggere. Fordi han mente at alt sykdomspratet snart gikk på helsa løs....for de fleste av oss:-( Og at det alene var en grunn til sykdom hos mange av oss, og at det med trivsel og livsglede var en viktig faktor for å oppnå god helse. Helse er ikke bare teknikk/fysiologi, men psyken spiller også med...

Jeg tviler på du klarer å engste på deg lungekreft, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er nok litt heldig. Ingen av foreldrene til snuppas venninner røyker:-)''

For en lykkefølelse det må være:-) Å vite at alt er skinnende hvitt og rent rundt barnet dit - over alt:-)

*ler* Nei, livet er vel ikke helt slik. Men å få hjem unger som stinker røyk synes jeg er ganske ille. Da vet jeg hva ho har blitt utsatt for + at alt må vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er lov å glede seg over at foreldrene til barnas venner ikke røyker. Det er ingen grunn til å svare Speak så spydig.

Ja, ja, vi får glede oss litt i smug vi da:-)

Jeg synes jo at det er deilig å slippe å vaske masse klær "bare" fordi de stinker røyk + at jeg synes det er veldig trist for barna som blir utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Røykere gjør som regel begge deler...!

Det finnes vel ingen statistikker på at røykere kjører mindre bil enn ikke røykere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Er det bedre med både røyk og eksos. Eksos klarer vi ikke å unngå, om vi kjører buss eller bil eller sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det?

Undersøkelser viser at å bo ved trafikkerte veier, øker sjansen for astma, veistøv og eksos.....

Så om du utsetter barna dine for dette, er du ikke bedre enn en røykende mor!

For noe bullshit!

Det bor både røykere og ikke-røykere i alle slags miljøer!

Og de fleste har en "god grunn" til å velge å bo nettopp der de gjør.

Selvfølgelig er det udiskutabelt at det er friskere luft på fjellet eller landsbygda, enn midt i tjukkeste oslo sentrum!

Men poenget er at de som røyker innendørs, enten man bor i byen eller på landet, tilfører barna sine en ekstra forurensning i TILLEGG til den de er eksponert for fra miljøet forøvrig!

Og dette gjør de til og med helt bevisst, selvom det er innenfor deres kontroll å lett kunne unngå det..

Hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good for you;)

Betyr det at du er mer perfekt enn andre foreldre som ikke har noen valg?

De fleste kan ihvertfall velge selv om de vil røyke inne eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røykere gjør som regel begge deler...!

Det finnes vel ingen statistikker på at røykere kjører mindre bil enn ikke røykere??

...pluss at ens egne 'feil' ikke blir bedre fordi om andre også har 'sine feil'...;-)

Det blir litt som å unnskylde sin egen fyllekjøring med at naboen stadig vekk bryter farstgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Det er i aller høyeste grad "in the eye of the beholder", og røykere kan nok lese mye mer inn i dette enn mange andre.

Jeg er også ikke-røyker, men greier likevel fint å lese mye inne i sånne typiske dol'ske moraltråder. Selvfølgelig forsvarer jeg ikke røyking, til det vet vi jo alt for mye om skadevirkninger selvfølgelig, og jeg vil a l d r i si at det er ok at foreldre damper inne, eller i bilen (som min far gjorde i sin tid mens vi ungene satt i baksetet på folkevogna og knapt hadde sikt :S).

Likevel er sånne tråder mer forutsigbare enn når jeg spør ungene "det er vel ingen som liker is her??" - og nettopp derfor skrev jeg det jeg skrev. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...