Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Godtar jeg ikke!

Skal mennesker kristisere noen andre, så bør de selv være plettfrie, og det er ingen.

Røyk er skadelig, eksos er skadelig, dekkstøv er skadelig, parfyme er skadelig, såpe er skadelig og leve er dødelig!

Du må nok bare godta det. Eller irritere deg i hjel:-( Slik er det dessverre.....Ikke mye å få gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

candyqueen_83

Good for you;)

Betyr det at du er mer perfekt enn andre foreldre som ikke har noen valg?

Har jeg sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg tror mine unger knapt vet hvordan en røykpakke ser ut ;)''

Da er du ihvertfall naiv..... Ungene idag vet hva en "rev" er for noe!

Kommer vel litt an på hvor gamle de er ;)

Altså...ungene vet hvordan røykpakker ser ut (minus femåringen kanskje?), men de har neppe hatt anledning til å studere dem mer inngående ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Her vi bor må vi spy ut avgasser fra bilene for i det hele tatt å kunne dra på jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det er ikke alltid like lett alle steder og skulle drasse to barn inn på bussen for å avlevere dem i barnehagen?''

Ikke? Vil du ikke at barna dine skal vokse opp i giftfrie miljøer?

Her går det buss to ganger for dag, og ingen buss går dit jeg jobber (i så fall hadde jeg brukt en halv dag på å komme meg til jobben ;)

Ellers enig i at bilbruken bør begrenses - men iallefall for ikkerøykere så virker det helt tåpelig å sammenligne bilbruk med røyking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker om å herdes til å utholde noe man ikke liker. Uansett hva det er! Røyklukt er uvesentlig i denne sammenhengen - egentlig.

Jeg har selv 2 småbarn som vanker i mitt hjem. Og jeg har 5 katter som har en do med sand i. Det ene barnet kommer inn til foreldrene med en grimase av en annen verden og er på kanten til å spy - fordi h*n har kjent lukten fra kattedoen. Den andre kjenner ikke lukten, og enser knapt doen. Førstnevnte har ikke dyr i hjemmet, og det andre har. Tror du at det første barnet er overbeskyttet mot "lukter" eller at det andre er "herdet"?

Jeg tenker at jeg har hund, men merker uansett om det lukter vont av hundehold hos andre.

Mulig du ikke kjenner vonde lukter, men er det ett poeng i seg selv å ha dårlig luktesans? Jeg hater kattedoer, og kommer fra ett hjem hvor det ble røkt inne når jeg var liten. Jeg er selv eksrøyker, og liker (tro det eller ei) røyklukt om noen sitter å røyker ved siden av meg ute, og tenker at det lukter (og smaker) godt :-)

Men allikevel,liker jeg ikke sure tær, urinlukt, gammel røyk, lukt av fyll osv.

Foreldrene mine har sikkert ikke herdet meg nok ved å vaske bad, drikke for lite etc. For de har jo gjort noe riktig, de røkte jo inne..... (di sluttet med det etterhvert da, og røyke inne, og etter en stund sluttet di og røyke også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg klarer ikke lenger å besvare/forholde meg til alle de tilbakemeldingene jeg får- som den eneste som tør å svare motsatt av alle de andre i denne tråden. Jeg skjønner at jeg er politisk ukorrekt - til 100% - men jeg mener allikvel det jeg sier. Jeg synes det er en uting at så mange lærer opp ungene sine til uten videre å forakte røykere. Uten å vite hva de ellers står for- som mennesker.

Jeg skulle rett og slett bare ønske at flere mennesker klarte å tenke selv. Folk lukter vondt av å røyke, og det er er ikke noe godt forbilde for et barn. Jeg legger meg flat for det. Men å ukritisk sluke alt som blir framlagt i forskningsrapporter....det synes jeg er mildets talt uselvstendig tenkning.

Jeg gir opp med mine motargumenter - og skjønner at jeg ikke når fram.

Jeg er helt enig i at man ikke skal lære sine barn å forakte noen, uansett om de røyker, er overvektige eller kjører bil;-)

Jeg skjønner også godt at røykere kjenner at det er slitsomt å måtte forholde seg til ikke-røykere som tydelig viser at de synes det er plagsomt med røyken, og at dere dermed føler behov for å forsvare dere...

Kanskje er det begge parter som må jenke seg litt? Jeg har 100 % respekt for røykere som innser at røyken deres kan plage andre mennesker og dermed gjør hva de kan for at andre ikke skal utsettes for passiv røyking (de aller fleste røykere jeg kjenner er heldigvis slik). Samtidig tenker jeg at vi som er ikke-røykere bør fortelle barna våre at røyking er "ut" og forklare hvorfor. I samme setting skal vi ikke rakke ned på de som røyker, men fortelle at de kanskje ønsker å slutte, men at det ikke er så lett å slutte når man først har begynt.

Jeg kan godt vise barna mine at jeg ikke synes noe om at foreldre røyker i bilen eller inne i huset, nettopp fordi jeg synes det er forkastelig. Samtidig kan jeg forsvare de som er røykere og som, av hensyn til andre, røyker utendørs.

"Heksejakta" på røykere hadde nok forstummet dersom alle røykere hadde vist aksept for at mange ikke-røykere ikke vil utsettes for røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at alle pengene vi har brukt på bilstoler til ungene har vært bortkasta :-(((

Ikke har vi kollidert og ikke har vi blitt stoppa i bilbeltekontroll ;-)

*banker hardt i bordet*

Og nei, så bortkastet penger....

Jeg har heller ikke kræsjet med poden i bilen, så nå bruker han kun sete om vi har tenkt til å kræsje ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)''

Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)

''Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)''

Jentungen her har en venninne som stinker røyk. En av foreldrene der røyker tydeligvis inne og når ungen har vært hos oss en stund og jeg åpner døra til rommet til jentungen her så stinker det røyk der inne!

Jeg får grøssninger når jeg tenker på at jeg også gikk rundt gjennom hele skoletiden og stinket på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtar jeg ikke!

Skal mennesker kristisere noen andre, så bør de selv være plettfrie, og det er ingen.

Røyk er skadelig, eksos er skadelig, dekkstøv er skadelig, parfyme er skadelig, såpe er skadelig og leve er dødelig!

''Skal mennesker kristisere noen andre, så bør de selv være plettfrie, og det er ingen.''

Så i følge din egen logikk burde du da som røyker la være å kritisere andres eksosutslipp og ei heller kvaliteten på trådene på dol;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke skal lære sine barn å forakte noen, uansett om de røyker, er overvektige eller kjører bil;-)

Jeg skjønner også godt at røykere kjenner at det er slitsomt å måtte forholde seg til ikke-røykere som tydelig viser at de synes det er plagsomt med røyken, og at dere dermed føler behov for å forsvare dere...

Kanskje er det begge parter som må jenke seg litt? Jeg har 100 % respekt for røykere som innser at røyken deres kan plage andre mennesker og dermed gjør hva de kan for at andre ikke skal utsettes for passiv røyking (de aller fleste røykere jeg kjenner er heldigvis slik). Samtidig tenker jeg at vi som er ikke-røykere bør fortelle barna våre at røyking er "ut" og forklare hvorfor. I samme setting skal vi ikke rakke ned på de som røyker, men fortelle at de kanskje ønsker å slutte, men at det ikke er så lett å slutte når man først har begynt.

Jeg kan godt vise barna mine at jeg ikke synes noe om at foreldre røyker i bilen eller inne i huset, nettopp fordi jeg synes det er forkastelig. Samtidig kan jeg forsvare de som er røykere og som, av hensyn til andre, røyker utendørs.

"Heksejakta" på røykere hadde nok forstummet dersom alle røykere hadde vist aksept for at mange ikke-røykere ikke vil utsettes for røyken.

Veldig bra innlegg, togli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og likevel en stor økning av uføretrygdede. Forstå det den som kan.''

Det spiller da vel ingen rolle:-) Det er ikke helse det er snakk om. Bare de "riktige " deler av helsebudsjettet vårt går ned, så er alt ok:-) Slik som den delen som brukes på røykere. For egentlig så burde jo alle røykere, sukkeravhengige og fettspisende nordmenn settes i et bur, og spyttes og hånes til døde- pga sin svake karakter. For hva skal vi vel med slike....?

''Bare de "riktige " deler av helsebudsjettet vårt går ned, så er alt ok:-) Slik som den delen som brukes på røykere.''

Det er ikke sikkert at totalregnskapet er så ille, vettu. Røykere = inntekter i statskassa på avgifter, og selv om det er en del økte helsekostnader så lenge de lever, vil jeg tro at antall år med pensjonsutbetalinger er såpass redusert at summa summarum går man neppe underskudd på at man har mange røykere i et land...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke skal lære sine barn å forakte noen, uansett om de røyker, er overvektige eller kjører bil;-)

Jeg skjønner også godt at røykere kjenner at det er slitsomt å måtte forholde seg til ikke-røykere som tydelig viser at de synes det er plagsomt med røyken, og at dere dermed føler behov for å forsvare dere...

Kanskje er det begge parter som må jenke seg litt? Jeg har 100 % respekt for røykere som innser at røyken deres kan plage andre mennesker og dermed gjør hva de kan for at andre ikke skal utsettes for passiv røyking (de aller fleste røykere jeg kjenner er heldigvis slik). Samtidig tenker jeg at vi som er ikke-røykere bør fortelle barna våre at røyking er "ut" og forklare hvorfor. I samme setting skal vi ikke rakke ned på de som røyker, men fortelle at de kanskje ønsker å slutte, men at det ikke er så lett å slutte når man først har begynt.

Jeg kan godt vise barna mine at jeg ikke synes noe om at foreldre røyker i bilen eller inne i huset, nettopp fordi jeg synes det er forkastelig. Samtidig kan jeg forsvare de som er røykere og som, av hensyn til andre, røyker utendørs.

"Heksejakta" på røykere hadde nok forstummet dersom alle røykere hadde vist aksept for at mange ikke-røykere ikke vil utsettes for røyken.

Enig:-)

Røykere må ta sin del av ansvaret og sørge for ikke å påføre andre plager som følge av sine vaner. Men samfunnet som helhet bør også skjerpe seg i forhold til det som i økende grad minner om hets i forhold til personer som ikke tar de optimale valgene som for tiden anses som viktige å prioritere.

Røyking og overvekt er jo for tiden lavstatusproblemer, men Dagbladet refererer i dag en interessant undersøkelse: http://www.dagbladet.no/2009/06/19/nyheter/vekt/helse/6810955/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Og nei, så bortkastet penger....

Jeg har heller ikke kræsjet med poden i bilen, så nå bruker han kun sete om vi har tenkt til å kræsje ;-D

Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Enig:-)

Røykere må ta sin del av ansvaret og sørge for ikke å påføre andre plager som følge av sine vaner. Men samfunnet som helhet bør også skjerpe seg i forhold til det som i økende grad minner om hets i forhold til personer som ikke tar de optimale valgene som for tiden anses som viktige å prioritere.

Røyking og overvekt er jo for tiden lavstatusproblemer, men Dagbladet refererer i dag en interessant undersøkelse: http://www.dagbladet.no/2009/06/19/nyheter/vekt/helse/6810955/

Takk:)

Interessant artikkel... Da begynner jeg jo å lure på hvor jeg står selv? Jeg er ikke kjempetynn, men er vel det man kaller slank. Litt fett her og der har jeg også ;) Har aldri sett på meg selv som lubben, men det virker nesten som de her beskriver folk enten som syltynne, lubne eller overvektige. Selv ligger jeg nok mellom syltynn og lubben (slik jeg tenker på lubben da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Interessant artikkel... Da begynner jeg jo å lure på hvor jeg står selv? Jeg er ikke kjempetynn, men er vel det man kaller slank. Litt fett her og der har jeg også ;) Har aldri sett på meg selv som lubben, men det virker nesten som de her beskriver folk enten som syltynne, lubne eller overvektige. Selv ligger jeg nok mellom syltynn og lubben (slik jeg tenker på lubben da..).

''(slik jeg tenker på lubben da..).''

for all del - ikke kom med illustrerende bilder! ;-) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''(slik jeg tenker på lubben da..).''

for all del - ikke kom med illustrerende bilder! ;-) ;-)

Nei, det skal jeg love deg! Har tross alt lært etter fadesen min sist ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...